پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۶ آذر ۱۳۹۹
معلم محوری در آموزش و پرورش رنگباخته است
استان مرکزی

معلم محوری در آموزش و پرورش رنگباخته است

Virtual editor
30 بهمن 1398
بازدید: 938
نظرات: 0

شمشیری، دبیر با سابقه:

معلم محوری در آموزش و پرورش رنگباخته است

دبیر با سابقه آموزش و پرورش گفت: تنزل شأن و جایگاه اجتماعی فرهنگیان و معلمان مهمترین مشکلات فرهنگیان است و اکثر فرهنگیان از این اتفاق ناراحت هستند. به این معنا که معلم محوری در آموزش و پرورش رنگباخته است. بیجا و بی جهت و بدون زیرساخت های کارشناسی، فضای آموزش و پرورش و به خصوص فضای مدارس را دانش آموز محوری کرده اند. این موضوع درست است که دانش آموزان در رأس محور قرار دارند، اما به هر حال در رابطه با مسائل معلمان و فرهنگیان نظرات مناسبی را نمی توانند ارائه دهند. بنابراین اقتدار فرهنگیان و معلمان در سیستم آموزش و پرورش تقلیل یافته و تضعیف شده است.
علی اکبر شمشیری افزود: نکته دیگر، بحث معیشت فرهنگیان است. در خصوص بحث معیشتی فرهنگیان به این علت که تعداد فرهنگیان در جامعه زیاد است، این سیستم را به عنوان یک دستگاه مولد نمی شناسند و در حقیقت نظام و حاکمیت آموزش و پرورش را به عنوان دستگاه مولد نمی شناسد و این امر باعث شده تا فرهنگیان دلخورده باشند. این اتفاق باعث شده تا به بسیاری از مطالبات فرهنگیان پاسخ داده نشود. حتی مطالبات فرهنگیان به صورت هماهنگ پرداخت نمی شود و این موضوع نیز تحقق پیدا نکرده است. نکته دیگری که باعث شده تا فرهنگیان نسبت به آن معترض باشند، بحث شرایط سیاسی و اقتصادی کشور است. فرهنگیان قشر فرهیخته ای هستند و مسائل موجود و رخدادهای کشور را تحلیل می کنند.
وی ادامه داد: برای حل این مشکلات می توان نظام صنفی و سیاسی فرهنگیان را تقویت کرد. به این معنا که فرهنگیان فعالیت های تشکیلاتی انجام دهند و اجازه داده شود تا این قشر در تشکیلات حضور پیدا کنند. متأسفانه چنین اجازه ای داده نمی شود و فرهنگیان هنگامی که وارد فعالیت های تشکیلاتی می شوند با محدودیت هایی مربوطه مواجه می شوند. فرهنگیان به علت اینکه انسان های بسیار نجیبی هستند، نمی خواهند تنش ایجاد شود و به همین علت از ورود به فعالیت های تشکیلاتی چشم پوشی می کنند. مهمترین مشکلات فرهنگیان عدم فعالیت های تشکیلاتی و تیمی است.
این دبیر با سابقه آموزش و پرورش اظهار داشت: فرهنگیان راه حلی به غیر از قرار گرفتن در کنار یکدیگر و تمرین فعالیت های تشکیلاتی ندارند. این تشکیلات می تواند با دو رویکرد صنفی و یا سیاسی باشد و مشخصاً مطبوعه خاص خود را داشته باشد. به هر حال در یک فرایند انتخاباتی دبیر، سخنگو و مطبوعه داشته باشند. موضوع مهم دیگر اینکه پارلمان معلمان و فرهنگیان تشکیل گردد تا بتوانند از حقوق حقه مجموعه فرهنگیان دفاع کنند و مطالبات فرهنگیان را به گوش مسئولین برسانند و مطالبه گرانه وارد عرصه شوند.
شمشیری تصریح کرد: کاندیداها باید شجاع، مردمی و پاسخگو باشند و در مجلس شورای اسلامی باید به فعالیت های گروهی اعتقاد داشته باشند. اما متأسفانه برخی نمایندگان و منتخبین مجلس پس از ورود به خانه ملت نسبت به مسائل فرهنگیان یا بی تفاوت می شوند و یا اینکه مسائل دیگری را پیش می کشند و اولویت بندی می کنند و عملاً نمی توانند برای فرهنگیان اقدام خاصی را انجام دهند و گام های مؤثری بردارند. موضوع این است که کاندیداهایی که انتخاب می شوند، به محض ورود به مجلس دیگر پشت سر خود را نگاه نمی کنند و در مجلس به موضوعات آموزش و پروش نمی پردازند.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*