پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
26 مرداد 1397
اجتماعی

تنها راه مقابله با آزارهای جنسی، آموزش های مهارتی است

سردبیر مجازی
19 خرداد 1397
بازدید: 32
نظرات: 0

بررسی ابعاد روانشناسی حادثه غرب تهران

تنها راه مقابله با آزارهای جنسی، آموزش های مهارتی است

  • گروه جامعه، شایسته سلامی

 

ابعاد حادثه مدرسه غیرانتفاعی غرب تهران روزبه‌روز دارد بزرگ و بزرگتر می‌شود. ماجرای آزار جنسی چند دانش‌آموز در دبیرستان پسرانه‌ای در غرب تهران که بعد از افشا شدن آن واکنش‌ها و جزییاتش هنوز ادامه دارد. زمانی که رسانه‌ها و کانال‌های خبری، یک خبر فوری‌ را منتشر کردند که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

احمدرضا قدسی روانشناس اجتماعی در این رابطه در گفتگو با عطریاس گفت: اتفاق اخیری که در یکی از مدارس غرب تهران رخ داد بسیار تأسف برانگیز و تأمل برانگیز است. مسئله تجاوز در یک مدرسه که جای مباحث و مسائل تعلیم و تربیتی است، بسیار اندوهناک است. متأسفانه این اتفاق تبعات بسیار شدیدی در پی داشته است.

قدسی افزود: اگر ابعاد دیگر آن را بررسی کنیم می‌بینیم که متأسفانه آن مدیر یا آن پرسنل مدرسه ای که این کار را می‌کند، قاعدتاً در روابط با اطرافیان خود نیز قطعاً مشکل دارد. اینچنین می توان پیش‌بینی کرد که این روابط ممکن است شامل رابطه با همجنس، همسر، فرزند، پدر و مادر و یا همکار باشد.

وی ادامه داد: در این میان جای آموزش های مراقبتی جنسی بسیار خالی است. نمی‌شود گفت که تنها کودکان به آموزش های این چنینی نیاز دارند تا بتوانند در سن بعدی پیشگیرانه عمل کنند. آن مسئول مدرسه هم که چنین حرکتی داشته است، قطعا در دوران رشدی خوبی بزرگ نشده است. ممکن است از نظر مباحث خانوادگی، روابط دوستی، روابط دوران مدرسه و اجتماعاتی که در آن رشد کرده و بزرگ شده دوستانی داشته که قطعاً در چهارچوبی بوده اند که آنها هم آموزش ندیده اند و به همین دلیل آن اختلالات روانی مسائل جنسی در ذهن وی می چرخد و در یک سنی بروز پیدا می‌کند. اما ممکن است بروز آن به گونه ای باشد که 80 میلیون ذهن را درگیر خود کند.

این روانشناس اجتماعی اظهار داشت: در رویکردهای روانشناسی سنین کودکی و نوجوانی بسیار مهم تلقی می‌شود. خصوصاً در بحث آموزش و پرورش و بنیان های آموزشی و پرورشی، هم بحث خانواده و هم بحث ارگان‌های دولتی مانند آموزش و پرورش بسیار مهم در نظر گرفته می شود.

قدسی تصریح کرد: در دوران کودکی از زمانی که کودک وارد پیش دبستانی، مهد کودک و یا مدرسه می شود، متاسفانه هیچ نوع فعالیت آموزشی در خصوص مسائل جنسی و آموزش های پیشگیرانه در راستای کمک به آنها نداریم. اخیراً نیز که قرار بود چنین اتفاقی در بحث آموزش مسائل جنسی بیافتد، متأسفانه از طریق قانون و عرف و همچنین هر چیزی که مغایرت با آن داشت، با جلوگیری هایی که انجام شد این اتفاق حاصل نشد.

اما خواه یا ناخواه این اتفاق باید بیفتد. چرا که اگر آموزش های این چنینی نباشد و اصطلاحاً پای رودربایستی در رابطه با اینگونه مسائل در میان باشد، در یک سنی چه در کودکی، نوجوانی و جوانی و یا حتی در بزرگسالی، میانسالی و در کهنسالی و یا به هر طریقی در برهه ای از زندگی به گونه ای تحت تأثیر چنین برنامه های جنسی قرار می گیرد. این اتفاق باعث خواهد شد تا ناهنجاری های آسیب های اجتماعی، خشونت، پرخاشگری و هر چیزی که ابعاد منفی در سطوح مختلف خانواده، روانشناختی فردی و اجتماع به همراه داشته باشد.

این روانشناس اجتماعی تأکید کرد: حالا اگر زیاد به این اتفاق کاری نداشته باشیم و به طور کلی بخواهیم به آن نگاه کنیم، شاید برای رسانه‌ها و مردم موضوع جدیدی باشد. اما متاسفانه باید بگوییم چنین مواردی در سیستم های متعددی نه تنها در کشور ما، بلکه در همه جای دنیا وجود دارد، اما میزان آن، درصدهای آن و انواع آن متفاوت است.

قدسی ابراز داشت: در این میان چیزی که می تواند پیشگیرانه عمل کند، آموزش‌های صحیح به کودکان است. آموزش صحیح به معنای فراهم کردن ابزار جنسی برای کودک نیست. اما متأسفانه زمانی که نام آموزش های جنسی در مدرسه می آید، افراد زیادی با دیدگاههای موجود فکر می‌کنند که موارد جنسی به آنها آموزش داده می شود. خیر اینگونه نیست و صرفاً یک پایه ای را برای کودک پایه ریزی می کند که کودک در مقابله بدن خود، در مقابل بحث‌هایی روانشناختی، بحث های فیزیولوژیکی و زیست محیطی، همه گونه بتواند از محدوده و دایره خودش محافظت کند.

وی اضافه کرد: به طور کلی ما به آموزش‌هایی نیاز داریم که جامعه ما را در مقابل چنین اتفاقاتی واکسینه کند. اگر این اتفاق نیفتد باید منتظر حوادثی بدتر از این اتفاقات باشیم. برای مثال چه از سوی آن مسئول مدرسه و چه از سوی بچه ها و دانش آموزان هر لحظه ممکن است چنین اتفاقتی بیفتد.

این روانشناس اجتماعی همچنین گفت: زمانی که موضوع یک مقدار خورده مسئله می‌شود می‌بینیم نه تنها اینگونه موارد، بلکه هر موردی که بخواهیم در سطح گسترده تر و مقیاس بزرگتر در جامعه به آن نگاه کنیم که نسل‌های بعدی قرار است با آن مواجه شوند، با چنین مسائلی روبه‌رو خواهیم بود. اگر آموزشها در سنین پایین تر صورت بگیرد، فرد زمانی که بزرگ می شود در مورد روابط خانوادگی، روابط با همسر و فرزندان، حتی در سطح مدرسه و روابط اولیای مدرسه با دانش آموز و به طور کلی نسل به نسل، تنها آیتمی که می‌تواند آنها را نجات دهد، همان عنوان یا رویکرد عمل گرایانه آموزشی است. آموزش نه به معنای سخنرانی و نه به معنای دیکته کردن، بلکه به معنای اینکه باید به صورت عملی باشد.

قدسی افزود: حالا اگر آموزش های مسائل جنسی قرار است اتفاق بیفتد، کتاب داستان های مختلف در این زمینه می تواند تألیف شود، فیلم ها و کارتون هایی می تواند تولید شود که بچه ها و کودکان به دیدن آنها علاقه مند شوند و صرفاً با نگاه کردن به آنها یک سری آموزش ها را برای کودکان در پی داشته باشد. خوشبختانه داریم می‌بینیم در برخی شهرها به چنین آموزش هایی پرداخته شده است. این آموزش ها به انواع مختلف مانند کارگاه های روانشناسی برای مادران و کودکان و همچنین نمایش فیلم ها و کارتون هایی که در سطح رسانه ها و اماکن دیگر منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش است که می‌تواند از این موارد جلوگیری کند و گرنه اگر رویکرد دیگری بود، قطعاً کشورهای پیشرفته تر از آن استفاده می کردند. متاسفانه به آموزش خیلی کلیشه ای نگاه می‌شود و فکر می‌کنیم زمانی که می گوییم کلاس و فضا و آموزش در این خصوص وجود دارد و یا باید وجود داشته باشد با نگاه سخنرانی به آن نگاه می کنیم. در صورتی که به آموزش و انواع یادگیری و عملکردها باید خیلی مهارتی نگاه شود و به صورت مهارتی از آن استفاده شود. به خاطر اینکه کودکان در هر سنی در یک کلاس آموزشی قرار می گیرند. اگر صرفاً صحبت کلام و سخنرانی باشد این آموزش ها مؤثر نیست و بعد از ترک کلاس، ترک صحبت نیز خواهد شد. اما زمانی که یک مقدار به صورت مهارتی با کودک کار شود و زمانی که صحبت انیمیشن می شود و یا تمهیدات دیگری اندیشیده می‌شود، به خاطر این است که کودک درگیر این مسائل می شود. صحبت اینجا است که اگر این آموزش‌ها صورت نگیرد، تبعات متعددی در پیش دارد.

این روانشناس اجتماعی اظهار داشت: زمانی که برای مباحث جنسی آموزش را در نظر می‌گیریم، قطعاً به طور ناخودآگاه یک آموزش همه جانبه خواهد بود. صرفاً به کودک یاد نمی دهیم که فقط مراقب بدن خود باشد، چرا که هر کجا ممکن است سوء استفاده ای شود و یا هر چیز اتفاق دیگری بیفتد. ناخودآگاه در مسیر آموزشی قرار می گیرد تا زمانی که بزرگتر می شود و در سن خاصی قرار می گیرد، بتواند از خود مراقبت کند. این امر نشان می‌دهد که در آینده ممکن است مسائل حل شود.  فدسی تصریح کرد: هر چه زودتر استارت این آموزش ها زده شود بسیار مفیرتر خواهد بود. تاکید روی آموزش در همه موارد است و صرفا موارد جنسی نیست. در هر زمینه ای ما نیاز به یک سری آموزش های پایه ای و ریشه‌ای داریم. اما آموزش هایی که صرفاً حالت سمبولیک و نمایشی نداشته باشد. به اسم همایش ها و سخنرانی های مختلف و به صورت کلیشه ای، بازخورد مثبتی نخواهیم گرفت قطعاً باید فضا، یک فضای آموزشی واقع گرایانه باشد.

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*