پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۱۲ خرداد ۱۳۹۹
سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی بسیار پایین است
اجتماعی

مصلحی، معاون آموزش عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در زمان تصدی مدیریت داود نعیمی:

سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی بسیار پایین است

Virtual editor
29 بهمن 1398
بازدید: 302
نظرات: 0

علی محمد مصلحی فرهنگی بازنشسته و معاون آموزش عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان در زمان تصدی مدیریت داود نعیمی بر آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: مشکلات فرهنگیان عدیده است. یکی از این مشکلات موضوع معیشتی است که در میان فرهنگیان به عنوان یکی از مشکلات عمده آنها مطرح است و همگان تا حدی مطلع و آگاه به این موضوع هستند. در واقع میانگین دریافتی فرهنگیان کفاف یک زندگی در شأن معلمی را نمی دهد و تأمین نمی کند. بر این اساس فرهنگیان مجبور می شوند از یک سری استانداردهای زمانی عبور کنند. به این معنا که معلمی که باید یک میزان ساعت خاصی را در هفته تدریس داشته باشد، مجبور می شود میزان زمان بسیار بیشتری را برای تدریس در نظر بگیرد تا بتواند معیشت خود و خانواده اش را تأمین کند و این موضوع از استاندارد آموزشی معلمین می کاهد.
مصلحی افزود: مسئله بعدی موضوع جذب نیروی انسانی و حفظ این نیروها به لحاظ کیفی است. در سیستم آموزش و پرورش، بحث آموزش های ضمن خدمت تقریباً به صورت کامل و یا حداکثری از بین رفته است و فرهنگیان از لحاظ تکنیک ها و مهارت های آموزشی و محتواهای علمی به روز نمی شوند. بنابراین این موضوع بر روی فعالیت های فرهنگیان و مجموعه سیستم آموزش و پرورش تأثیرگذاشته است.
مدیریت آموزش و پرورش باید
به صورت کاملاً مشارکتی باشد
وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که به علت آنکه فرهنگیان قشر خاصی از جامعه هستند، مدیریت های متمرکز برای این سیستم پاسخگو نیست و مدیریت آموزش و پرورش باید به صورت کاملاً مشارکتی باشد. به این معنا که تصمیم سازی به صورت اغنایی در آموزش و پرورش انجام شود. معلم باید نسبت به طرح های آموزشی، پرورشی و مدیریتی که در آموزش و پرورش حاکم می گردد، قانع شود. در صورتی که در حال حاضر سیستم آموزش و پرورش به شدت متمرکز است.
سازمان نظام معلمی، مشارکت را به صورت بسیار مشخصی در فرهنگیان بالا می برد
این فرهنگی بازنشسته و معاون آموزش عمومی آموزش و پرورش استان در زمان تصدی مدیریت داود نعیمی اظهار داشت: با توجه به این شرایط در انجمن اسلامی معلمان و در مجلس شورای اسلامی فعلی طرحی که در حال پیگیری است، بحث ایجاد سازمان نظام معلمی است که چنین سازمانی، مشارکت حداکثری فرهنگیان را در مدیریت آموزش و پرورش و بسیاری از مباحث دیگر از جمله حمایت های قضایی از معلمان، سنجش و ارزشیابی فرهنگیان را پوشش می دهد. بنابراین سازمان نظام معلمی، مشارکت را به صورت بسیار مشخصی در فرهنگیان بالا می برد.
سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی
بسیار پایین است
مصلحی تصریح کرد: باید مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته ی دنیا، آموزش و پرورش را در اولویت فعالیت ها قرار داد. سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی نسبت به کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه، سهم بسیار پایینی است. در حال حاضر سهم آموزش و پرورش کشور از بودجه عمومی در حدود 10 درصد است، در صورتی که در دولت اصلاحات این سهم به بالای 15 درصد نیز رسیده بود، اما حتی این میزان سهم نیز کفاف آموزش و پرورش را نمی داد و کافی نبود. برخی از دوستان اینگونه تفکر می کنند، زمانی که می گوییم باید سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی افزایش پیدا کند، به محدودیت های بودجه را در نظر نمی گیریم و خودمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنیم. موضوع این است که اگر بودجه عمومی پایین است، طبیعتاً سهم آموزش و پرورش نیز پایین خواهد بود. اما زمانی که گفته می شود کشورهای پیشرفته 18 تا 20 درصد از بودجه عمومی خود را به سهم آموزش و پرورش کشور خود اختصاص می دهند، از میزان بودجه بسیار عظیم خود این میزان سهم را در نظر می گیرند و انتظار داریم که از همین میزان بودجه عمومی پایینی که در کشور موجود است، به همان میزان 18 تا 20 درصد برای سهم آموزش و پرورش کشور در نظر گرفته شود.
آموزش و پرورش در اولیت قرار گیرد
وی بیان داشت: متأسفانه اولویت ها در کشور به مباحث و موضوعات دیگری اختصاص یافته است و اولویت ها به سیستم و منابع آموزش و پرورش اختصاص نیافته است و باید تدبیر جدی و ویژه ای برای آن در نظر گرفته شود. بسیاری از دوستان پیشنهاداتی را ارائه دادند که بر مبنای آن منابعی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شود و تأمین گردد. اگر چنین قصدی وجود دارد که برای آموزش و پرورش اولویت قائل شوند، باید راهکارهای ویژه ای در نظر گرفته شود و به بخش های دیگری فشار وارد شود تا بتوان آموزش و پرورش را در اولویت قرار داد. اینگونه نیست که در جامعه منابع سرگردانی در کشور وجود داشته باشد و بعد آن را به سمت آموزش و پرورش سوق داد. زمانی که گفته می شود از یک بخش مشخصی برای آموزش و پرورش بودجه در نظر گرفته شود و تأمین گردد، طبیعتاً به آن بخش فشار وارد خواهد شد. این موضوع مستلزم آن است که دولت و حاکمیت، آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهند و حاضر شوند برای تأمین بودجه و منابع آموزش و پرورش به بخش های دیگر فشار وارد کرده و ریاضت هایی را برای آن بخش ها اعمال کنند و محدودیت هایی را نیز در نظر بگیرند. در غیر این صورت اگر بخواهیم منتظر باشیم تا یک بودجه بلااستفاده و سرگردان در کشور به وجود بیاید و بعد آن را به آموزش و پرورش اختصاص دهیم، هیچگاه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
نماینده مجلس باید ملی عمل و منطقه ای
نظارت کنند
این فرهنگی بازنشسته و معاون آموزش عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان در زمان تصدی مدیریت داود نعیمی تأکید کرد: کاندیداهایی که برای مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته می شوند، علاوه بر اینکه باید از ویژگی های عمومی یک نماینده برخوردار باشند، باید پاکدست باشند و این موضوع را به صورت جدی در نظر بگیرند. متأسفانه مشاهده شده اگر چنین ویژگی در کاندیدا و منتخب مجلس وجود نداشته باشد، چه آفاتی را به همراه دارد و فساد چقدر می تواند در کشور نهادینه شود. مسئله دیگری که باید یک نماینده ازآن برخودار باشد، شجاعت است، اما مهمترین ویژگی بحث تخصص و آشنایی با فضای بودجه، قانون و مجلس می باشد تا یک نماینده بتواند تأثیرگذاری حداکثری را ایجاد کند. بنابراین یک نماینده مجلس باید تخصص کافی را در چندین حیطه ای داشته باشد، اما این تخصص ها نباید صرفاً آکادمیک باشد، بلکه باید در کنار علمی بودن، تجربی نیز باشد تا بتوانند علاوه بر اینکه علم و تخصص دارند، با حال و هوای مجلس، بودجه، قانونگذاری و نظارت آشنایی داشته باشد. ویژگی مهم دیگر اینکه نماینده مجلس باید کلان نگر باشد، چرا که بخشی نگری سمی مهلک است. نمایندگان مجلس باید ملی تفکر کنند و ملی عمل کنند، اما در بعد نظارتی باید منطقه‌ای فعالیت کنند.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*