پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۲ مرداد ۱۳۹۸
المان های بی هویت
اجتماعی

المان های بی هویت

Virtual editor
22 فروردین 1398
بازدید: 833
نظرات: 0

نامناسب بودن المان های نوروزی شهر اراک هویت فرهنگی شهر را زیر سوال برد

المان های بی هویت

محمدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک:

نامناسب بودن المان های نوروزی را نتیجه یک اشتباه مدیریتی می دانم

گروه جامعه :شایسته سلامی

هر ساله با فرارسیدن نوروز و شروع سال جدید، المان های نوروزی بسیاری در سطح شهرها توسط شهرداری ها ساخته و جاگذاری می شوند که گواه شروع فصلی جدید و وسیله ای برای معرفی ظرفیت های فرهنگی شهرها به مسافرین و شهروندان به حساب می آیند.

شهر اراک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی سال های گذشته هم زمان با فرا رسیدن نوروز، المان های بسیاری توسط شهرداری در شهر، جانمایی می شدند اما متأسفانه در سال جاری فرآیند اجرای المان های نوروزی به نسبت سال های گذشته از تعداد و کیفیت قابل توجهی برخودار نبودند.

این امر در صورتی است که اصلی ترین مسئله در حوزه فرهنگی و گردشگری هر شهر در ایام نوروز، نمادها و المان های نوروزی است که گویای پیشینه فرهنگی، قدمت و نگاه هنرمندانه آمیخته با فرهنگ هر شهری می باشد.

حتی در شهر اراک که قدمتی حدود 200 سال دارد نیز شهروندان انتظار دارند که هر ساله شاهد نمایش گری و نمادین شدن المان هایی باشند که خیره کننده چشمان مخاطبان نوروزی باشد اما این مهم در نوروز 1398 بسیار ضعیف تر از سال های گذشته عملیاتی شد چرا که المان های اجرا شده فاقد حداقل جلوه ای از هویت شهری اراک بود، موضوعی که رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک نیز نسبت به آن انتقاد دارد و به این امر در گفت و گو با عطریاس اشاره می کند.

طوفان محمدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراکضعف در سازماندهی و فقدان نگاه علمی المان های نوروزی اراک را نامطلوب کرد

طوفان محمدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: در راستای اجرای المان های نوروزی در سطح شهر اراک برنامه ریزی صحیح از حیث زمانی وجود نداشت و بدین ترتیب برخی المان ها به موقع حاضر نشدند. تعداد المان های نوروزی زیاد بود و همین امر اثر مستقیمی بر کاهش کیفیت آن ها داشت، در صورتی که برعکس سال های گذشته به دلیل کمبود اعتبارات، ساخت المان توسط نیروهای معاونت زیباسازی انجام شد که زحمات فراوانی را کشیدند اما این حجم کار بیش از توان سازمان مربوطه بود برای همین نامناسب بودن المان های نوروزی را نتیجه یک اشتباه مدیریتی می دانم.

محمدی افزود: طرح های المان ها به جز 5 مورد، مابقی کپی از طرح های قدیمی شهرهای دیگر بود که این امر نشان دهنده عدم ضرورت ساخت حجم زیاد از المان داشت. بزرگترین ضعف، شیوه جانمایی المان ها بود، هیچ دقتی نسبت به نوع المان و مکان استقرار وجود نداشت به عنوان مثال المان خطی در میدانی قرار گرفت که نیاز به المان نقطه ای دارد، به همین دلیل از هر سه سمت، المان پشت به بیننده بود.

وی ادامه داد: در مجموع علی رغم تلاش فراوان بخشی از نیروهای اجرایی معاونت زیبا سازی، بدلیل ضعف در سازماندهی، فقدان نگاه علمی، تلاش برای نمایش بیشتر بجای کیفیت بالاتر، عملکرد زیباسازی و المان های نوروزی نمره مطلوبی نخواهد گرفت. این نکته از نظر نباید دور بماند، تعلل شهرداری مرکز در تهیه اقلام ضروری زیباسازی و عدم واگذاری مسئولیت به سازمان سبب شد، اقدامات اجرایی زیباسازی با تأخیر مواجهه شود و با نزولات جوی و در نهایت توقف کار روبرو شوند. لذا نحوه مدیریت شهرداری مرکز برای برنامه های نوروز 98 نیز در کلیت عملکرد نامناسب زیباسازی بی تأثیر نبوده است.

محمدرضا کشاورزیان، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراکالمان های نوروزی سال جاری بهتر از هر زمان دیگری بوده است

محمدرضا کشاورزیان، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک نیز در این باره در گفت و گو با عطریاس، گفت: این موضوع که تعداد المان های نوروزی سطح شهر به نسبت سال های گذشته کاهش یافته، صحت ندارد و در نوروز گذشته بیش از هر سال دیگری در این راستا کار شده است. در سال جاری بخش عمده ای از المان های نوروزی توسط همکاران سازمان زیباسازی طراحی و ساخته شد و بخش دیگری از این المان ها نیز خریداری شد و به صورت گسترده در سطح شهر نصب و اجرا شدند.

کشاورزیان افزود: المان های نوروزی با فعالیت های بسیار گسترده تر و در ابعاد بزرگتری اجرایی شد و هزینه های اجرای آن نیز با یک چهارم هزینه های سال های گذشته تأمین شد، در صورتی که در سال های گذشته به این میزان و اندازه، فعالیتی صورت نگرفته بود. در نوروز سال جاری حدود 44 المان در سطح شهر اراک نصب شد که از این تعداد حدود 25 المان جدید و نوساز بوده اند که طراحی، ساخته و خریداری شده اند. تعدادی دیگر از این المان ها نیز از سنوات گذشته بودند که بازسازی شده و مجددا در نوروز گذشته در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفتند.

وی ادامه داد: تفاوت اجرای المان های نوروزی شهری در سال جاری نسبت به سال های گذشته این است که در سال های پیشین تمرکز تعداد بیشتری از این المان ها در مرکز شهر بود و مناطق حاشیه ای از این امر محروم مانده بودند اما در اجرای المان های نوروزی سال جاری سعی شد تا بر خلاف سال های گذشته، گستره ایجاد و نصب المان های نوروزی شهری در نقاط متعدد شهر و مناطق حاشیه ای باشد تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند. در این راستا تلاش ویژه ای صورت گرفت تا تمرکز نصب این المان ها تنها در تعداد اندکی از خیابان های مرکزی شهر نباشد و در تمامی خیابان های سطح شهر گسترش یابد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک اظهار داشت: هر ساله برای اجرا و نصب المان های نوروزی شهری، فراخوان ویژه ای منتشر می کنیم و بر مبنای این فراخوان افرادی که می توانند در طراحی و ساخت المان ها فعالیت داشته باشند، همکاری خود را اعلام می کنند. در سال جاری تعدادی از افرادی که اعلام همکاری کرده بودند تنها طرح المان را ارائه دادند که پذیرفته نشد. از سوی دیگر به دلیل محدودهایی که داریم تنها المان هایی پذیرفته شد که قابلیت اجرا داشتند و شخص شرکت کننده نیز المان را باید ساخته شده و تزئین شده به این سازمان تحویل می داد و در نقاط مشخص شده نصب می کرد.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*