پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
30 تیر 1397
استان مرکزی

طرح تحقیق و تفحص از وزارت صنایع تهیه شده است

سردبیر مجازی
15 اسفند 1396
بازدید: 108
نظرات: 0

محمدرضا نجفی، عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با عطریاس:

طرح تحقیق و تفحص از وزارت صنایع تهیه شده است

 

گروه سیاسی سینا علیدادی

«دولت ها و نهادهای شبهه دولتی می بایست دست از تصدی گری و بنگاه داری بردارند تا بخش خصوصی بتواند در شرایط شفاف، مساوی و ایمن به سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی بپردازد.»

این بخشی از سخنان محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران طی مصاحبه اختصاصی با روزنامه عطریاس بود که در خصوص دلایل رفع فساد در صنعت خودرو سازی داخلی بیان کرد. وی که هم اکنون با سی و شش امضاء درخواست تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت را به هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی تحویل داده از دیگر دلایل این امر می گوید.

کارخانه های خودرو ساز تحت حمایت دولت هستند و دولت نیز باید پاسخگوی اقدامات آنها باشند

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل درخواست تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: این تحقیق و تفحص به علت ناکارآمدی شرکت های خودروسازی داخلی است. این شرکت ها که عمده فعالیت آنها طی یک دهه گذشته زیر نظر و تحت حمایت دولت و مجلس بوده می بایست در زمینه های میزان کیفیت، قیمت تمام شده، قیمت فروش، اثرات محیط زیستی و همچنین نحوه خدمات پس از فروش به مردم پاسخگو باشند.

نجفی ادامه داد: امروزه صنعت خودروسازی ارتباط فراگیری با زندگی روزمره مردم دارد بنابراین توسعه و پیشرفت آن می تواند عمده مشکلات شهروندی را برطرف سازد اما در حال حاضر مردم از کیفیت خودروهای تولید ملی رضایت ندارند چرا که این خودروها نه تنها فاقد امکانات و تکنولوژی روز می باشند بلکه نسبت به رقبای خارجی خود دارای هزینه های بالای خرید و نگهداری هستند.

وی افزود: افزایش مستمر قیمت خودروهای داخلی و همچنین مصرف بالای سوخت آنها جای تعجب دارد. از سوی دیگر وجود برخی شایعه ها در خصوص وجود فساد و رانت گسترده در مراحل گوناگون زنجیره تولید و عرضه محصولات داخلی از دیگر دلایل درخواست تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد چرا که به هر سو می بایست مشخص شود که دولت به چه روش هایی از تولید خودروهای داخلی حمایت و نظارت لازم را می کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در چند ماهه اخیر سیاست های متزلزل موجود در حوزه واردات خودرو توسط دولت، سبب بروز مشکلات عدیده ای شده به طور مثال دولت ناگهانی و بدون اطلاع رسانی دست به توقف ثبت سفارشات خرید زد و قیمت خودروهای وارداتی را دچار تورم بالایی کرد که به برخی اقلام دیگر سرایت کرد.

نجفی افزود: بنده با بررسی مجموعه دلایل مذکور به این نتیجه رسیدم که دیگر زمان آن رسیده تا دولت و کارخانه های خودروسازی داخلی، تحت نظارت نمایندگان مجلس پاسخگوی مسائل و مشکلات موجود باشند.

دولت به امور حاکمیتی خود بپردازد فساد ریشه کن می شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر تحقیق و تفحص از وزارت صنایع با 36 امضا تحویل هیئت رئیسه این پارلمان شده است، گفت: با توجه به اینکه در مرحله ابتدایی درخواست تحقیق و تفحص تعداد امضاها چندان مهم نیست، صلاح بر این شد که دامنه جمع کردن امضا از سایر نمایندگان گسترده نشود.

از سوی دیگر به هیچ وجه تمایلی به افزایش امضاها ندارم که دلیل این مهم را در صحن مجلس و بعد از آغاز تحقیق و تفحص مطرح خواهم کرد.

محمدرضا نجفی ادامه داد: هر چند که توسعه صنعت خودروسازی مستلزم گسترش زیرساخت های موجود است اما در حال حاضر کاهش تصدی گری دولت در حوزه تولید خودرو یک ضرورت می باشد چرا که دولت ها می بایست به امور حاکمیتی خود بپردازند و با اعمال برنامه های مناسب هزینه های جاری را کاهش دهند تا زمینه های فساد ریشه کن شود.

وی افزود: متأسفانه اقدامات یک دهه گذشته نشان می دهد که همیت و عزم چندانی به منظور مردمی کردن اقتصاد کشور وجود ندارد و بسیاری از نهادها روش اصولی و صحیحی را برای کسب توسعه و پیشرفت در این به کار نمی گیرند. به همین دلیل پایه و اساس طرح تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت را تهیه یک طرح کلان در راستای تغییر روند صنعت خودروسازی ایران قرار گرفته تا به واسطه این کار چشم انداز قابل قبولی برای این صنعت تهیه شود.

این نماینده اصلاح طلب مجلس، لازمه توسعه اقتصادی را «ثبات اقتصادی» دانست و اظهار کرد: طی ماه های گذشته شاهد بروز تورم بالایی در قیمت خودروهای وارداتی بودیم، تورمی که به دلیل توقف ثبت سفارش ها توسط دولت صورت گرفت و منجر به آن شد که حجم انبوهی از جیب مردم خالی شود و اصلا هم مشخص نیست این پول به جیب چه کسی و یا کسانی رفته است.

وی ادامه داد: دولت ها می بایست ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند اما شاهد آن بودیم که دولت به جای انجام این کار با توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی به برخی سرمایه گذاران این حوزه آسیب زد لذا لازم است تا وزارت خانه مربوطه در این خصوص پاسخگو باشد تا دیگر چنین اقداماتی رخ ندهد.

شاید نتوان درحال حاضر منبع تغذیه مافیا خودرو را مشخص کرد

محمدرضا نجفی با اشاره به حضور شرکت های خودروسازی در استان مرکزی به ویژه کارخانه رنو فرانسه در شهرستان ساوه، گفت: قطعا حضور شرکت ها خودروسازی در داخل مرزهای ایران می تواند سبب انتقال تکنولوژی های مربوط به این حوزه شود بنابراین هر گوشه ای از کشور که پتانسیل جذب و استقرار شرکت های بین المللی را داشته باشد مورد حمایت نمایندگان مجلس قرار دارد.

عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال عطریاس مبنی بر اینکه «منبع تغذیه مافیای شکل گرفته در حوزه خودروهای داخلی و خارجی به چه حوزه های سیاسی و اقتصادی تمایل بیشتری دارد»، گفت: موانع متعددی در روند جذب سرمایه ها در حوزه خودروسازی وجود دارد که عمدتا از سوی مدیریت های متزلزل و برخی انحصارطلبی نشأت می گیرد. شاید نتوان در حال حاضر حوزه های سیاسی و اقتصادی مختص به این امر را مشخص کرد اما به هر سو برای رفع آن دولت ها و نهادهای شبه دولتی می بایست دست از تصدی گری و بنگاه داری بردارند تا بخش خصوصی بتواند در شرایط شفاف، مساوی و ایمن به سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی بپردازد.

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*