پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
27 آبان 1397
استان مرکزی

« احیا صنعت» در خطر

سردبیر مجازی
11 شهریور 1397
بازدید: 146
نظرات: 0

زنگ خطرجمعی از کارکنان احیاصنعت نسبت آینده این واحد صنعتی

« احیا صنعت» در خطر

اقتصادی:زهره صادقی

جمعی از کارکنان و پرسنل احیاصنعت، نسبت به وضعیت شرکت و نحوه برخورد مدیران شرکت راه آهن ایران با آن انتقاد داشته و اظهار نگرانی می کنند. کارکنان احیاصنعت در حالی نگران سرنوشت خود و وضعیت شرکت هستند که در طول هفت سال اخیر، احیاصنعت به عنوان اولین و تنها واحد تعمیرکننده خودروهای ریلی کشور در میان سایر رقبای خود در صدر قرار داشته و همواره پرچم توانمندی های تخصصی خود را بر فراز صنعت ریلی کشور برافراشته نگه داشته است.

احیاصنعت مورد بی مهری مدیران راه آهن کشور قرار گرفته است

اما طبق اظهارات کارکنان این شرکت، اخیرا مدیران راه آهن کشور، احیاصنعت را مورد بی مهری قرار داده و با نادیده گرفتن توان تخصصی آن، راه را برای ورود شرکت های رقیب هموار وعرصه را برفعالیت این واحد مادرتخصصی تنگ کرده اند.

احیاصنعت، فاصله ای تا تعطیلی ندارد

یکی از کارکنان احیاصنعت که از سابقه ای 20 ساله در شرکت برخوردار است در گفتگو با عطریاس ضمن اظهار نگرانی در مورد وضعیت کاری و آینده نیروی انسانی شرکت گفت: این واحد که تعمیرات تخصصی انواع خودروهای ریلی اعم از لکوموتیو، ترن، قطارهای مسافری و باری و … را انجام می دهد وارد فضایی شده که طبق برآیندهای موجود، فاصله ای تا تعطیلی ندارد.

وی افزود: احیاصنعت، زیرمجموعه واگن پارس است که سایت اصلی آن داخل کارخانه واگن پارس و سایت دیگر، سالنی مربوط به اداره راه آهن و در جوار آن است که سالیان بسیار متروکه بود ولی حدود 15 سال پیش با اجاره سالن توسط کارکنان احیاصنعت و با هزینه ای بسیار، فعال و به سایت تبدیل شد؛ و هر سه سال یکبار قرارداد آن تمدید می شد ؛ اما امسال در اقدامی نگران کننده و به دور از ذهن، اداره راه آهن اقدام به برگزاری مزایده کرد و سالن مربوطه که سایتی با چند ده نیروی فعال بود را به شرکتی تحت عنوان ” بیناصنعت ریلی” واگذار کرد و طبق آخرین قرارداد با احیاصنعت، تا پایان شهریورماه جاری باید سالن واگذار گردد.

سایت دوم احیاصنعت به واحدی ضعیف تر واگذار می گردد

وی تصریح کرد: علی رغم تلاش و پیگیری های مدیران ارشد و مسئولان استان در خصوص پیشگیری ازانجام این اتفاق، ولی متاسفانه موضوع عملی شد و سایت دوم احیاصنعت در شرایط  وانفسای اقتصادی و ورشکستگی صنایع به شرکتی به مراتب ضعیف تر از احیاصنعت واگذار شد و این اولین گام در ایجاد نگرانی در بدنه شرکت و گرفتن نفَس کار از احیاصنعت بود.

واگن پارس و احیاصنعت به واسطه مشکلات موجود در حال تضعیف شدن هستند

این فرد مطلع که خواست نامش فاش نشود در ادامه گفت: به واسطه وجود واگن پارس در اراک و برخورداری این کارخانه از احیاصنعت به عنوان واحد زیرمجموعه، استان مرکزی به عنوان قطب صنعت ریلی کشور در زمینه تولید و تعمیر واگن محسوب می شود ولی اکنون واگن پارس و احیاصنعت در شرایطی قرار گرفته اند که به واسطه مشکلات موجود در حال تضعیف شدن هستند و شرکت هایی همچون ” بهین ریل” در اصفهان و واحدهای نوپایی همچون ” برفره” گوی سبقت در مسیر رشد را پیش گرفته است.

در واگن پارس کار در حجم بالا انجام می شود ولی پولی به کارخانه تزریق نمی شود

وی با اشاره به مشکلات واگن پارس خاطرنشان ساخت: در کارخانه واگن پارس، کار در حجم بالا وجود دارد و انجام و ارائه می شود ولی پولی به شرکت تزریق نمی شود که بتوان به موقع اقدام به تامین مواد اولیه و قطعه نمود. چگونه ممکن است شرکتی که دفتر فروش و واحد وصول مطالبات دارد ، از هر زاویه ای بدهکار است و بدهی های چند میلیاردی آن به حوزه تدارکات، تامین اجتماعی و مالیات سبب شده هرازگاهی کارگران و حتی بازنشستگانی که هنوز موفق به دریافت سنوات خود نشده اند، دست به اعتصاب و اعتراض بزنند؟

یکی از اعضای شورای کارگری احیاصنعت نیز در گفتگو با عطریاس ضمن اظهار نگرانی نسبت به وضعیت و سرنوشت نیروهای سایت دوم احیاصنعت که در حال تعطیلی است گفت: 70 شغل مستقیم و 150 شغل غیرمستقیم در سایت فعالند که در صورت واگذاری سایت به شرکتی دیگر، این تعداد نیرو بیکار می شوند ؛ درحالیکه هر یک از این نیروها با سوابق 17 سال به بالا و در قالب مشاغل سخت وارد دست اندازهای شغلی و بیمه ای قرار خواهند گرفت.

سوابق شغلی و بیمه ای پرسنل احیاصنعت تحت الشعاع قرار می گیرد

وی افزود: اینکه امسال مدیرعامل راه آهن کشور تاکید بر برگزاری مزایده برای سالن سایت داشته است، سوابق بیمه ای سخت و زیان آور حدود 150 نفر تحت الشعاع قرار می گیرد و هیچ تضمینی وجود ندارد.

موافقت کتبی وزیر صنعت با درخواست کارکنان احیاصنعت، با بی توجهی مدیرعامل راه آهن کشور مواجه شده است

عضو شورای کارگری احیاصنعت ادامه داد: چگونه ممکن است نامه ای که طی 4 ماه پیگیری از سوی پرسنل احیاصنعت با موافقت کتبی شخص وزیر صنعت همراه بوده مورد بی توجهی مدیرکل راه آهن کشور قرار گرفته و شرکت “بیناصنعت ریلی” که 80 درصد سهام آن به یکی از نزدیکان یکی از مدیران شرکت اختصاص دارد، به صورتی غیر شفاف برنده مزایده می شود!

یکی دیگر از اعضای شورای کارگری احیاصنعت نیز در گفتگو با عطریاس اظهار داشت: مدیران استان ابتدا به طور جدی پیگیر درخواست پرسنل احیاصنعت بودند ولی اکنون عقب نشینی کرده اند.

وی افزود: اگر سایت دوم احیاصنعت واگذار شود، نیمی از فعالیت سایت اول که در واگن پارس است نیز از کار می افتد و حدود یکصد نیروی فعال و شاغل در این مجموعه نیز بیکار می شوند؛ بنابراین می طلبد مدیر ارشد، مسئولان و نمایندگان استان نسبت به این مسئله با حساسیت نسبت به موضوع بیکارشدن پرسنل ،موضع گیری نمایند.

 

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*