پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۱۸ مرداد ۱۳۹۹
روزهای خوش تئاتر
استان مرکزی

بررسی عملکرد حوزه نمایش استان مرکزی

روزهای خوش تئاتر

● احیای دوباره تئاتر اراک

Virtual editor
11 مرداد 1399
بازدید: 65
نظرات: 0

مهسا غفاری، گروه فرهنگ و هنر:
اراک و استان مرکزی همواره یکی از قطب های تئاتر و نمایش کشور بوده و آوازه ای خوش در این زمینه داشته است. از سال ها پیش، گروه های تئاتری در جشنواره های گوناگون کشوری و منطقه ای، فعال و خوش نام بوده اند. دارا بودن رشته های دانشگاهی بازیگری و کارگردانی و تربیت نسل های آکادمیک با استادان تراز اول این رشته در این شهر, یکی دیگر از وجوه بر سر زبان افتادن نام اراک بوده است.
با وجود پیشینه قوی و قدیمی تئاتر در این شهر و هم چنین ظرفیت غنی از هنرمندان فعال و خلاق، همواره ضعف ها و کاستی هایی بر سر راه آن ها وجود داشته که یا موجب دلسردی و عدم فعالیت هنرمندان شده و یا موجب مهاجرت استعدادهای هنری آن.
اراک که نام کلان شهر را بر دوش می کشد از حداقل ها برای هنرمندان خود بی بهره بوده و پیش از این, یک سالن اختصاصی برای اجرای تئاتر نداشت. حال به لطف پیگیری های چندین و چند ساله هنرمندان و انجمن هنرهای نمایشی این شهر و استان و نیز عنایت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آرزوی چندین و چند ساله هنرمندان این شهر جامه عمل به تن کرده، و ظاهرا قرار است گام های مهم دیگری برای این شهر و هنرمندان آن هم برداشته شود و بزرگترین و مجهزترین سالن اختصاصی بلک باکس ( سالن اختصاصی اجرای تئاتر) نیز ساخته شود.
برای آگاهی از چند و چون اقدام های انجام شده ی یکسال اخیر انجمن هنرهای نمایشی و نیز چگونگی تعامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن, با برخی از هنرمندان به گفتگو پرداختیم که در ادامه می آید.
جواد روستایی، رییس انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی:
بنیه اقتصادی تئاتر استان ضعیف است
رییس انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی در خصوص مهم ترین اقدام های انجام شده این انجمن در یک سال گذشته، گفت: پس از سال ها انتظار اولین سالن بلک باکس کوچک تئاتر اراک به نام سالن “علی حاتمی تفرشی” را اخیرا افتتاح کردیم . این سالن در حد باکس های کوچک تهران است .
وی در ادامه افزود: زمانی که بر اثر شیوع بیماری کرونا و اعلام شرایط قرنطینه در اسفندماه نود و هشت، اکثر انجمن ها تعطیل شدند، اولین جشنواره تئاتر مجازی را با نام تماشاخانه و شعار “هر خانه یک سالن نمایش و تماشاخانه” برگزار کردیم.
جواد روستایی هم چنین از احداث بزگترین سالن اختصاصی اجرای تئاتر در اراک خبر داد و گفت: از مهم ترین اقدام های این انجمن، امضای تفاهم نامه ای با سازمان شهرداری برای ساخت سالن بلک باکس بزرگ اراک بود. از لحاظ نقشه و معماری این سالن بهترین و مجهزترین بلک باکس در ایران خواهد بود و نمونه آن را در جایی نخواهیم داشت. هم چنین تالار مرکزی شهر نیز در دست افتتاح است و در آن یک سالن قاب صحنه ای برای اجرای تئاتر خواهیم داشت. لازم به ذکر است، سومین سالن باکس اراک نیز تا نوروز در این مکان افتتاح خواهد شد.
روستایی درباره همراهی و عملکرد مدیران ارشاد در خصوص برنامه های انجمن یا مطالبات هنرمندان ، گفت: مدیرکل فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری خوبی با انجمن داشته و تئاتر را به عنوان یک هنر فاخر می شناسند. وی تا حد ممکن پیگیری و حمایت های لازم را در همه زمینه ها داشته است. اگرمدیری عملکرد ضعیفی داشته باشد یا انتقادی به او وارد باشد، بیان می کنم؛ اما شخص ایشان به واقع پشیتبان انجمن بوده اند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در خصوص وضعیت و نیاز کلی تئاتر استان گفت: متاسفانه بنیه اقتصادی تئاتر ما ضعیف است. حداقل قیمت بلیط اجراها در تهران، چهل تا شصت هزار تومان است ؛ اما در اراک و استان مرکزی، هنوز با بلیط ده هزار تومانی می خواهیم اجرا داشته باشیم و با این قیمت هم مخاطب و تماشاچی نداریم. اگر هنرمند به لحاظ اقتصادی تامین باشد، سالن و امکانات مناسب در اختیار داشته باشد، قطعا فعالیت می کند.
روستایی در پایان گفت: امیدوارم یک فرهنگ سازی ایجاد کنیم که خانواده ها پول بلیط تئاتر را جزو هزینه ای از سبد خانوار بدانند. پیشنهادم این است که هنرمندان یک سال به تولید و اجراهای کارهای کمدی بپردازند و اولین رسالت مان آشتی تماشاگر با سالن های تئاتر باشد. تا کنون نیز گام هایی در این حوزه برداشته ایم.
رضا یونس فرد,مدیر انجمن هنرهای نمایشی اراک:
حداقل فعالیت اداره های ارشاد, اجرای شیوه نامه هاست
مدیر انجمن هنرهای نمایشی اراک در خصوص ایجاد سالن اختصاصی اجرای تئاتر در اراک گفت: متاسفانه سال ها با این مشکل روبرو بودیم و بارها و بارها این مساله عنوان شده است. حال با ایجاد بلک باکس، بخش عمده ای از مشکلات هنرمندان حل خواهد شد. از یکسو شاهد افزایش کمی کارها می توان بود و از سوی دیگر، ضمن آموزش می توان به سرند کردن کارهای با کیفیت بپردازیم.
وی در باره مهم ترین آسیب های عدم وجود سالن اختصاصی تئاتر در اراک، گفت: عدم وجود سالن مناسب از یک سو سبب عدم رونق اجراهای مداوم تئاتر دراین شهر شده بود ؛ از سوی دیگر، این مشکل آن قدر بزرگ بود که کلان شهری به نام اراک برای سه سال متوالی قادر به برگزاری جشنواره استانی که میزبان آن است, نباشد ! سال گذشته نیز از یکی از بزرگترین مشکلات ما همین بحث سالن بود. هنرمندان نیز به وضع موجود معترض بودند و این اعتراض به استانداری نیز کشیده شد؛ در نهایت نیز جشنواره به مانند دو سال گذشته در ساوه برگزار شد.
یونس فرد در خصوص این سوال که کاستی های حوزه تئاتر اراک و استان بارهاو بارها بیان شده، اما در دوره های مختلف از حیطه حرف و انتقاد خارج نشده است، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارشناسان دانشگاهی، استانداری و سایر نهادهای مربوطه باید به ظرفیت های هنری این شهر و هم چنین نیازهای آنان توجه ویژه داشته باشند. بودجه های حمایتی مورد نیاز باید تامین شود.
وی در خصوص نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پویایی انجمن و به تبع آن هنر نمایش، گفت: کاستی های که در خصوص تامین بودجه لازم و یا امکانات مطرح می شود، مشکلی کشوری است و معطوف به اراک و یا استان مرکزی نمی شود. انجمن نمایش تهران نیز همین مشکلات را با وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی دارد. آنچه در عمل شاهد آن هستیم این است که حداقل فعالیت وزارت ارشاد و یا اداره های تابعه آن در شهرستان ها، برگزاری شیوه نامه ها و یا جشنواره های سالانه ای است که تقویم کاری مشخص دارند. این مساله قابل اعتنا است و این انتقاد وارد است که مدیران ارشاد می توانند فعالیت و خلاقیتی بیشتر و فراتر از این داشته باشند.
وی در خصوص عملکرد کاری مدیر کل فعلی فرهنگ و ارشاد استان گفت: پس از سال ها تلاش و پیگیری های بی پاسخ، چنین حمایتی قابل تقدیر است. دانشی به جای اینکه مانند مدیران گذشته، بهانه تراشی کند یا کار را به آینده موکول کند، دستور این واگذاری را داد تا با بودجه ای کم، این آرزوی دیرینه برآورده شود.
وی در خصوص ظرفیت سالن اختصاصی تئاتر در فرهنگسرای آیینه گفت: پس از سال ها، با حذف دانشگاه علمی کاربردی از فضای فرهنگسرا، محیطی برای انجمن ها باز شد تا مورد استفاده کاربردی قرار گیرد. حال این فضا که در طبقه دوم فرهنگسراست، به سالنی اختصاصی برای اجرای تئاتر تبدیل شده است. البته کاستی هایی دارد، مثلا برای جابجایی دکور و نیز حجم جمعیت ممکن است مشکلاتی داشته باشد.
اما بهترین گزینه موجود است. در کنار این نیاز به یک سالن بزرگ و کاملا حرفه ای داریم.
وی در پایان گفت: در سطح کلان و کشوری نیز رویکردی حمایتی و مثبت به حوزه فرهنگ وجود ندارد. در این میان این هنر است که آسیب جدی می بیند. در این شرایط خودمان باید به داد خودمان برسیم. انجمن تئاتراستان مرکزی ثابت کرد در چنین شرایطی نیز می توان از پا ننشست و بذر امید را در دل جامعه هنری کاشت.
ناصر کریمی نیک، کارگردان، بازیگر و مدیر آموزشگاه تجربه شهر:
جریان امروز تئاتر اراک کاملا پوپولیستی است
ناصر کریمی نیک درباره وضعیت امروز تئاتر اراک گفت: وضعیت فعلی به گونه ای است که هیاهو و خبرها در حوزه نمایش زیاد است، اما باید دید در حد همین خبرهاست یا به واقعیت هم می پیوندد. در این شهر بیشتر حرف زده می شود و یا سنگ جلوی پای یکدیگر می اندازند و جریان امروز تئاتر اراک کاملا پوپولیستی است. هم چنین جای کارگاه های آموزشی بسیار خالی است و فقط و فقط حرکات تبلیغ گونه وجود دارد.
وی در خصوص افتتاح سالن بلک باکس در فرهنگسرای آیینه گفت: یک زمانی درد جامعه نمایش این شهر، نبودِ سالن بلک باکس بود و به لطف مسولان، حالا آن را داریم ؛ اما کاملا استاندارد نیست. سقف و تهویه استاندارد ندارد و صدا گذاری آن آگوستیک نیست. در واقع این سالن در فضایی جانمایی شد که پس از حذف دانشگاه، محیطی بلا استفاده برای فرهنگسرای آیینه شده بود.
این پیشکسوت حوزه تئاتر درباره ایجاد بزرگترین و مجهزترین سالن بلک باکس اراک، گفت: پیش از این بنده نیز مذاکراتی با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و نیز شخص شهردار تا داشتم تا ساختمانی که در پارک شهر اراک قرار دارد را تبدیل به سالن بلک باکس کنیم. اما شخصا از ادامه کار منصرف شدم؛ چرا که ساختمان و کاری که در تملک شهرداری است، کارکردی برای هنر و هنرمندان نخواهد داشت. سینمای شهرصنعتی که تبدیل به فرهنگسرای شهر شد، چه کارکردی دارد؟ هنرمندان این شهر چقدر می توانند در این سالن اجرا داشته باشند؟ اکثر روزهای سال سالن این فرهنگسرا خالی است و مدیریت آن با هنرمندان همکاری ندارد. سرنوشت سالن در دست احداث نیز بهتر از این نخواهد بود.
کریمی نیک درباره نقش متولیان حوزه فرهنگ و هنر گفت: متاسفانه، در این شهرتخصصی کار نمی شود، جریان جدی تئاتر نداریم . دردمان این است که در ح
حوزه تئاتر جزیره ای تصمیم گیری می شود . چرا از افرادی که سواد و تخصص کافی دارند، استفاده نمی شود؟ کارشناس تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کار می کند؟ افرادی که در بخش های اجرایی و یا آموزش تخصص لازم را ندارند، چرا باید فعالیت داشته باشند؟ آیا نظارتی بر آموزشگاه ها وجود دارد؟ این ها سوال هایی که است که باید به آن پاسخ داد. در عمل کاری جدی برای تئاتر این شهر انجام نمی شود و تنها مدعی پروری داریم.
وی درباره دیگر مشکلات حوزه نمایش گفت: وضعیت تئاتر اراک اسف بار است. سه سال است که جشنواره تئاتر استانی به بهانه مشکل همیشگی کمبود سالن، در ساوه برگزار شده است. به همین دلیل، ظرفیت های اراک مغفول مانده; هرچند ساوه ای ها مهمان دوست هستند و سه سال مشارکت بسیار خوبی برای برگزاری این جشنواره داشتند. اما این وضعیت باعث شد تا تئاتر قوی اراک به حاشیه برود . شاید اگر این سه سال جشنواره به ساوه منتقل نشده بود، زودتر به نتیجه می رسیدیم و سالن در اختیار هنرمندان قرار می گرفت. اگرمرکز استان قوی باشد، شهرستان ها هم می توانند رشد بیشتری داشته باشد.
افق ایرجی کارگردان و بازیگر تئاتر:
بخش عمده موفقیت هنرمندان این شهر با تلاش خوشان بوده است
افق ایرجی درباره دستاورد و عملکرد کلی مدیران ارشاد در حوزه تئاتر و نمایش، گفت: در این سال ها هروقت اسم ارشاد می آید، بحث کمک مالی و کمک هزینه به گروه ها می شود. معمولا, هم همیشه می گفتند بودجه کافی موجود نیست و در نهایت هم اتفاقی نمی افتاد. هرازگاهی در قالب جشنواره ها یا در قالب کمک هزینه هایی آن هم از سوی وزارت خانه ارشاد, کمک هایی می شد; اما اتفاق خاص دیگری نمی افتاد. در دوره مدیرکل فعلی ارشاد اما شاهد اتفاق های نویی هستیم که با مدیران کل قبلی متفاوت است.
وی در خصوص جذب مخاطب تئاتر گفت: در این سال های اخیر کم کم شاهد آشتی دوباره مخاطب با سالن های تئاتر بودیم. از آنجا که سالن اختصاصی برای اجرا نداشتیم و یا در دوره های پیشین مدیریت فرهنگسرای آیینه همکاری لازم با هنرمندان را نداشتند؛ این امر کاملا محقق نشد. حال با احداث سالن بلک باکس این مشکل حل خواهد شد و جذب مخاطب صورت خواهد گرفت.
این عضو هیات امنای انجمن نمایش درباره جایگاه کلی تئاتر اراک در کشور گفت: اراک جزو شهرهایی با ظرفیت بالا در حوزه تئاتراست. اصولا در اکثر جشنواره ها که حضور می یابد به عنوان یک رقیب قدر از آن یاد می شود و در کشور نیز جزو استعدادهای تئاتر ایران محسوب می شود. با وجود ضعف ها و کاستی هایی که متوجه هنرمندان این شهر است، نظیر عدم یک سالن اختصاصی برای اجرا، بازهم هنرمندان توانستند در این سال ها فعال باشند. بخش مهمی از این موفقیت ها به ظرفیت و تلاش خود هنرمندان مربوط بوده است.
ایرجی درباره تاسیس سالن اختصاصی تئاتر در اراک گفت: پس از سال ها با همت انجمن، هنرمندان و البته حمایت مدیرکل فرهنگ و ارشاد، سالن تخصصی اجرای تئاتر در اراک افتتاح شد. این سالن اگرچه کوچک, اما آرزوی چندین ساله هنرمندان این شهر است. امیدواریم با تثبیت شرایط به دلیل کرونا و پس از این شاهد فعالیت بیشتر هنرمندان این شهر باشیم.
در پایان باید گفت تئاتر این شهر نیاز به خونی تازه در رگ هایش است; هنرمندان این شهر خسته از مطالبه گری های بی نتیجه اند.
حال باید به انتظار نشست و پس از تثبیت شرایط جامعه به دلیل کرونا, دید آیا واقعا سالن تازه تاسیس تاچه میزان پاسخگوی نیازهای هنرمندان است؟
سرنوشت بزرگترین سالن تئاتر این شهر چه می شود؟ در حد اخبار و پروژه ای نیمه تمام مانند کتابخانه مرکزی می ماند یا نه؟
آیا واقعا تالار شهر یا فرهنگسرایی که سال های متمادی در انتظار تجهیز است و قرار است, تا نورروز افتتاح می شود؟

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*