پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۹ آبان ۱۳۹۹
یادداشت: مهمترین نقش والدین  در آموزش های مجازی
استان مرکزی

حسین معافی، مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک

یادداشت: مهمترین نقش والدین در آموزش های مجازی

Virtual editor
19 مرداد 1399
بازدید: 290
نظرات: 0

در آموزش های حضوری نقش معلم ، مهم و تعیین کننده و یک نقش محوری است که سایر عامل مؤثر در یادگیری را تحت کنترل خود دارد ولی در آموزش های مجازی و برخط که امروزه در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفته ، نقش سایر عوامل از جمله والدین و خانواده ها پر رنگ تر شده است.
آموزش های مجازی فرصت خوبی برای دانش آموزان فعال ، خود کنترل و خود خوان است که از تمامی ظرفیت ها و امکانات برای یادگیری بهتر استفاده نمایند در حالیکه اکثر دانش آموزان احتیاج به راهنمایی، نظارت ، کنترل و تشویق بیشتری برای یادگیری آموزش های مجازی دارند که خانواده ها باید توجه ویژه ای را به این امر نمایند.
فراهم آوردن ابزار و وسایل و فناوری های لازم برای آموزشهای مجازی و ایجاد محیطی امن و آرام در خانواده از وظایف والدین است که محیطی پر شور و نشاط را جهت آموزش های مجازی در منزل مهیا سازند و حس مسؤلیت پذیری را در قبال انجام وظایف شخصی دانش آموزان تقویت نمایند.
بی شک نقش نظارتی والدین در آموزش های مجازی و برخط مخصوصاً در دوره ابتدایی نقش برجسته ای است که بدون نظارت ،کنترل و حمایت والدین یادگیری معنی دار محقق نمی شود . این نظارت و کنترل باید هم در تدریس ها و آموزش ها و هم در آزمون های مجازی و برخط صورت پذیرد. اگر چه خود والدین نیز باید آموزش های لازم را در مباحث علمی و رسانه ای برای یادگیری بهتر فرزندان فراگیرند.
در زمان قرنظیه خانگی اولیاء باید شرایطی ایجاد کنند که دانش آموزان به تقویت مهارتهای عملی و دستی ، فعالیت های ورزشی ، فعالیت های فرهنگی- هنری نیز بپردازند و با مطالعه کتابهای غیر درسی اوقات فراغت خود در منزل را به نحو شایسته ای سپری نمایند.
والدین باید بتوانند در کنار نقش مهم پدر و مادری، نقش معلم و یا همیار معلم را ایفا کنند تا از اضطراب و استرس فرزندان بکاهند و برای بهروری بالا در امر یادگیری مؤثر باشند. خانواده ها و والدین به جای مداخله در کار مربی و معلم به مشارکت در امر آموزش بپردازند و معلمان و مربیان نیز باید پذیرای این مشارکت باشند و مدرسه نیز زمینه را برای گفت و گوی بین معلم و اولیاء و آگاهی بخشی از نقش هریک در امر خطیر یادگیری ، فراهم نماید.

در کلاسهای حضوری در مدرسه همراه داشتن گوشی موبایل و تبلت ممنوع است ولی در آموزش های مجازی یک ابزار لازم و ضروری است ، این امر تعارض آشکاری است که باید پاسخی روشن از سوی مسؤلین برای آن در نظر گرفته شود.
آسیب پذیر بودن دانش آموزان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موضوعی است که هم آموزش و پرورش و هم خانواده ها باید به آن توجه بیشتری نمایند و تمهیدات و تدابیر لازم را بیاندیشند و آموزش های لازم در این زمینه برای دانش آموزان و اولیاء از سوی نهاد های فرهنگی در نظر گرفته شود.
به طور خلاصه می توان مهمترین نقش والدین در آموزش های مجاری را به صورت زیر خلاصه کرد:
فراهم کردن ابزار و فناوری های لازم
ایجاد محیطی آرام و امن برای یادگیری بهتر
آشنایی با سواد علمی و سواد رسانه ای
فراهم کردن محیطی شاداب، پر نشاط و بدون اضطراب و استرس
نظارت بر فعالیت ها و پیگیری برنامه های آموزشی مدرسه
کنترل و نظارت بر انجام تکالیف در منزل
مراقبت و کنترل فرزندان در زمان برگزاری آزمون های مجازی
ارتباط مؤثر با معلم ، مشاور و عوامل مدرسه در جهت مشارکت جویی در امر آموزش
توجه به فعالیت های ورزشی، پرورشی و فرهنگی – هنری در منزل
مراقبت و کنترل فرزندان در برابر آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
تقویت مهارت های زندگی و ترغیب به مسؤلیت پذیری در قبال انجام وظایف شخصی
تشویق به مطالعه کتاب های غیر درسی
والدین گرامی بدانند که شرایط سخت یادگیری و مشکلات موجود در بحث آموزش های مجازی، تقریباً برای همه وجود دارد و کاهش انگیزه فرزندان در این شرایط امری طبیعی است و امید واریم که در آینده فرصت مناسب برای جبران به وجود آید.
یادمان باشد که بهترین راه برای حل مسائل و مشکلات، تغییر شرایط نیست ، بلکه تغییر خودمان است.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*