پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۲۸ آبان ۱۳۹۸
دبیرخانه شورای  عالی شهرسازی و معماری سیاسی کاری می کند
اجتماعی

آقازاده، استاندار مرکزی در خصوص ابهامات موجود در طرح جایگزین 55 متری:

دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری سیاسی کاری می کند

مصوبات این شورا دارای ابهام است

Virtual editor
14 آبان 1398
بازدید: 190
نظرات: 0

آقازاده، استاندار مرکزی: طرح 24 متری بهانهای برای رفع معضل ترافیکی اراک است

زندیه وکیلی، معاون عمرانی استانداری مرکزی: طرح جامع جدید شهر اراک همان طرح قبلی مصوب 18 سال پیش است!

شفیعی، شهردار اراک: طرح 24 متری برای انجام بررسی های کارشناسی به شهرداری ارائه نشد

 

 

سینا علیدادی، گروه شهری:

ابلاغ طرح جامع اراک با گذشت چند ماه از تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد و گویا هنوز قرار نیست به کلید توسعه شهری اراک، اجازه چرخش در قفل زنگ زده بی تدبیری حوزه عمرانی استان داده شود.

چهار ماه پیش شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بعد از هفت سال وقفه با لغو اجرای پروژه خیابان 55 متری، کلیات طرح جامع اراک را به تصویب رساند و ضمن مشخص کردن مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف جایگزین پروژه 55 متری؛ همه چیز را برای ابلاغ طرح جامع و اجرای آن فراهم نمود تا شاید شهر اراک با یک “نقشه راه” مناسب در مسیر توسعه گام بردارد.

اما پیدا کردن طرح جایگزین و دریافت تاییدیه های رسمی برای اجرای آن امری بود که تمامی امیدهای توسعه طلبانه را به یاس بدل کرد و ترسی تازه از آغاز بلاتکلیفی جدید، مدیریت شهری و شهروندان اراکی را در بر گرفت زیرا به گفته شهردار اراک برای پیدا کردن جایگزینی برای این طرح از شهرداری هیچگونه مشاوره ای اخذ نشده و در سوی دیگر شهروندان نیز، شورای شهر را به صورت همه جانبه برای عدم قبول هرگونه جایگزین تحت فشار قرار داده اند چرا که وجود ابهامات اجرایی گوناگون باعث قطع اعتماد مردم از حوزه عمرانی شده است.

همین مسائل سبب شد تا در یکم مهر ماه سال جاری شورای شهر اراک در نامه ای خطاب به “استاندار مرکزی” و “دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور” مخالفت قاطع خود را با اجرای هرگونه طرح جایگزین در مسیر پروژه 55 متری اعلام کند. در این نامه آمده است که «پارلمان شهری اراک با استناد به بند شش نامه  شماره 63846/310 مورخ دوم مرداد ماه 98 در خصوص لغو پروژه خیابان 55 متری، به اتفاق نظر تمامی اعضای شورای شهر با احداث و اجرای هرگونه معبر جدید در محدوده پروژه 55 متری مخالف است .»

البته مخالفت شورای شهر و شهرداری اراک آنچنان که باید گوش شنوایی نداشت چرا که چهل روز بعد یعنی در یازدهم آبان ماه جاری با برگزاری جلسه شورای برنامه ریزی استان مرکزی طرح 24 متری به عنوان معبر پیشنهادی جایگزین پروژه 55 متری به کمیته فنی شورای عالی شهرسازی کشور ارسال شد.

شورای عالی شهرسازی و معماری کشور دوگانه عمل می کند

طبق توضیحات آقازاده، استاندار مرکزی دلیل عدم توجه به پیشنهاد شورای شهر اراک، وجود ابهام در بند 6 صورتجلسه ارسالی شورای عالی شهرسازی کشور است. آقازاده در این باره گفته است که « در مصوبات شورای عالی شهرسازی ابهاماتی وجود دارد به گونه‌ای که دبیرخانه شورای عالی شهرسازی در برخورد این شورا با استانداری مرکزی و مجموعه مدیریت شهری اراک دوگانه عمل می کند. موارد مطرح شده در صورتجلسه شورای عالی شهرسازی در رابطه با طرح جایگزین 55 متری دارای ابهام بوده و شفاف نیست و همین مسئله سبب برداشت‌های مختلف از بند 6 نامه ارسالی شده و به نظر می‌رسد که دبیرخانه این شورا سیاسی کاری می‌کند.»

استاندار مرکزی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان پس از تصویب طرح 24 متری به عنوان جایگزین 55 متری با اشاره به اینکه 24 متری اثری بر روان شدن تردد ندارد ولی فعلا بهانه‌ای برای رفع معضل ترافیک اراک است، اضافه کرد: «وسعت طرح 55 متری بیش از 280 هزار متر مربع بود ولی وسعت طرح 24 متری به 23 هزار متر رسیده و 806 پلاک در طرح 55 متری باید کامل تخریب می‌شد که در طرح 24 متری به حدود 300 پلاک رسیده است. در صورت تصویب طرح 24 متری در شورای عالی شهرسازی کشور پس از توافق شهرداری با ساکنین منطقه، در این مسیر 45 ملک تخریب و 200 پلاک تعریض می‌شود.»

طبق توضیحات استاندار مرکزی اجرای طرح 24 متری اثری بر روان سازی ترافیک درون شهری اراک ندارد و “فعلا بهانه ای برای رفع معضل ترافیک” است لذا مشخص نیست که سرنوشت اجرای آن مانند پروژه 55 متری می شود یا به بهانه ای برای زیر سوال رفتن تدبیر مدیران ارشد حوزه عمران استان مرکزی تبدیل می گردد! زیرا بند شش صورتجلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مورخ دوم مرداد ماه 98 صراحتا بیان می کند که «مطالعات ترافیکی و سند شبکه معابر طرح جامع با تکیه بر تدابیر معطوف به مدیریت ترافیک (کنترل و محدود سازی ترافیک)، افزایش سهم حمل و نقل عمومی و کاهش تقاضای سفر، خصوصا در بخش جنوبی محور امام خمینی مورد بازنگری قرار گرفته و تقویت نقش و عملکرد شبکه معابر حسب نیاز و “صرفا با تکیه بر ظرفیت معابر موجود” و “اصلاح هندسی” آن ها ممکن خواهد بود»، امری که در نگاه فنی طرح احداث خیابان 24 متری را به صورت کامل فاقد فاکتورهای مطرح شده از سوی شورای عالی شهرسازی، نشان می دهد.

البته مهدی زندیه وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در دفاع از تصویب طرح 24 متری در جلسه شورای برنامه ریزی استان گفت: «طرح جامع شهر اراک که به شورایعالی شهرسازی و معماری ارسال شده بود، دو تغییر مربوط به الحاقات طرح و حذف طرح 55 متری داشته که بجای آن طرح 24 متری در نظر گرفته شده است.»

طرح 24 متری فاقد مطالعه

 مناسب است

در سوی دیگر محمدکریم شفیعی، شهردار اراک در گفت و گو با عطریاس ضمن انتقاد از عدم ارائه طرح 24 متری به شهرداری برای انجام بررسی های کارشناسانه این طرح را فاقد مطالعات مناسب دانست و گفت: طرح جایگزین 24 متری به منظور انجام بررسی‌های کارشناسی و علمی به شهرداری ارائه نشده و این در حالی است که هر طرحی باید دارای ارزیابی‌های فنی، اجتماعی، زیست‌محیطی و ترافیکی باشد تا بتوان ترافیک را به شکل مناسب مدیریت کرد. در واقع از مطالعات ترافیکی به معبر می‌رسیم و نمی‌شود ابتدا معبری را احداث کرد و سپس ساختاری برای عبور ترافیک تعریف کرد لذا باید ترافیک درون منطقه را به منظور جلوگیری از ترافیک اضافی با اصلاح هندسی کنترل کرد.

شفیعی ادامه داد: در حال حاضر طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اراک توسط شهرداری تهیه و کلیات آن به تصویب رسیده است، طرح جامع ترافیک باید مبنای کار علمی داشته و گویای مثبت یا منفی بودن اجرای طرح باشد. مرکز شهر اراک و بافت تاریخی آن، باید تبدیل به پیاده راه شود تا عاری از حمل و نقل شهری گردد و در سوی دیگر در ترافیک داخل محدوده، اصلاح هندسی صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری اراک آمادگی اجرای هرگونه طرحی را برای رفع معضل ترافیکی بدون مشکل مالی دارد اما به منظور حفظ بافت قدیمی شهر و جلوگیری از افزایش ترافیک در طرح جامع اراک، باید طرح جایگزین 55 متری با دقت بالا اجرا شود چراکه در غیر این صورت مشکلات این محدوده افزایش می یابد.

عجله در تصویب طرح احتمال ایجاد گرفتاری برای شهروندان را  افزایش می دهد

سعید نادری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر اراک نیز با اشاره به اینکه کلیات طرح جامع شهر اراک به تصویب رسیده است، گفت: درحال حاضر تنها کلیات طرح جامع اراک تصویب شده و جزئیات آن به دلیل وجود ایرادات گوناگون هنوز ابلاغ نشده است.

نادری ادامه داد: یکی از نمونه ایرادات موجود در طرح جامع، مبحث مربوط به مباحث ترافیکی محدوده 55 متری است که به همین دلیل این طرح توسط شورای عالی شهرسازی به استان برگشت داده شد تا ایرادات وارد به آن برطرف شود.

وی اظهار کرد: در بند شش نامه ای که از طرف شورای عالی شهرسازی کشور به استانداری مرکزی فرستاده شده، بر رفع ایرادات ترافیکی محدوده 55 متری با استفاده از اصلاحات هندسی و استفاده از حمل و نقل عمومی تاکید شده است که در همین راستا جلسه ای در کارگروه امور زیربنایی استانداری تشکیل شد و قبل از آن نیز چندین جلسه با مشارکت شورای شهر و شهرداری در اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد که در نتیجه تمامی این جلسات، مقرر گشت یک معبر 24 متری با تاکید بر تعریض معابر موجود برای تسهیل ترافیک مرکز شهر؛ احداث گردد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر اراک با اشاره به اینکه احتمالا تا دو ماه آتی بررسی های نهایی طرح جامع تمام می شود، اضافه کرد: شهروندانی که سال ها درگیر بلاتکلیفی ساخت خیابان 55 متری بوده اند با لغو طرح، انتظار داشتند تا ساخت و ساز املاک خود را آغاز کنند اما جزئیات طرح هنوز به شهرداری اراک ابلاغ نشده و شهرداری نیز نمی تواند انتظارات موجود را برآورده کند لذا فعلا طبق طرح جامع و تفصیلی سابق ارائه خدمت انجام می دهد و پروانه ساخت صادر می کند.

نادری ادامه داد: باتوجه به اینکه شهرداری تا زمان ابلاغ کامل طرح جامع هیچ کاری نمی تواند انجام دهد لذا در حال حاضر باید صبوری به خرج داد تا مبادا شتاب زدگی سبب اقدامی ناپخته و بدون تدبیر شود.

وی در پایان تاکید کرد: عجله در تصویب طرح احتمال ایجاد گرفتاری برای شهروندان را طی سال های آتی افزایش می دهد ولی به هرسو طبق انتظارات موجود، قطعا از ابتدای سال 99 شرایط برای صدور پروانه ساخت فراهم خواهد شد .

**

حال باید منتظر ماند و دید که آیا طرح احداث معبر 24 متری به عنوان جایگزین 55 متری می تواند مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور را بگیرد یا خیر! البته طبق شنیده ها دبیرخانه شورای عالی شهرسازی به صورت غیر رسمی با احداث معبر 24 متری مخالفت کرده ولی مشخص نیست که درستی این موضوع چه زمانی به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*