پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
2 مهر 1397
استان مرکزی

« احیا صنعت» در خطر تعطیلی است

سردبیر مجازی
14 شهریور 1397
بازدید: 92
نظرات: 0

رئیس شورای کارگری احیاصنعت تاکید کرد

« احیا صنعت» در خطر تعطیلی است

رئیس راه آهن نامه وزیر راه و استاندار مرکزی را جدی نمی گیرد

زهره صادقی

 

اقتصادینگرانی های کارگران شرکت احیا صنعت واگن پارس نسبت به وضعیت ایجاد شده و زنگ خطر تعطیلی سایت راه آهن این شرکت تشدید شد.

موج این نگرانی ها به واسطه برگزاری مزایده و پس گرفتن سایت راه آهن از احیا صنعت و واگذاری آن به شرکت بیناصنعت ریلی تا آنجا پیش رفت که حتی پس از نامه نگاری های اولیه کارگران احیا صنعت با استاندار مرکزی، مدیرکل راه آهن کشور و برخی از مدیران استانی و عدم دریافت پاسخ مشخص، بیش از 50 نفر از کارگران احیا صنعت برای دومین بار، طی نامه ای مکتوب خطاب به شخص استاندار مرکزی، خواستار رسیدگی به وضعیت و سرنوشت شغلی خود شدند.

کارگران احیا صنعت در نامه مذکور آوده اند که علی رغم پیگیری های متعدد حضوری و همچنین ارسال نامه هایی به حوزه های مختلف و حتی اخذ دستور کتبی وزیر راه، مدیران سیاسی امنیتی و اقتصادی استانداری مرکزی و حتی مدیرکل راه آهن استان مبنی بر موافقت با ادامه فعالیت شرکت احیا صنعت در سایت تعمیراتی راه آهن، متاسفانه تا کنون هیچگونه اقدام موثری مشاهده نشده است.

کارگران احیا صنعت گفته اند: باتوجه به تاکیدات رهبری مبنی بر حمایت از کارگران، اینکه اینگونه نسبت به سرنوشت بیش از 200 کارگر زحمت کش شرکت احیاصنعت با بیش از 18سال سابقه کاری بی توجهی می شود، با هاله ای از ابهام همراه است.

رئیس شورای کارگری احیا صنعت واگن پارس در گفتگو با عطریاس با تاکید بر بی عدالتی در برگزاری مزایده و گرفتن سایت راه آهن از احیا صنعت اظهار داشت: در سنوات گذشته و حدود 17 سال پیش سایت تعمیراتی راه آهن اراک با هزینه ای بالغ بر 350 میلیون تومان از پول بیت المال و توسط کارگران احیا صنعت تامین و بازسازی شد؛ اکنون که به مرحله بازدهی کامل و بهره برداری رسیده است باید شاهد واگذاری آن به شرکتی فاقد هرگونه تجهیزات و امکانات مرتبط با تعمیرات ریلی باشیم.

مبارکی افزود: علی رغم دستور وزیر راه و شهرسازی و استاندار مرکزی، نمایندگان استان و نماینده ولی فقیه مبنی بر واگذاری سایت راه آهن با ترک تشریفات به احیا صنعت همانند 17 سال گذشته، ولی متاسفانه مدیر کل راه آهن کشور،هیچگونه توجهی به این مساله مهم صورت نگرفته و سایت راه آهن که با زحمات کارگران احیا صنعت همواره فعال بوده است، اکنون طی مزایده ای با چهارو نیم میلیون بیشتر از احیا صنعت با رقم82 میلیون تومان به شرکتی دیگر واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: چگونه ممکن است که مدیرکل راه آهن کشور نسبت به نامه وزیر راه و استاندار مرکزی و سایر مدیران پاسخی نداده و بی توجه است.

مبارکی تصریح کرد: اینکه برخی مسئولان حوزه اقتصادی استانداری معتقدند در اجرای نتیجه مزایده، هیچگونه اجحافی به کارگران احیاصنعت واگن پارس نمی شود و فقط جابجایی یک سرپرست صورت می گیرد کاملا موضوع فرمالیته ای است؛ چراکه با تغییر شرکت و ایجاد تغییرات در کدکارگاهی و لیست بیمه کارگران، حتی در خوشبینانه ترین وضعیت که کارگران احیاصنعت، جذب شرکت جدید شوند سوابق سخت و زیان آور آن ها و نیز حقوق کارگران در سرنوشتی نا معلوم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: سهام شرکت احیاصنعت واگن پارس صد درصد دولتی و متعلق به واگن پارس است و اخیرا این شرکت به طور کامل به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شده است؛ بنابراین ادعای مسئولان حوزه اقتصادی استانداری مبنی بر خصوصی بودن این شرکت صحیح نمی باشد.

مبارکی به اشتغال 200 نیروی مستقیم و حدود 250 نیروی غیر مستقیم در سایت راه آهن احیاصنعت اشاره کرد و گفت: دو سوم حجم تعمیرات ریلی کشور از طریق سایت راه آهن به سایت واگن پارس شرکت احیاصنعت ارجاع می شود که به واسطه این حجم کار، حدود 250 نفر دیگر نیز در واحدهای تامین مواد و قطعات و سایر حوزه ها با احیا صنعت در ارتباط هستند.

وی تاکید کرد: به غیر از احیاصنعت واگن پارس هیچ شرکت ریلی در کشور مجوز و تاییدیه مشاغل سخت و زیان آور ندارد؛ بنابراین طبیعی است که نگرانی در بدنه کارگری شرکت احیاصنعت نسبت به آینده شغلی و سوابق کاری کارگران تشدید شود چراکه هیچ تضمین و تعهدی در قبال سرنوشت آن ها وجود ندارد.

یکی دیگر از اعضای شورای کارگری احیاصنعت نیز در ادامه اظهار داشت در سایر استان های کشور، کوچکترین مشکل صنایع از بیشترین حمایت های نهادهای حاکمیتی برخوردار می شود؛ چرا در استان مرکزی مخالف این رویه اعمال می شود.

وی خطاب به مدیر ارشد استان و مدیران اقتصادی گفت: نگذارید بهترین شرکت تعمیراتی در صنعت ریلی کشور که طی هفت سال اخیر به عنوان واحد تعمیراتی نمونه کشور مطرح بوده تعطیل شود.

وی افزود: در حال حاضر 10هزار واگن تعمیراتی در کشور وجود دارد که به تاریخ تعمیر اساسی رسیده اند و تا زمانی که تعمیرات آن ها انجام نشود شرایط صدور بارنامه ندارند؛ این یک فرصت طلایی برای احیاصنعت محسوب می شود که متاسفانه در این برهه حساس، کارگران احیا صنعت درگیر تصمیم گیری های غلط و حواشی آن شده اند و با سنگ اندازی های ایجاد شده، در حال از دست دادن این فرصت طلایی هستند.

وی تاکید کرد: احیاصنعت، قلب واگن پارس است و در صورت تضعیف جایگاه این واحد تعمیراتی بزرگ و مطرح کشور، خواه ناخواه جایگاه جایگاه واگن پارس نیز تنزل خواهد یافت.

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*