پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۴ خرداد ۱۳۹۸
اتاقی به وسعت استان
استان مرکزی

اتاقی به وسعت استان

Virtual editor
25 بهمن 1397
بازدید: 122
نظرات: 0

اتاقی به وسعت استان

روزنامه نگار: عاطفه سادات خلیلی

اتاق بازرگانی؛ نام پُر آوازه ای که در آستانه انتخابات دوره جدید چشم های زیادی را به خود دوخته است. در کشور 32 سال از آغاز شکل گیری اش می گذرد یعنی 8 دوره چهارساله، عمر 32 ساله ای که 27 سال از آن را علینقی خاموشی بر مسند ریاستش تکیه زد.

و این یعنی زنگ خطر موروثی شدن مدیریت در بزرگنرین پارلمان بخش خصوصی، زنگ خطرِ استقرار سنت و شیوه های سنتی در اداره بزرگترین پارلمان بخش خصوصی کشور که قرار است حلقه وصل دولت و فعالان بخش اقتصادی باشد و با پویایی خود خواب غفلت بسیاری از دستگاه های دولتی اقتصادی را برهم زند. این تشکل، حضور فعالان و متفکران اقتصادی ای را می طلبد که اتاق را از انجام برخی تشریفات صِرف نظیر اعزام و پذیرش بی ثمر هیئت های خارجی، حمایتهای مالی مراسمات دولتی، ایجاد رانت برای عده ای خاص و … رهایی بخشد و جایگاه آن را ارتقا دهد.

هرچند در نهایت اتاق بازرگانی ایران در دوره هفتم با خداحافظی علینقی خاموشی از ریاست و حضور سه ساله محمد نهاوندیان به عنوان رئیس و در دوره هشتم با ترکیبی نسبتا جدید و ریاست غلامحسین شافعی رنگ و بویی از تغییر را به خود دید اما در استان صنعتی مرکزی این سنت کمی پابرجا تر و تغییر کمی دشوار تر است.

در تهران شخصی چون پدرام سلطانی، دانش آموخته دانشگاه تهران و دانشگاه منچستر، از چهره های محبوب اقتصادی و نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از عدم شرکت در انتخابات دوره نهم می نویسد و می گوید: « یکی از دلایلم برای عدم حضور، پالایش اخلاق تشکلی در بخش خصوصی کشور بود، اینکه اتاق ارثیه ی خانوادگی نیست که اگر به دست آوردی تا پایان عمر نگهش داری، اینکه کار تشکلی مانند دُو امدادی است باید با تمام توان بِدَوی و چوب را به دست بعدی بدهی، مهم نیست که تو حتما آغازگر و پایان دهنده باشی، نیست و نمی شود، اینکه با رفتارت به جوانان امید بدهی که اگر تلاش کنند و شایستگی هایشان را به اثبات برسانند این در به رویشان باز است. »

چنین شخصیت علمی ای با اعتقاد به اخلاق تشکلی و ایجاد امکان حضور برای جوان تر ها از شرکت در انتخابات انصراف می دهد و این می تواند الگویی برای تمامی استانها باشد و میل به توسعه بر حفظ قدرت ارجحیت داشته باشد.

اما در سراسر ایران اتاقهای بازرگانی تا چه اندازه به کار تشکلی و تلاش برای ایجاد توسعه معتقدند، رسالت اصلی اتاقها چیست و معیارهای سنجش کدامند؟

تشکلها، انجمن ها، اتحادیه ها و اصناف فی نفسه برای پیوند جامعه مطلوب خود با حاکمیت و به منظور کنش در قدرت شکل می گیرند و نقش هایی چون شناسایی فرصت ها و تهدیدها و استفاده از ظرفیت های قانونی به منظور رفع موانع پیش رو را ایفا می کنند. این مجموعه ها، تریبون و صدای جامعه مطلوب خود هستند و اتاق بازرگانی یکی از مهم ترین تشکل های بخش خصوصی در عرصه تجارت، صنعت، معدن …

…و کشاورزی است. تشکلی که در آن فعالان بخش خصوصی برای هماهنگی فعالیت های خود و چانه زنی با نهادهای قدرت به منظور تامین منافع شان تلاش می کنند. اتاق بازرگانی به دلیل اختیارات قانونی خود، در قامت پارلمان بخش خصوصی و مشاور قوای سه گانه ظاهر می شود.

ایجاد هماهنگی بین بازرگانان و فعالان بخش تولیدی در اجرای مقررات جاری کشور، ارائه نظر مشورتی درخصوص مسائل اقتصادی به قوای سه گانه، ارتباط با اتاق سایر کشورها، تشکیل نمایشگاه های تخصصی داخلی و خارجی و تلاش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی از جمله وظایف اتاقهاست.

حال باید دید در استان مرکزی با وجود سه هزار واحد صنعتی و استقرار واحدهای مادر تخصصی نفت نظیر پالایشگاه و پتروشیمی و صنایع سنگینی چون هپکو، ماشین سازی، آذرآب، ایرالکو، کمباین سازی، واگن پارس و … اتاق بازرگانی پیرامون تامین بازار این واحدها، حفظ قدرت رقابت پذیری و رهایی از چالش های پیش رو؛ تا چه اندازه موفق عمل کرده است؟

باید دید اتاق بازرگانی در استانی که در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار دارد و بالقوه دارای ظرفیت بالایی در عرصه تجارت است؛ آیا برنامه های موفقی در زمینه تجارت، بازرگانی و بازاریابی داشته است؟ برنامه ریزی برای پتانسیل های عظیم کشاورزی استان از چه جایگاهی در اتاق بازرگانی برخوردار بوده است.  با نگاهی به دوره ششم هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان، تغییر رویکرد نسبت به این تشکل اقتصادی و شیوه اداره آن بطور محسوسی خودنمایی می کند؛ از برنامه محور شدن اقدامات اتاق و دوری از اقدامات سلیقه ای تا نگاه ویژه به کمیسیون های تخصصی و تشکل ها،سر و سامان بخشیدن به تجارت خارجی استان و اثربخشی بیشتر شورای گفتگو …

در ترکیب جدید هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بود که پیشنهاد سر و سامان بخشیدن به برنامه های تجارت خارجی استان که دستگاه های متعددی متولی آن هستند در قالب کمیته ای مشترک مطرح شد که بر اساس آن تمام برنامه های تجارت خارجی سال 97 استان مرکزی از طریق این کمیته مشترک تدوین و تصویب گشت.

چندی پیش حمیدرضا مهدی نیا، نایب رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی در این خصوص گفته  بود: در عارضه یابی مشکلات پیش روی تجارت خارجی استان با این مساله روبرو شدیم که ذی نقشان و ذی نفعان این ماموریت در استان شامل استانداری، سازمان امور اقتصاد و دارایی، شرکت شهرکها، اداره کل گمرک، سازمان صمت و اتاق بازرگانی تا حدی ناهماهنگ عمل می کنند که این پراکنده کاری و عدم انسجام باعث شده بود تا در تجارت خارجی توفیق چندانی نیابیم بنابراین به پیشنهاد اتاق بازرگانی استان مرکزی تشکیل کمیته مشترک امور بین الملل و تجارت خارجی استان با حضور 6 نهاد مسوول و ذی ربط مورد اشاره مورد موافقت قرار گرفت.

این اقدامات در کنار توجه تیم جدید به جوانگرایی و کار تشکلی نتیجه تغییر رویکرد نسبت به اتاق بازرگانی است؛ اقداماتی که هرچند کافی نیست اما می تواند آغازگر خوبی باشد.  در آستانه هفتمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی در استان مرکزی هستیم؛ اقتصاد کشور در شرایط نامتلاطمی قرار دارد؛ بخش خصوصی دارای انتظارات انباشته شدهِ بسیاری است؛ وضعیت کشور در رتبه فضای کسب و کار مطلوب نیست؛ تعدد قوانین و بخشنامه های گاها متضاد دست و پای تولید را بسته است؛ در راس امور، حتی دولت نیز قادر به حل مشکلات بسیاری از واحدهای صنعتی نمی باشد و فضای بین المللی و تحریمها تا حد زیادی بازاریابی خارجی را سخت و گاها غیرممکن کرده است؛ این است شرایط موجود و بخش خصوصی در این شرایط میخواهد نمایندگان خود را راهی اتاق بازرگانی کند تا زمام تصمیم گیری در این حوزه را به آن نمایندگان واگذار کند.  بطور قطع همه ما می دانیم معجزه ای در کار نخواهد بود اما می توان امید داشت با روی کار آمدن هیئت نمایندگانی از جنس صنعت، تولید، کشاورزی و بازرگانی دغدغه مندی های این بخش به گوش دولت برسد؛ می توان امیدوار بود تیمی سر کار بیاید که با رویکردی علمی نسبت به اتاق درصدد رفع موانع بخش خصوصی باشد  می توان امید داشت رویکرد جوانگرایی، برنامه محوری و تشکل گرایی در اتاق استان تداوم یابد و در آخر می توان امیدوار بود اتاق شکل گرفته اتاقی نه صرفا مرکز محور که اتاقی برای همه  استان باشد.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*