پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
26 آبان 1397
اجتماعی

فرسودگی 25 درصد از مدارس شهرستان ساوه

فرسودگی 25 درصد از مدارس شهرستان ساوه

در گفتگو با مسئولین آموزش و پرورش عنوان شد

سردبیر مجازی
9 آبان 1397
بازدید: 21
نظرات: 0

در گفتگو با مسئولین آموزش و پرورش عنوان شد

فرسودگی 25 درصد از مدارس شهرستان ساوه

گروه جامعه : شایسته سلامی

چندی پیش در خبرها اعلام شده بود که 30 درصد مدارس شهرستان ساوه نیازمند نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی هستند. هنگامی که چنین اخباری با چنین آمار شاخصی اعلام می شود ناخودآگاه این سئوال پیش می آید که فضاهایی مانند مدارس که دانش آموزان نیمی از روز خود را در این اماکن می گذرانند باید از حداقل استانداردهای لازم برخوردار باشند. حالا چرا شهرستان ساوه با چنین آماری در خصوص مدارس خود روبرو است سئوال های فراوانی را به ذهن متبادر می سازد. در این رابطه با مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی و رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه به گفتگو نشسته ایم تا علل و راهکارهای لازم در این خصوص را جویا شویم.

تخریب بازسازی با بهسازی و مقاوم سازی متفاوت است

شهریار فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: نوسازی با تخریب بازسازی متفاوت است. گاهی شائبه ای ایجاد شود که 30 درصد از مدارس یک منطقه ناایمن است و باید تخریب و بازسازی شوند و گاهی نیز عنوان می شود که 30 درصد از مدارس لازم است که نوسازی، بازسازی و مقام سازی شوند. در آمارهایی که عنوان می شود باید دقیقاً این مسائل ذکر شود که کدام یک از این عناوین صدق می کند و باید بر اساس کدام یک از تعاریف موجود اقدام به فعالیت های اجرایی نمود.

فولادوند افزود: در خصوص اینکه عنوان شده 30 درصد از مدارس نیازمند بازسازی، بازنگری و مقاوم سازی است باید آمارها شفاف تر عنوان شود و اگر لازم است باید اطلاعات دقیق تری در این خصوص ارائه شود. زمانی که گفته می شود تعدادی از مدارس نیازمند مقاوم سازی و تخریب بازسازی می باشند، هر کدام از این تعاریف مفهوم خود را دارد. این موضوع به این معنا نیست که بگوییم 30 درصد از مدارس ناایمن است.

وی ادامه داد: یک سوی قضیه این است که به هر حال هر مدرسه ای در زمان مشخصی با یک سری استانداردهای خاص ساخته شده و امروز بعد از گذشت سالها از احداث، عمری از بنای ساختمان گذشته و متناسب با شرایط روز آموزش و پرورش لازم است که فضاهای جدیدی در آن ایجاد شود. از سویی دیگر این موضوع مطرح می شود که فضا ایمنی لازم برای استقرار دادن دانش آموز را ندارد. در این میان باید سهم هر کدام به طور جدی مشخص شود. گاهی می خواهیم که بهبود کیفیت حاصل شود و گاهی نیز می خواهیم از یک اتفاق ناگوار که ممکن است در یک فضای آموزشی نا ایمن ایجاد شود، جلوگیری کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر در شهرستان ساوه بسیاری از فضاهای آموزشی تخریب و بازسازی شده اند و به روز می باشند. همچنین در این شهرستان بسیاری از فضاهای آموزشی باید به روز شوند و برخی از فضاهای آموزشی نیز اگر ایمن نیستند باید تلاش ویژه ای داشته باشیم که دانش آموز در آنها استقرار پیدا نکند تا بتوان عملیات های تخریب بازسازی را در مورد آنها اجرایی کرد.

فولادوند تصریح کرد: قدر مسلم این است که در شهرستان ساوه نیاز به فضاهای آموزشی، یک نیاز مبرم و قابل توجه است، چرا که تعداد دانش آموزان در این شهرستان روند افزایشی و صعودی دارد. به موازات این موضوع دولت تلاش خود را به کار گرفته و همچنین خیرین مدرسه ساز نیز در شهرستان ساوه در حال فعالیت هستند. شهرستان ساوه جزء محدود شهرستان هایی است که حوزه هنرستانی فنی و حرفه ای و کار و دانش با تقویت بیشتری در حال فعالیت است. یک نقطه نهایی در قانون برنامه وجود دارد که بر مبنای آن 48 درصد از دانش آموزان دوره دوم مقطع دبیرستان باید در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش مشغول به فعالیت و ادامه تحصیل شوند. شهرستان ساوه در حال حاضر که در ابتدای قانون برنامه قرار داریم این عدد را در اختیار دارد. بنابراین نیاز شهرستان ساوه به فضاها و تجهیزات هنرستانی، بیش از بقیه مناطق است، چرا که رقبت دانش آموزان این شهرستان به رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش بسیار بیشتر از دانش آموزان سایر مناطق استان مرکزی و حتی سایر نقاط کشور است.

15 تا 25 درصد از مدارس شهرستان ساوه فرسوده است

ابراهیم فراشیانی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه گفت: در حال حاضر بین 15 تا 25 درصد از مدارس شهرستان ساوه فرسوده است که نیازمند تخریب بناهای قدیمی و احداث بناهای جدید می باشند و تنها با مقاوم سازی و بهسازی نمی توان مشکل آنها را حل کرد. اکثر مدارس ساوه مقاوم سازی و یا نوسازی شده اند. اما مدارسی که فرسوده هستند باید به طور کامل تخریب شوند و ساختمان جدید برای آنها احداث شود.

فراشیانی افزود: بحث استانداردسازی مدارس بسیار مهم است. هر تعداد مدرسه ای که در سنوات اخیر ساخته شده است، طبق استانداردهای روز کشور احداث شده اند. مدارس قدیمی که در سنوات حدود 30 تا 40 سال قبل ساخته شده اند به لحاظ فیزیکی خوب هستند، اما از لحاظ مقاوم بودن در مقابل هر نوع حادثه ای اعم از زلزله و یا هر اتفاق دیگری، مقاومت چندانی ندارند و ممکن است که مشکل ساز شوند.

وی ادامه داد: در برخی از مدارس قدیمی از استقرار دانش آموزان جلوگیری کرده ایم، چرا که این مدارس نیاز به تخریب بنای قدیمی و احداث بنای جدید دارند و باید به طور کامل بازسازی شوند. تا جایی که می شود از ظرفیت خیرین مدرسه ساز برای این موضوع استفاده خواهیم کرد. همچنین فعالیت مجموعه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی در شهرستان ساوه قابل توجه است.

سردبیر مجازی
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*