پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۲۸ تیر ۱۳۹۸
مترو، تراموا و منوریل از طرح جامع حمل و نقل اراک حذف می شود
اجتماعی

مترو، تراموا و منوریل از طرح جامع حمل و نقل اراک حذف می شود

Virtual editor
26 اردیبهشت 1398
بازدید: 196
نظرات: 0

علی آقازاده، استاندار مرکزی:

مترو، تراموا و منوریل از طرح جامع حمل و نقل اراک حذف می شود

اجرای طرح متروی شهری اراک نیازمند 2500 میلیارد ریال اعتبار می باشد

 

گروه جامعه، شایسته سلامی: علی آقازاده، استاندار مرکزی در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک، گفت: طرح جامع حمل و نقل عمومی کلانشهر اراک نباید معطل موضوعاتی نظیر شکل گیری و راه اندازی مترو شهری بماند چرا که ساخت و راه اندازی هر یک کیلومتر از مسیر مترو همراه با تجهیزات و واگن های مسافری به 5 میلیون دلارسرمایه مالی نیاز دارد و با این محاسبات اجرای طرح متروی شهری برای کلانشهر اراک نیازمند 2500 میلیارد ریال اعتبار می باشد که با شرایط اقتصادی فعلی تأمین چنین منبع مالی در بخش دولتی دور از انتظار است و بخش خصوصی نیز وارد نمی‌شود. در حال حاضر ده ها هزار میلیارد تومان پول مردم زیرزمین بلااستفاده مانده است و اراک نیز نباید خود را معطل مترو لحاظ شده در طرح جامع حمل و نقل کند و سرنوشت شهر را به اموری که شاید تا 10 ساله آینده نیز اجرایی ‌نمی‌شود، گره زد.

آقازاده افزود: هیات دولت سال 1386 در مصوبه ای برای کلانشهر اراک مترو شهری را پیش بینی کرده است، اما عملیاتی کردن این طرح همانند سایر کلانشهرها هزینه های سنگینی را به همراه دارد و دولت باید بتواند از عهده آن برآید. در این راستا به علت آنکه ساخت مترو، تراموا و منوریل در شهرهای مختلف کارنامه درخشانی ندارد، بنابراین شکل گیری چنین پروژه هایی از طرح جامع حمل و نقل اراک حذف می شود. بر این اساس مطالعات و روند شکل گیری مترو شهری در اراک به مدت 10 سال کنار گذاشته می شود چرا که هزینه‌بر است و به جای آن اقدامات دیگری در حوزه حمل و نقل عمومی دنبال می شود و از کمک های دولت به جای پروژه مترو، در شیوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: انجام مطالعات احداث BRT، بهبود وضعیت عبور و مرور با اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی از جمله اقدامات مدنظر جایگزین پروژه ایجاد مترو و تراموا می باشد. یکی دیگر از ضروریات کلانشهر اراک کاهش متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی اراک از 15 سال به 5 سال برای 500 دستگاه اتوبوس می باشد و همچنین 2 خط BRT نیز در طرح جامع حمل و نقل اراک باید در نظر گرفته شود. از این رو سال جاری فرصتی است تا مشاور برای عملیاتی شدن این مهم اقدامات لازم را انجام دهد. در راستای کاهش آلودگی هوا تنها بحث حمل و نقل عمومی مطرح نیست بلکه باید حمل و نقل خصوصی را مدنظر داشت، بخش عمده‌ای از خودروهای سنگین کشور از استان مرکزی و اراک عبور می‌کنند که می‌توان با احداث کنارگذر شمالی و کمربندی از ورود این خودروها به شهر جلوگیری کرد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: در خصوص وضعیت شهرک خودرو اراک و انتقال واحدها و مشاغل خودرویی به این شهرک نیز با تصمیم شورای تأمین استان مرکزی، دستگاه قضایی استان با جدیت آماده همکاری و حمایت از این شهرک و صدور هر نوع حکمی جهت انتقال واحدهای خودرویی و مشاغل مزاحم است. در این راستا در سایه هماهنگی و برنامه ریزی های متعدد، باید اقدامات به گونه عمل شود که ظرف مدت 3 ماه آینده جا به جایی صنوف از خیابان شریعتی به شهرک خودرویی در مرحله اول به بار نشیند. شرایط مطلوبی خواهد بود اگر همزمان با اتمام احداث پل شریعتی و در زمان بهره‌برداری از پل، این واحدها منتقل می شدند تا این خیابان ساماندهی کاملی داشته باشد.

آقازاده تصریح کرد: در اظهارنظرهای مربوط به کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک باید شرایط گذشته و شرایط کنونی مدنظر قرار گرفته شود. طی 3 سال اخیر وضعیت هوای شهر اراک روند رو به بهبودی را طی کرده است که این امر دستاورد خوبی برای استان محسوب می‌شود. در این راستا نیاز است که با بهره گیری از شیوه های کم هزینه و کوتاه مدت، مدیریت و روان سازی ترافیکی در این کلانشهر به بهترین حالت انجام شود.

شاید 70 تا 80 درصد آلودگی هوا شهر اراک ناشی از منابع متحرک و خودروها باشد

مهدی زندیه وکیلی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: طرح مترو شهری اراک از مصوبات هیات دولت است که 50 درصد هزینه ساخت آن می بایست از محل فروش اوراق تامین شود اما این طرح پس از آن به طرح ناوگان تراموا تبدیل شده است. دانشگاه اصفهان مطالعات طرح جامع حمل و نقل اراک را از سال 1382 آغاز کرده و بازنگری آن نیز در سال 1384 صورت گرفته است. با توجه به اینکه خطوط BRT نیاز به خیابان های عریض دارد، امکان عملیاتی شدن آن در معابر کم عرض اراک به ویژه هسته مرکزی شهر وجود ندارد، بنابراین باید به دولت پیشنهاد داده شود تا اتوبوس و تاکسی های اراک نوسازی و گاز سوز شوند.

زندیه وکیلی افزود: با توجه به اقدامات و تغییرات مثبت صورت گرفته در راستای کاهش آلایندگی ها در صنایع، احتمال افزایش سهم آلایندگی منابع متحرک و خودروها در آلایندگی ها وجود دارد. در آخرین سهم‌بندی عناصر آلاینده سهم صنایع 52 درصد و سهم منابع متحرک و خودروها 48 درصد بوده است و در حال حاضر که بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک انجام می‌گیرد، باید بازنگری طرح حمل و نقل و ترافیک نیز همزمان انجام شود. اما با تغییرات ایجاد شده در صنایع به نظر می‌رسد که شاید 70 تا 80 درصد آلودگی‌ها ناشی از منابع متحرک و خودروها باشد.

وی ادامه داد: جایگزینی اتوبوس‌های گازسوز به جای اتوبوس‌های فرسوده، ایجاد فضای سبز به وسعت هزار هکتار، انتقال مشاغل مزاحم خودرویی و صنوف، ایجاد 4 پارکینگ طبقاتی، ایجاد تقاطع غیر هم سطح در ورودی شهر و داخل شهر، اجرای پروژه 58 متری از مصوبات هیات وزیران در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک ویژه شهرداری اراک بوده که هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

شهرک خودرو برای نمایشگاه داری ساخته نشده است

حسین بختیاری، فرماندار اراک نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در گذشته سهم صنایع در آلودگی هوای اراک 50 درصد بوده است، گفت: عمده نگاه به آلودگی اراک در سال های گذشته، صنعتی بودن این کلانشهر بود که با مشارکت هدفمند صنایع و اجرای اقدامات موثر این نگاه درحال تغییر است. خروج دیگ های قدیمی از واحدهای صنعتی و گاز سوز کردن کوره های آجرپزی به روند کاهش آلودگی هوای اراک کمک کرده است.

بختیاری افزود: شهرک خودرو در مقطعی از اهداف ایجاد این مجموعه دور شده بود که با اقدامات بهنگام شرایط کار اصلاح شده است. فلسفه وجودی شهرک خودرو انتقال مشاغل آلاینده مرتبط با خودرو بهه خارج محدوده شهری است و برای نمایشگاه داری و بنگاه داری ساخته نشده است. در حوزه مسیرهای اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی یک سال مطالعات لازم انجام گرفت و پایانه ای ایجاد شد که اتفاق خوبی در اراک بود، اما متوجه نشدم که چرا این طرح به حالت قبل بازگشت و سوال اینجاست که شهرداری چه کار کارشناسی انجام داد که مسیرهای اتوبوس‌ها را مجدد تغییر داد.

وی ادامه داد: برای توسعه مسیر دوچرخه سواری در اراک نیازمند کار کارشناسی عمیق هستیم و در این راستا می‌توان از ظرفیت سمن ها استفاده کرد. این امر با اقدامات احساسی آغاز شد در حالی که باید برای چنین مسیرهایی اقدامات کارشناسی و مطالعات لازم انجام می‌گرفت و متاسفانه در حال حاضر استفاده‌ای از این مسیرها نمی‌شود. در حال حاضر پیاده‌راه سازی 3 خیابان شهر اراک مدنظر قرار گرفته است که تأثیر مثبتی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت و فرمانداری اراک با تمام توان آمادگی همکاری با شهرداری جهت پیاده‌راه‌سازی خیابان‌ها را دارد. فرمانداری اراک آماده همکاری برای اجرای پیاده روسازی و مسیر عبور دوچرخه با هدف کاهش آلودگی هوا است.

فرماندار اراک اظهار داشت: در خصوص مطالب مطرح شده از سوی مرکز بهداشت مبنی بر عدم همکاری شرکت ایرالکو جهت انجام آزمایش از پرسنل این شرکت، به نظر می‌رسد در این راستا محیط زیست استان پیگیری لازم را نداشته، همچنین مرکز بهداشت نیز باید موانع و عدم همکاری شرکت را به سرعت منعکس می‌کرد. 4 ماه از مصوبه بررسی و آزمایش پرسنل شرکت ایرالکو می‌گذرد و باید موانع اطلاع داده می‌شد، اما با این وجود باید اجرای این مصوبه با جدیت انجام گیرد و فرمانداری آماده همکاری با مرکز بهداشت است.

تاکسی های اراک مستهلک شده اند

محمدکریم شفیعی شهردار اراک نیز در پایان این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر مطالعات مسیر دوچرخه‌سواری و بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، بازنگری مسیرهای اتوبوس و مطالعات یک خط BRT با هدف کاهش آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل عمومی در حال انجام است. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اراک امری ضروری است زیرا تاکسی های شهر اراک مستهلک و میزان مصرف سوخت بالایی دارند و در نتیجه آلودگی هوا را به دنبال خواهند داشت. در حال حاضر 3 دستگاه نمایشگر پایش وضعیت هوای اراک خاموش است و انجام اصلاحات در این راستا باید در اولویت قرار گیرد.

شفیعی ادامه داد: سهم شهرداری اراک در مدیریت آلودگی‌ها کمتر از 2.5 درصد است که باید این سهم را در حوزه ترافیک و احداث تقاطع‌های غیرهم‌سطح اعمال کند اما مشکل در مصرف سوخت است، خودروهای ایران 4 برابر استاندارد جهانی مصرف سوخت دارند و 50 برابر استاندارد جهانی آلودگی تولید می‌کنند. شهرداری در حد توان خود می‌تواند مهندسی ترافیک داشته باشد و در این شرایط باید روند خودروسازی اصلاح شود. مسلماً صنعت سهم زیادی در آلودگی هوا دارد، شهرداری تنها می‌تواند اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها را مدیریت کند و تعداد خودروهای خصوصی سطح شهر و مصرف سوخت آنها در اختیار شهرداری نیست.

شهردار اراک اظهار داشت: شهرک خودروی اراک درگیر مشکلات زیادی بود که این پروژه را در آستانه توقف اجرای فاز دوم قرار داده بودند. در حال حاضر مشکلات فاز 2 رفع شده و برای عملیاتی شدن آن مجوز اقدامات، نحوه واگذاری و قیمت باید از سوی شورای شهر اراک صادر شود. برای اجرای فاز 2 مشکلی وجود ندارد و مقرر است انتقال واحدهای خودرویی از خیابان شریعتی آغاز شود، اما به دلیل اینکه درگیر تکمیل پل شریعتی و تامین امکانات شهرک هستیم نهایتا در نیمه اول سال جاری انتقال واحدها کلید خواهد خورد. در نیمه نخست سال جاری انتقال واحدهای خودرویی به شهرک خودرو با محوریت خیابان شریعتی آغاز می‌شود.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*