پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۴ خرداد ۱۳۹۸
دستور ویژه وزیر برای پایان دادن به طرح 55 متری
اجتماعی

دستور ویژه وزیر برای پایان دادن به طرح 55 متری

Virtual editor
13 اسفند 1397
بازدید: 931
نظرات: 0

مرزبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در صحن رسمی شورای شهر اراک خبر داد

دستور ویژه وزیر برای پایان دادن به طرح 55 متری

55 متری به معضلی اجتماعی تبدیل شده است

گروه شهری: احمد مرزبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی که مهمان صحن رسمی شورای شهر اراک بود به لزوم افزایش تعامل بین این اداره کل با شهرداری اراک، تاکید کرد.

مرزبان در ابتدای صحبت های خود، سیاست کاری اداره راه و شهرسازی استان مرکزی را از زمان مدیرکل شدن خود، سیاستی تعاملی دانست و اظهارکرد: یکی از گلایه های اصلی بنده از سازمان شهرداری اراک به فعالیت این سازمان در حوزه بازآفرینی شهری بر می گردد چرا که متاسفانه تا به این لحظه نتیجه بخش نبوده است در صورتی که اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با هر دستگاهی که تصمیم بر آبادانی اراک دارد، قطعا تعامل ویژه ای نشان داده است.

وی ادامه داد: همه ما به دنبال ارتقای سطح کیفی زندگی شهری هستیم. شهر اراک دارای 13 محله و سکونتگاه غیر رسمی است که 23 درصد جمعیت شهری اراک را شامل می شود، همچنین 17 محله معادل 19 درصد جمعیت شهری ساوه نیز در این شهرستان وجود دارد که می طلبد زندگی شهروندی در این دو شهر زیباتر شود.

وی افزود:  36میلیارد و 200 میلیون تومان سهم استان مرکزی از ستاد بازآفرینی شهری است که متاسفانه شهرداری اراک از این سهم عقب افتاده و باید تعامل بیشتری صورت گیرد و یکی از گلایه های ما از شهرداری اراک عدم تعامل در خصوص بازآفرینی شهری است چرا که می خواهیم بیشترین بهره برای شهرداری اراک رقم بخورد. به عنوان مثال براساس این طرح امکان اختصاص قیر رایگان به محلات هدف وجود دارد و حتی محدودیتی برای تحویل وجود ندارد اما شهرداری اراک تاکنون معبری را معرفی نکرده است.

طرح 55 متری به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در پاسخ به سوال یکی از اعضای شورای شهر اراک درباره سرنوشت طرح جامع این شهر که از سال 92 بلاتکلیف باقی مانده است، گفت: پروژه امیرکبیر یا همان طرح 55 متری بخشی از طرح جامع شهر اراک است که از سال 81 در طرح جامع این شهر دیده شده ولی تا به امروز شهرداری اراک نتوانسته آن را اجرایی کند به همین دلیل طرح 55 متری به یک معضل اجتماعی تبدیل شده که از طرفی رفته رفته درحال تبدیل به یک موضوع سیاسی است لذا پس از آن که به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی منصوب شدم، اولویت کاری خود را پیگیری طرح جامع شهر اراک قرار دادم تا نتیجه مناسب، حاصل شود.

مرزبان در ادامه اظهار کرد: شهروندان معترض به بلاتکلیفی طرح 55 متری در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان مرکزی در محل تقاطع غیرهمسطح فرمهین حاضر شدند و مطالبات خود را به «آقای اسلامی» بیان کردند که جناب وزیر بلافاصله بعد از آن که سوار ماشین شدند به بنده دستور اکید دادند که «طرح 55 متری باید جمع شود چرا که باید صدای مردم را شنید».

وی اضافه کرد: همچنین وزیر برگزاری کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور را دستور داد، البته باید گفت که تصمیم نهایی برای طرح 55 متری در اختیار استان نیست و باید تلاش شود که این طرح هر چه سریع تر زودتر در شورای عالی شهرسازی مطرح و به نتیجه برسد.

شهرداری نتوانسته محدوده کارگاهی پروژه تقاطع غیرهمسطح سنجان را آزاد کند

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی طی بخش دیگری از صحبت های خود گفت: محور اراک-فرمهین به طول 42 کیلومتر است که 28 کیلومتر آن قبلا افتتاح شده بود و 10 کیلومتر آن با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید، همچنین قرارداد احداث زیرگذر شهرک صنعتی ایبک آباد نیز در حال انعقاد است.

مرزبان با اشاره به بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح فرمهین در دی ماه پس از شش سال، افزود: طی 2 سال اخیر 60 میلیارد تومان اعتبارات ملی در حوزه راهسازی در استان مرکزی جذب شده است چرا که اعتبارات استانی برای تکمیل پروژه ها کفایت نمی کند و اهتمام ویژه ای در جهت جذب اعتبارات ملی صورت می گیرد تا ایمن سازی محورها انجام شود.

وی ادامه داد: برای محور داودآباد به طول 14 کیلومتر، 9 کیلومتر تعریض انجام شده و این محور از محور فرعی درجه 2 به محور اصلی درجه یک در حال ارتقا است.

وی درباره اجرای تقاطع غیرهمسطح سنجان نیز گفت: تصمیم بر اجرای تقاطع غیرهمسطح سنجان در سال 92 انجام شد که براساس آن ساخت پل و هدایت ترافیک بر عهده اداره کل راه و شهرسازی و تملکات و جابجایی تاسیسات بر عهده شهرداری اراک محول شد. در سال 93 قرارداد با پیمانکار مربوطه منعقد شد تا زیرگذری در منطقه اجرایی شود و حتی باکس ها نیز خریداری شد اما پس از مدتی تصمیم بر احداث 2 لاین روگذر و سپس یک لاین روگذر اتخاذ گردید که این تصمیم مشکلاتی را به وجود آورد. اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با تمام توان خود پیمانکار پروژه تقاطع غیر همسطح سنجان را حفظ کرده اما شهرداری اراک هنوز نتوانسته محدوده کاری این پروژه را آزاد کند به طوری که بلاتکلیفی پیمانکار این پروژه تا به امروز سه سال طول کشیده است.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*