پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۴ تیر ۱۳۹۸
شفافیت ضامن سلامتی حکومت است
استان مرکزی

شفافیت ضامن سلامتی حکومت است

Virtual editor
18 آذر 1397
بازدید: 192
نظرات: 0

صادقی،عضو فراکسیون امید مجلس در دانشگاه تفرش:

شفافیت ضامن سلامتی حکومت است

در مبارزه با پولشویی سیستم ناکارآمدی داشته ایم

مطبوعات، احزاب،جامعه مدنی و شبکه‌های اجتماعی  از ابزار های اعمال شفافیت هستند

گروه سیاسی:عماد کریمی

همزمان با  16 آذر ، روز دانشجو محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون  امید در مجلس شورای اسلامی در سفری به استان مرکزی در شهرهای محلات و تفرش سخنرانی کرد. سخنرانی محمود صادقی در دانشگاه تفرش با توجه به مواضع پیشین صادقی درگیر حواشی بسیاری شد؛ تشکل‌های دانشجویی و اساتید این دانشگاه در صدد عدم برگزاری این سخنرانی برآمدند و بیانیه‌ای پیرامون آن صادر کرده و در محیط دانشگاه و فضای  مجازی منتشر کردند. با توجه به  اتفاقات روی داده و فشارهای وارده برای لغو سخنرانی در دانشگاه تفرش، دانشجویان برگزار کننده موفق به برگزاری این برنامه شدند؛ گرچه همواره  مسائل مشکلات و فراوانی  به ویژه  در شهرهای کوچک کشور برای برگزاری مراسمات اینچنینی وجود دارد اما با توجه به قانون و حقوق به رسمیت  شناخته شده تشکل های دانشجویی این برنامه در دانشگاه تفرش برگزار و استقبال کم نظیری از سوی دانشجویان و دانشگاهیان تفرش از برنامه فوق الذکر شد و برنامه با شور و حرارتی بسیار بالا برگزار و به پایان رسید.

مختصری از مشروح سخنان محمود صادقی دردانشگاع تفرش در ادامه می آید.

نماینده مردم تهران درمجلس در ابتدا درباره قانون اساسی به عنوان میثاق ملی گفت: قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و نفی هرگونه استبداد سیاسی،اقتصادی و فکری است که باعث می شود ما دچار استبداد و دیکتاتوری نشویم چراکه ما یک سابقه تاریخی استبدادی چندهزارساله داشته ایم، نویسندگان قانون اساسی نگران بودند که مجددا استبداد با مفاهیم و شعایری جدید باز تولید شود لذا باید در نظر داشت ما از دیکتاتوری به سمت پارادایم دموکراسی در حال حرکت و گذار هستیم.

در اصل 56 قانون اساسی حاکمیت ملی را مطرح شده است بدین معنی که  انسان بر سرنوشت خویش حاکم است و هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از ایشان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروه خاصی بگیرد.  این حق تعیین سرنوشت از راه انتخابات‌های مختلف به اراده مردم واگذار شده است. اگر به مشروح مذاکرات تدوین قانون اساسی رجوع کنیم که در همان زمان نیز منتشر شده است می‌بینیم نظارتی که بر انتخابات اعمال شده فقط برای این بود که به سلامت آن خدشه وارد نشود و جلوی   دخالت دیگران را بگیرد اما اینکه قانون با آن نیت نوشته شده و در عمل چه اتفاقی برای آن افتاده است موضوع جداگانه و قابل بررسی است. متاسفانه دوره به دوره این رفتار بدتر شده است اگر امروز انتقادی به مجلس وارد است محصول این فرایند غلط می باشد. یکی دیگر از اصول بنیادین قانون اساسی اصل حاکمیت قانون است؛ ابتدا همه در برابر قانون فارغ از هر منش و روشی یکسان هستند که در اصول مختلف تأکید شده است ،حتی در اصل 107 قانون اساسی می‌گوید رهبر در برابر قانون با سایر مردم برابر است. ادعای ما در ابتدای انقلاب این بود که در قانون اساسی ولایت فقیه دیکتاتوری نیست زیرا ولایت فقیه، ولایت فرد نیست و ولایت صفات است یعنی طبق اصول قانون اساسی رهبری باید صفاتی داشته باشد و سپس اینکه این جایگاه مادام العمر نیست؛ در اصل 111 قانون اساسی آمده است که هرگاه رهبری شرایط مذکور را از دست بدهد و نسبت به وظایف رهبری خود ناتوان شود از مقام خود برکنار خواهد شد و تشخیص این امر بر عهده مجلس خبرگان رهبری می باشد لذا نگاه در ابتدای انقلاب در تدوین قانون اساسی این است که همه ارکان پاسخگو و رفتار آنها قابل نظارت است و شیوه آن نیز در قانون اساسی بازتاب یافته است.  عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه افزود: شفافیت یک اصل عقلانی است که ضامن سلامتی حکومت هاست، قدرت ذاتاً فسادآور است و قدرتمندان در مواجهه با آن به آلودگی و فساد دچار می‌شود، فساد عبارت  است از استفاده از قدرت عمومی در جهت منافع خصوصی، این فرمول معادله فساد است که به روش دیگری نیز تعریف شده است: قدرت+انحصار- پاسخگویی .

شفافیت یکی از عوامل اصلی است که باعث می شود فساد شکل نگیرد گرچه شفافیت به تنهایی کافی نیست ولیکن شفافیت مانند نوری است که به نقاط تاریک تابانده می شود و مطبوعات، رسانه‌های آزاد،احزاب،جامعه مدنی و امروزه شبکه‌های اجتماعی  از ابزار های اعمال شفافیت هستند. مردم حق دارند به اطلاعات دسترسی آزادانه داشته باشد و حکومت ها حق ندارند اطلاعاتی که مربوط به مردم هستند را پنهان کند. ما در سال های گذشته  قوانینی را وضع کرده ایم که این امر را تسهیل کند اما متاسفانه مانند سایر قوانین استثناها و تبصره های زیاد آن باعث ناکارآمدی شده است. برای نمونه شما دانشجویان عزیز تا جایی که بنده از دور اطلاع دارم برای برگزاری این جلسه تحت فشارهای مختلفی قرار گرفتید؛ ما برای احقاق حقوق خود باید ایستادگی کنیم حق گرفتنی است و نه دادنی؛ شهید بهشتی می‌گوید ” قانون اساسی نوشته شده است اما اجرا و پاسداری از آن به عهده شما مردم است این بدین معنی است که باید در راستای اجرای آن بسیار کوشا باشیم.”

درباره نکته پایانی درباره شفافیت باید بگویم که در سال 86 قانون مبارزه با پولشویی تصویب شده است، این موضوع از آنجا جالب است که در آن زمان مجلس و دولت تماما در اختیار اصولگریان بوده است. قانون مذکور برای آن است که  پول های ناسالم که از مجاری قانونی تمیز می‌شوند رهگیری شود، در تمام دنیا پول‌هایی که از مجاری غیرقانونی به دست می آید از طریق برخی راههای قانونی آنها را وارد چرخه اقتصادی می کنند تا مشروع شود؛ راه های مختلف و گسترده‌ای برای پولشویی وجود دارد که متاسفانه یکی از بلاهای  امروز کشورمان همین پولشویی است  و از قضا آمار بالایی هم در این زمینه داریم.

با توجه به اینکه سیستم ناکارآمدی در مبارزه با پولشویی داشته ایم اغلب  تخلفات پنهان مانده؛ در سال 86 علاوه بر تصویب قانون مبارزه با پولشویی در مجلس، در سال بعد یعنی سال 87 ایران به کنوانسیون مبارزه با فساد پیوست و دولت آقای احمدی‌نژاد از سوی قوه قضاییه متهم بود که برای اجرای استانداردهای مبارزه با پولشویی تلاش نمی‌کند.

بارها گفته‌ایم  FATF  یک معاهده نیست  بلکه یک کنوانسیون است که استانداردهایی را تعیین می‌کند و افرادی که به آن می پیوندند به عنوان همکار تلقی می‌شوند و آنها لیستی را به عنوان کشورهای امن معرفی می‌کنند؛ متأسفانه در حال حاضر تنها ایران و کره شمالی به عنوان کشور پر ریسک در این حوزه شناخته می‌شوند، حقیقت آن است که برخلاف تبلیغات واهی مخالفان FATF ، به هیچ وجه مداخله اجرایی و دسترسی به حساب ها از سوی این کنوانسیون وجود ندارد و فقط تبلیغات سیاسی روی موضوع صورت میگیرد.  ما برای مبارزه با پولشویی و شفافیت  لازم است که فارغ از جدال‌هایی سیاسی برخورد کنیم و آن را تصویب کنیم

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*