پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۸ مهر ۱۳۹۹
کاهش ناوگان اتوبوسرانی سیاستی ناموفق
اجتماعی

ناوگان اتوبوسرانی اراک 40 درصد کاهش یافت:

کاهش ناوگان اتوبوسرانی سیاستی ناموفق

Virtual editor
14 مرداد 1399
بازدید: 184
نظرات: 0

گروه شهری:

با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور و بالا بودن خطر ابتلا به این ویروس در سیستم حمل و نقل عمومی، اکثر شهروندان عدم استفاده از این نوع حمل و نقل را در دستور کار خود قرار دادند. این مسأله تا جایی پیش رفت که فروردین ماه گذشته, وزارت کشور اعلام کرد استفاده از ناوگان اتوبوس رانی درون شهری, حدود 85 درصد کاهش یافته است.
این کاهش قابل توجه و مشکلات عدیده رانندگان سبب شد تا دولت طی ابلاغیه ای اعلام کند که شهرداری ها باید بین چهل تا شصت درصد از ظرفیت خدمات حمل و نقل عمومی خود را به ویژه در ناوگان اتوبوسرانی بکاهند. این امر منجر شد تا شهرداری اراک نیز تعداد اتوبوس های فعال خود را از یکصد و چهل و پنج عدد به نود دستگاه برساند. گویا این کاهش خدمات چندان هم کارشناسی نبوده است; به گونه ای که با عادی شدن شرایط از اواسط اردیبهشت ماه و افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به ویروس کرونا, به نظر می رسد می بایست سهم مهمی را برای کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در شهر اراک در نظر گرفت.
اتوبوس‌هایی که در برخی از ساعت های روز یا برخی از خطوط، چنان مسافران را به صورت درهم فشرده در خود جای می‌دهند که عناوینی مانند «فاصله‌گذاری اجتماعی», دست مایه طنز و شوخی قرار می گیرد.
به عقیده کارشناسان حوزه سلامت یکی از مراکز اصلی تجمع ویروس کرونا، وسایل حمل و نقل عمومی است. وسایلی که هرچند, روزانه ضدعفونی می‌شوند, اما به دلیل استفاده جمعیت کثیری از آن ها، یکی از محل‌های تجمع ویروس و عاملی در شیوع افسارگسیخته بیماری در شهرهای پرتراکم و پر رفت و آمدی مانند اراک است. شهری که مترو ندارد و ناوگان اتوبوسرانی نیم بند آن از شریان‌های اصلی جابجایی مسافران محسوب می‌شود, امروز با کاهش تعداد اتوبوس های خدمات رسان خود ومعضل شلوغی جمعیت, با مشکل مواجه شده است. به نظر می‌رسد که این شلوغی، تاوان گزافی برای شهروندان اراکی در پی داشته است.
شمار ابتلا به بیماری کرونا در اراک چنان افزایش یافته که مرزهای هشدار را هم رد کرده است و مسئولان وزارت بهداشت بارها درباره شرایط آن هشدار داده اند. حال در این میان, برخی انگشت اتهام را به سوی حمل و نقل عمومی گرفته‌اند و معتقدند تراکم بالای جمعیت در آنها, سرعت انتشار ویروس در اراک را افسارگسیخته کرده است. لذا اکثر مردم معتقدند باتوجه به اینکه دولت فکری به حال تعطیلی موقت و اعمال سیاست‌های قرنطینه ای برای کاهش حجم تردد‌ها نمی‌کند، باید فکری به حال معضل حمل و نقل عمومی کرد; چرا که خواه ناخواه, بی‌توجهی به این مهم می‌تواند به زودی فاجعه آفرین شود. با وجود تمام این موضوع ها, تنها راهکار دولت برای مقابله با کرونا استفاده اجباری از ماسک در فضاهای سربسته, به خصوص اداره ها و اتوبوس ها بوده که اعتراض مسئولان شهری را نیز به دنبال داشته است.

کاهش 40 درصدی اتوبوس های درون شهری فعال اراک

علی اکبر مظفری، سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل و مسافر شهرداری اراک در گفت و گو با عطریاس , میانگین انتظار شهروندان در ایستگاه های اتوبوس را بین پانزده تا سی دقیقه دانست و گفت: میانگین انتظار مسافران ناوگان اتوبوسرانی شهرداری اراک باتوجه به بُعد سفر و کاهش تعداد اتوبوس های خدمت رسان, بین پانزده تا سی دقیقه است. این میانگین نسبت به دوران قبل از شیوع بیماری کرونا, حداقل ده دقیقه افزایش داشته; چرا که قبل از این بیماری میانگین انتظار مسافران در ایستگاه های اتوبوس, بین پانزده تا بیست دقیقه بوده است.
مظفری ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا تمام شهرهای بزرگ کشور به دنبال دستورهای ابلاغی دولت، خدمات رسانی حمل و نقل عمومی خود را تا یک سوم کاهش دادند. در پروتکل ابلاغی دولت، اعلام شده بود که شهروندان تا حد امکان نباید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند, لذا سریعا استفاده از اتوبوسها محدود شد.
وی با اشاره به اینکه کاهش تعداد ناوگان اتوبوسرانی شهرداری اراک دو دلیل اصلی داشته است، اضافه کرد: ابلاغیه دولت درباره کاهش خدمات رسانی حمل و نقل عمومی شهرداری ها, با پایان مهلت قرارداد تعدادی ازاتوبوس های شهرداری اراک هم زمان شد که طبق قانون می بایست از خطوط خارج می شدند. از سوی دیگر نیز سازمان شهرداری های کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم های موجود, نتوانست اتوبوس های جدیدی را وارد کند . لذا اعلام کرد تا با انجام برخی بازسازی ها در اتوبوس های قدیمی، مجددا آن ها را به چرخه خدمات رسانی به شهروندان بازگردانند.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل و مسافر شهرداری اراک ادامه داد: قبل از شیوع ویروس کرونا، تعداد ناوگان اتوبوسرانی شهرداری, یکصد و چهل و پنج عدد بود که امروز به نود عدد کاهش یافته است. باتوجه به اینکه تقریبا استفاده از حمل و نقل عمومی به حالت سابق خود بازگشته، شهرداری اراک نیز به دنبال آن است تا خدمت رسانی حمل و نقل عمومی را حد
اکثر تا یک ماه آینده به حالت عادی خود بازگرداند. در این راستا برای بازسازی اتوبوس های قدیمی, قراردادی بین شهرداری و شرکت هپکوی اراک منعقد شده تا این اتوبوس ها بازسازی شوند.
مظفری در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم های اتخاذ شده برای کاهش خدمات رسانی اتوبوس های درون شهری را مناسب می داند یا نه، گفت: درحال حاضر بنده تنها دو هفته است که سرپرستی سازمان مدیریت حمل و نقل و مسافر شهرداری اراک را برعهده گرفته ام و به طور کامل از محتوای جلسه های چند ماه پیش آگاهی ندارم . به هر روی, معتقدم که تصمیم کاهش خدمت رسانی اتوبوس ها از سیاست های ابلاغی دولت بوده و شهرداری به ناچار باید آن را اجرا می کرد. لذا نمی توانم درست یا غلط بودن این تصمیم را قضاوت کنم.

کاهش خدمات رسانی حمل و نقل عمومی در راستای ایجاد فاصله گذاری اجتماعی, مدنظر دولت بوده است

فرزانه رحمتی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک نیز در گفت و گو با عطریاس با اشاره به اینکه نبود یک مکانیسم هدفمند و عدم اجرای راهکارهای جبرانی از سوی دولت سبب شده تا شهروندان در استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی دچار چالش شوند، گفت: بحث حمل و نقل عمومی و اهمیت استراتژیک آن، همواره در برنامه های دولت ها جایگاه خاصی داشته است ; اما شیوع بیماری کرونا به عنوان امری غیرمترقبه که هیچ گونه تجربه قبلی در خصوص آن وجود نداشت نه تنها ایران, بلکه بسیاری دیگر از کشورهای جهان را غافلگیر کرد.
رحمتی ادامه داد: در جریان موج نخست بیماری کرونا، مجموعه اقدام های دولت در استان مرکزی, تاثیر مناسبی بر کنترل شیوع این بیماری داشت . با این وجود, در جریان موج دوم بیماری به دلایل متعدد, (که دولت نیز در آن ها نقش داشته )اکثر شهرهای کشور در حالت قرمز و هشدار قرار گرفتند و شهر اراک نیز از جمله آن ها به حساب می آید.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک، کاهش خدمات رسانی حمل و نقل عمومی در راستای ایجاد فاصله گذاری اجتماعی و در نتیجه کاهش تجمعات انسانی را از اهداف دولت عنوان و اظهار کرد: با توجه به اینکه در مبحث مدیریت بحران باید تصمیم ها و اقدام ها تابع یک مرکز بوده و از اتخاذ تصمیم های جزیره ای امتناع گردد، مدیریت شهری اراک نیز در چارچوب تصمیم های قرارگاه پدافند زیستی استان حرکت می کند. در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر از نخستین روزهای شیوع بیماری, جلسه های متعددی برای هماهنگی اجرای اقدام های مناسب با هدف ارتقا سطح بهداشت شهری و نیز نحوه اعمال محدودیت های لازم برای برخی اماکن، برگزار شده است. از جمله اقدام هایی که به صورت مستمر در سطح شهر اراک انجام شده, عملیات گندزایی و ضدعفونی در سطح مناطق مختلف شهری و اماکن عمومی بوده است.
که این امر با دقت انجام شده است.
**
به نظر می رسد آنچه در زمینه حمل و نقل عمومی شکل گرفته, کاملا برخلاف اهداف پیش بینی شده بوده است. کاهش وسایل حمل و نقل عمومی نتوانسته سیاست موفقی در راه مبارزه با شیوع بیماری کرونا باشد. هم چنین باید اذعان داشت که دولت در این راه اتفاقا باید تعداد اتوبوس‌ها را افزایش دهد تا از تجمع مردم به ویژه در نقاط محروم شهر کاسته شود. در نهایت با افزایش تعداد اتوبوس‌ها، جمعیت کمتری در حالت تردد شده و از این طریق می توان تا حدودی شیوع بیش از حد بیماری را کاهش داد.
در واقع باید گفت اتوبوس ها خود تبدیل به وسیله ای برای شیوع کرونا شده اند و می بایست مسئولان شهر اراک در این خصوص, سیاست‌های کاربردی و کارشناسی تری را اعمال کنند.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*