پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
4 مهر 1397
استان مرکزی

مسئولان باید با مردم  مهربان باشند، حتی در تجمع های اعتراضی

سردبیر مجازی
16 مرداد 1397
بازدید: 53
نظرات: 0

حسینی نماینده مستقل تفرش، فراهان و آشتیان در گفتگو با عطریاس:

مسئولان باید با مردم  مهربان باشند، حتی در تجمع های اعتراضی

  • گروه سیاسی : عماد کریمی

 

عمر مجلس دهم از میانه گذشته است، مجلسی که از پس یک مجلس یکدست و رادیکال روی کار آمد.
توقعات از مجلس فعلی این بود که بار کم کاری گذشتگان را جبران کند و با وضع قوانین و اصلاحات ساختاری بتواند مرتفع سازی مشکلات دیوان سالاری را هموار می شود.
مجلسی که بیش از هر عنوان  امید را با خود حمل می کرد،لیستی شدن انتخابات مجلس گذشته اتفاقی نو در عرصه سیاست ایران محسوب می شد.
حجم مطالبات گسترده از آنان و تعهدات جریان های سیاسی حاصلش فشار بر مجلس بود تا شاید خواست فراگیر افکار عمومی، موتور تغییرات بوروکراسی و درون سیستمی را سرعت بخشد.
برای داوری و قضاوت مجلس دهم تنها باید به صندوق های رای سال 98 گوش سپرد؛آرای عمومی بهترین داور عملکرد نمایندگان امروز خواهد بود.
با توجه به شروع تحرکات انتخاباتی از سوی گروه های سیاسی مختلف با یکی از نمایندگان هفتگانه مجلس دهم در استان مرکزی به گفت و گو نشستیم تا آرا و نظرات وی درباره پیش و پس از انتخابات امیدوارنه مجلس دهم و مسائل روز کشور را بشنویم.

ارتباط خود را در مجلس با فراکسیون امیدچگونه میبینید؟

با توجه به گذر از دوران انتخابات و ورود به مجلس، باید ابتدا شرایطی که بر منطقه تفرش، آشتیان و فراهان حاکم می باشد را در نظر گرفت.

در هر سه شهرستان بیشتر عملکرد افراد  و حلقه نزدیکان کاندیدا را در رای آوری  موثر می دانند؛ لذا در این منطقه نگاه سیاسی و جریانی چندان موثر نیست.
با تمام این شرایط همان تعداد اندک نیروهای سیاسی حاضر در منطقه با بنده صحبتی نکردند و از افراد دیگری حمایت کردند و  زمانی هم  که تقاضایی از بنده نشده باشد، ما هم برای جلب حمایت آنها وارد نشدیم.

در میان اصولگرایان نیز اوضاع به همین منوال بود و در روزهای آخر نیز با جدیت از کاندیدای خود پشتیبانی می‌کردند. این جدیت در میان اصلاح طلبان حاکم نبود ولی در اصول گرایان بیشتر نمایان بود، پس از ورود به مجلس تعدادی از نمایندگان بودند که تفکری میانه رو داشتند و برای اولین بار آن اکثریت و اقلیت همیشگی حاکم نبود؛ اما در مجلس دهم سه دسته به وجود آمد،اینجانب هم در همین دسته سوم یعنی فراکسیون مستقلین ولایی قرار گرفتم. داخل همین فراکسیون افرادی حضور دارند که حتی در انتخابات در لیست امید حضور داشتند.

ارتباط  فراکسیون ما با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان یک ارتباط منطقی و مبتنی بر دیدگاههای کارشناسی می باشد.
با مسئولین فراکسیون ها ارتباط مستمر داریم  و در صورت اقناع از آنها حمایت کرده و به این حمایت ادامه خواهیم داد.
در درون مجمع نمایندگان استان نیز توانستیم تا حدی در جهت منافع منطقه‌ای، نگاه‌های حزبی را تقلیل دهیم و تا حدودی نیز موفق شدیم.
در پایان مردم هستند که همکاری و همفکری نمایندگان این دوره مجلس را قضاوت خواهند کرد.

در شهرستان های حوزه انتخابیه شما تحرکات انتخاباتی شکل گرفته است؟
 بله شدیدا.

نتایج حاصل از این تحرکات زودهنگام چیست؟

اینکه چه نتایجی دارد و چرا از هم اکنون شروع کرده‌اند را باید از خود آنها پرسید، ولی این اقدامات منجر می شود انتظارات در شرایط موجود بالا رود؛ فضای امروز فضای ایده آل و مناسبی نیست، حال اگر بخواهیم برای حضور، وعده‌هایی به مردم بدهیم و سطح توقعات را افزایش دهیم این موضوع مورد تایید نظام نیست.
امروز ما به دنبال یک صدایی هستیم، نارضایتی هایی که در حال حاضر می‌بینیم دقیقاً حاصل همین امر است؛ افرادی با نیت های انتخاباتی وعده‌هایی داده‌اند.
بنده نباید درگیر این شوم که به دنبال پاسخگویی به این مسائل بروم، زیرا از خدمت‌رسانی باز می مانم.
دراین میان تنها مردم هستند که صدمه می‌بیند. تمام تلاش اینجانب این است که وقت خود را در این مسائل تلف نکنم.

فکر می کنید در انتخابات آتی اگر یکی از جریان های سیاسی از شما حمایت کنند، حاضر به پذیرش آن خواهید بود؟
 باید در نظر داشت  در فضای منطقه ی بنده، حمایت این جریان‌ها آنچنان موثر نمی باشد، ولی اگر جریان هایی که نیم نگاهی به آن داریم؛ خواسته هایشان در جهت اقناع انتظارات مردم باشد چرا که نه، نمی توانیم از دایره مسائل موجود به دور باشیم.
برخی نمایندگان به جای قانونگذاری و نظارت، به حوزههای اجرایی ورود پیدا میکند و گاه حتی نظراتی می دهند که به دخالت تعبیر می شود. شما اینگونه عملکردها را چطور ارزیابی می کنید؟
 هر زمان یک نماینده از جایگاه خود عدول کند و خود را در سطح جایگاه اجرایی تنزل دهد؛ آفت هایی ایجاد می شود.  زمانی که خود آنها مجری شوند. در واقع دیگر ناظری وجود ندارد که نظارت کند.
دخالت در امور اجرایی، توسط هر نماینده ای که باشد یقینا معتقدم مشکلات عدیده‌ای در آینده به وجود می‌آورد.
به طور مثال شاید در این فرآیند این دخالت ها برای بعضی نمایندگان امری خوشایند تلقی شود و برخی نیز حتی آن را بازگو میکند. بعضا افرادی هم  می گویند فلان نماینده زمانی که با مدیر دستگاه اجرایی تماس می‌گیرند ایشان بدون چون و چرا می گوید چشم؛ مانند روابط رییس و زیر دست.
افرادی این انتظار را هم از بنده دارند اما توصیه من این است؛ مدیران مطابق قوانین و مقررات عمل کنند.
این همان نظارت قانونمند است، اگر نمایندگان توقع
داشته باشند که از آنها فرمان بگیرند؛جایگاه سازمانی دستگاه‌ها و مدیران آنها دچار اختلال می‌شود و نتیجتا  عملکرد آنان دیگر کارکرد لازم را ندارد.
فقط  باید در چارچوب اختیارات از مسئولان بخواهیم درست عمل کنند.
آیا دخالت در انتصاب مدیران منجر به این نمیشود که دولت نتواند سیاستهای خود را به طور کامل و درست اجرا کنند؟
اعتقاد شخصی من این است که مدیر را باید وزارتخانه انتخاب کند نه حتی استاندار؛ایشان به عنوان نماینده ی عالی دولت باید فقط نظر بدهند؛ لذا مدیران کل باید توسط مقام مسئول که وزیر می باشد و باید در رابطه با عملکرد آنها به افکار عمومی، مجلس و کابینه پاسخ دهند منصوب شوند.
اگر نماینده‌ای زمانی نسبت به بعضی رفتارهای وزرا نقدی داشته باشد با این رویکرد، کسی را نمی‌تواند نقد کند.
حکم مدیرکل را استاندار امضا نمی‌کند ، بلکه وزیر مربوطه آن امضا می کند، برای احترام و حفظ شأن نمایندگی بهتر  است تنها از نمایندگان یک نظرخواهی انجام شود؛ بعضی ها این اقدام را به فال نیک می‌گیرند و درباره سلامت فرد  نظر میدهند و  برخی دیگر این مسئله را به  نوعی دیگر می بینند و نظر خود را تحمیل می‌کند. این اقدام منجر به تضعیف جایگاه مدیران می‌شود و کارایی لازم را از آنها می گیرد.
راه برون رفت از بحران های اقتصادی فعلی را چگونه می بینید؟
بخش عمده ای از مشکلات امروز حاصل سیاست‌های غلط داخلی و بخشی دیگر حاصل تحریم‌هاست. در هر زمانی  این تحریم‌ها به نوعی مدیریت شده،یا توسط مذاکره یا روش‌های دیگر.
اگر از ابتدای انقلاب بخواهیم در همه دوران ها رویکردهای  اقتصادی دولت ها را بررسی کنیم، تکانه های ارزی ما و افزایش قیمت نفت ما حاصلش تورم‌های بالا بوده است؛ اما اینکه امروز چه باید کرد و چرا حجم نقدینگی ما بر اساس کدام سیاست ها به اینجا رسیده است، این خود بحث مفصل می طلبد.
در چهار سال گذشته با فضای مذاکره توانستیم مقداری از فشارهای بیرونی بر اقتصاد را کمتر کنیم و این قابل کتمان نیست.
با توجه به بد عهدی ها اگر بخواهیم همین روند را ادامه دهیم  باید جنبه های مختلف آن تحلیل شود، ولیکن اصلی‌ترین موردی که باید مدنظر قرار گیرد این است که باید، اعتماد مردم به نظام را برگردانیم و شکاف میان ملت و مسئولین را ترمیم کنیم.
دیوار بی اعتمادی روز به روز بلندتر میشود که محصول سیاست‌های غلطی بوده که اتخاذ کردیم و این اتفاق طی روندی چهل ساله صورت گرفته است و هر کس سهم خود را دارد در حال حاضر فاصله ها زیاد شده و برگرداندن اعتماد عمومی به  نظام در اولویت قرار گرفته است.
سران قوا و مسئولان عالی نظام باید با تدابیر خود  آرامش را به جامعه برگردانند و سپس خود را آماده کنیم  تا فشارهایی که از تحریم های آمریکا بر ما  وارد می‌شود کم کنیم.
نگاه مجلس و دولت بر این است که با عملیاتی کردن بسته ارزی مصوب شده کمک کنیم  تا یکصدایی در کشور حاکم شود و با آرامش نسبی مردم، برنامه‌های جامعی را در مقابل تحریم‌ها داشته باشیم.
کشورهایی مثل روسیه، چین و اتحادیه اروپا در حال رایزنی با دستگاه دیپلماسی می باشند، اقداماتی در نظر گرفته شده که از سختی‌های تحریم‌ها کاسته شود. از سوی دیگر باید در مبارزه با فساد با قاطعیت برخورد کرد، تا بتوان به بخش سرمایه‌گذاری هم اعتماد لازم را داد.
علاوه بر مسائل اقتصادی، گشایشهای سیاسی را تا چه میزان برای برون رفت از شرایط فعلی موثر میدانید؟
 نمی‌توان برای برون رفت از مشکلات تنها با یک بال حرکت کرد؛ لذا باید در حوزه سیاست، امنیت و فرهنگ عمومی در کنار موضوعات اقتصادی، اقدامات موثری انجام دهیم. در چشم انداز  بیست ساله تاکید شده باید با تمام دنیا روابط مطلوب و مناسب برقرار کنیم.
اینکه در گشایش‌های سیاسی بتوانیم با چه کشورهایی همراهی بکنیم، باید اولویت سنجی شود که مسئولین فعلی در حال انجام آن هستند.
فارغ از سیاست خارجی در حوزه سیاست داخلی چه اقداماتی می تواند منجر به گشایش سیاسی شود؟
 در حوزه سیاست داخلی فرقی ندارد ، چه افرادی که کنار گذاشته شدند و چه افرادی که به کار گرفته می شود؛ شما میدانید همه ارکان سیاسی قدرت و اقتصاد در اختیار دولت نیست. باید برای همه فضا مهیا شود تا با وحدت کلمه  بتوانیم  بر مشکلات اقتصادی فائق
آئیم و در مناسبت‌های سیاسی هم تصمیمات عقلایی اتخاذ کنیم.
پیرامون اعتراضات اخیر و  نارضایتیهای عمومی چه نظری دارید و راه برخورد صحیح را چه میدانید؟
وزیر کشور و سایر نیروهای امنیتی در کمیسیون امنیت ملی مجلس خواسته شده اند و توضیحاتی را ارائه کردند.  توجه ما به این است که گروه‌های معاند که اقدامات موثری انجام می‌دهند شناسایی شود
در این اعتراضات، تاکنون هیچ گروه مشخصی نبوده است که بیاید و درخواست مجوز برای تظاهرات کنند. این تجمعات جسته  و گریخته اخیر هم که بعضی از مردم در آن حضور پیدا کرده‌اند؛ دلیلش  شرایط اقتصادی نابسامان بوده است.
مسئولات امنیتی باید  بتوانند هوشیارانه عمل کرده و با گروه‌های معاند برخورد و آنها را دستگیر کند.
مسئولان باید با مردم  مهربان باشند، حتی در تجمع های اعتراضی، نباید به تیم حریف افرادی اضافه کنیم.

 قانون منع بکارگیری بازنشستگان و اجرایی شدن آن چه کمکی به وضعیت کنونی میکند؟
ماده 5 قانون  مدیریت خدمات کشوری،ماده 65 برنامه پنج ساله پنجم توسعه و تعدادی قانون دیگر؛ همگی موانعی برای به‌کارگیری بازنشستگان وضع کرده اند.
در سال 95 مجلس قانون جدیدی برای ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب کرد مبنی بر اینکه افرادی که بازنشسته شدند، در برخی پست ها اگر مجدد برای تصدی همان پست حضورشان لازم بود؛ گزینش آنها بلامانع است.
این افراد برای سمت هایی مثل معاونت وزیر ، استاندار و همترازان آنها قابل بکارگیری بودند، لذا تعداد قابل توجهی به کار گرفته شدند؛ این اقدام باعث کم انگیزگی جوانان شده بود، جایگاه های مدیریتی به دلیل ساختارهای هرمی در سازمان ها محدود است.
ما در مجلس ماده یک این قانون را اصلاح کردیم و مقامات را در آن محدود کردیم؛ سران قوا،نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، وزرا و اعضای شورای نگهبان مستثنی شدند، پایین تر از این جایگاه ها حذف شده، برای نیروهای مسلح نیز محدودیت‌هایی دیده شده؛ به این ترتیب بیش از هزار مدیر خارج می شود و از بدنه اجرایی دستگاه ها مدیرانی جایگزین میشوند.
در این قانون مجوز به کارگیری جدیدی داده نشده و افراد جدیدی استخدام  نخواهند شد.

 

 

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*