پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
20 آذر 1397
اجتماعی

مسیر دوچرخه خیابان جهان پناه به هیچ وجه استاندارد نیست

سردبیر مجازی
9 مرداد 1397
بازدید: 68
نظرات: 0

رئیس هیأت دوچرخه سواری در گفت و گو با عطریاس:

مسیر دوچرخه خیابان جهان پناه به هیچ وجه استاندارد نیست

گروه ورزش: باتوجه به شلوغی شهرها راه حل های متعددی برای مدیریت و کاهش ترافیک سرسام آور آن ها ارائه می شود.از جمله راه حل ها می توان به افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی،استفاده از خودرو های اشتراکی و ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری اشاره کرد.اما مشکلات از جایی آغاز شد که با افزایش تعداد خودرو های شخصی،راهکار های معمول دیگر پاسخگوی چالش ترافیک شهری نبود و اکنون معضل ترافیک کلان شهرها والودگی هوا همفکری مدیران را می طلبد.مدتی است که شهر اراک با  معضل ترافیک درگیر شده است و مدیران و مسئولان باید هرچه زودتر اقداماتی برای رفع آن انجام دهند.البته تا کنون راهکار هایی ارائه داده اند که یا اجرا نشده، یا در صورت اجرا تاکنون نقش چندانی در کاهش ترافیک شهر نداشته اند.از جمله طرح هایی که برای این معضل پیش بینی شده،طرح ساخت مسیر های دوچرخه سواری برای کاهش ترافیک و همچنین کاهش آلودگی هوا بوده است که همچنان اجرای این طرح با نواقصی همراه بوده است و به همین منظور صحبتی داشتیم با برخی مسئولان که در ادامه می آید.

اراک نیاز به زیر ساخت مناسب برای ایجاد این مسیر ها دارد

کوروش بختیاری حامی محیط زیست در همین خصوص گفت:اراک با توجه به اینکه ظرفیت خوبی برای اجرای این طرح دارد اما متاسفانه از زیر ساخت مناسب برخوردار نمی باشد ،باید برنامه ریزی های دقیقی برای این کار انجام شود و اساس کل شهر را مطالعه کرد و همچنین زیر ساخت های مناسب برای این کار را به وجود آورد.این مسیرها باید کارآمد باشد تا بتواند حجم ترافیک را کاهش دهدو تنها جنبه تفریحی نداشته باشد.تنها تاسیس یک مسیر سبز به عنوان خط ویژه دوچرخه بدون هیچ مطالعه جامعی گره ترافیکی را حل نمی کند.

وی در ادامه گفت:با توجه به اینکه بزرگترین مشکل شهر اراک خودرو محوری است هر چه زودتر باید برای کاهش آلودگی هوا و کاهش حجم ترافیک اقداماتی دراین زمینه درسطح شهرانجام شود.

بختیاری اظهار نظر کرد:مسیری که در خیابان جهان پناه راه اندازی شد، بیشتر جنبه تفریحی داشته است البته استقبال خوبی از آن شده ولی نمی توان از آن به عنوان راه حلی برای کاهش ترافیک نام برد زیرا از استاندارد های لازم برخوردار نمی باشد.

فرهنگ استفاده از پارکینگ های عمومی باید به وجود بیاید

رئیس کمیسیون خدمات شهر و بهداشت شورای شهر اراک گفت:برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام شده که نیاز به زمان دارد. ابتدا باید در اراک این فرهنگ به وجود بیاید که راننده های خودرو های شخصی به جای پارک در کنار خیابان ها به پارکینگ های عمومی مراجعه کنند تا بستر مورد نیاز برای ایجاد مسیر دوچرخه سواری به وجود بیاید.

طوفان محمدی در ادامه گفت:مسیری در خیابان جهان پناه به عنوان پایلوت ساخته شد تا زمینه فرهنگ سازی و آشنایی مردم با اینگونه مسیرها به وجود بیاید که با وجود  نقص هایی که داشت مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی اضافه کرد:در حال حاضر خیابان هایی در سطح شهر تحت بررسی قرار گرفته اند که به زودی برای ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری آماده میشوند.

محمدی در ادامه گفت:اگر زیر ساخت های لازم به وجود بیاید میتوانیم مسیر های دوچرخه سواری را به خارج از شهر ادامه بدهیم تا امکان استفاده از دوچرخه به جای اتومبیل برای تردد به مکان کار یا دانشگاه ها به دست بیاید و خطری در طول مسیر دوچرخه سواران را تهدید نکند.

هیچگونه همفکری و مشورتی با هیات ها نمیشود

رئیس هیات دوچرخه سواری نیز گفت:در خصوص ایجاد مسیر های دوچرخه سواری هیچگونه هم فکری و مشورتی با هیات ها نشده است،هیات دوچرخه سواری میتواند در میزان کیفیت این طرح تاثیر گذار باشد.

حسن صفری گفت:مسیر دوچرخه ای که در خیابان جهان پناه ایجاد شده به هیچ وجه استانداردنیست. از جمله مشکلاتی که میتوان نام برد تک لاینی بودن آن و وجود دست انداز در مسیر است که برای افرادی که تجربه زیادی در دوچرخه سواری ندارند ممکن است مشکل سازشود.

وی در آخر گفت:امیدوارم هر چه زودتر زمینه لازم برای ایجاد این مسیر ها به دست بیاید تا کمکی به کاهش آلودگی هوا کند و فرهنگ استفاده از دوچرخه را ایجاد آن به عنوان وسیله ای برای تردد استفاده شود.

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*