پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
26 آبان 1397
اجتماعی

گله مردم از کمبودهای درمانگاه شماره 3 تامین اجتماعی اراک:

برای تهیه دارو با مشکل مواجه ایم

سردبیر مجازی
26 مهر 1397
بازدید: 37
نظرات: 0

گله مردم از کمبودهای درمانگاه شماره 3 تامین اجتماعی اراک

برای تهیه دارو با مشکل مواجه ایم

گروه جامعه: شایسته سلامی
درمانگاه های تامین اجتماعی با هدف خدمت و انجام امور پزشکی و درمانی به مردم ایجاد شده اند، اما وجود مسایل و مشکلات عدیده باعث شده که در انجام هدف خود و خدمت رسانی به مردم، گاها ضعیف عمل کنند. نفس عمل خدمت رسانی به مردم بسیار زیبا است، اما متاسفانه توقعات مردم از فعالیت های این درمانگاه ها به صورت بهینه برآورده نمی شود. بسیار دیده و شنیده شده که به خاطر بروز بسیاری از مشکلات این خدمت رسانی ها مختل شده است که عموما باعث دلخوری و نارضایتی مردم می شود. در این راستا به سراغ مراجعه کنندگان درمانگاه شماره 3 تامین اجتماعی شهر اراک رفته ایم و پای صحبت عده ای از آنها نشسته ایم.
یکی از بیماران می گوید: تلفن گویا در نوبت دهی بسیار بد عمل می کند. باید برای گرفتن یک نوبت ساعت ها پشت تلفن بنشینیم و منتظر بمانیم و در نهایت هم نمی توانیم از طریق تلفن گویا نوبت بگیریم و مجبور می شویم به صورت حضوری مراجعه کنیم. تشابه شماره ای در نوبت دهی از طریق تلفن گویا زیاد تکرار می شود. گاهی اوقات برای یک پزشک چندین تشابه در نوبت دهی وجود دارد. هنگامی هم که به صورت حضوری برای دریافت نوبت مراجعه می کنیم باید مدت ها به انتظار بنشینیم تا بتوانیم نوبت دریافت کنیم.
مراجعه کننده دیگری گفت: برای پزشک های متخصص که به صورت حضوری نوبت دهی انجام نمی شود و باید از طریق سیستم تلفن گویا نوبت دریافت کرد که این سیستم نیز هیچگاه پاسخگویی مناسبی تدارد و برای متقضاییان دردسر ساز شده است. تنها برای پزشکان عمومی می توان به صورت حضوری نوبت دریافت کرد. اما برای همین نوبت حضوری باید ساعت ها انتطار کشید.
بیمار دیگری عنوان می کند: هنگام مراجعه به پزشک نوبت ها به درستی و در ساعت مقرر خود انجام نمی شود. مراجعه کنندگانی که نوبت دریافت کرده اند، هنگامی که بر اساس نوبتی که در اختیار دارند به درمانگاه مراجعه می کنند باید ساعت ها در صف انتظار بنشینند تا نوبت آنها برای مراجعه به پزشک فرا برسد.
یک مراجعه کننده دیگر اظهار می دارد: درست است که تعدادی از پزشکان این درمانگاه حاذق هستند، اما بسیاری از پزشکان نیز رسیدگی لازم را ندارند و آن توقعی را که یک بیمار از مراجعه به پزشک دارد، برآورده نمی کنند. رفتار پزشک های بخش زنان درمانگاه با بیماران اصلا مناسب نیست و در بسیاری موارد اخلاق را رعایت نمی کنند و با بیماران درست صحبت نمی کنند.
یکی دیگر از بیماران می گوید: برخی از پزشکان درمانگاه نیز هنگام تجویز دارو، تنها یک سری از داروهای معمولی را برای بیماران تجویز می کنند و داروهای خوبی برای بیماران در نسخه درج نمی کنند. بارها اتفاق افتاده که بیماران خودشان از پزشکان درخواست کرده اند که داروهای خوب و اصلی را تجویز کنند و نوشتن داروهای اصلی به درخواست و خواهش بیماران، توسط پزشکان در نسخه درج می شود. داروهای خوب و اصلی بهبودی را سریعتر برای بیمار حاصل می کند، در صورتی که داروهای معمولی روند درمان بیماران را کند می کند و بیماران باید دفعات متعددی برای یک بیماری هر چند ساده به پزشک مراجعه کنند.
یک مراجعه کننده دیگر گفت: برخی از پزشکان درمانگاه منشی ثابت ندارند و بیماران هر بار که برای مراجعه به پزشک وارد درمانگاه می شوند باید با یک منشی جدید روبرو گردند. این عامل باعث می شود تا بیماران و مراجعه کنندگان همواره با سردرگمی مواجه شوند. چرا که هر بار که منشی یک پزشک تغییر می کند، بیمار باید شرح آمدن خود به درمانگاه و دلیل مراجعه به پزشک را برای منشی جدید دوباره تکرار کند. برخی از منشی ها نیز نوبت را به خوبی رعایت نمی کنند و این اتفاق باعث می شود که بیماران در انتظار نوبت خود برای مراجعه به پزشک سردرگم شوند.
یکی از بیماران عنوان می کند: کمبود امکانات تخصصی پزشکی از مهمترین مشکلات مهم درمانگاه شماره 3 تامین اجتماعی اراک است. این درمانگاه امکاناتی نظیر سونوگرافی، رادیولوژی و … را ندارد و از تمامی امکاناتی که برای مردم کارساز است تنها آزمایشگاه، داروخانه، تزریقات و نوار قلب را در خود جای داده است.
یک مراجعه کننده دیگر اظهار می دارد: داروخانه درمانگاه بسیاری از داروهایی را که بیماران به آنها احتیاج دارند و حتی پزشکان همین مجموعه تجویز می کنند، ندارد و بیماران برای تهیه دارو باید به داروخانه های دیگر و خصوصی مراجعه کنند که باعث می شود هزینه داروها برای بیماران سنگین تمام شود. این امر باعث نارضایتی بسیاری از مراجعه کنندگان به لحاظ تامین دارو شده است. داروخانه درمانگاه تنها یک سری داروهای معمولی و ساده را دارد و بیماران برای اینکه بخواهند داروهای مهم و اصلی خود را دریافت کنند باید به سایر داروخانه های سطح شهر مراجعه نمایند.
بیمار دیگری گفت: امکانات برای انجام انواع آزمایش های پزشکی در آزمایشگاه درمانگاه وجود ندارد. آزمایشگاه این درمانگاه بسیاری از آزمایش ها را انجام نمی دهد و تنها موارد محدودی از آزمایش ها را می پذیرد. بیماران برای انجام بسیاری از آزمایش های اصلی خود باید به آزمایشگاه های خصوصی مراجعه کنند و هزینه های سنگینی را که آزمایشگاه های خصوصی برایشان به همراه دارد متقبل شوند و پرداخت کنند. برای مراجعه به آزمایشگاه باید از طریق سیستم تلفن گویا نوبت دریافت کرد، اما این سیستم کوچکترین کمکی برای دریافت نوبت به متقاضیان نمی کند.

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*