پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۲۹ آبان ۱۳۹۸
شهرداری آماده تهیه طرح تفصیلی است
اجتماعی

شهرداری آماده تهیه طرح تفصیلی است

Virtual editor
25 تیر 1398
بازدید: 418
نظرات: 0

در صحن رسمی شورای شهر اراک مطرح شد:

شهرداری آماده تهیه طرح تفصیلی است

 

گروه شهری: جلسه این هفته شورای اسلامی شهر اراک در حالی آغاز شد که تعدادی از ساکنین خیابان حصار در اعتراض به پیاده راه سازی این خیابان، مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کرده و خواستار ورود به صحن علنی شورا شدند. در ابتدا یکی از ساکنان خیابان حصار به عنوان نماینده، با ارائه استشهاد محلی 200 نفر از ساکنان و کسبه خیابان حصار، خواستار لغو طرح پیاده راه سازی این خیابان شد.

فلک ‌الافلاکی، رئیس شورای شهر اراک نیز در این باره گفت: گروهی از ساکنان خیابان حصار معترض به پیاده‌سازی خیابان هستند و قبل از شروع صحن خواستار حضور در جلسه بودند که با این درخواست موافقت نکردم چرا که دستورجلسه صحن مشخص بود و اگر از قبل خواست خود را اعلام می‌کردند در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه مسلما مخالف حضور شهروندان در صحن نیستیم اما باید از قبل اعلام شود و با اعتراض و تجمع این امر محقق نمی‌شود، افزود: علاوه بر اینکه دستورکار شورا برای جلسه امروز مشخص بود، اما موافقت با حضور ساکنان معترض در واقع باب شدن اعتراض جهت حضور در صحن را به دنبال خواهد داشت که به این دلیل موافقت صورت نگرفت و با بررسی موضوع در صورت نیاز در صحن در خدمت شهروندان خواهیم بود.

رییس شورای شهر اراک گفت: با وجود تذکرات مکرر، تاکنون نسبت به رفع مشکلات ساکنان مرکز شهر توجه نشده است.

دکتر کاوه فلک افلاکی در صحن رسمی شورای شهر اراک بیان کرد: بارها نسبت به عدم توجه به مشکلات ساکنان مرکز شهر اراک تذکر داده شده است، اما اقدامی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در کنار توجه به حاشیه شهر و توسعه خدمات‌رسانی در این مناطق باید نسبت به مرکز شهر که عموما افراد بومی و اصیل اراک در آن ساکن هستند توجه ویژه اعمال شود، افزود: ساکنان این مناطق خدمات شهری مانند فضای سبز را در اختیار ندارند، از طرفی با تعریض خیابان شهید شیرودی (خرم) شاهد تصادفات زیاد هستیم که باید نسبت به نصب سرعت‌گیرهای استاندارد و گذرگاه‌های ایمن جهت عبور عابران پیاده اقدام شود.

دولت به وعده توسعه فضای سبز شهر اراک عمل کند

رضایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک با بیان اینکه وضعیت پیاده‌راه‌های اراک مناسب نیست در خصوص پیاده ‌راه شدن مرکز شهر نیز اظهار کرد: طرح جامع پیاده ‌راه اراک در میدان شهدا تاثیر موثری در سنگینی بار ترافیک خیابان امام خمینی(ره) و کوچه‌های اطراف دارد و شهرداری باید نسبت به این امر با جدیت و با برنامه ورود کند تا مرکز شهر سروسامان یابد.

ایرج رضایی تصریح کرد: لازم است نامه‌ای به شهرداری اراک ارسال شود تا نسبت به پیاده ‌راه سازی مرکز شهر اراک تاکید صورت گیرد، همچنین نامه‌ای رسمی جهت انتقال برخی از مشاغل از مرکز شهر، میدان شهدا و خیابان امام (ره) به شهرداری زده شود و نسبت به انتقال مشاغل میوه و تره‌بار و مطب‌ها در خیابان عباس‌آباد اقدام شایسته‌ای صورت گیرد.

رضایی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا شهر اراک گفت: هوای اراک طی روزهای گذشته آلوده بود که شهروندان این آلودگی را با سرگیجه، سردرد، عصبیت و فشار خون سپری کردند لذا لازم است متولیان امر به ویژه استاندار مرکزی درخصوص وضعیت نابه‌سامان آلودگی هوای اراک فکری کند.

وی اضافه کرد: شورای شهر بهمن ماه سال گذشته طی نامه‌ای بیان کرد که شهر اراک نیازمند فضای سبز است، حدود 8 سال از وعده دولت سابق نسبت به کاشت و توسعه فضای سبز اراک گذشته اما تا به امروز، اقدامی صورت نگرفته است، از طرفی پایش آلودگی هوای اراک به درستی انجام نمی شود و برخی از ادارات آمارهایی می ‎دهند که شورای شهر از آن سردر نمی‌آورد و نسبت به سلامت سیستم پایش نیز اطمینانی نیست.

این عضو شورای شهر اراک با بیان اینکه آنچه شهروندان حس می‌کنند، آلودگی هواست که بر روح و روان آن تاثیر منفی دارد، در خصوص طرح جامع GIS شهر اراک اظهارکرد: بحث شهرسازی بر پایه GIS امر مهمی است، حدود 2 سال از عمر شورای شهر اراک می‌گذرد اما متاسفانه 5 سال است که تدوین طرح جامع GIS و ممیزی املاک دولتی و غیر دولتی ناتمام مانده است.

افق طرح جامع اراک تا سال 1410 افزایش یافت

ستوده نیا، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اراک نیز با حضور در این جلسه در خصوص تصویب طرح جامع اراک در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، گفت: افق طرح جامع شهر با تصمیم کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تا سال 1410 افزایش یافت.

محمد ستوده‌نیا ادامه داد: تهیه و تدوین طرح جامع اراک توسط اداره کل راه و شهرسازی از سال 1392 آغاز شد که تا سال گذشته به طول انجامید و در استان به تصویب نرسید، اما با تصویب آن در اواخر سال گذشته در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اوایل سال جاری برای بررسی و تصویب به شورای عالی شهرسازی ارجاع شد.

وی اهداف کلی طرح جامعه را شامل وضعیت جمعیت شهر در افق پیش‌بینی شده، جمعیت‌پذیری، شبکه معابر، پهنه‌های تراکمی و کاربری شهر و سازمان فضایی دانست و افزود: مشاور طرح جامع اراک با فرض اینکه طرح در سال 1395 به تصویب می‌رسد، افق طرح جامع را تا سال 1405 و جمعیت اراک را 653 هزار نفر پیش‌بینی کرد که با ارزیابی و بررسی کمیته فنی افق طرح جامع اراک تا سال 1410 افزایش یافت، اما جمعیت اراک برای 12 سال آینده نیز همان 653 هزار نفر باقی ماند و رشد جمعیتی بیشتر از پیشنهاد مشاور مدنظر قرار نگرفت.

ستوده‌نیا حریم پیشنهادی شهر را از دیگر موارد مورد بررسی در طرح جامع اراک برشمرد و افزود: عموما حریم پیشنهادی برای شهرها باید 3 تا 5 برابر محدوده شهر باشد. در طرح جامع قبلی اراک که محدوده شهر 6250 هکتار بود، حریم شهر 12 هزار هکتار پیشنهاد شد، اما در طرح جامع که هفته گذشته به تصویب رسید، حریم شهر اراک به 3.2 برابر محدوده قانونی شهر اراک رسید و بیشترین افزایش محدوده مربوط به غرب شهر می‌شود، البته در بخش شمالی اراک نیز افزایش‌هایی مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بررسی محدود شهر اراک و افزایش اراضی محدوده و بررسی شبکه معابر شهر از دیگر موارد بررسی شده در طرح جامع اراک بوده است، گفت: در این ارزیابی معابر اصلی شهر مورد بررسی قرار گرفت و تنها تغییر اساسی نسبت به طرح جامع قبلی اراک، حذف خیابان 58 متری بود که در این بررسی و تصمیم تمامی موارد اجتماعی، ترافیکی، زیست‌محیطی و کالبدی طرح واکاوی شد و نهایتا رای به لغو پروژه خیابان 58 متری اراک داده شود و شهرداری باید با سازماندهی و اجرای طرح‌های مناسب ترافیکی در شبکه معابر موجود شهر و کنترل ترافیک اقدام کند.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اراک در خصوص سازمان فضایی، تراکم و پهنه‌های تراکمی شهر اراک در طرح جامع تصریح کرد: با بررسی و تصمیم کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در تراکم متوسط و زیاد شهر تغییراتی اعمال شده است. با توجه به اینکه منطقه سنجان و کرهرود کانال تهویه شهر اراک محسوب می‌شوند، این مناطق مورد تاکید و حساسیت کمیته فنی قرار گرفتند و برهمین اساس بحث تراکم کم در این مناطق مورد نظر قرار گرفت، همچنین مقررشد در کوی علی بن ابیطالب که عموما تراکم‌های بالا داده می‌شود تراکم متوسط داده شود.

وی اضافه کرد: در تدوین ضوابط پهنه‌های ترافیکی سعی بر شد که نواقص رفع و با تثبیت میزان سطح اشغال و تعداد طبقات، نظم و انضباطی به ساخت و ساز شهر داده و سازماندهی منظر شهری دنبال شود.

ستوده‌نیا بیان کرد: طرح‌های جامع عموما در قالب 2 تا 3 جلسه کمیته فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما کمیته فنی نسبت به طرح جامع اراک دقت نظر و نگاه ویژه‌ای داشت به طوری که 7 جلسه رسمی، 3 جلسه غیررسمی و 2 بازدید از اراک صورت گرفت و در واقع بررسی طرح جامع اراک در 12 جلسه انجام گرفت و نهایتا هفته گذشته در جلسه شورای عالی به تصویب رسید و با ابلاغ طرح جامع شهرداری باید نسبت به حریم شهر باید طرح تهیه کند و شهرداری نیز برای تهیه طرح تفصیلی اراک آمادگی دارد.

 

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*