پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس

بازدید: 887
نظرات: 0

صعود کنندگان گمنام در برج بی نام
عطریاس: کوهنوردی و دیواره نوردی از جمله ورزش هایی است که شاید از لحاظ قهرمانی توجهی به این ورزش نمی شود. در عین حال از مهیج ترین و شاداب ترین ورزش ها محسوب می شود. چه بسا در استان مرکزی که استانی کوهستانی است باید توجه ویژه ای به این ورزش شود و جوانانی در استان در شاخه صخره نوردی و دیواره نوردی مشغول به فعالیت می باشند ولی متاسفانه همانطور که همیشه اکثر ورزشکاران مورد توجه مسئولان نبوده اند. این بار هم دو قهرمان اراکی که قطعا می توان آنها را قهرمان دیواره نوردی جهان دانست از چشم مسئولان به دور مانده اند و تنها نشان آنها رزومه مسئولان را پر کرده است.
نمی دانم عظمت این دو غیورمرد شهرمان را چگونه بیان کنم عظمتی که توانست برج عظیم ترانگو در منطقه قراقروم پاکستان که از منحصر به فرد ترین و مشکل ترین اهداف دیواره نوردی دنیاست را به پا در بیاورد.
چه چیزی باعث می شود که یک ورزشکار جانش را در دستان بگیرد و از خانواده ی خود چشم پوشی کند و صرف نظر از آمال و آرزوها و جوانی فقط برای به احتزاز درآمدن پرچم کشورمان پا به عرصه گذارد تا ثابت کند جوان ایرانی می تواند جزء 60 نفر صعود کننده به برج عظیم ترانگو باشد. اما آیا این جوان لیاقت شنیدن یک خداقوت از سوی مسئولان را ندارد؟
دستیابی به قله های این ستون های سنگی عظیم مستلزم صعود دست کم 1000متر مسیر عمودی در ارتفاع بالای 5000 متر است. همین ویژگی برجسته است که صعود این قله ها را با وجود ارتفاعی حدود 6000 متر، همتراز و یا حتی دشوارتر از بسیاری از قله های بالای 8000 متر قرار می دهد. چنین صعود هایی مستلزم توانایی جسمی و فنی و روحی بالایی است که معدود کوهنوردانی به آن دست یافته اند.
همین امر باعث شد تا عطریاس گفتگویی اختصاصی با این دو قهرمان افتخارآفرین کشورمان داشته باشد که حاصل آن در ادامه آمده است:
پیشکسوت دیواره نوردی استان مرکزی با بیان این موضوع که از سال 67کوهنوردی را به طور جدی شروع کرده است،گفت: ورزش کوهنوردی شاخه های مختلفی دارد و من در شاخه های مختلف این رشته از جمله :صخره نوردی ،یخ نوردی ،مربیگری و… فعالیت داشته ام.
عباس محمدی در خصوص رشته  ورزشی  دیواره نوردی اظهار کرد: در این رشته ورزشی همه ی کارها برعهده خود فرد است،و این صخره نورد است که باید به تنهایی بر بسیاری از مشکلات و حوادثی که در حین صعودو پایین آمدن برایش پیش می آید ،غلبه کند.
وی در خصوص مرتفع ترین قله جهان نیز گفت: تاکنون حدود 5هزار نفر موفق به صعود به قله ی اورست شده اند اما در خصوص برج 6000 متری ترانگو حدود 60 نفر موفق به فتح این برج شده اند که این نشان دهنده ی سختی صعود به این برج با دیواره ی 1000 متری  است.
قهرمان دیواره نوردی جهان ادامه داد:از سال 88استارت صعود به برج عظیم ترانگو زده شد تا تیم استان مرکزی بتواند به طور مستقل اقدام به چنین برنامه ای بکند،اما متاسفانه نه اداره ورزش و جوانان، نه هیات کوهنوردی استان و ورزشکاران هیچ گونه حمایتی در این زمینه نداشتند و بنده و آقای زعفری به تنهایی مصمم به انجام این کاربودیم و در نهایت با هزینه های شخصی اقدام به صعود کردیم.
محمدی با بیان اینکه برای صعود به ترانگو مدت 2سال تمرینات سخت و مستمری داشتیم،گفت: در این حرکت خود جوش تیم اراک با پیوستن به تیم 12نفری که متشکل از ورزشکارانی از کرج، قزوین، فارس بود. کار را شروع کرد.
وی در خصوص اردوهای آمادگی برای صعود به برج ترانگو اظهار کرد: هشت یا نه اردو در این مدت برگزار شد و شورای برون مرزی اجازه خروج از کشور را برای تیم تایید کرد.
قهرمان صخره نوردی کشور در خصوص صعود به برج 6000متری ترانگو گفت:قبل از صعود گروه به برج  ترانگو مشخص بود که همه اعضا نمی توانند به این قله صعود کنند و در نهایت تنها 4 نفر از افراد گروه 14 نفری که دونفر از آنها بنده و آقای زعفری و 2نفر دیگر از تهران و کرج بودند، موفق به فتح برج ترانگو شدیم.
محمدی در ادامه اشاره کرد: هنگامی که به قله رسیدیم آنجا اذان گفتیم، چرا که ما اولین تیم مسلمان جهان بودیم که به این قله صعود کرده بود. قهرمان صعود به برج ترانگو گفت: زمانی که ما برای صعود اقدام کردیم، مدیر کل اداره ورزش و جوانان آقای قمری بودند و قول های زیادی مبنی بر حمایت از ما در زمان بازگشت از برج ترانگو دادند اما زمانی که بازگشتیم مدیر وقت آقای ملکی بودند که هیچ گونه تقدیری از ما2 نفر نکردند و هیچ حمایتی از سوی مسئولان انجام نگرفت.
عباس محمدی با بیان این مطلب که این رشته فقط عشق و علاقه است گفت: ای کاش مسئولان بیشتر درک می کردند و می دانستند کسی که به این جایگاه می رسد زندگی خود را در این راه گذاشته است و این عدم حمایت باعث بی انگیزه شدن فرد می شود.
پژمان زعفری یکی دیگر از قهرمانانی که موفق به صعود به برج ترانگو شده است،گفت: از سال 81کوهنوردی را به طور تخصصی شروع کردم و از سال 82 وارد حوزه تخصصی دیواره نوردی شدم. این افتخار آفرین کشورمان با بیان این مطلب که از تیر ماه سال 91 برنامه صعود به برج ترانگو را شروع کردیم ،اظهار کرد: این برج بنا به شرایط خاص و قرار گرفتن آن در نیمی از ابرها هر کسی قادر به صعود آن نیست و اگر اتفاقی بیفتد هیچ بالگردی نمی تواند برای کمک اعزام شود. وی در ادامه عنوان کرد: صعود به برج ترانگو یکی از رویاهای من بوده است.البته اکثر دیواره نوردان در آرزوی صعود یه این قله هستند.
زعفری در بیان گزارشی از برنامه صعود خود گفت: تیم با پروازی از تهران به کویت و از آنجا به اسلام آباد رفت و بعد به صورت زمینی از طریق بزرگراه قراقووم خود را به اسکاردو رساندیم و به آسکولی رفتیم.
فاتح برج ترانگو ادامه داد: در ادامه بعد از چند روز پیاده روی به پای مشهورترین برج سنگی دنیا یعنی ترانگوتاور که به برج بی نام معروف است رسیدیم. دسترسی به این برج فقط از طریق دیواره نوردی  امکان پذیر است.ما در آنجا کمپ اصلی را برپا کردیم.
قهرمان صعود کننده به برج ترانگو گفت: ما 21 روز فعالیت در منطقه ترانگو انجام دادیم. البته بنده و آقای محمدی بسیار مظلوم واقع شدیم و طوری برنامه ریزی شده بود که ما با یکدیگر هم طناب نشویم.
زعفری اشاره کرد: در برنامه ای که مشخص شده بود تغییرات زیادی رخ داد. و اکثرا ارتفاع کمی را که می رفتند به دلیل استقامت بدنی نمی توانستند راه را ادامه دهند.
وی با بیان مشکلات بسیاری که درمسیر اتفاق افتاد بیان کرد: روز سوم زمان بالا رفتن، سنگ لقی در مسیر ما قرار داشت که زمان برگشت به کمپ آن را به سمت پایین رها کردم که این باعث ایجاد بهمن رعب انگیزی شد. البته ایمنی مسیر را تا حد بسیار زیادی بالا برد.
قهرمان دیواره نورد جهان خاطرنشان کرد: رسانه پاکستان صعود ما را زیرنویس می کرد و برای صعود ما جشن کوچکی برپا کردند. سفارت ایران در پاکستان تیم را دعوت کرد ولی متاسفانه با یک بسته چای و ادویه از ما تقدیر کردند.
زعفری در ادامه گفت:با این صعود که معادل طلای جهان است توقع حمایت از مسئولان را داشتیم که با گذشت 3سال تنها وعده های آن ها برایمان مانده است و دریغ از یک خسته نباشید گفتن. وی در خصوص اهداف پیش روی خود اظهار کرد: پروژه بعدی بنده پرش از دیواره های ایران با چتر است.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.