پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۲۹ آبان ۱۳۹۸
با برجام و بی برجام
استان مرکزی

با برجام و بی برجام

Virtual editor
14 آبان 1398
بازدید: 38
نظرات: 0

میرزاخانی، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی در گفت و گو  با عطریاس مطرح کرد:

مقایسه حجم سرمایه گذاری خارجی طی دوسال در استان مرکزی

 

با برجام و بی برجام

 

  • در سال 96 و با برجام حدود 675 میلیون دلار و درسال 97 و بی برجام فقط حدود 18 میلیون دلار
  • پنجره واحد در کشور ما شکل نگرفته و به زودی هم شکل نمی گیرد
  • غیر از ساوه و اراک در استان مرکزی زیرساخت آنچنانی برای سرمایه گذاری نداریم
  • درآمد 6 ماهه استان 2هزارو 122 میلیاردتومان بوده است

گروه اقتصادی: می گوید گرایش سیاسی دارم اما سیاسی کاری نمی کنم و در کار به گروه و جناحی وابسته نیستم چرا که حوزه ی خدمتش، تخصصی است.  با همه نمایندگان مجلس ارتباط خوبی دارد و به آنها برای حل مشکلاتی در سطح ملی پیشنهادات کارشناسی ارائه کرده است که نهایتا منجر به قانون شده است .

توزیع درآمد های دولت را نامتوازن می داند و برای آن راهکارهایی دارد.معتقد است لزومی ندارد حوزه ای چون کشاورزی از معافیات های مالیاتی برخوردار باشد اما پیشنهاد می دهد دولت مالیات اصناف، که تنها 5 درصد بودجه را شامل می شود را حذف کند.

اینها بخشی از اظهارات حسن میرزاخانی، مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی است که در گفت و گو با عطریاس مطرح کرده است. در ادامه متن کامل این گفت و گو را می خوانید.

با توجه به این که استان مرکزی یک استان صنعتی است و صنایع آلاینده متعددی در این استان مستقر هستند دریافت عوارض آلایندگی این صنایع بر عهده چه سازمانی است؟

سازمان مالیاتی و دارایی استان مرکزی به صورت کاملاً مستقل و با شرح وظایف متفاوت در حال فعالیت هستند. وظیفه سازمان مالیاتی وصول مالیات و وظیفه اداره دارایی در بحث بودجه حوزه اقتصادی است، در رابطه با عوارض آلایندگی صنایع طبق قوانین وضع شده، سازمان برنامه و بودجه، سازمان محیط زیست، اداره مالیاتی و فرماندار شهرستان مربوطه کمیته ای را تشکیل می دهند که بر اساس نظر این کمیته درصد آلایندگی تعیین و به همان میزان عوارض آلایندگی اخذ می شود و اداره کل دارایی هیچ وظیفه ای در این خصوص ندارد. عوارض اخذ شده نیز از واحد آلاینده  مستقیماً به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و تا کنون هیچگونه آمار دقیقی از میزان عوارض آلایندگی در استان مرکزی تاکنون منتشر نشده است. آمار و میزان عوارض آلایندگی برعهده سازمان امور مالیلتی است و در اختیار ما قرار نمی گیرد.

 با توجه به این که شما به عنوان نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی هستید سرمایه گذاری در این استان طی سالهای اخیر به چه میزان بوده و آیا این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافته است؟

کل سرمایه گذاری خارجی که در استان مرکزی انجام شده بالغ بر یک میلیارد و 750 میلیون دلار بوده است که عمده آنها در سالهای اخیر اتفاق افتاده است؛ بعد از امضای توافق نامه برجام وضعیت سرمایه گذاری در استان بهتر شد طوری که در سال 96 بیش از 675 میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشتیم و متاسفانه در سالهای 97 و 98 به دلیل خروج آمریکا از برجام و اثرات منفی ناشی از تحریم ها  نه تنها در سطح استان مرکزی بلکه در سطح کشور به طور محسوس مشاهده و منجر به افت شدید سرمایه‌گذاری‌های خارجی شد.

در سال 97 دو  سرمایه گذار خارجی از هندوستان و هلند در ساوه و خمین جذب شده که در بخش تولید  شمش فولاد و نیروگاه خورشیدی فعالیت می‌کردند که این دو سرمایه گذاری  بالغ بر 18 میلیون و 16 هزار دلار سرمایه جذب استان شده است.

در شش ماهه نخست سال جاری سه پروژه سرمایه گذاری خارجی داشتیم؛ در شهرستان‌ دلیجان در بخش گردشگری،  سرمایه گذاری 2 میلیون و 550 هزار دلاری انجام شده و در آشتیان، شرکت ” تندیس تجارت زرین آراد”  در زمینه فرآورده های ویژه سوختی، بیش از 2 میلیون و 500 هزار دلار سرمایه گذاری کرده است . و در خمین هم شرکت “پیشگام جاوید پارسه” در زمینه تولید نوار pvc  بالغ بر 970 هزار دلار سرمایه گذاری کرده است و در مجموع بیش از 6 میلیون و 20هزار دلار سرمایه خارجی جذب استان مرکزی شده است، که با توجه به شرایط موجود در کشور عملکرد بسیار خوبی در سال گذشته داشته ایم چراکه جذب سرمایه گذار خارجی در این شرایط بسیار سخت و دشوار است.

آیا تمام این سرمایه گذاری ها جذب استان شده اند ؟

تفاوتی بین جلب و جذب وجود دارد مواردی که در بالا ذکر شد، جلب هستند یعنی سرمایه گذار را به استان آورده و به آنها مجوز داده ایم؛ اما زمانی که نقدینگی، ماشین آلات، تکنولوژی و یا دانش فنی هم وارد استان می شود، جذب می شود.

در سال گذشته از 15 میلیارد دلاری که مصوبه دولت بوده است ، درکل کشور 450 میلیون دلار معادل 3 درصد مبلغ مصوب، جذب شده است.

سال 96  پیگیری های خوبی در خصوص سرمایه گذاری خارجی در استان اتفاق افتاد به طور مثال شرکت رنو قرار بود در ساوه سرمایه گذاری کند، تکلیف این سرمایه گذاری ها چه می شود ؟ آیا سرمایه ای وارد کشور کرده بوند؟

قرارداد شرکت رنو در استان منتج به صدور مجوز نشد و به همین دلیل هم در آمارها نیامده است. مقدمات و اقدامات اولیه برای جلب رنو انجام شده بود که پس از برجام خارج شدند.

روش های متداول جذب سرمایه خارجی در کشور به چه صورتی است؟

درقانون جذب و حمایت از سرمایه گذار خارجی، یکی از معمول ترین روش های جذب سرمایه، نقدی است و روش دیگر واردات ماشین آلات خط تولید است که توسط وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک ارزش‌گذاری می‌شود و روش سوم در اختیار قرار دادن دانش فنی است که توسط پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور ارزش گذاری می شوند.

در چه حوزهای در استان مرکزی بیشترین میزان سرمایه گذاری را داشته ایم و چه حوزه ای در استان مساعد برای سرمایه گذاری خارجی است؟

عمده سرمایه‌گذاری‌ها در استان مرکزی در حوزه صنعت انجام شده است  که 54 پروژه و طرح سرمایه گذاری در استان داریم که  به تفکیک کشورها، ترکیه و افغانستان هرکدام 9 طرح سرمایه گذاری در استان مرکزی دارند ، آلمان 7 طرح ، فرانسه، هلند و انگلیس هر کدام 4 طرح، هند و امارات هرکدام 3 طرح، چین 2 طرح، ایتالیا، سوئیس و اسپانیا هرکدام یک طرح و ایرانیان مقیم در خارج از کشور 6 طرح سرمایه گذاری در استان مرکزی دارند.

عمده سرمایه گذاری ها در استان به ترتیب در شهرستان های ساوه و اراک بوده است و علت اصلی آن وجود زیرساخت‌های مناسب در این دوشهرستان بوده است.  علی رغم اینکه درشهرستان خمین معافیت های مالیاتی خوبی برای سرمایه گذاران در نظرگرفته شده اما به دلیل نبود زیرساخت، کمتر سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در این شهرستان می شود یا در تفرش و آشتیان، شازند، کمیجان و محلات  زیرساخت آنچنانی برای سرمایه گذاری نداریم.

اگر وضعیت زیرساخت ها به خصوص آب و گاز در تمام شهرستان های استان بهبود یابد، سایر شهرستانها نیز مورد اقبال سرمایه گذاران خارجی قرار می گیرند چراکه استان مرکزی در شاهراه شمال به جنوب و غرب به شرق کشور است و به زیرساخت های تهران بسیار نزدیک هستیم.

اگر شرایط محیط کار بهبود یابد، دستگاههای دولتی دارای بانک اطلاعاتی باشند و این بانک های اطلاعاتی به یکدیگر لینک شوند خیلی از مشکلات سرمایه گذاران داخلی و خارجی حل می شود.

در استان مرکزی دستگاهها اختیارات لازم برای برخی مجوز ها ندارند. در سطح ملی سازمان های متعددی در حوزه سرمایه گذاری دخالت دارند به طور مثال وقتی مرکزخدمات سرمایه گذاری استان  با ریاست استاندار ، متولی سرمایه گذاری خارجی است چه لزومی داشته  وزارت کشور در استانداری ها دفتری به نام جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی دایر کند؟ دراداره جهاد  هم دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذار خارجی دایر است؛ طبیعی است که این دو نهاد برای اقدام در این حوزه بیشتر با وزارتخانه های خود هماهنگ می شوند تا با مرکز خدمات سرمایه گذاری ها در استان. اینها باید همه این سازمان ها برای جذب سرمایه گذار خارجی یک کاسه شوند تا سرمایه گذار خارجی بداند با چه کسی طرف حساب است.  و یا مثلا در حوزه سرمایه گذاری خارجی، متولی، وزارت اقتصاد و دارایی است اما در حوزه سرمایه گذاری داخلی هیچ متولی وجود ندارد.

یعنی در حوزه سرمایه گذاری خارجی با  موازی کاری های بسیاری مواجه هستیم ؟

با وجود مرکز خدمات سرمایه گذاری تا حدودی این مشکل رفع شده است اما برای هماهنگی در حوزه امنیتی باید با دستگاههای مختلفی هماهنگ باشیم که یک خارجی که وارد استان می شود باید همه این دستگاهها را در جریان قرار بدهیم تا اگر ممنوعیتی وجود دارد به ما گوشزد کنند. طبیعتا اینها موانع سرمایه گذاری هستند باید این موانع را تسهیل کنیم چرا که اداره کشور صرفا با پول نفت و مالیات امکان پذیر نیست و ما به سرمایه گذاری خارجی نیاز داریم.

هماهمگی بین قوا در جذب سرمایه گذار بسیار موثر است؛ 27 درصد مجوزها در اختیار قوه قضائیه است، 51 درصد دست اصناف و دستگاههای مختلف دیگر است . زمانی که هرکدام از اینها جزیره ای عمل می کنند سرمایه گذاری را با مشکل مواجه می کنند به خصوص در حوزه سرمایه گذاری داخلی.

اگرچه مسئول سرمایه گذاری داخلی شما نیستید اما اراک یکی از شهرهای سرمایه گریز کشور به خصوص در حوزه عمرانی است ؛ چرا سرمایه گذار به سرمایه گذاری در اراک راغب نیست؟

علت ناموفق بودن سرمایه گذاری در پروژه های شهری، عدم تفکر و  برنامه بلند مدت شهری است؛ برنامه های شهری عمدتا کوتاه مدت و نهایتا 4 ساله دوره شورا است. یک برنامه جامع توسعه شهری در اراک نداریم یا اگر هم داریم قابلیت اجرا ندارد برای اینکه شوراهای اسلامی شهر وشهرداران  برای برنامه 4 ساله خودشان فعالیت کرده و می کنند برای همین اتفاق خاصی نمی افتد.

علت دیگر این است که در سطح شهر اراک مطالبه گری مردمی نداریم وشهروندان کاری به نحوه اداره شهر ندارند.

از مشاوران و نیروی های انسانی خوش فکر در مدیریت های شهری هم استفاده نمی شود و تفکر بلند مدت 20 یا 30 ساله برای شهر نداریم.

یکی دیگر از علت هایی که پروژه های شهری به خوبی اجرا نمی شود این است که منابع شهرداری عمدتا صرف اعتبارات هزینه ای آنها می شود؛ عوارض خوبی که از طریق مالیات برارزش افزوده به شهرداری ها تعلق می گیرد در کجا مصرف می شود؟ بنده گمان می‌کنم  بجای استفاده این اعتبار در پروژه های بهبود رفت و آمد شهری و اصلاح مبلمان شهری، عمدتا صرف  پرداخت حقوق پرسنل و کارکنان شهرداری می شود.

پیشنهاد بنده این بوده است که این عوارض، گردش خزانه  داشته باشد تا برای شهرداری ها مکلف شود از میزان عوارضی که در اختیارشان قرار می گیرد چند درصد آن در حوزه عمرانی، و چند درصد برای هزینه های جاری شهرداری ها خرج شود تا برای پروژه های عمرانی طرح تعریف و اولویت بندی شوند. این پیشنهاد را بارها به نماینگان استان در مجلس داده ام. این عوارض در اختیار شهردار یا شورای شهر است و چون برنامه های بلندمدت ندارند این عوارض عمدتا برای هزینه های جاری شهرداری مصرف می شوند.

به عنوان مقام مسئول در استان تاکنون چه اقداماتی به منظور تسهیل سرمایه گذاری در استان مرکزی صورت گرفته است؟

با روی کارآمدن آقازاده به عنوان استاندار استان مرکزی و پیگیری هایی که توسط ایشان انجام شده شرایط سرمایه‌گذاری بسیار هموار تر از گذشته شده است همچنین نقاط ضعف و قوت در استان مرکزی در این حوزه شناسایی و در جهت رفع نقاط ضعف تلاش‌های بسیاری صورت گرفته که نتایج آن به خوبی قابل مشاهده است. در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی با دستگاههای استانی  هم مشکل اساسی نداریم و همکاری و همراهی لازم در حوزه های مختلف را داشته اند اگر مانعی بوده بخاطر محدودیت هایی است که دارند.

در استان مرکزی عمده ترین مشکل زیرساختی برای سرمایه گذاری چیست؟

مشکل عمده زیرساختی که در استان وجود دارد بحث کمبود منابع آبی است که باید در سطح کلان کشوری تدابیری در این راستا اندیشیده شود.مشکل دیگر توزیع نامتوازن گاز در استان مرکزی است. اگر این دو شرکت بتوانند تامین منابع آب و گاز را به صورت توزیع متوازن در سطح استان انجام دهند تمام نقاط استان برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی جذابیت دارد.

آیا پنجره واحد در استان تشکیل شده و جلسات آن برگزار می شود؟

پنجره واحد در کشور ما شکل نگرفته و به زودی هم شکل نخواهد گرفت چراکه اغلب وزارتخانه ها به سمت دولت الکترونیک رفته اند و بانک اطلاعاتی هم دارند اما زمانی پنجره واحد شکل می گیرد که  این بانک های اطلاعاتی به یکدیگر لینک شوند. این موضوع در سطح کلان و حاکمیتی باید حل شود. در استان هم اگر درخواستی باشد جلسات برگزار می شود.

درآمدهای استان مرکزی نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته و این درآمدها در چه زمینه هایی هزینه شده است؟

درآمد استانی  6 ماهه استان، هزارو 224 میلیارد تومان بوده است؛  898 میلیاردتومان هم درآمدملی استان در 6 ماهه اول بوده است که در مجموع 2 هزارو 122 میلیاردتومان در 6 ماهه نخست سال جاری وصول شده است.

از این میزان 32 درصدآن مربوط به پرداخت مالیات پرداختی اشخاص حقوقیِ دولتی و غیردولتی،  27 و 6 دهم درصد نیز حاصل ارزش افزوده کالا و خدمات است ، 24 و 4 دهم درصد نیز از منابع مالیات سوخت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی5 و هفت دهم درصد نیز مالیات مشاغل استان،6 و سه دهم درصد مالیات کارکنان بخش دولتی و خصوصی و4 درصد نیز سایر ردیف های درآمدی را شامل می شود.

در حوزه درآمدهای استان مرکزی در 6 ماهه نخست سال 98 نسبت به میزان مصوب، 94 درصد محقق شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 156 درصد رشد داشته است.همچنین در حوزه مالیاتی 97 درصد سهمیه 6 ماهه سال 98  وصول شده  که این میزان 54 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

هر ماه باید 42 هزار میلیارد تومان ورودی به خزانه دولت داشته باشد تا دولت بتواند تمام تعهدات خود را به طور کامل انجام دهند اما متأسفانه مبلغ وصول مطالبات ماهانه بسیار کمتر از این مقدار است که دولت را با کسری بودجه مواجه می‌کند و علاوه بر این موضوع درآمدهای نفتی نیز به دلیل تاثیر تحریم ها به شدت کاهش پیدا کرده اما سازوکارهایی به منظور تأمین کسری وجود دارد که یکی از راهکارها استفاده از سپرده‌های بانکی است که می‌تواند این میزان از کسری بودجه را تا حد قابل توجهی تامین کند.

پیشنهاد بنده در این رابطه این است که چتر مالیات را گسترده تر کنیم و پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم، ابزارهای تشویقی و تنبیهی مالیات را بیشتر کنیم و از همه مهمتر  معافیت ها را ساماندهی کنیم چرا که در حال حاضر به گفته مدیرکل امور مالیاتی،  حدود 40 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم . به طور مثال  لزومی ندارد حوزه ای مانند حوزه کشاورزی به طور کامل از پرداخت مالیات معاف باشد و در عوض می توان با دریافت مالیات از چنین حوزه‌هایی بودجه‌ ای را به حوزه ای مانند ورزش اختصاص داد تا علاوه بر درآمد زایی منجر به افزایش نشاط اجتماعی شود. معتقدم در بخش تولید و گمرک می شود ابزارهای تشویقی مالیاتی در نظر بگیریم.

سال گذشته به استاندار پیشنهاد دادم که با توجه به اینکه کل مالیاتی که اصناف می پردازند، 5 درصد کل درآمدهای کشور است، این قشر را از پرداخت مالیات معاف کنیم. در طول سال میزان قابل توجهی نیروی انسانی مالیاتی در کل کشور صرف رسیدگی به پرونده های مالیاتی این قشر می شود؛ اگر هزینه فایده این کار را حساب کنیم هزینه این کار بیشتر از فایده آن است.

به نمایندگان استان هم پیشنهاد دادم اختصاص درصدی از درآمدهای حاصل از ارزش افزوده به بخش ورزش را در مجلس مطرح و به قانون تبدیل کنند؛ در حال حاضر 27 صدم درصد حاصل از محل درآمدهای ارزش افزوده که به ورزش اختصاص داده شده است، پیشنهاد بنده بود که به قانون تبدیل شده است و 3 سال است که اجرا می شود.

درآمد حاصل از دریافت مالیات و عوارض صرف چه حوزه هایی می شود؟

بخش اعظم درآمدهای استان در حوزه عمرانی که حدود 75 درصد است مصرف می‌شود 25 درصد باقی مانده نیز به صورت اسناد خزانه توزیع می‌شود و بخش نقدی آن بسیار کم است.

تمام دریافت ها و درآمدها طبق قانون اساسی در خزانه‌داری کل کشور متمرکز می‌شوند در گذشته همه درآمدها در استان یک ماه می ماندند به خزانه‌داری واریز می شدند ولی در حال حاضر به صورت آنلاین در خزانه‌داری واریز می‌شود و  هیچ درآمدی در استان نگه داشته نمی‌شوند و وقتی درآمدها در خزانه داری متمرکز می‌شود طبق قوانین سازمان برنامه و بودجه این درآمد ها به صورت اعتبارات  به استان ها تخصیص داده می شود که در استان مرکزی بخش عمده آن به حوزه عمرانی اختصاص داده می شود همچنین بودجه اختصاص به نیروهای انتظامی, امنیتی و اطلاعاتی به صورت کاملا محرمانه است و هیچگونه آماری از این میزان پرداختی در دسترس نیست از سوی دیگر آموزش و پرورش و بنیاد شهید اعتبارات خاصی  دارند و از استان‌ها پولی دریافت نمی‌کنند اما سوال اینجاست که آیا کل منابع استان همان چهار هزار میلیارد تومان است که به خزانه واریز می‌شود؟خیر درآمدهای پنهانی هم وجود دارد که شامل بانک ها به خصوص بانکهای خصوصی و بیمه‌های تجاری است که به صورت خصولتی اداره می‌شوند و عمدتاً  در تهران مستقر هستند و حساب هایشان نیز در همان جاست بنابراین این عامل ها از جمله عوامل مهم خروج منابع از استان به سمت تهران است.

 

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*