پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۵ شهریور ۱۳۹۸
رنگ های زرد و بنفش در سپهر سیاسی ایران شکل نخواهند گرفت
استان مرکزی

رنگ های زرد و بنفش در سپهر سیاسی ایران شکل نخواهند گرفت

Virtual editor
4 مرداد 1398
بازدید: 228
نظرات: 0

حائری، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان استان مرکزی در گفت و گو با عطریاس:

 

رنگ های زرد و بنفش در سپهر سیاسی ایران شکل نخواهند گرفت

 

اصلاح طلبی از سپهر سیاسی کشور قابل حذف نیست
و جریان سوم نیز به دلایل جامعه شناختی در ایران شکل نخواهد گرفت

 

گروه سیاسی:سینا علیدادی

«استانداری ها به عنوان برگزار کننده انتخابات، نباید ترمزی برای انجام فعالیت‌های سیاسی و محلی برای اعمال سلیقه از نواحی مختلف باشند.»
“دکتر حائری” رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان استان مرکزی در گفت و گو با عطریاس، انتظارات این شورا را به منظور شروع فعالیت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از نهادهای اجرایی مطرح کرد و خواستار آن شد تا نمایندگان عالی دولت در سطح شهرستان های استان به عنوان یک تسهیل گر در برگزاری مناسب انتخابات آتی، فعالیت کنند.
وی که در حال حاضر دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه استان مرکزی می باشد، معتقد است که اصلاح طلبان نباید مانند سال های گذشته دست به ائتلاف های یک جانبه بزنند به طوری که حضور مستقل در انتخابات را به نوعی یک صداقت آشکار در برخورد با بدنه اجتماعی جبهه اصلاحات می داند چرا که اعتقاد دارد با بیان صادقانه نقض ها، می توان فعالان سیاسی اصلاح طلب را بر روی اهداف مشترک، متمرکز ساخت. شرح کامل این گفت و گو در ادامه خواهد آمد:
⁞ با توجه به اینکه ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان استان مرکزی در دوره جدید بر عهده “انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه” است، این شورا قصد اجرای چه برنامه ها و رویکردهای سیاسی را دارد؟
معتقدم که نقص ساختاری و تشکیلاتی اصلاح طلبان باید هر چه زودتر و تا پیش از انتخابات ۱۴۰۰ برطرف گردد. از سوی دیگر، شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان مرکزی و احزاب آن، به تبع شرایط فعلی کشور کمی دچار از هم گسیختگی ناشی از عدم امید به آینده شده اند که کاملا طبیعی است. امید می‌رود اصلاح طلبان بتوانند با بازسازی و بازیابی ساختار تشکیلاتی خود، هم از نظرنرم افزاری و هم سخت افزاری برای انتخابات مجلس پیش رو و سپس ریاست جمهوری آتی آماده شوند.
تلاش شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان در استان نیز بر این است که با در نظر گرفتن اندک اختلاف سلیقه بین احزاب که بدیهی می باشد، یک نظم سازمانی در جبهه اصلاح طلبی استان مرکزی ایجاد شود تا با شکل‌گیری یک همگرایی مناسب آماده حضور حداکثری و اثرگذار در انتخابات پیش رو شویم.
⁞ چه الزاماتی برای بازسازی ساختار سیاسی اصلاح طلبان به منظور ورود به عرصه انتخابات مجلس وجود دارد؟
ملزومات نوسازی و بازسازی ساختار سیاسی اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات مجلس به چند بخش تقسیم می شود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بخش عظیمی از اعضای جبهه اصلاح طلبی دچار واگرایی و سرخوردگی شدند که برای رفع این مشکل ابتدا باید نیروهای فعال و اثرگذار گرد هم جمع آیند و با رفع سرخوردگی های موجود، اهدافی همسو تدوین گردد.
در سوی دیگر سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان باید بازیابی شود چرا که در حال حاضر این جبهه سیاسی همانند لشکری آشفته فعالیت می‌کند. اصلاح طلبان باید برای جامعه هدف خود برنامه‌ریزی اجرایی داشته باشند تا ناامیدی مردمی که به آن ها رای داده اند، برطرف شود زیرا اگر مردم پاسخ اعتماد خود را نگیرند دیگر به راحتی به این جریان سیاسی اعتماد نخواهند کرد. بنابراین با توجه به اینکه اعتقاد دارم مردم صداقت را می‌پذیرند باید تاکید کنم که هرچه سریعتر نقد درون گفتمانی اصلاح‌طلبان باید آغاز گردد و برای مردم توضیح داده شود که کجای کار ما اشتباه بوده و برای عوامل بیرونی و درونی سهمی واقع بینانه تعریف کنیم و مطمئن باشیم مردم بهترین قضاوت را خواهند داشت. لذا الزامات ورود به فعالیت های انتخاباتی پیش رو، بازسازی ساختارسیاسی اصلاح‌طلبان و توجه عمیق به سرمایه اجتماعی این جبهه سیاسی است.
⁞ بعد از آن که بخشی از برنامه‌های اصلاح‌طلبان طی سال های گذشته اجرایی نشد، بخشی از چهره های شناخته شده اصلاح طلب، تفکری را تحت عنوان مشارکت مشروط برای حضورجبهه اصلاحات در انتخابات مجلس مطرح کردند. نظر شما در این باره چیست و آیا می شود برای شرکت در انتخابات چنین تفکری داشت؟
با توجه به شرایط فعلی کشور نمی توان انتظار تغییر زمین بازی انتخابات برای بازی جریان های سیاسی را داشت چرا که بحث ضرورت بازبینی قانون اساسی و … خود بحثی مفصل است. در انتخابات مجلس چهارم و هفتم اتفاقاتی افتاد که تجربیات به دست آمده از آن نیاز به تجربه کردن مجدد ندارد. در حال حاضر نیز مطرح شدن چنین سخنانی به پاشنه آشیل جبهه اصلاحات تبدیل خواهد شد. گرچه پیگیری کردن تایید صلاحیت برای ورود به انتخابات یکی از اصول اولیه حقوق شهروندی است و احزاب باید برای حضور قدرتمندانه تر در صحنه انتخابات، قوی ترین تیم خود را در ویترین حزبی خود جای دهند و برای این امر رایزنی های مختلف در سطوح متفاوت انجام گیرد اما از نظر بنده مطرح شدن سخنانی تحت عنوان “مشارکت مشروط” برای گرفتن تایید صلاحیت برخی از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصلاحات و سپس تعریف شکل حضور در انتخابات، صحیح نیست‌.
از نگاه درون گفتمانی نباید همه توجه به این موضوع محدود شود چرا که چنین مسائلی به شکاف نسلی بین اصلاح‌طلبان دامن می زند که بنده به شدت با آن مخالف هستم. شاید گرفتن تایید صلاحیت چهره‌های نامدار در ظاهر گامی به جلو برای اصلاح طلبان باشد اما در باطن یک شکست اساسی است.
⁞ چرا این موضوع را یک شکست می دانید؟
متاسفانه اصلاح طلبان در امر کادرسازی طی سال‌های گذشته دچار ترازمنفی شده اند و آخرین زمانی که نیروهایی گسترده، جذب این جبهه سیاسی شد به اوایل دهه ۸۰ و چه بسا اواخر دهه ۷۰ برمی‌گردد. در دهه ۸۰ و ۹۰ نیز در دوره ای حدود 14 تا ۱۶ ساله نیز که عملا این بخش مغفول واقع شد و در بخشهایی اجازه داده نشد زنجیره نسلی بین نسل های قبل و بعد انقلاب ادامه پیدا کند و احتمالا این روند هم ادامه داشته باشد؛ لذا اکنون هم الزاما چانه زنی برای تایید صلاحیت عزیزانی که حدود ۵۰ سال سابقه فعالیت سیاسی دارند، نباید تمام هدف اصلاح طلبان باشد.
همانطور که پیش از این عرض شد حمایت از حقوق قانونی و بدیهی افراد، امری است واجب و چشم ناپوشیدنی. اما آنچه که اکنون شاهد آن هستیم این است که طیفی از پیشکسوتان عرصه سیاسی که با هم نسلان خود بر سر اخذ تایید صلاحیت در چالش هستند و در سویی نسل جوان سرخورده ای که نزدیک به دو دهه صرفا شاهد این منازعات بوده و تایید یا عدم تایید این نسل جوان نیز از سوی هیچ اصلاح طلب و غیر اصلاح طلبی مهم شمرده نمی شود و بر فرض اخذ تایید صلاحیت نیز به علت عدم حمایت در فرایند کادرسازی و تجربه اندوزی در دوره های مختلف، متهم به بی تجربگی و فقدان سوابق لازم شده و مجددا به حاشیه رانده می شوند.
⁞ باتوجه به این مباحث راه حل عبور از بحران شکاف نسلی در اصلاح طلبان را چه می دانید؟
بازگشت به تمام اصول فعالیت سیاسی و قواعدی که در تمام دنیا جاری است. متاسفانه متر و معیار سنجش برای ورود به اصلاح طلبی وجود ندارد لذا تا زمانیکه مقررات و معیارهایی ناقص داشته باشیم و “شیخوخیت” بر فرایند های دموکراتیک ارجح باشد، نمی توان راه حل قابل اجرایی نیز برای این موضوع ارائه داد. برای رفع این نقص بزرگ در جبهه اصلاح طلبی باید ابتدا نقد درون گفتمانی بدون هیچ ترس و واهمه ایی انجام شود و راه حل های جدیدی برای پیشبرد فعالیتهای سیاسی اجرایی گردد.
مثلا به هیچ وجه قابل پذیرش نیست فردی که فعالیت علیه اصلاحات را در کارنامه خود دارد و در دولت های نهم و دهم رشد کرده، در دولت دوازدهم که با رای بدنه اجتماعی اصلاح طلبان به قدرت رسیده به وزارت برسد. همین مثال تمام نقاط اشتباه چند ساله گذشته اتاق فکر اصلاح طلبان را آشکار می کند که چه فرآیندی طی شده که به جای جوانان اصلاح طلب چنین وارونه نمایی هایی اتفاق
افتاده است. به کرات مشاهده شده که با سوء استفاده از شعار جوانگرایی، جوانانی که بویی از اصلاح طلبی نبرده یا پیشینه مخالفت با آرمان های اصلاحات داشته اند، بزک شده و به دامن اصلاح طلبان انداخته تا از کانال آنان معرفی و حمایت شوند. در بهترین حالت، تنها سابقه اصلاح طلبی آنها دختر فلانی و خواهر زاده فلان فعال اصلاح طلب بوده است بدون اینکه هیچ گونه مشق سیاسی، اجتماعی و انتخاباتی کرده باشند. مثلا آنچه در تهیه لیست امید مجلس اتفاق افتاد به هیچ وجه قابل اغماض و گذشت نیست وصرف فرافکنی و ادامه متهم دانستن نهاد و یا حزبی نمی توان راهی برای آینده و حل منطقی مشکلات ساخت.
⁞ باتوجه به سخنان فوق آیا الزامی برای انجام ائتلاف درانتخابات سال جاری مجلس شورای اسلامی وجود دارد؟
این که ائتلاف شود یا نه، به شرایط زمان انتخابات بستگی دارد. اما اگر قرار باشد ائتلاف اصلاح‌طلبان به مانند سال های ۹۴ و ۹۶ باشد صد درصد مخالف انجام آن خواهم بود چرا که بنده و بخش اعظمی از اصلاح‌طلبان معتقد هستیم که طی دو انتخابات گذشته امری غیر از معنای واقعی ائتلاف در سیاست انجام شده است. بنابراین معتقدم که انجام ائتلاف نباید درشرایطی باشد که دستاوردی در آن نیست و بنابراین مثل سال های گذشته ائتلاف نخواهیم کرد.
اصلاح طلبان نباید از عدم اقبال مردم و حامیان فکری خود در پای صندوق‌های رای ترس داشته باشند چرا که ممکن است مردم به اصلاح طلبان رای ندهند و پای صندوق‌های رای نیز حاضر نشوند اما به هر حال دیدگاهشان همراه با جبهه اصلاح طلبی است و این عملکرد ما اصلاح طلبان بوده است که آنان را از ما روی گردان کرده و از صندوق های رای به مثابه سکوهای ورزشگاه وادار به قهرکرده است! به طور مثال وقتی یک تیم فوتبال مانند استقلال یا پرسپولیس سال ها قهرمان نشود، طرفداران خود را از دست نمی‌دهد و رنگ لباس آن ها الزاما تغییر نخواهد کرد بلکه طرفداران ممکن است تنها مدتی در ورزشگاه‌ها بخاطر عملکرد اشتباه تیم مورد علاقه شان و در پی کسب نتایج ضعیف، حاضر نشوند. مطمئنا پس از بازنگری اساسی در جبهه اصلاحات بر مبنای اهداف بلند مدت و آغاز عملکرد صحیح آنها و کسب نتایج قابل قبول، بدنه اجتماعی حامی آنان با ورزشگاه ها که عملا در صحنه سیاست تنها میدان رقابت صندوق های رای خواهد بود نیز آشتی خواهند کرد.
⁞ آیا اصلاح طلبان شروطی برای شرکت در ائتلاف خواهند داشت؟
قواعد سیاست در تمام نقاط جهان به این صورت است که هر جبهه سیاسی حتی اگر کمترین نقش در انتخابات را ایفا کند، امتیازاتی را دریافت می کند‌ به همین دلیل نمی توان این اصل پذیرفته شده را به عنوان شرط ورود به انتخابات عنوان کرد. اصلاح‌طلبی به دلایل متعدد از سپهر سیاسی کشور قابل حذف شدن نیست و جریان سیاسی سوم نیز به دلایل جامعه شناختی و بافت سیاسی اجتماعی در ایران شکل نخواهد گرفت. به معنای دیگر در کنار رنگ های سپهر سیاسی کشور، رنگ های زرد و بنفش و … شکل نگرفته و نخواهد گرفت و اگر هم بگیرد زودگذر و در مدت کوتاهی پس از پایان دوره ای محدود پایان یافتنی و جز خاطره ای تلخ یا گس باقی نخواهد ماند.
⁞ چه برنامه هایی را می توان در دستور کار قرار داد تا شوراهای هماهنگی شهرستان‌های تابعه استان مرکزی تقویت شوند؟
استان مرکزی با توجه به نزدیکی به پایتخت همواره استانی مهم و استراتژیک محسوب شده به طوری که نقش مهمی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ایفا می‌کند. ما در شورای هماهنگی امیدواریم در مرحله نخست با کاهش اختلافات و متمرکز کردن نظرات بتوانیم یک مجموعه واحد و اثرگذار سیاسی تشکیل دهیم تا این اثرگذاری نیز به شهرستان‌های تابعه بسط داده شود.
⁞ در دو سال گذشته عدم دسترسی به برنامه‌های تدوین شده در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ سبب ایجاد نوعی دلگیری در بین فعالان سیاسی شهرستانی در استان مرکزی شده است. آیا شورای هماهنگی برای رفع این مهم برنامه ای دارد؟
اعتقاد شورای هماهنگی این می باشد که تبدیل واگرایی به همگرایی شدنی و امکان پذیراست‌ و باتوجه به اینکه رخدادهای سیاسی در جوامع کوچک‌تر بروز و نمود بیشتری دارند، شورای هماهنگی در دوره جدید توجه به شهرستان ها را یک اصل قرار می دهد چرا که فارغ از رابطه اصلاح طلبان با دولت، آنچه که وظیفه شورای هماهنگی است تبیین صادقانه رخدادهای سیاسی برای فعالان سیاسی در شهرستان ها و ارتباط موثر و سازنده با شورای هماهنگی مستقردر مرکز استان است. شرح صحیح شرایط فعلی و علل و عوامل ایجاد آن و تببین سهم هرعامل در ایجاد شرایط امروز و ایجاد امید به آینده و مشارکت نظرها و ایده های مختلف و برنامه ریزی صحیح و اصولی از جمله اموری است که جهت ارتقای شورای هماهنگی و نیز هماهنگی بیشتر با شهرستان ها در حال انجام است.
⁞ نقش بخش‌های سیاسی دولت مانند استانداری و فرمانداری ها برای ایجاد یک فضای سیاسی هوشمندانه چیست و شورای هماهنگی استان مرکزی چه انتظاراتی از دولت دارد؟
وجه اشتراک همه ارکان نظام و احزاب سیاسی موجود در کشور این است که انتخابات هر چقدر پرشور تر برگزار شود، خروجی آن به نفع کل کشور خواهد بود. بنابراین از فرمانداری ها و استانداری و تمام نهاد های دخیل و موثردر امر انتخابات توقع می‌رود تسهیل گر فعالیت‌های سیاسی باشند و بر مُر قانون عمل کنند. دولت باید سعی کند با شفاف‌سازی در تمام امور مربوط به انتخابات زمینه ساز فعالیت احزاب مختلف در مشارکت و اثرگذاری حداکثری احزاب و مردم در این آیین مترقی که میوه انقلاب اسلامی است، بکوشد.
استانداری ها به عنوان نماینده دولت در استان ها و برگزار کننده انتخابات نباید ترمزی برای انجام فعالیت‌های سیاسی و محلی برای اعمال سلیقه و یا میزبان فشار از نواحی مختلف باشند. لذا امیدواریم که در انتخابات آتی مجلس شاهد حداکثر عمل به قانون از سوی عوامل اجرایی باشیم.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*