پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
28 مرداد 1397
اجتماعی

شورای ترافیک به شورای شهر دهن کجی می کند

سردبیر مجازی
15 مرداد 1397
بازدید: 40
نظرات: 0

انتقاد عضو فراکسیون امید شورای شهر از اجرایی نشدن مصوبه قانونی بازگشایی خیابان پیروزی

شورای ترافیک به شورای شهر دهن کجی می کند

  • گروه شهری : سینا علیدادی

 

«شورای ترافیک استان تنها می تواند اعلام نظر کند.»

کاوه فلک افلاکی، رئیس شورای شهر اراک در آغاز صحن علنی این هفته شورا از شخص شهردار خواستار ارائه لیست افراد بازنشسته شهرداری که مشمول قانون منع به کارگیری از بازنشستگان می شوند، شد و در ادامه این جلسه که با حضور نوازنی، دبیر شورای ترافیک استان مرکزی برگزار شده بود ضمن بیان مطلب فوق، گفت: عدم وجود مراکز تجاری در نقاط مختلف شهر از جمله دلایل ترافیک سنگین در هسته مرکزی شهر اراک است. همچنین استفاده از خودروهای شخصی و نبود پارکینگ مناسب برای اتومبیل ها از دلایل دیگر بروز مشکلات ترافیکی می باشد.

فلک افلاکی ادامه داد: پراکندگی و عدم مکانیابی مناسب طی سال های گذشته به منظور جانمایی ایستگاه های وسایل حمل و نقل عمومی و غیر استاندارد بودن معابر سطح شهر از جمله سایر مسائل موجودی است که ترافیک درون شهری اراک را تشدید می کند.

وی افزود: شورای ترافیک استان براساس قانون تنها می تواند برای باز یا بسته بودن یک خیابان اعلام نظر کند اما مشاهده می شود که پروژه عمرانی توسعه بیمارستان ولیعصرسبب مسدود شدن خیابان پیروزی شده و با این کار نه تنها وضع ترافیکی آن بهبود نیافته بلکه مختل نیز شده است اما علیرغم مخالفت شورای شهر فعلی، بارها مسدود بودن این خیابان تمدید شده است که می طلبد هر چه سریع تر در این باره چاره اندیشی شود.

80 درصد از طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک اجرا شده است

نوازنی، مدیرکل دفتر فنی استانداری و دبیر شورای ترافیک استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه 80 درصد از طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک اجرا شده است، گفت: بیش از 13 سال از مطالعه این طرح می گذرد و امروز بازنگری آن در دستور کار قرار دارد. البته وضعیت آلایندگی هوای اراک نسبت به یک دهه گذشته تغییر کرده و امروز الزامیست تا اقدامات براساس مطالعه و کارشناسی جدید ادامه یابد.

نوازنی ادامه داد: سنجش دقیقی از آلایندگی هوای اراک وجود ندارد اما آمارها بیانگر کاهش روزهای ناسالم در این شهر است.

دبیر شورای ترافیک استان اظهار کرد: ایجاد قطار شهری در اراک با رایزنی و تلاش های گسترده طی شهریورماه سال 92 در هئیت وزیران مصوب شد. این طرح مختص شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت بود اما در اراک به صورت ویژه و به دلیل آلودگی هوا مورد موافقت قرار گرفت چرا که گره های ترافیکی اراک زمینه ساز افزایش گسترده آلودگی هوا است.

وی در خصوص وضعیت خیابان پیروزی افزود: مسدود شدن خیابان پیروزی براساس سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه بیمارستان ولیعصر و حفظ حداکثری امنیت و ایمنی شهروندان بود. البته بنده مدت ها است که از این پروژه بازدید نداشتم به همین دلیل از اعضای شورا تقاضا دارم تا در روزی مشخص به بازدید از این پروژه پرداخته و در صورتی که دیگر نیازی به مسدود بودن خیابان پیروزی نبود، دستور بازگشایی این خیابان در اسرع وقت صادر شود.

به شورای شهر دهن کجی می کنند

سعید نادری، عضو دیگر شورای شهر تمدید مکرر مسدود ماندن خیابان پیروزی توسط شورای ترافیک استان را نوعی بی احترامی و دهن کجی به پارلمان شهری دانست و گفت: در زمان شورای چهارم با هر توجیهی که وجود داشت طی مصوبه ای خیابان پیروزی در اختیار پیمانکار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت اما با شروع به کار شورای پنجم طبق قانون و با توجه به مشکلاتی که برای شهروندان وجود داشت، شورای شهر به این موضوع ورود پیدا کرد و به مصوبه ای قانونی مبنی بر بازگشایی این خیابان رای داد که با بهانه ای واهی توسط کمیسیون تطبیق فرمانداری رد شد.

نادری ادامه داد: مطابق تبصره شش ماده 96 قانون شهرداری که در سال 1345 به این قانون الحاق شد «اراضی کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده‌روها، خیابان‌ها و به‌ طور کلی معابر در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی محسوب و در ‌مالکیت شهرداری است و امروز شورای شهر دوره پنجم اراک به هر دلیلی صلاح ندیده است، ملک خود را در اختیار پیمانکار این بیمارستان قرار دهد.

وی افزود: لذا اینکه کمیته تطبیق در برابر رای مردم و شورای شهر قرار می گیرد برای ما هیچ توجیهی ندارد چرا که باید به رای و نظر شورای شهر احترام گذاشته شود. شورای ترافیک نیز بدون توجه به رای شورای شهر در خصوص خیابان پیروزی بازهم مسدود بودن این خیابان را تمدید کرده است که اگر قصد تقابل نبوده باید به رای شورا احترام گذاشته می شد و آن را تمدید نمی کردند. شورای شهر دوره سابق نیز می بایست این خیابان را به صورت اجاره ای در اختیار پیمانکار بیمارستان ولیعصر قرار می داد.

نادری اظهار کرد: اقدام شورای ترافیک مبنی بر تمدید مسدود بودن این خیابان بعد از رای شورای شهر، دهن کجی به رای مردم محسوب می شود لذا تقاضا دارم به احترام رای شورای شهر دیگر این مساله در شورای ترافیک تمدید نشود چرا که شورای ترافیک تنها وظیفه نظر دهی در بحث ترافیک را دارد.

این عضو پارلمان شهری در خصوص ورود ماشین های سنگین به شهر اراک گفت: در ارتباط با کنار گذر اراک و ورود ماشین های سنگین به داخل شهر بارها بحث شده که نتیجه ای نداشته است بنابراین باید گفت که راه و شهرسازی در این باره اهمال و کم کاری می کند. اگر پل های ملک آباد و پتروشیمی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان احداث شوند، معضل ورود ماشین های سنگین به شهر با انتقال به کنارگذر اراک حل شود.

نادری در ادامه با اشاره به اینکه شورای شهر مصوبه ای را به منظور انتشار اوراق مشارکت پروژه 55 متری داشته است، گفت: بنده از جناب توسلی، معاون شهردار سوال کردم که این مهم در چه مرحله ای قرار دارد اما پاسخ مناسب و قانع کننده ای دریافت نکردم.

طرح انتقال آرامستان به مشهد میقان، پذیرفته نشده است

طوفان محمدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک در ادامه این جلسه در خصوص طرح توسعه آرامستان، گفت: به منظور توسعه آرامستان اراک یک زمین 32 هکتاری خریداری شده که بهره برداری از آن درحال حاضر به واسطه برخی مسائل حقوقی امکان پذیر نیست که امیدواریم این مهم به زودی حل گردد.

محمدی ادامه داد: طبق نظر مشاورین اگر به آرامستان فعلی 32 هکتار زمین اضافه شود، این آرامستان تا 50 سال آتی برای رفع نیازهای اراک کافی خواهد بود. گفتنی است که پیشنهاد ارائه شده در رابطه با احداث آرامستان جدید در مشهد میقان پذیرفته نشده چرا که خارج از حریم و محدوده شهر اراک می باشد.

وی افزود: برای رفع مشکلات امروز آرامستان اراک می طلبد تا با انجام هماهنگی های مناسب، ورود ماشین های سنگین به شهر در پنجشنبه های آخر هفته ممنوع شود تا رفت و آمد شهروندان تسهیل شود و حوادث رانندگی نیز کاهش باید.

به مردم دروغ می گوییم

در سوی دیگر مرادی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک در انتقاد از طرح توسعه آرامستان، گفت: در خصوص پیشنهاد انتقال آرامستان به خارج از اراک می بایست بیشتر مطالعه شود و اعضای شورا نباید تنها با استنادهای علمی دهن ها را ببندند. توجه داشته باشید که امروز از نظر عقلی افزودن زمین به آرامستان فعلی منطقی نیست و مجددا شهر را با مشکل رو به رو می سازد.

مرادی ادامه داد: چه قانونی می گوید که آرامستان باید در محدوه شهر باشد؟ در حال حاضر شهروندان در بحث ترافیک پنجشنبه ها در آرامستان گلایه دارند حال اگر برای رفتن به آرامستان 10 یا 15 کیلومتر راه طی شود، مشکلی ایجاد نمی شود.

وی با اشاره به اینکه انتقال آرامستان را از داخل شهر به بیرون شهر هیچ  قانونی منع نکرده است گفت: زیارت اهل قبور امری لازم و پسندیده است اما لازم نیست هر هفته این کار انجام شود. می بایست با تحقیق و استدالال از صاحبان نظر استفاده کرد ولی اضافه کردن و توسعه دادن آرامستان فعلی به صلاح نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک در خصوص بلوک بندی پروژه 55 متری نیز، اظهار کرد: پنهان کاری و عدم شفاف سازی در بحث 58 متری موجب نارضایتی شده است. این پنهان کاری ابهاماتی به دنبال دارد و عدم شفاف سازی در بحث شیوه اجرا نارضایتی را موجب شده است.

مرادی ادامه داد: متاسفانه به جای تمرکز بر اصل پروژه و کف معبر صرفا توجه ها به یک سری بلوک های خاص است که از نظر من خلاف قانون می باشد. چرا در خصوص روند اجرای پروژه راست نمی گویید؟ مردم باید در جریان امور قرار گیرند، اگر منابع مالی پروژه مشخص است می بایست شفاف بیان شود.

وی افزود: به نظر می رسد در خصوص 55 متری به مردم دورغ گفته می شود و دائما در صدد یافتن قوانینی هستند تا با توجیه و توسل به آنها، طرح اجرا شود چراکه در حال حاضر زمان اجرای طرح گذشته است .

مردم ناراضی هستند

فرزانه رحمتی، دبیر شورای شهر طی تذکری در خصوص ناتمام ماندن طولانی مدت پروژه های میدان نماز و فاطمیه به شخص شهردار، گفت: آقای شهردار آنچه که مدت هاست در سطح شهر، مورد گلایه شهروندان واقع شده عدم توجه به اتمام هرچه سریعتر المان های میادین نماز و فاطمیه می باشد. این میدان ها مدت ها است که به صورت نیمه کاره موجبات آلودگی بصری در شهر شده و متاسفانه تدبیر لازم در خصوص اتمام آن ها اندیشیده نشده، لذا شایسته است به این گلایه شهروندان عزیز اراکی که از زبان نماینده آن ها به عنوان تذکر ابلاغ می گردد هرچه سریعتر جامعه عمل پوشاند.

رحمتی در خصوص مسائل ترافیکی شهر اراک نیز گفت: اساسا بستن خیابان در محدوده اختیارات شورای ترافیک نیست. در شوراهای دوره چهارم و پنجم مصوباتی برای بازگشایی خیابان پیروزی وجود داشت که متاسفانه اهمیتی به آن ها داده نشد.

مردم تغییری احساس نکردند

در سوی دیگر نیز پیمان رشیدی، عضو پارلمان شهری ضمن انتقاد از این موضوع که چرا نطق پیش از دستور اعضای شورای شهر پس از قرائت به دست فراموشی سپرده می شود، گفت: هرهفته در صحن رسمی شورای شهر شاهد قرائت نطق پیش از دستور توسط اعضای محترم شورا هستیم اما باید ببینم سازوکار اجرا و عملیاتی شدن آن ها چیست و آیا پس از قرائت پیگیری می شود یا فراموش می شود.

رشیدی با بیان اینکه شهروندان تغییرات ملموسی در شهر احساس نکرده اند ادامه داد: اینکه مشکلات شهر توسط اعضا در نطق پیش از دستور گفته می شود اما شهرداری در جهت رفع این مشکلات اقدامی نمی کند، قابل قبول نیست چرا که مطالبات شهروندان در چرخه معیوب اداری باقی می ماند و تعویض چند صندلی در پارک ها هیچ مشکلی را رفع نمی سازد.

وی همچنین در انتقاد از عملکرد اداره راه و شهرسازی درخصوص پروژه نیمه کاره پل سنجان اظهار کرد: اجرای عملیات این پل متوقف شده و گویا اراده ای برای انجام آن نیست. متاسفانه وجود سرعت گیرهای متعدد در محدوده این پل موجب نارضایتی مردم و زشت شدن ورودی شهر شده است.

شورای ترافیک تنها به نصب سرعت گیر بسنده می کند

در پایان این جلسه مرتضی سورانه، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر نیز عنوان کرد: تسهیل و تسریع دسترسی ایجاد آرامش روانی برای راکبان سواره، آرامش برای عابران پیاده، حفظ سلامت محیط زیست و کاهش آلودگی های محیطی، کاهش هزینه های تردد و کاهش مصرف سوخت را می تواند از کارکرد های ویژه شورای ترافیک باشد اما آنچه در اراک مشاهده می شود شورای ترافیک برای حل معضل ترافیک به مانع سازی و ایجاد سرعت گیر رضایت می دهد.سورانه ادامه داد: متاسفانه با لابی و نفوذ مدت ها است که خیابان پیروزی بسته شده و آسیب های فراوانی به سیستم حمل و نقل درون شهری اراک وارد شده است.

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*