پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
2 مهر 1397
اجتماعی

به نام شهرداری به کام انجمن حمایت از زندانیان

سردبیر مجازی
28 بهمن 1396
بازدید: 142
نظرات: 0

نگاهی به دخل و خرج پارک بان ها در اراک

به نام شهرداری به کام  انجمن حمایت از زندانیان

محسن سجادی

امروزه نحوه پارک اصولی خودروها در خیابانهای مرکز شهر از مهم ترین دغدغه های شهروندان به حساب می آید، دغدغه ای که سال ها است به منظور رفع آن و سامان بخشی به وضعیت پارک وسایط نقلیه در خیابان های پر تردد، «طرح پارکبان های شهری» به اجرا درآمده اما از آنجایی که در این طرح پارکبان ها از شهروندان وجه نقد دریافت می کردند، مشکلات و مسائل متعددی از قبیل دریافت های غیر متعارف نقدی آن هم تنها برای چند دقیقه بروز پیدا کرد که نهایتا برای جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی، مقرر شد تا به جای اخذ وجه نقد توسط پارکبانان، برچسب های الکترونیکی ارائه شود تا بدون رد و بدل شدن هرگونه وجه نقد، شهروندان بتوانند از این طرح حمل و نقل درون شهری بهره مند شوند.

گفتنی است که براساس قانون، هرگونه بهره برداری و کسب درآمد از خیابان ها و معابر شهری متعلق به شهرداری می باشد که شهرداری اراک نیز این نوع بهره برداری را در خیابان‌های شهید بهشتی، شکرایی، نیسانیان، 22 بهمن، حصار، محسنی، دادگستری، شهید رجایی و پیروزی این شهر انجام می دهد که معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک نیز در گفتگو با عطریاس به آن اشاره کرده است.

شهرداری اراک از طرح پارکبان ها هیچگونه درآمدی ندارد

خسروی، معاون امور زیربنایی و حمل ونقل شهری شهرداری اراک در خصوص نحوه اجرای طرح پارکبان ها، گفت: براساس قراردادی که تحت نظر دادستانی، بین شهرداری و انجمن حمایت از زندانیان شهر اراک منعقد گردید، مقرر شد که اجرا و  بهره برداری از طرح پارکبان ها در برخی از خیابان های این شهر از جمله خیابان های شهید بهشتی، شکرایی، نیسانیان و محسنی به انجمن مذکور واگذاری شود تا تمامی درآمد حاصل از این امر به خانواده های زندانیان تحت حمایت اختصاص یابد لذا شهرداری اراک از طرح پارکبان ها هیچگونه درآمدی را کسب نمی کند.

خسروی ادامه داد: طرح پارکبان های ساعتی سطح شهر اراک تنها در راستای اقدامات خیرخواهانه به انجمن حمایت از زندانیان واگذار شده است و به قدری درآمدهای حاصل از آن ناچیز می باشد که حتی پاسخگوی حقوق زندانیان هم نیست.

باید نظر مردم را به پارکینگ های عمومی جلب کرد

طوفان محمدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه سیستم پارکبانی می بایست سمت و سوی الکترونیکی پیدا کند، گفت: اساسا طرح پارکبان ها به منظور افزایش عدالت شهری در تقسیم محل پارک موجود در حاشیه ی خیابان ها به اجرا گذاشته شد. از سوی دیگر طرح پارکومتر سبب می شود که تا حد امکان از توقف بی دلیل خودروها در خیابان های پر تردد مرکز شهر، جلوگیری شود. این که یک مغازه‌ دار خودروی شخصی خود را برای ساعت‌ های طولانی در حاشیه ی خیابان پارک می کند مصداق بارز ضایع شدن حق دیگر شهروندان است که طرح پارکبان امکان این بی عدالتی را کاهش می دهد.

محمدی ادامه داد: طرح پارکبان باعث می شود تا اقبال شهروندان به استفاده از پارکینگ های عمومی افزایش یابد تا جایی که ترافیک درون شهری به ویژه در خیابان های مرکز شهر کاهش چشمگیری پیدا می کند.

وی افزود: طرح پارکبان های شهر اراک از اواسط سال 88 به اجرایی شده که در حال حاضر بهره برداری از آن به انجمن حمایت از زندانیان شهر اراک واگذار شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک، اظهار کرد: هرگونه درآمد حاصل از طرح پارکبان به خانواده های زندانیان شاغل در این طرح اختصاص می یابد که این مهم تنها صرف حقوق و بیمه ی این اشخاص می شود. البته گفتنی است که اجرای این طرح به مراتب می تواند خودروهای شهروندان را از سرقت یا تصادفات محافظت کند.

هزینه پارک ساعتی افزایش یابد

سرهنگ آبایی، کارشناس امور ترافیکی و رئیس سابق راهنمایی و رانندگی استان مرکزی نیز در مصاحبه با عطریاس در این خصوص گفت: باید توجه داشت که در قانون صریحا مشخص نشده که درآمد حاصل از پارکبان ها می بایست به چه حسابی واریز شود اما در حالت کلی حق بهره برداری از درآمدهای مرتبط با این طرح بر عهده شهرداری است.

آبایی ادامه داد: از ابتدای آغاز شدن این طرح، شهرداری اراک براساس برگزاری مزایده ای قانون مند طرح پارکبان را به انجمن حمایت از زندانیان واگذار کرد.

وی افزود: طبق آیین نامه اجرایی تبصره یک ماده پانزده قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، به منظور توسعه هرگونه  پارک های حاشیه ای و دستگاه های پارکومتر می بایست منطقه برای اجرای این طرح مشخص شود که اولا میزان تقاضا در آن بالا باشد و دوما درخیابان های شریانی درجه یک شهری باشد.

این کارشناس امور ترافیکی با اشاره به نحوه هزینه پرداختی در پارک های ساعتی گفت: می بایست به منظور کاهش میل شهروندان برای استفاده از خودروی شخصی، نرخ هزینه پارک ساعتی افزایش یابد و از سوی دیگر دارندگان وسایط نقلیه به استفاده از پارکینگ های عمومی سوق دهد

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*