پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۳۱ مرداد ۱۳۹۸
پری برای پرواز
ایران

فرودگاه اراک به قطب آموزش هوانبردی تبدیل می شود

پری برای پرواز

میر علی یاری: با کمبود کادر پروازی در سال های آتی، آموزش های هوانوردی الزامی است

Virtual editor
26 فروردین 1396
بازدید: 696
نظرات: 0

گروه ورزش -سینا علیدادی

 

امروزه یکی از معیارهای تشخیص کشورهای پیشرفته، میزان رشد صنایع هوانوردی آن ها است که مورد ارزیابی قرار می گیرد. به همین دلیل، توسعه صنایع هوایی و افزایش میزان آموزش های حرفه ای در این زمینه، دارای اهمیت بسزایی است.

استان مرکزی که سال ها در انتظار رونق فرودگاه خود است، امروز به دلیل آغاز انجام اقدام های آموزشی و تفریحی در آستانه ایجاد رونق فراتر از چند پرواز ماهانه قرار گرفته است.

حال با توجه به این که فرودگاه اراک پتانسیل های قابل توجهی به منظور آموزش خلبانی دارد، عطریاس به قصد آگاهی بیشتر، با یکی از مربیان آموزش خلبانی به گفتگو می نشیند که شرح آن در ادامه خواهد آمد.

قصد تاسیس مرکز آموزش هوانوردی را در استان مرکزی داریم

محمد میر علی یاری با اشاره به این که ارتقای صنعت هوانوردی سبب رشد سایر صنایع خواهد شد، گفت: شهرهایی که صنعت هوانوردی ضعیفی دارند به مراتب در سایر صنایع شان نیز ضعف های محسوسی وجود دارد. بنابراین، امروزه یکی از زمینه های رشد اقتصادی در راستای بهسازی و رشد صنایع هوایی است.

وی ادامه داد: در سال 87 دوره های مقدماتی را به منظور آموزش خلبانی آغاز کردیم که به دنبال آن پروازهای مناسبی انجام شد. به گونه ای که بسیاری از کارآموزان و دانشجویانی که در آن سال آموزش دیدند، امروز جزء خلبان های مسافربری در ناوگان هوایی کشور هستند.

وی افزود: هر چند که موفقیت های خوبی را به دست آوردیم، اما از همان ابتدا به دنبال هدف بزرگ تری بودیم؛ هدفی که در حال حاضر قصد اجرایی کردن آن را داریم.

در حال حاضر قصد تاسیس مرکز آموزش هوانوردی را داریم تا به عنوان پایه هوانوردی ایران فعالیت کند و دانشجویان از سراسر کشور برای آموزش خلبانی به استان مرکزی بیایند.

آموزش پرواز با کمترین هزینه در اراک انجام خواهد شد

کارشناس آموزش خلبانی با بیان این نکته که هوانوردی یک رشته پر هزینه است، گفت: متأسفانه رشته هوانوردی و خلبانی در ایران شناخته شده نیست و علاقه مندان به این رشته، راهنمای مناسبی ندارند. همین امر سبب شده افرادی که قصد یادگیری خلبانی دارند، در اولین قدم خود مجبور به پرداخت چهار میلیون تومان هزینه نقدی برای شرکت در کلاس های تئوری شوند. در ادامه نیز برای خلبان شدن می بایست حداقل 150 میلیون تومان هزینه کنند.

میر علی یاری ادامه داد: طی دوره های آموزشی که برای اولین بار در کشور آغاز کرده ایم، فرد کارآموز کلاس های تئوری، آموزش پرواز با شبیه ساز و یک دور پرواز واقعی با کنترل را در طی یک روز و تنها با صرف هزینه 180 هزار تومانی انجام می دهد. این هزینه بسیار پایین، در صورتی است که هزینه یک ساعت پرواز بدون آموزش، 500 هزار تومان است.

وی افزود: با وجود این دوره آموزشی، هر فردی جدا از تجربه پرواز می تواند آموزش مقدماتی خلبانی را نیز تجربه کند. البته این طرح دو سال قبل در فرودگاه اراک در حال اجرا شدن بود، اما به دلیل برخی موانع و عدم حمایت ها عملی نشد و ما به اجبار برای انجام این پروازها از فرودگاه افلاک استفاده کردیم.

اراک بهترین فرودگاه کشور را برای صنعت هوانوردی دارد

میرعلی یاری در باره اقدام هایی که در راستای جذب علاقه مندان به رشته های هوانوردی در اراک انجام شده است، گفت: تا به امروز برای پروازهای تفریحی حدود 400 نفر در اراک ثبت کرده اند که این مهم نشان از علاقه مردم استان و شوق آن ها نسبت به پرواز دارد. از سوی دیگر، 15 نفر برای گذراندن دوره های آموزشی جذب شده اند که در حال حاضر برخی اقدام های آموزشی به دلیل عدم صدور مجوزهای لازم، تا حدی با مشکل رو به رو شده است.

وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه های کشور مسئول انجام هماهنگی های لازم برای تسریع انجام اقدام های آموزشی هستند. هر چند دریافت مجوز پروسه بسیار طولانی و وقت گیری دارد، اما اگر مجوزهای لازم هر چه سریع تر صادر شوند شاهد حضور بسیاری از دانشجویان رشته های هوانوردی به اراک خواهیم بود و این امر برای استان بسیار پربازده می شود.

وی بیان داشت: از آنجایی که ظرفیت فرودگاه های تهران و کرج تکمیل شده است و اراک هم فاصله مناسبی با پایتخت دارد، بدون شک، دانشجویان تمایل مناسبی برای حضور در اراک از خود نشان خواهد دارد. در شهرستان کرج برای هر دقیقه آموزش، هشت هزار تومان از کارآموزان دریافت می شود. این امر در صورتی است که ترافیک بالای فرودگاه پیام سبب شده، بلند شدن هواپیما حداقل 20 دقیقه به طول انجامد و این مهم برای کارآموزان مشکل زا است.

میرعلی یاری افزود: فرودگاه پیام از نظر امکانات به هیچ وجه قابل مقایسه با فرودگاه اراک نیست، چرا که سیستم های ناوبری هوایی در استان مرکزی دست نخورده و باکیفیت است. به همین دلیل در صورت صدور مجوزها، اراک می تواند قطب آموزش هوانوردی در کشور شود و به عنوان بزرگترین مرکز آموزش هوایی در غرب کشور فعالیت کند.

برای ایجاد اشتغال در صنعت هوانوردی آموزش الزامی است

میر علی یاری صنعت هوایی را دارای پتانسیل بالا برای اشتغال زایی دانست و گفت: پس از ورود سه عدد هواپیمای ایرباس به ایران، اشتغال زایی قریب به 200 نفر در صنعت هوایی کشور فراهم شد. در آینده نیز شاهد ورود 80 فروند هواپیمای مسافربری «ای تی آر» به ناوگان هواپیمایی کشور خواهیم بود. بنابراین طبق پیش بینی ها تا دو سال آتی نه تنها برای تمامی دانشجویان خلبانی و صنعت هوانوردی کشور اشتغال زایی ایجاد خواهد شد، بلکه ایران یقینا با کمبود کادر پروازی مواجه خواهد شد. به همین دلیل تأسیس یک مرکز آموزش هوانوردی امری الزامی است.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*