پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
28 مرداد 1397
اجتماعی

هیچ مرجع صنفی به مشکلات اتوبوسرانی رسیدگی نمی کند

سردبیر مجازی
16 مرداد 1397
بازدید: 28
نظرات: 0

مصائب یک راننده اتوبوس در شهر اراک

هیچ مرجع صنفی به مشکلات اتوبوسرانی رسیدگی نمی کند

  • گروه جامعه : شایسته سلامی

 

امروزه با توجه به رشد شهرنشینی و همچنین رشد فیزیکی شهرها و کلانشهرها استفاده از حمل و نقل عمومی و به کارگیری وسایل نقلیه برای تردد مسافران درون شهری به عنوان یک رکن اساسی در شهرها محسوب می شود. اما برای اینکه بتوان از واژه ای با نام حمل و نقل عمومی استفاده عملیاتی مناسبی را انجام داد باید بتوان زیرساخت های مناسب را نیز برای این موضوع ایجاد کرد. اتوبوسرانی یکی از فرایندهایی است که تحت عنوان حمل و نقل عمومی می تواند در تردد مسافران درون شهری فعالیت مناسبی را ارائه دهد و به کاهش معضل ترافیک شهری نیز کمک های شایانی کند.

یکی از رانندگان شرکت واحد که نخواست نامش برده شود در این رابطه در گفتگو با عطریاس گفت: اکثر اتوبوس هایی که در حال حاضر در سطح شهر فعالیت می کنند، اسقاطی هستند. حدود 14 سال است که از عمر آنها می گذرد. اتوبوس های جدیدی نیز که برای ناوگان حمل و نقل شهری خریداری کرده اند شرایط بسیار سختی دارد که هیچ شخصی تمایل و رغبتی به این شرایط و بهره برداری از این اتوبوس ها را ندارد. شرایط بسیار یک طرفه و به نفع خود شهرداری یا سازمان اتوبوسرانی است. شرایط به این صورت است که قیمت کامل یک اتوبوس 600 میلیون تومان می باشد و یک متقاضی به عنوان بهره بردار یا خریدار باید 20 درصد قیمت کامل یک اتوبوس را بپردازد تا بتواند آن را تحویل بگیرد. 20 درصد این میزان از قیمت کامل اتوبوس 120 میلیون تومان است که به عنوان قیمت پایه ارائه داده می شود. متقاضی باید به شکل چوب زنی و مزایده قیمتی بالاتر از 120 میلیون تومان را به اتوبوسرانی پیشنهاد دهد. هر متقاضی که بالاترین قیمت را در مزایده اعلام کند و مبلغی بالاتر از 120 تومان نسبت به سایر متقاضیان پیشنهاد دهد برنده مزایده است و می تواند اتوبوس را تحویل بگیرد. به این معنا که هر متقاضی که بیشتر از 120 میلیون تومان پیشنهاد بدهد اتوبوس به افرادی تعلق می گیرد که قیمت بالاتری نسبت به پایه 120 میلیون تومان پیشنهاد دهند. بهره بردار و خریدار تا 10 سال باید برای ناوگان اتوبوسرانی شهری فعالیت کند و بعد از 10 سال نیز تنها همان 20 درصدی را که در ابتدا پرداخت کرده از روی اتوبوس بهره برداری می کند و اتوبوس به طور کامل از شهرداری به نام خریدار تغییر نام می دهد.

وی افزود: شرایط اتوبوس های قبلی به این شکل نبوده است. شرایط این اتوبوس ها به این صورت بوده است که ابتدا هفده و نیم درصد توسط بهره بردار پرداخت می شد و سالیانه 10 درصد به این میزان هفده و نیم درصد اضافه می شد و بعد از 10 سال اتوبوس به صورت صددرصد به تملک بهره برداری در می آمد. اتوبوس ها به نام شهرداری است و بعد از 10 سال که قرارداد تمام می شود، به نام بهره بردار می شود. اما متأسفانه قراردادها یک طرفه است. در حال حاضر اکثر اتوبوس های ناوگان حمل و نقل شهری فرسوده هستند و چند سالی را بیش از فرسودگی و اسقاطی در حال فعالیت می باشند. با توجه به شرایطی که برای اتوبوس های جدید گذاشته اند و هیچ شخصی در مزایده آنها شرکت نکرده است، فعلاً و در حال حاضر با همین اتوبوس های اسقاطی در حال کار کردن هستند.

وی ادامه داد: شرایط بیمه رانندگان اتوبوس نیز مساعد نیست. بسیاری از راننده های اتوبوس بیمه رانندگان هستند و خودشان بیمه را به حساب واریز می کنند. اما یک سری بیمه ها نیز سازمان اتوبوسرانی انجام می دهد که جالب نیست و شرایط خوبی ندارد. حق بیمه را خود رانندگان باید به حساب واریز کنند و شرایط آن نیز مانند بیمه کارگری است که در نهایت از کارافتادگی و مزایای دیگر را نسبت به سایر بیمه ها ندارد. به این علت است که اکثر راننده های ناوگان اتوبوسرانی شهری از طریق بیمه هایی مانند رانندگان و خویش فرما خود را بیمه کرده اند و وجه آن را به حساب بیمه واریز می کنند. بعضی رانندگان نیز خود را بیمه رانندگان برون شهری کرده اند و از این طریق وجه بیمه را پرداخت می کنند. رانندگان اتوبوسرانی مانند کارگران روزمزد فعالیت می کنند و هیچگونه تضمین شغلی را برای آینده کاری خود نمی توانند متصور شوند. یک تعداد از اتوبوس ها نیز تنها در اختیار یک نفر است و راننده بر روی اتوبوس کار می کند. برای مثال افرادی هستند که هر کدام چندین اتوبوس را از اتوبوسرانی و شهرداری تحویل گرفته اند و بر روی هر کدام از اتوبوس ها یک راننده کار می کند. صاحب اتوبوس می تواند هر لحظه به رانندگان بگوید که دیگر کار نکنند و راننده از کاری که انجام می دهد بیکار شود.

این راننده اتوبوس اظهار داشت: وضعیت خیابان های شهری نیز برای تردد اتوبوس ها مطلوب نیست و وضعیت بد خیابان ها به گونه ای است که به خاطر عدم تعریض مناسب و عدم مهندسی ترافیک صحیح باعث شده که ترافیک در سطح خیابان های اصلی شهر بسیار نامساعد و خسته کننده باشد. همین امر تردد و عبور و مرور را با مشکلات فراوانی روبرو می کند. مسئولین شهری برنامه ریزی جامعی برای ساماندهی وضعیت ترافیک و همچنین خیابان های شهری ندارند و اگر اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کند وضعیت تردد و جابجایی مسافر در این خیابان ها به یک معضل حل ناشدنی تبدیل خواهد شد. علی رغم اینکه خط ویژه برای اتوبوس ها در نظر گرفته شده است و به این نام معروف شده است، ماشین های دیگر نیز تردد می کنند و مانع حرکت سریع و روان اتوبوس ها می شوند و همین امر باعث می شود که رسیدن مسافر تا مقصد مورد نظر با تأخیر و اشکال مواجه شود.  او تصریح کرد: برخی طرح ها مانند پایانه بندی ایستگاه های اتوبوس تردد را برای بسیاری از مسافران سخت و دشوار کرده و به خاطر اینکه مسافران مجبور هستند برای تردد از یک نقطه شهر به نقطه ای دیگر 3 تا 4 بار پایانه اتوبوسی مد نظر خود را تعویض کنند. این امر باعث نارضایتی مسافران شده است. حتی رانندگان اتوبوس نیز از این وضعیت ناراضی هستند، چرا که مجبور هستند در مسیرهای منتهی به مرکز شهر مسافران را رایگان جابجا کنند و این امر به لحاظ هزینه و درآمد به ضرر رانندگان می باشد.  وی بیان داشت: در گذشته یک اتحادیه برای اتوبوسرانی و رانندگان اتوبوس های درون شهری شکل گرفت و فعالیت های خوبی داشت اما بعدها به دلایلی جمع آوری شد. این اتحادیه در قالب یک شرکت بود که فعالیت های مربوط به رانندگان اتوبوس های درون شهری را پیگیری می کرد. یک سندیکا نیز با نام رانندگان فعالیت می کرد که از طریق چند نفر از رانندگان اتوبوسرانی تشکیل شده بود و به معضلات و مشکلات صنفی رانندگان اتوبوس رسیدگی می کرد، اما این سندیکا نیز منحل شد و به کنار رفت و در حال حاضر هیچ مرجعی به عنوان واحد صنفی به مشکلات اتوبوسرانی و رانندگان اتوبوس شهری رسیدگی نمی کند.

 

 

 

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*