پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۲۵ آذر ۱۳۹۸
24 متری بدلی برای 55 متری
اجتماعی

24 متری بدلی برای 55 متری

Virtual editor
23 آبان 1398
بازدید: 109
نظرات: 0

انتقادها به طرح جایگزین 55 متری ادامه دارد

24 متری بدلی برای 55 متری

 

  • مرزبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی: 24 متری در مقایسه با 55 متری طرحی بسیار جزئی تر است
  • شیعه، استاد تمام شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران: 24 متری، اراک را وارد بحران ترافیکی جدیدی می کند

 

گروه شهری:سینا علیدادی

پس از لغو  پروژه  55 متری در حال حاضر تعیین تکلیف طرح جامع اراک در انتظار “تصویب” یا “رد” طرح خیابان 24 متری است.

مرداد ماه گذشته بعد از هفده سال بلاتکلیفی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با قاطعیت رای به لغو پروژه سالخورده 55 متری داد و کلیت طرح جامع اراک را تصویب کرد اما در بند شش صورتجلسه این شورا به صورت “مبهم” از مشخص کردن جایگزینی برای پروژه 55 متری سخن به میان آمده؛ جایگزینی که پیدا کردن آن حدود سه ماه به طول انجامید تا اینکه در دهم آبان ماه جاری علیرغم مخالفت مدیریت شهری اراک، شورای برنامه ریزی استان مرکزی با سیزده رای موافق طرح خیابان 24 متری را به عنوان پیشنهاد جایگزین 55 متری به شورای عالی شهرسازی کشور ارائه کرد.

از آن زمان تا به امروز گفته ها و شنیده های بسیاری از احتمال رد یا تصویب طرح 24 متری در شورای عالی شهرسازی مطرح شده که تا به این لحظه هیچ یک از این شنیده ها، تایید نشدند و این نگرانی در افکار عمومی به ویژه ساکنین بافت مرکزی شهر اراک (محدوده اجرای طرح 24 متری) وجود دارد که احتمالا باز هم درگیر بلاتکلیفی چندین ساله ای می شوند که هیچکس پاسخگوی آن ها نباشد زیرا آنچه که تا به این لحظه مشخص شده این است که “24 متری بدلی جوان” برای “55 متری سالخورده” است که هیچگونه شباهتی به یک طرح فنی و اصولی ندارد!

تا زمان تعیین تکلیف جایگزین 55 متری طرح جامع شهر اراک ابلاغ نمی شود

احمد مرزبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفت و گو با عطریاس خاطر نشان کرد: طبق بند 6 مصوبه مورخه 17/4/98 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص معبر موسوم به «55 یا 58» متری اراک که در حقیقت در دو بخش نگاشته شده چنین آمده است که “ضمن لغو طرح مذکور مقرر می نماید مطالعات ترافیکی و سند شبکه معابر طرح جامع با تکیه بر تدابیر معطوف به مدیریت ترافیک (کنترل و محدودسازی جریان ترافیک) افزایش سهم حمل ونقل عمومی و هوشمند و کاهش تقاضای سفر، خصوصا در بخش جنوبی محور امام خمینی مورد بازنگری قرار گرفته و تقویت نقش و عملکرد شبکه معابر حسب نیاز صرفا با تکیه بر ظرفیت معابر موجود و اصلاح هندسی آن ها حداکثر ظرف مدت یک ماه در استان بررسی و پس از تایید نمایندگان دبیرخانه شورای عالی، معاونت حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی و وزارت کشور با تایید دبیر شورای عالی در اسناد طرح لحاظ گردد.”

وی در ادامه توضیحات فوق اضافه کرد: بنابراین از ملاحظه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در خصوص مسائل و موضوعات شهرسازی در سطح کشور سه نکته به نظر می آید؛ اول آنکه “تا زمان ارائه پیشنهاد، نقشه شبکه معابر شهر اراک به عنوان یکی از اسناد طرح جامع تکمیل نشده و تا زمان تکمیل نقشه مزبور طرح قابل ابلاغ نیست”. دوم آنکه “معبر مورد نظر باید در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی واقع شده باشد و همچنین در طراحی آن از معابر موجود استفاده گردد و در آخر به عنوان سومین نکته نیز “پیشنهاد استان در شورای سه نفره بررسی شده و پس از تایید دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در اسناد گنجانده شده و سپس ابلاغ می گردد.”

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به مطالعه صورت گرفته و جلسات متعدد کارشناسی معبر مورد نظر با استفاده از ظرفیت خیابان های موجود (نیسانیان، کوچه شکرایی، کوچه حکمت و خیابان 12 متری) که در عمل مورد استفاده اکثر مردم شهر اراک به  صورت روزمره قرار می گیرد و اتصال منطقی بین آن ها با 13 رای موافق، 3 رای مخالف و 1 رای ممتنع در جلسه شورای برنامه ریزی تصویب شد. ضمنا با احتساب 13775 مترمربعی که در قالب 43 پلاک در معبر 55 متری سابق توسط شهرداری اراک تملک شده، امکان تامین کلیه هزینه های معبر 24 متری در اختیار شهرداری است.

مرزبان در پایان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی را آماده بحث کارشناسی با اشخاص اهل فن و صاحب صلاحیت درباره طرح 24 متری دانست و اظهار کرد: علی ایحال با توجه به این که معبر 24 متری یکی از ضروریات ابلاغ طرح جامع محسوب می شود و در مقایسه با معبر 55 متری و بلوک بندی های 53 گانه آن، بسیار طرح جزئی تری است و از آن جایی که ماهیت این طرح به صورت دفعی و اقدام یک شبه نخواهد بود و در طول دوران نوسازی با مشارکت خود مردم صورت خواهد گرفت جایی برای نگرانی شهروندان نداشته و مطمئنا با استقبال آن-ها روبرو خواهد شد.

24 متری اراک را وارد بحران ترافیکی جدیدی می کند

اما سوی دیگر دکتر اسماعیل شیعه، استاد تمام شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با عطریاس با اشاره به اینکه طرح جامع کلیت و محور توسعه شهر را مشخص می‌کند، گفت: طرح جامع با توجه به در برداشتن کلیات و اصول شهرسازی، یک طرح اجرایی نیست بلکه طرح تفصیلی یک برنامه اجرایی برای شهر است که براساس محتویات طرح جامع تهیه می شود.

شیعه درباره طرح جایگزین خیابان 55 متری ادامه داد: طرح 55 متری یا هر طرح دیگری که سبب فروپاشی بافت شهری می شود در حال حاضر از نظر علم شهرسازی مورد تایید نیست. 55 متری قرار بود میدان ولی عصر(عج) اراک را به کوی امام علی (ع) متصل کند که مورد لغو شورای عالی شهرسازی کشور قرار گرفت. البته مباحثی درباره جایگزین آن مطرح شده که باید در نظر داشت با انجام تمرکز زدایی و پالایش برنامه های کاربری زمین دیگر نیاز چندانی به اجرای راه های این چنینی وجود نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: طرح 24 متری به عنوان جایگزین پروژه 55 متری که حدود دو تا سه کیلومتر طول دارد، برای اجرا باید عرض پیاده راه، باغچه ها و راه‌های سواره آن به طور دقیق مشخص شود اما چون عرض طرح این خیابان تنها 24 متر است، نمی تواند پاسخگوی نیاز ترافیکی شهر باشد و باید عرض حداقلی 30 متر را داشته باشد.

24 متری فاقد مطالعات تراکم جمعیتی و پدافند غیرعامل است

استاد تمام شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در بررسی نقاط ضعف طرح 24 متری، اظهار کرد: طرح 24 متری در صورت اجرا به دلیل کم بودن عرضی که دارد، باعث ایجاد بحران ترافیکی جدیدی در اراک می‌شود چرا که اطراف این خیابان با ساخت ساختمان های چند طبقه تغییر می کند و همین امر تراکم جمعیت بالایی را به منطقه تحمیل می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه مبحث تراکم جمعیتی و ساختمانی طرح 24 متری هنوز مورد بررسی و مطالعه عمیق قرار نگرفته است و از سوی دیگر نیز نباید به طرح موضوعاتی مانند پدافند غیرعامل، عبور تجهیزات امداد رسان مانند آمبولانس یا ماشین آتش نشانی برای مواقع اضطراری با توجه به عرض محدود خیابان و تراکم رفت و آمد و توقف وسایل نقلیه بی اعتنا بود و پیش بینی های لازم را به عمل نیاورد.

شیعه افزود: اگر از بررسی موضوعات فوق صرف نظر شود، باز هم نمی توان طرح 24 متری را یک طرح کامل قلمداد کرد زیرا انتهای دو سویه این خیابان و تقاطع های آن با خیابان های موجود مانند خیابان دکتر بهشتی؛ به نقاط متمرکز ترافیکی جدید تبدیل خواهد شد.

این استاد دانشگاه اجرای طرح هایی مانند 24 متری را به طور کامل مناسب با علم شهرسازی ندانست و گفت: هر چند که بنده براساس آموخته های دانش شهرسازی، ساخت خیابان 24 متری را دارای اشکال می دانم اما اگر قرار است این طرح اجرا شود؛ بهتر است که عرض معبر حداقل 30 متر مشخص شود زیرا اگر این چنین نشود بعد از بهره‌برداری از این طرح، اراک وارد بحران جدید ترافیکی خواهد شد.

شیعه تاکید کرد: طرح بیست و چهار متری به دلیل محدودیت عرض معبر امکان مانور در حوزه شهرسازی و سیمای شهری را منع می‌کند. به هر حال منظر شهری باید جزو اولویت های اجرای طرح های این چنینی باشد تا مبادا بر نا زیبایی های شهری مانند اراک اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه تصمیم گیران طرح 24 متری تنها بحران ترافیکی مرکز شهر اراک را دیده اند و به سایر اصول شهرسازی توجه چندانی نداشتند، خاطر نشان کرد: ضمن احترام به تمامی صاحب‌نظران تهیه طرح 24 متری، معتقدم که به جای اجرای این طرح می شود راه حل های دیگری را برای رفع معضلات بافت مرکزی شهر اراک ارائه داد. از جمله آن که می توان حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات شهری را با یک تمرکز زدایی مناسب گسترش داد.

شیعه اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل ضعف طرح 24 متری عدم وجود پارکینگ و جای پارک برای اتومبیل های عبوری است تا جایی که اگر یک خط از خیابان را برای توقف اتومبیل ها در نظر بگیریم، باز هم باید شاهد تشدید جریان رفت و آمد ی در آن باشیم.

استاد تمام دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان اظهار کرد: در شهر سازی مبحثی وجود دارد که به زیبایی شناسی باز می گردد و آن حفاظت از خاطرات جمعی مردم شهر است که حالتی زیبا و نوستالژیک دارد. باید توجه داشت که احداث خیابان 24 متری بسیاری از خاطرات جمعی شهروند اراکی تحت تاثیر قرار خواهد داد و در سوی دیگر نیز این مسیر جدید از میان بافت های مسکونی خواهد گذشت که ضمن افزایش سر و صدا، محیط های مسکونی را با فضاهای نامتقارن و شلوغ غیر مسکونی متداخل خواهد کرد، در حالی که در فرهنگ شهرسازی ایران، مسکن به مفهوم یک محیط سکون و آرامش بخش است.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*