پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۸ مهر ۱۳۹۹
با کمبود 3000 نفر نیروی آموزشی مواجه ایم
اجتماعی

مسئولان آموزش و پرورش در بازدید از روزنامه عطریاس به مناسبت روز خبرنگار:

با کمبود 3000 نفر نیروی آموزشی مواجه ایم

Virtual editor
22 مرداد 1399
بازدید: 189
نظرات: 0

● استان مرکزی پس از تهران بیشترین کمبود نیروی آموزشی را دارد
● حدود 20 درصد از جمعیت دانش آموزان استان به شبکه اینترنت دسترسی ندارند

 

شایسته سلامی، گروه جامعه:
رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: طبق سنوات گذشته و روال معمول با کمبود نیروی آموزشی در آموزش و پرورش مواجه هستیم امسال نیز با کمبود حدود 3000 نفر نیروی آموزشی در سطح استان مواجه هستیم، اما علی رغم این کمبود، کلاسی خالی از دبیر، معلم و آموزگار نمی ماند که متأسفانه به چنین موضوعی به خوبی پرداخته نمی شود.

پس از تهران بیشترین کمبود نیروی آموزشی را داریم

عبدالمجید یوسفی نکو در بازدید از روزنامه عطریاس ضمن تبریک روزخبرنگار تصریح کرد: پس از تهران، بیشترین کمبود نیروی آموزشی را در استان مرکزی داریم و این موضوع یکی از بزرگترین چالش های مجموعه آموزش و پرورش استان است اما همکاران این مجموعه گونه ای برنامه ریزی می کنند که در ابتدای مهر ماه هیچ کلاسی خالی از معلم نیست.

ساوه دارای وضعیت بحرانی است

وی افزود: نخستین شهرستان در سطح استان مرکزی که با بیشترین کمبود نیروی آموزشی مواجه می باشد، شهرستان ساوه است و دارای وضعیت بحرانی است، اما با مدیریت هنرمندانه مجموعه آموزش و پرورش این وضعیت کنترل می شود تا با چالش اساسی در این رابطه روبرو نشویم. در سطح شهرستان اراک در مقطع ابتدایی حدود 14 هزارساعت، کمبود ساعت آموزشی داریم که با همکاری نیروهای موجود و استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته، وضعیت را مدیریت می کنیم.

بسیاری از روستاهای استان مرکزی هنوز فاقد بستر شبکه اینترنت هستند

میرزایی نکو ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در خصوص مدیریت نیروی آموزشی و آموزش دانش آموزان شرایط خاصی را به وجود آورده است. هنگامی که سامانه شاد راه اندازی شد، فعالیت ارزنده و در عین حال عظیم و بزرگی شکل گرفت که به اجرای فرایندهای آموزشی کمک های شایانی کرد، اما چالش های بسیاری نیز با خود به همراه داشت.
عمده ترین این چالش ها عدم اجرای کامل زیرساختها و بسترهای لازم در این رابطه بود، به گونه ای که بسیاری از روستاهای استان مرکزی هنوز فاقد بستر شبکه اینترنت هستند و به همین واسطه امکان استفاده از سامانه شاد در این مناطق وجود نداشت. همچنین بسیاری از خانواده ها و دانش آموزان متأسفانه دسترسی به گوشی های هوشمند و یا سیستم های لازم برای اتصال به سامانه شاد را نداشتند. در این راستا جلسات متعددی با همکاران مجموعه فن آوری اطلاعات برگزار شده است تا روستاهایی که هنوز اینترنت در آنها راه اندازی نشده است، دارای شبکه سراسری اینترنت شوند و زیرساختهای لازم را در این رابطه فراهم کنند. در این رابطه مقرر شده است تا ابتدای مهر ماه و تا جایی که امکان داشته باشد در روستاهای فاقد شبکه، بستر اینترنت راه اندازی و زیرساختهای لازم نیز فراهم شود تا در این خصوص با مشکلات و معضلات خاصی روبرو نشویم.

نمی گذاریم دانش آموزی از فرایندهای آموزشی باز بماند

رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی اذعان داشت: تمامی برنامه ریزی ها و توان موجود بر روی این موضوع متمرکز شده است تا دانش آموزی از فرایندهای آموزشی بازنماند. نیروهای آموزشی بسیاری در مجموعه آموزش و پرورش استان مرکزی وجود دارند که علیرغم بیماری ناشی از ویروس کرونا با اجرای تمامی پروتکل های آموزشی و رعایت موارد خاص به روستاهای دورافتاده و فاقد شبکه اینترنت می روند و فرایندهای آموزشی دانش آموزان را پیگیری می کنند.
تمام تلاش همکاران مجموعه آموزش و پرورش بر این اساس است که با توجه به شرایط حاکم بر جامعه، به هر شیوه ای که امکان دارد فرایندهای آموزشی را برای دانش آموزان فراهم کنند. البته باید دید در روزهای آتی شرایط چگونه است تا بر اساس آن تصمیمات لازم را اتخاذ کرد اما قطع به یقین نمی گذاریم دانش آموزی از شرایط و فرایندهای آموزشی باز بماند.

اجباری برای حضور دانش آموزان
در مدارس وجود ندارد

میرزایی نکو افزود: در سال جدید تحصیلی اگر وضعیت کرونا در استان همچنان قرمز باشد، قاعدتاً شبکه شاد به عنوان محور مورد استفاده قرار می گیرد. اما در مناطقی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، قطعاً باید بسته های آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. در این رابطه جلسات متعدد تولید محتوا برگزار می شود و در استادیوهای موجود فرایندهای مربوط به ضبط ویدئوهای آموزشی، اجرایی می شود تا بتوان بسته های آموزشی را از طرق مختلف به دست دانش آموزان رساند.

حدود 20 درصد از جمعیت دانش آموزان استان به شبکه اینترنت دسترسی ندارند

وی افزود: با توجه به شرایط ناشی از بیماری کرونا اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس وجود ندارد. متأسفانه در حال حاضر وضعیت سفید نیست، اما اگر وضعیت زرد باشد کلاس های آموزشی با حضور بخشی از دانش آموزان برگزار خواهد شد و اگر وضعیت قرمز باشد اولویت با فضای مجازی است. بیشترین نگرانی مجموعه آموزش و پرورش آن دسته از دانش آموزانی است که امکان دسترسی به گوشی های هوشمند ندارند و یا اینکه دسترسی شبکه اینترنت برای آنها امکان پذیر نمی باشد که این میزان حدود 20 درصد از جمعیت دانش آموزان استان مرکزی را شامل می شود. مذاکرات بسیاری با صداوسیمای استان مرکزی برای ارائه برنامه های آموزشی از طریق تلویزیون انجام شده است، اما پاسخی که صداوسیما می دهد این است که شبکه آموزش و شبکه 4 فرایندهای آموزشی را پوشش می دهد، و پخش برنامه های آموزشی جزو وظایف صدا و سیمای استان نیست و نمی توان این آموزش ها را به صورت استانی اجرایی کرد اما با این روی همچنان در حال مذاکره برای روزهای آینده هستیم.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*