پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۲۹ آبان ۱۳۹۸
تجربه تلخ واگذاری سهام تکرار نشود
استان مرکزی

تجربه تلخ واگذاری سهام تکرار نشود

Virtual editor
18 شهریور 1398
بازدید: 310
نظرات: 0

درخواست مدیر عامل واگن پارس از استاندار برای تشکیل تیم نظارتی بر انتقال سهام

 

تجربه تلخ واگذاری سهام تکرار نشود

 

اینکه بنده مدیرعامل مورد تایید سهامدار جدید باشم یا نباشم اولویت آخر است

 

گروه اقتصاد: زهره صادقی

اگر چه این روز ها فضای ناآرام کارگری در شرکت های هپکو و آذرآب بیش از سایر واحد های بحرانی دیده و شنیده می شود ولی مسائل و مشکلات واگن پارس متولد 63 به گونه ای است که به اذعان مدیرعامل بزرگترین واحد ریلی کشور و خاورمیانه، صنعت ریلی و واگن پارس اراک که اولین واحد ریلی کشور است حال خوبی ندارد؛ و همین ناخوش احوالی واگن پارس سبب شده درمیان واحد های صنعتی بحرانی استان مرکزی، شانس بیشتری برای تعیین تکلیف و رهایی از بلاتکلیفی مالی و پروژه ای داشته باشد؛چرا که شرکت مپنا آمادگی خود را برای خرید سهام واگن پارس رسما اعلام داشته است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک در گفت و گو با عطریاس با تاکید بر این که صنعت ریلی کشور این روزها حال خوبی ندارد اظهار داشت: یکی از دلایل این ناخوش احوالی این است که مشتریان صنعت ریلی در گذشته از تسهیلات مناسب بهره می بردند ولی اکنون این تسهیلات نه از طریق دولت و نه از طریق منابع دیگر به آنها تزریق نمی شود و همین مسئله سبب شده که شرکت های بهره بردار، به تنهایی توانایی خرید واگن را نداشته باشند.

مختاری ادامه داد: امروز شرکت های بهره بردار نیازمند حمایت دولت هستند و اگر دولت بتواند نیاز آنها را با پرداخت تسهیلات مناسب برطرف کند، صنعت ریلی را از بحران نجات داده است.

وی با اشاره به اینکه واگن پارس اولین و بزرگترین واحد ریلی کشور و خاورمیانه است گفت: طی چند سال اخیر خارجی ها واگن ها را با نرخ مناسب و با وام ارزان قیمت به شرکت ها می فروختند و شرکت های بهره بردار نیز تمایل به خرید واگن از خارجی ها داشتند ولی اکنون که با حمایت وزارت صمت و فشار مجلس و نمایندگان، واردات واگن ممنوع شده است شرکت های بهره بردار دوباره به سراغ تولیدکنندگان داخلی آمده اند.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک بیان داشت: در روزهای پایانی سال ۹۷ قراردادی میان وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه از محل تبصره 18 سال 98 تسهیلاتی با نرخ مناسب به شرکت هایی که تمایل به خرید داخلی دارند پرداخت کنند؛ بر همین اساس دستور ویژه ی وزیر راه به مدیرعامل راه آهن کشور برای پیگیری جدی این مسئله و عملیاتی شدن آن اعلام شد و شرکت های تولیدی، منتظرعملیاتی شدن این بودجه هستند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: انتقال سهام واگن پارس به مپنا، اتفاق بسیار خوشایندی برای صنعت ریلی کشور است چراکه مپنا یک شرکت بزرگ و هلدینگ صنعتی است که در حوزه های مختلف فعالیت داشته و در حوزه ی ریلی نیز اشراف کامل دارد.

مختاری افزود: مپنایی ها از مدت ها پیش تمایل به سرمایه گذاری در حوزه ی ریلی داشتند که در نهایت در جلسه ای با حضور معاون رئیس جمهور و مدیران مپنا، دولت پیشنهاد داد مپنا، شرکت واگن پارس را که از امکانات و پتانسیل بالایی برخوردار است تحویل بگیرد؛ در همین راستا، مزیت تنوع تولیدات انواع واگن ها در واگن پارس که در قیاس با سایر واحد های واگن سازی کشور که تنها سازنده ی یک نوع واگن هستند تمایل مپنا را برای خرید سهام واگن پارس جدی تر کرد که در نهایت در جلسه ی یکشنبه ی گذشته در دفتر وزیر صمت، موضوع مصوب شد.

وی تاکید کرد: اگرچه مپنا شرکت هلدینگ و موفق کشور است ولی اعتقاد ما بر این است هر کسی که می خواهد واگن پارس را بخرد باید آنقدر توان مالی داشته باشد که بتواند مشکلات مالی واگن پارس را که عمده ترین آن بدهی های بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی است را مرتفع نماید.

مدیرعامل واگن پارس ادامه داد: موضوع واگذاری سهام واگن پارس به مپنا از حدود یک و نیم سال پیش مطرح بود ولی بنا به دلایلی این انتقال به تعویق افتاد.

وی همچنین خطاب به خریداران سهام واگن پارس تاکید داشت: حفظ و توسعه سبد محصولات و نیروی انسانی موجود در شرکت واگن پارس که سرمایه اصلی این شرکت است یکی از جدی ترین مسائلی است که می تواند شرکت را در حوزه های طراحی،مهندسی و تولید همچون گذشته موفق کند.

مختاری بیان داشت: واگن پارس همچون سایر شرکت ها، نیازمند سرمایه در گردش است که سهامدار باید توانایی آن را داشته باشد که سرمایه در گردش مورد نیاز واگن پارس را فراهم نماید؛ باید سهامدار آنقدر قدرت داشته باشد که بتواند منابع مالی مورد نیاز و تسهیلات لازم را جهت رفاه مشتریان جذب نماید.

وی گفت : همچنین موضوع صادرات در واگن پارس بسیار مهم است؛ چراکه تا کنون بالغ بر دو هزار دستگاه انواع واگن های باری و مسافری صادراتی داشته است؛ بنابراین سهامدار قطعا باید برنامه ای جهت توسعه محصولات صادراتی واگن پارس داشته باشد.

مدیرعامل واگن پارس تصریح کرد: به خاطر اینکه تجربه ی تلخ واگذاری سهام تکرار نشود تاکید می شود که حتما تیمی در استان به سرپرستی و ریاست استاندار مرکزی، متشکل از مسئولان و نمایندگان مجلس در انتقال سهام واگن پارس نظارت داشته باشند تا تجربه ی تلخ انتقال سهام در آذرآب و هپکو در واگن پارس تکرار نشود؛ البته که مسئولان هم نظارت دارند و هم شرکت مپنا از اعتبار لازم برخوردار است ولی تقاضا می شود این نظارت تا زمان انتقال کامل سهام وجود داشته باشد.

مختاری در ادامه بیان کرد: اینکه بعد از دوسال، موضوع سهامداری شرکت واگن پارس تعیین تکلیف می شود امیدوار کننده است ولی انتظار داریم این اتفاق سریعا نهایی شود و واگن پارس به دست اهل این صنعت بیافتد.

وی گفت: دغدغه اصلی مشتریان، کارگران و کارکنان واگن پارس، برنامه های سهامدار است که امیدواریم آنچه به صلاح واگن پارس و صنعت ریلی کشور است انجام شود.

مدیرعامل واگن پارس در پاسخ به این سوال که نگرانی بدنه ی مدیریتی واگن پارس از تغییرات مدیریت این شرکت توسط مپنا است اظهار داشت: مهم این است که مشکل واگن پارس حل شود؛ اینکه بنده به عنوان مدیرعامل شرکت مورد تایید سهامدار جدید باشم یا نباشم اولویت آخر است؛مهم این است که تیمی متخصص، مدیر، مدبّر و قوی بر واگن پارس مدیریت کنند.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*