پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۹ آبان ۱۳۹۹
مشکلات دانشجویان دانشگاه اراک
اجتماعی

عطر یاس در مصاحبه با دبیر انجمن اسلامی دانشگاه اراک بررسی می کند

مشکلات دانشجویان دانشگاه اراک

Virtual editor
4 مهر 1399
بازدید: 260
نظرات: 0

گروه سیاسی:
آموزش مجازی دانشجویان و دانش آموزان را می توان یکی از تجربه های دوران کرونا دانست.آموزشی که هر چند در دوره های قبل وجود داشت اما زیر پوشش گرفتن این تعداد دانش آموز و دانشجو تجربه ای جدید بود که البته مدافعانی دارد که عمده ترین آنها حامیان محیط زیست هستند.آنها اعتقاد دارند با این تجربه، مصرف کاغذ کمتر شده و در نتیجه محیط زیست سالم تری خواهیم داشت.
اما دراین میان، دانشجویان روزگار عجیب و غریبی را می گذرانند تجربه ای که شاید در آینده ذخیره مناسبی باشد اما آموزش مجازی به دلیل آماده نبودن زیر ساختها و آشنا نبودن مدیران دانشگاهی به فضای تازه، این قشر را با مشکلات متعددی مواجه ساخته است.
در گفت و گو با صابری، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه اراک و یکی از دانشجویان به بررسی تاثیرات این طفل ناخواسته پرداختیم.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه اراک با اشاره به این مطلب که با توجه به عدم تجربه لازم دانشگاه در آموزش مجازی، دانشجویان و دانشگاه با مشکلات متعددی مواجه شده اند،گفت: یکی از مشکلات بزرگی که هر ساله با شروع ترم پاییزی دانشگاه‌ها با آن روبرو می شوند، شهریه سنوات دانشجویان خارج از سنوات است. دانشجویان روزانه ای که ۸ ترم تحصیل آنها گذشته و برای تحصیل باید شهریه پرداخت کنند؛ بسیاری از دانشجویان این موضوع را ناعادلانه می‌دانند ، به ویژه در این دوران که آموزش کاملا مجازی و غیر حضوری است.

دانشجویان باید پول امکاناتی را پرداخت کنند که هیچ گونه استفاده ای از آنها نمی کنند

«یونس صابری» افزود: دانشجویان باید پول امکاناتی را پرداخت کنند که هیچ گونه استفاده ای از آنها نمی کنند. به همین دلیل تشکل ها و انجمن های دانشجویی به نیابت از دانشجویان نامه‌ای را تنظیم و با امضای حدود ۲۰ تشکل دانشجویی و ۲۰۰ دانشجو از ریاست دانشگاه درخواست کرده اند شهریه دانشگاه دانشجویان سنوات را بخشیده، سنوات افزایش پیدا نکرده و شهریه دانشجویان شبانه هم کاهش یابد.

پاسخ خارج از عرف است

وی تصریح کرد: متاسفانه این نامه به صورت رسمی جوابی داده نشد و در کمال تعجب در صورتی که ما نامه را به صورت کاملا رسمی به ریاست دانشگاه ارسال کردیم و انتظار پاسخ درخواست را به صورت رسمی از سوی دانشگاه داشتیم؛ پاسخ از سوی منشی یکی از معاونت‌های ریاست دانشگاه به صورت تلفنی داده شد که کاملاً خارج از عرف است و باعث خدشه دار شدن جایگاه تشکل های دانشجویی شد.

به هیچ یک از نامه‌های ارسالی پاسخی داده نشده است

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه اراک با اشاره به این مطلب که در مورد میزان شهریه سنوات دانشجویان، هیئت امنا تصمیم می گیرند ، گفت: ریاست دانشگاه به جای ارسال نامه به هیئت امنا، آن را به هیئت رئیسه ارجاع داد و جواب هیئت رئیسه را به صورت تلفنی به ما اعلام کردند؛ در صورتی که پاسخ این نامه و تصمیم‌گیری در مورد شهریه دانشجویان پایان سنوات در حیطه اختیارات هیئت رئیسه نیست.
وی با اشاره به مشکلات دو ترم گذشته دانشجویان دانشگاه اراک گفت: شورای صنفی، تشکل‌های دانشجویی و انجمن های علمی نامه های متعددی را به رییس و معاونانش ارسال ومشکلات را مطرح کردند که متاسفانه به هیچ یک از نامه‌های ارسالی پاسخی داده نشده است. نامه‌هایی نیز که به معاونت ها ارسال شد برخی از آنها جواب گرفت امانه به صورت رسمی بلکه به صورت تلفنی و غیر اداری و غیر رسمی .

دانشجویان به فعالیت‌های صنفی فرهنگی سیاسی و… دلسرد شده اند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک با انتقاد از برخورد های انجام شده با دانشجویان و تشکل های دانشجویی گفت: رفتار دانشگاه با دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی و نمایندگان دانشجویان باعث بی اعتمادی آنها نسبت به نمایندگان خود شده و زمینه عدم تمایل دانشجویان و دلسردی آنها به فعالیت‌های صنفی فرهنگی سیاسی و… را فراهم می آورد.

فعالیت های دانشجویی نسبت به سال‌های گذشته به پایین ترین حد خود رسیده است

وی افزود: با این برخوردها شاهد این هستیم که فعالیت های دانشجویی نسبت به سال‌های گذشته به پایین ترین حد خود رسیده است در واقع با ادامه روند فعلی در یکی دو سال آینده شاهد هیچ گونه فعالیت دانشجویی در دانشکده‌های نخواهیم بود که مسئولیت مستقیم آن با مسئولین دانشگاه است؛ چرا که با عدم توجه به نظرات نمایندگان دانشجویی و عدم پاسخگویی صحیح باعث بی‌اعتمادی و دلسردی دانشجویان نسبت به نمایندگان خود و فعالیت ها شده اند.

برخی اساتید کم لطفی و کم‌کاری می کنند

صابری در ادامه به مشکلات صنفی دانشجویان پرداخت و گفت: شهریه ثابت دانشجویان چرا باید هزینه شهریه سرویس ایاب و ذهاب ، کتابخانه، سالن مطالعه، اینترنت دانشجویی، کلاس درس،آب ، گاز، برق و … دانشگاه شود که اساساً دانشجو از آن هیچ استفاده ای نمی کند. این دانشجوی رشته شیمی افزود: شهریه متغیر برای تدریس است، در صورتی که نسبت به قبل، تدریس اساتید بسیار آسان تر شده و از خانه فعالیت خود را انجام می دهند. بعضی از اساتید در تدریس مجازی واقعاً زحمت کشیدند و برخی نیز واقعاً کم لطفی و کم‌کاری کردند. این امر در حالی است که ما ازسوی دانشگاه شاهد هیچ گونه برخوردی با اساتید کم کار نبودیم؛ در حالی که اگر در محیط دانشگاهی، دانشجو کوچکترین کم کاری یا تخلفی انجام دهد با هزار و یک نوع برخورد مواجه می شوند.

احساس نمی‌کنیم آموزش مجازی دشوارتر از آموزش حضوری باشد

صابری افزود: یکی از معاونت های دانشگاه، در مورد هزینه‌های دانشگاه به ما پاسخ داد شهریه دانشجویان نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم پیدا کرده است. گفتند که در آموزش مجازی زحمت اساتید بیشتر شده و اساتید باید بیشتر فعالیت کنند به همین دلیل اساتید حق التدریس درخواست افزایش حقوق را داشته اند و هنوز دانشگاه با این امر موافقت نکرده است؛ این در صورتی است که ما احساس نمی‌کنیم آموزش مجازی دشوارتر از آموزش حضوری باشد و این افزایش حقوق هم محلی از اعراب ندارد، مشخص نیست چرا این دو را به یکدیگر ارتباط می دهند این امر در حالی است که حتی کادر درمانی هم هنوز افزایش حقوقی برای کار در دوران کرونا دریافت نکرده‌اند و از سوی دیگر که دانشجویان و خانواده‌های آنها تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارند، به ویژه امسال که شرایط کرونا باعث شده اقتصاد خانواده ها در کشورمان به شدت تضعیف شود و وزارت علوم تاکید مکرر کرده است که مراعات حال دانشجویان شود و به نفع آنها تصمیم گیری شود. ولی ما می‌بینیم که تصمیم گیری نه تنها به نفع دانشجویان نبوده حتی برای آنهاهم تصمیم‌گیری می‌کنند.
وی در مورد افزایش هزینه ها گفت: کلاس های دانشجویان کارشناسی به صورت مجازی برگزار می شود. در مورد دانشجویان کارشناسی ارشد تصمیم گیری در اختیار دانشکده مورد نظر است و کلاس دانشجویان دکترا به صورت حضوری برگزار می شود. البته همه موارد به تصمیم ستاد کرونا در استان بستگی دارد.

شرط عدالت آموزشی رعایت نمی گردد

دبیر انجمن مهندسی کامپیوتر دانشگاه اراک نیز با بیان این مطلب که مشکلی که در انتخاب آموزش مجازی آنلاین، دانشجویان با آن برخورد کرده اند، مسئله سرور و پهنای باند است، گفت: دانشگاه برای تقسیم بار، صفحه هر دانشکده را جدا کرد که این خود مشکلاتی را در برداشت دروس عمومی از دروس تخصصی دانشگاه جدا شده و برای دیدن آن درس باید درون دانشکده دیگری وارد شد که مشکل بزرگ ظرفیت نامناسب است؛ به طور مثال دانشکده فنی با ۱۶۰۰ دانشجو، ظرفیت فعال سایت ۱۵۰ دانشجو قرار داده شد. تجربه دو هفته اخیرنشان داد که تعداد کثیری از دانشجویان نتوانسته‌اند وارد کلاس هایشان شوند و از سوی دیگرحضور غیاب انجام می شود. انتخاب بدترین پلتفرم برای تدریس آنلاین یعنی ادوبی کانکت است.
«انسیه نجفی» افزود: به سه دلیل این انتخاب بسیار بد است.یکی اینکه ادوبی ایران را در ارائه خدمات تحریم کرده است و دانشجویان نسخه کرک شده این نرم افزار را باید دانلود و نصب کنند. مورد دوم اینکه این بستر فونت فارسی را به درستی پشتیبانی نمی کند که برای برطرف کردن این مشکل باید فونت نیز نصب شود. مورد سوم که در سیستم عامل های دیگر مثل لینوکس اصلا نمی توان ازاین پلتفرم استفاده کرد. سرعت متوسط و پهنای باند مناسب از شروط مورد نیاز برای وصل شدن به کلاس است که در اکثر نقاط کشور یک رویاست. و شرط عدالت آموزشی رعایت نمی گردد.

به اساتید و دانشجویان آموزش لازم برای شرکت در آموزش های آنلاین داده نشده است

وی افزود: مورد مهم این است هنگامی که به اساتید و دانشجویان آموزش لازم برای شرکت در آموزش های آنلاین داده نشده چرادانشگاه باید از ۱۵ شهریور شروع به فعالیت کند؟ دانشگاه معتقد است که برای تعامل بین دانشجوها و اساتید این کلاس های آنلاین برگزار می‌شود در صورتی که تجربه دو هفته گذشته نشان می دهد یا استاد میکروفون را فعال نمی‌کند یا دانشجو نمی‌تواند از میکروفون استفاده کنند یا در حالت کلی در هنگام تدریس سوالهای زیادی پرسیده نمی‌شود.
نکته مهمی که اصلاً برای برگزاری کلاس آنلاین با آن مواجه هستیم این است که بیشتر وقت برای ورود به سیستم وصل شدن به کلاس و تنظیمات از بین می رود در واقع در کلاس آنلاین تنها نیم ساعت تدریس انجام می شود. وی با اشاره به انعکاس این مشکلات به دانشگاه گفت: ما این مباحث را بیان کردیم اما دانشگاه به جای اینکه توسط نیروی متخصص دانشگاه به ما جواب دهد به صورت غیر رسمی و توسط یک عضو از شورای آموزش که تخصصی در حوزه کامپیوتر ندارند به ما پاسخ دادند و گفتند درهفته اول سرور را تحت فشار قرار می دهیم تا مشکل برطرف شود. در حالی که در دنیای کامپیوتر این حرف کاملاً نسنجیده است.
نیروهای متخصص مرکز کامیپوتر دانشگاه دانش و تخصص لازمه را دارند و از دانشگاه توقع می رود که اجازه و بستر و بودجه بهتری را برای عملکرد بهتر در اختیار ایشان قرار بدهد.

مشکلات آنلاین همچنان پابرجاست

نجفی افزود: طبق آخرین پیام کانال رسمی دانشگاه، ۵۰ درصد آموزش آفلاین و ۵۰ درصد آنلاین باید باشد که با تجربه ای که ما از اساتید داریم برخی کاملا آفلاین و یک سری کاملا آنلاین هستند. در حالی که مشکلات آنلاین همچنان پابرجاست و دانشجویان زمان خود را عملاً از دست می‌دهند، زمانی که بسیار ارزشمند است و نباید دانشگاه بی توجه باشد.

نمی توان برای هر رشته و هر درس دانشگاه یک تصمیم کلی مصوب کند

دبیر انجمن مهندسی کامپیوتر دانشگاه اراک با اشاره به منع اساتید دانشگاه از استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی گفت: یکی دیگر ازنقاط ضعف دانشگاه اراک این است که دانشگاه، اساتید را از استفاده از شبکه های اجتماعی منع کرده است. در صورتی که اکثر دانشجویان و تمامی اساتید در این بستر هستند و می توانند تعامل خوبی داشته باشند ولی همه را مجبور به استفاده از سایت کرده اند آن هم سایتی که پهنای باند ندارد در نهایت هم به عنوان یکی از نمایندگان دانشجویان می گویم که اکثر دانشجوها نظرشان این است که کلاس آفلاین برگزار شود با رفع اشکال های آنلاین. نظر به تعامل خود آن کلاس درس بین استاد و دانشجو باید تصمیم‌گیری شود. نمی توان برای هر رشته و هر درس دانشگاه یک تصمیم کلی مصوب کند.
البته باید خاطر نشان کرد: منظور از آفلاین، آپلود یک فایل زبان اصلی نیست و مشروط به نظارت دانشگاه برکیفیت آموزش آفلاین به طور مثال ویدیو ها ضبط شده است.
نجفی در پایان تصریح کرد: اکثر فایل ها و ویدیوهای ضبط شده کلاس هایی که اساتید در سامانه جدید قرار می دهند را محدود شده است و نمی توان دانلود کرد.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*