پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۴ خرداد ۱۳۹۸
درآمد شهرداری بافت تاریخی تنها یک میلیارد و 700 میلیون تومان است
اجتماعی

درآمد شهرداری بافت تاریخی تنها یک میلیارد و 700 میلیون تومان است

Virtual editor
25 بهمن 1397
بازدید: 77
نظرات: 0

نگین شاه کرمی، شهردار بافت تاریخی اراک:

درآمد شهرداری بافت تاریخی تنهایک میلیارد و 700 میلیون تومان است

گروه شهری: رئیس شورای شهر اراک در صحن رسمی فوق العاده پارلمان شهری از انتخاب شهردار جدید اراک در جلسه شنبه هفته آتی خبر داد.

کاوه فلک افلاکی در آغاز صحن علنی شورای شهر در خصوص انتخاب شهردار جدید اراک گفت: در جلسه آتی صحن علنی شورای شهر یعنی در روز 27 بهمن ماه، انتخاب شهردار جدید اراک انجام می شود و به همین دلیل گزینه‌های مد نظر شورای شهر برای پست شهرداری روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به صورت علنی برنامه های خود را ارائه می‌کنند.

در ادامه این جلسه طوفان محمدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز درباره وضعیت پاساژهای اراک اظهار کرد: در بحث پاساژهای ناایمن اراک صدور اخطار صرف اثربخش نیست و با این امر نمی‌توان رفع مسئولیت کرد.

طوفان محمدی با تاکید بر اینکه در قبال این پاساژهای ناایمن باید وارد کار اجرایی شد، افزود: تاکنون اقدامی در این راستا پیش نرفته و مالکان باید هیات امنای پاساژها را تشکیل دهند.

وی اضافه کرد: شهرداری باید اقدامات اجرایی را به سرانجام رساند و در حال حاضر که دادستان اراک نیز پای کار است باید این وضعیت را ساماندهی کرد چراکه تعدادی از پاساژهای اراک مشکل‌آفرین شده‌اند و امنیت مردم در خطر است.

در ادامه جلسه شورای شهر شهرداران دو منطقه یک و بافت تاریخی اراک و همچنین معاون خدمات شهری شهرداری برای ارائه گزارش و برنامه های خود به صحن رسمی آمده بودند که در ابتدا نگین شاه کرمی، شهردار بافت تاریخی به ارائه گزارش پرداخت.

شاه‌کرمی در صحن رسمی شورای شهر با اشاره به اینکه طبق قانون امکان احداث تجاری در بافت تاریخی وجود ندارد، گفت: همواره رغبت به ساخت تجاری و انبار تجاری در بافت تارخی وجود دارد و از مقبولیت بالایی هم برخوردار است که در سال جاری به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی رغبت به این امر کاهش یافته است.

وی با اشاره به صدور 24 پروانه ساخت در بافت تاریخی در سال گذشته تعداد پروانه‌های صادر شده در سال 97 را 6 پروانه دانست و گفت: یکی از علل این کاهش را می‌توان افزایش قیمت را در نظر گرفت.

شاه‌کرمی در خصوص تخلفات ساختمانی بافت تاریخی بیان کرد: عموما پرونده‌های تخلفات در بافت تاریخی بیش از پرونده‌های صدور پروانه است به طوری که در سال جاری تعداد 260 پرونده تخلف تشکیل شده که 148 پرونده رای بدوی دریافت کرده و برای باقی رای قطعی صادر شده است.

وی درآمد بافت تاریخی شهر اراک در سال جاری را از مجموعه صدور پروانه و کمیسیون ماده 100 را یک میلیارد و 700 میلیون تومان دانست که این درآمد درسال 96 معادل 3.5 میلیارد تومان بوده است و تصریح کرد: بافت تاریخی صرفا برای کمک به میراث فرهنگی و حفظ ساختار و منطقه تاریخی شهر شکل گرفته و هدف درآمدزایی برای آن تعریف نشده است و باید از درآمد شهرداری‌های مناطق به این بافت تزریق کرد.

در ادامه مظفری، شهردار منطقه یک این منطقه را دارای 11 محله به مساحت 2 هزار و 453 هکتار دانست و گفت: شهرداری منطقه یک اراک نسبت به دیگر شهرداری‌ها این کلانشهر وسعت بیشتری را در اختیار دارد و در واقع 95 درصد بافت این منطقه شامل شهرک‌ها می‌شود.

اکبر مظفری افزود: شهرک‌های این منطقه دارای قدمتی در حدود 20 سال است و در مقایسه با دیکر مناطق شهر نیز بیشترین پروانه ساختمانی صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال 96 در حدود 148 پروانه ساختمانی در منطقه یک اراک صادر شد که این آمار در سال جاری تاکنون به 229 پروانه رسیده و از لحاظ متراژ نیز 138 هزار و 405 متر مربع پروانه ساختمانی به 203 هزار 914 مترمربع افزایش یافته است.

مظفری در خصوص درآمد این شهرداری بیان کرد: در 10 ماهه نخست سال گذشته درآمد شهرداری منطقه یک اراک 15 میلیارد تومان بوده که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 19 میلیارد تومان رشد رسیده است.

در پایان نیز مرادی، معاون خدمات شهری شهرداری اراک از ورود 6 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی خبر داد و گفت: اتوبوس‌های مرکز شهر به دلیل فرسودگی امکان خاموش شدن در زمان انتظار را ندارند و حتی برخی از رانندگان نگران روشن نشدن آن پس از خاموش کردن اتوبو‌س‌های هستند به همین دلیل در زمان انتظار اتوبوس‌ها خاموش نمی‌شوند، اما قطعا نوسازی ناوگان به رفع این مشکل کمک‌ خواهد کرد.

وی گفت: از 50 اتوبوس جدید خریداری شده تاکنون 26 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده است، امروز 6 دستگاه دیگر تعیین تکلیف شد و تنها مناقصه 5 دستگاه دیکر باقی مانده است، همچنین 13 دستگاه نیز در اختیار شهرداری باقی می‌ماند تا برای خطوط شرق به غرب و شمال به جنوب و یا سرویس‌های خاص و مواقع ضروری و بحران مورد استفاده قرار گیرد.

سرپرست معاونت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در خصوص نوسازی کامل ناوگان تصریح کرد: با توجه به اینکه تامین هر دستگاه اتوبوس شهری با کمک 83 درصدی دولت و 17 درصد شهرداری‌ها انجام می‌گیرد، اما به دلیل مشکلات دولت خرید و نوسازی ناوگان با مشکل مواجه شده است و طی تصمیمات اخیر دولت، تاکید بر این است که تا زمانی که اتوبوس‌ها امکان اخذ معاینه فنی دارند در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها فعال باشند، هرچند که در خرید 50 دستگاه اتوبوس جدید برای شهر اراک شهرداری تمام هزینه را متقبل و از طریق تسهیلات تامین کرد و ماهانه 700 میلیون تومان برای این اتوبوس‌ها وام پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در قالب طرح جامع حمل و نقل ترافیک امکان جابجایی برخی از خطوط اتوبوسرانی ممکن است، گفت: با تصویب و تایید این طرح جدید امکان اعمال تغییرات تسریع خواهد شد، اما به هرحال باید نوسازی ناوگان، اصلاح طرح حمل و نقل و ساماندهی خطوط و محل استقرار، کاهش زمان توقف اتوبوس‌ها و خاموش کردن اتوبوس‌ها در زمان توقف در دستور کار قرار گیرد.

مرادی کمترین تعداد اتوبوس در خطوط حمل و نقل عمومی شهر را سه دستگاه اتوبوس و بالاترین زمان انتظار برای رسیدن هر اتوبوس به خطوط 20 دقیقه عنوان کرد و در خصوص کمبود و زمان طولانی تردد اتوبوس‌ها در خط شهرک نبئی گفت: اتوبوس‌های این شهرک از طریق خطوط سنجان و ضامنجان تامین می‌شود که بعد از اتمام تقاطع غیرهم سطح سنجان می‌توان کوی کوثر و نبئی را جدای از سنجان و ضامنجان بوشش داد.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*