پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۲ مرداد ۱۳۹۸
تقاطع مرگ
اجتماعی

تقاطع مرگ

Virtual editor
14 خرداد 1398
بازدید: 677
نظرات: 0

احتمال تغییر طرح اجرایی تقاطع غیرهمسطح سنجان به علت مشکلات کارشناسی افزایش یافت

تقاطع مرگ

سورانه، عضو شورای شهر اراک: اصرارهای ادامه ساخت روگذر سنجان شائبه انگیز است

 

گروه شهری: سینا علیدادی

شنیده ها حاکی از این مسئله هستند که احتمالا به دلیل غیرکارشناسی بودن طرح ساخت تقاطع غیرهسطح سنجان، ادامه اجرای این پروژه متوقف می شود.

ورودی منطقه سنجان سالانه شاهد بروز تصادفات مرگ بار بسیاری است به طوری که اهالی این منطقه برای توصیف آن از واژه هایی همچون “ورودی مرگ” استفاده می کنند. در ابتدای دهه نود به دنبال آنکه آمار تصادفات منطقه سنجان رو به افزایش بود، پیگیری های جدی برای ساخت یک تقاطع غیرهمسطح در ورودی این منطقه توسط دستگاه های اجرایی استان انجام شد تا اینکه مقرر گردید زیر گذری در ورودی سنجان احداث شود تا هم عبور و مرور تسهیل یابد و هم بار ترافیکی بدون حداقل خطری به “دره سه ده” منتقل گردد.

در همین راستا تفاهم نامه ای تحت نظارت معاونت عمرانی استانداری مرکزی بین شهرداری اراک و اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی به انعقاد رسید که براساس آن راه و شهرسازی موظف به اجرای کامل پروژه تقاطع غیرهمسطح سنجان به شکل زیر شده بود و شهرداری اراک نیز تعهد داد تا تمامی معارضین موجود در محدوده اجرای این پروژه را برطرف سازد اما از این تفاهم نامه چند سال گذشت تا اینکه اعتبارات لازم برای احداث این تقاطع غیرهمسطح از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین شد ولی در زمان اجرای پروژه دیگر سخنی از احداث تقاطع غیرهمسطح به شکل زیر گذر مطرح نبود بلکه طرح اولیه این پروژه به شکل روگذر تغییر ماهیت پیدا کرده بود.

مسئله فوق سبب شد تا شهرداری اراک و اداره کل راه و شهرسازی بر سر چگونگی پایبندی به تفاهم نامه خود با چالش رو به رو شوند چرا که در این بین شهرداری معتقد بود که «اجرای پروژه به صورت روگذر معارضین ملکی بیشتری را در بر میگرد که رفع آن ها باتوجه به بودجه شهرداری اراک دشوار خواهد بود.» اما علیرغم تمامی اختلاف نظرات به وجود آمده، اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی سنجان متوقف نشد و با حداقل سرعت ممکن ادامه پیدا کرد تا اینکه سال گذشته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اراک با ارائه مستنداتی از غیرکارشناسی بودن پروژه روگذر سنجان خبر داد و اعلام کرد که اگر این پروژه اصلاح نشود، در صورت بهره برداری شاهد بروز تصادفات شدیدی در آن خواهیم بود.

پس از مطرح شدن این موضوع در صحن رسمی شورای شهر اراک گمانه زنی ها از روند اجرای تقاطع سنجان و انجام امور کارشناسانه در بین صاحبان نظر، افزایش یافت به طوری که دو هفته پیش شهرداری اراک از احتمال توقف ادامه اجرای  روگذر سنجان خبر داد.

شفیعی در صحن رسمی شورای شهر اراک با اشاره به اینکه مسوولیت تملکات پروژه تقاطع غیرهمسطح سنجان بر عهده شهرداری اراک است، اظهار کرد: «در جلسه ای که با مسوولان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی داشتم مباحثی درباره جمع شدن کامل پروژه تقاطع غیرهمسطح سنجان مطرح شد که فعلا به نتیجه قطعی نرسیده اما اگر این مهم تحقق پیدا کند، تملکاتی که شهرداری انجام داده منتفی می شود.»

حال اگر سخنان شهردار اراک مدنظر قرار گیرد درحال حاضر دو مسیر برای چگونگی اجرای تقاطع سنجان در راستای اینکه این تقاطع به قتلگاه شهروندان تبدیل نشود، وجود دارد به طوری که پروژه روگذر با بازنگری کارشناسان مربوطه اصلاح شود و یا پروژه فعلی تعطیل گردد و مجددا به صورت اجرای یک زیرگذر شروع به کار کند، شروع به کاری که “مرتضی سورانه” عضو شورای شهر اراک آن را “ایمن تر” برای شهروندان می داند.

هشتاد درصد تملکات شهرداری اراک انجام شده است

سورانه، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اراک درباره روند پیگیری شورای شهر دوره پنجم برای تسریع در اجرای پروژه تقاطع غیر هم سطح سنجان بیان داشت: پروژه تقاطع غیرهمسطح سنجان در تعهدات اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی است و شهرداری اراک در اجرای آن هیچگونه مسوولیتی برعهده ندارد.

سورانه ادامه داد: طبق توافق نامه ای که سال ها پیش بین شهرداری اراک و اداره کل راه و شهرسازی استان منعقد شده، مقرر گردیده که تمام فرآیندهای ساخت تقاطع غیر همسطح سنجان مانند تامین اعتبارات، طراحی و اجرا؛ توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود و شهرداری نیز موظف است که تمامی معارضین ملکی و انشعابات شهری که در حریم این پروژه هستند را برطرف سازد.

وی اضافه کرد: درحال حاضر تملک 80 درصد ساختمان هایی که در حریم اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح سنجان قرار دارند، انجام شده و در این راستا تنها دو ملک باقی مانده است.

این عضو شورای شهر اراک در انتقاد از غیرکارشناسی بودن اجرا تقاطع غیرهمسطح سنجان گفت: براساس گفته های اهل فن، پروژه تقاطع غیرهمسطح سنجان از همان ابتدا بدون انجام امور مطالعاتی مناسب انجام شده به طوری که امروز می توان گفت که «عدم اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح سنجان بهتر از اجرا آن است» و اعتقاد بنده نیز بر این می باشد که انجام این پروژه به صورت زیرگذر هم به صلاح شهروندان است و هم کم هزینه تر می باشد.

سورانه با اشاره به این موضوع که راه جداشونده زیر گذر پل در لاین سرعت قرار دارد گفت: کارشناسان می گویند بهتر است و باید راه جدا شونده زیر گذر از منتهی الیه سمت راست جاده باشد تا هم مانع ترافیکی ایجاد نشود و هم باعث بروز خسارات مالی و جانی نشود که درصورت ایجاد آسیب ها و صدمات برای شهروندان، حتی بعد از اجرای پروژه هم امکان مسدود کردن پل وجود دارد چرا که جلوی ضرر را از هر کجا که گرفته شود، منفعت است اما در حال حاضر اصرارهایی برای ساخت پل وجود دارد که شائبه انگیز است.

مشکل پروژه تقاطع غیر هم سطح سنجان موضوع تملکات است

اما مرزبان، مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی در این باره به عطریاس گفت: مشکل اصلی عدم اجرای به موقع تقاطع غیر هم سطح سنجان، تملکاتی می باشد که در زمان مناسب خود انجام نشده است.

وی ادامه داد: تملکات حریم پروژه تقاطع غیرهمسطح سنجان باید توسط شهرداری اراک انجام شود که متاسفانه در حال حاضر، هنوز به صورت کامل انجام نشده است. این مشکل سبب شده که راه و شهرسازی جبهه کاری برای تحویل به پیمانکار نداشته باشد.

وی افزود: 5 سال است که کلنگ تقاطع غیر هم سطح سنجان به زمین خورده و 2سال است که این طرح تحویل پیمانکار بخش خصوصی شده اما در تمامی این مدت به علت معضل وجود معارضین ملکی، پیشرفت کمی حاصل شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی در پایان اظهار کرد: باتوجه به روند کند انجام این پروژه پیش بینی می شود که تا پایان سال 98 هم امکان بهره برداری از تقاطع غیرهم سطح سنجان میسر نشود و بهره برداری از این پروژه به سال بعد موکول خواهد شد چرا که علاوه بر مشکلات موجود، کمبود اعتبارات نیز مزید بر علت شده به طوری که تاکنون تنها شش میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه تخصیص یافته در صورتی که پیش بینی می شود این پروژه حداقل تا 15میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*