پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
20 آذر 1397
استان مرکزی

عرضه های گران

سردبیر مجازی
6 خرداد 1397
بازدید: 93
نظرات: 0

نوسان بازار در ماه مبارک رمضان

عرضه های گران

گروه اقتصاد و صنعت، زهره صادقی 

 

با ورود به ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای کالاهای روزانه سبد خانوار و نیز محصولاتی همچون تره بار و میوه، قیمت این محصولات با نوسانات جدّی در بازار مواجه است؛ به گونه ای که عرضه کنندگان بازار، دلیل این امر را افزایش تقاضا عنوان می کنند.
البته که پیش‌بینی می‌شود از اواسط ماه رمضان و تعدیل تقاضای بازار، نرخ‌های رو به افزایش، متعادل شده و رو به کاهش روند؛ ولی در همین مقطع زمانی نیز حفظ تعادل بازار از سوی مسئولان مربوطه به جهت رفاه حال مصرف کنندگان امری ضروری به نظر می رسد.
رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات استان مرکزی در خصوص وضعیت بازار ماه رمضان در اراک گفت: به طور کلی در کالاهایی که با دلار مرتبط است،افزایش قیمت وجود داشته و قیمت آنها گران شده است؛ ولی در اقلام سبد خانوار برخی اقلام همچون برنج با افزایش حدود 5 درصدی همراه بوده است.
حسین عباسی در گفتگوبا عطریاس اظهار داشت: همچنین قیمت لبنیات سنتی نیز با افزایش 20 درصدی همراه بوده است؛ چراکه نرخ شیر از سوی گاوداری ها به واسطه افزایش نرخ کنجاله و ذرت و علوفه افزایش یافته است.
وی تصریح کرد:  نمی‌توان گفت در ماه رمضان سال جاری با افزایش قیمت اقلام اساسی سبد خانوار مواجه نبودیم اما اقلامی که افزایش داشتند مقطعی است و ادامه دار نخواهد بود زیرا یا به دلیل پایان فصل بودن آن محصول و یا به دلیل افزایش تقاضا می باشد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار نیز افزایش نرخ برخی اقلام همچون هندوانه را در ماه رمضان در استان به دلیل افزایش تقاضا عنوان کرد و گفت:در شرایط کنونی اقتصادی، مردم قدرت خرید چندانی ندارند ولی به طور کلی نرخ اقلام میوه و تره بار نسبت به ماه رمضان سال گذشته تورم نداشته است.
محمدی ادامه داد: بازرسان اتاق اصناف با نظارت بر بازار بر حفظ تعادل و جلوگیری از گران فروشی تلاش می‌کنند و شهروندان نیز می توانند به منظور اعلام تخلفات با تلفن 3820 با مرکز بازرسی اتاق اصناف استان در ارتباط باشند.
حتی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار کشور نیز دلیل افزایش نرخ برخی اقلام در ماه رمضان را افزایش تقاضای بازار عنوان کرده است؛ اما به گفته یکی از شهروندان اراکی، به محض افزایش تقاضای مصرف یک یا چند نوع کالا در بازار، بسیاری از فروشندگان این اقلام، اقدام به افزایش چند درصدی نرخ آن می نمایند و همین امر منجر به برهم زدن تعادل بازار عرضه و تقاضا می‌شود؛ چرا که افزایش تقاضا همیشه با افزایش عرضه برابر نیست.
او می‌گوید: در چنین شرایطی، برخی فروشندگان به دنبال ایجاد فضایی برای افزایش بیشتر قیمت کالاهای خود هستند و اقدام مربوطه را برای مقطعی از زمان در انبارها و خارج از نگاه مصرف کنندگان محفوظ می کنند و این مسئله منجر به کاهش عرضه و افزایش تقاضا و همچنین پذیرش طبیعی افزایش قیمت از سوی مصرف کنندگان می شود.
مرغ و تخم مرغ نیز از جمله اقلامی است که در ماه رمضان با مصرف بیشتری همراه است اما به گفته ی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، قیمت مرغ که یکی از اقلام مصرفی در ماه رمضان می باشد نیز علیرغم افزایش نرخ نهاده ها، افزایش چندانی نداشته است زیرا وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند بیش از این، اقدامی در راستای متعادل سازی بازار انجام دهد.
یوسفی بیان داشته است، به دلیل تغییرات نرخ ارز، واردات با مشکل مواجه شده و در زمینه نهاده های دامی نیز به واسطه ایجاد مشکلات واردات با کمبود مواجه شده ایم؛ ضمن اینکه قیمت‌های جهانی نیز افزایش یافته که البته بی انصافی فروشندگان داخلی در این مسئله بی‌تاثیر نبوده است.
در همین راستا برخی از فروشندگان خواروبار و مواد غذایی در اراک به مواردی انتقادی اشاره داشتند. آن ها معتقدند می بایست در راستای حفظ تعادل بازار، علاوه بر رعایت حال مصرف کنندگان ، بر نحوه معادلات عرضه کالا و اقلام از سوی فروشندگان نیز مدیریت و نظارت بیشتر باشد چراکه نرخ یک قلم کالا در چند فروشگاه،متفاوت است و این گاها یک اختلاف رقم قابل توجهی دارد که نه تنها مصرف کنندگان را با سردرگمی مواجه می کند بلکه ضربه ای به چرخه فروش دیگر عرضه کنندگان به خاطر این ناهماهنگی وارد می کند و برخی فروشگاه ها،آنگونه که باید مورد استقبال مشتریان بازار قرار نمی گیرند و سطح درآمد آن ها رفته رفته کاهش می یابد.
از اظهارات و بیانات افراد و مسئولان مذکور اینگونه استنباط می شود که اگرچه در سال حمایت از کالای ایرانی به سر می بریم ولی هنوز زیرساخت های لازم به طور کامل برای نهادینه کردن این مقوله در راستای حمایت از تولیدکنندگان فراهم نشده و به تبع آن،عرضه کنندگان کالا نیز در یک مسیر هماهنگ و مشخص حرکت نمی کنند. در حالیکه ماه رمضان فرصت مناسبی برای محک زدن پتانسیل مدیریت بازار عرضه و تقاضای کالا و خدمات بود.

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*