پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۶ آذر ۱۳۹۹
در تعامل با نمایندگان احساس ضعف نمی‌کنیم
استان مرکزی

استاندار مرکزی در گفت و گوی اختصاصی با عطر یاس:

در تعامل با نمایندگان احساس ضعف نمی‌کنیم

Virtual editor
7 آبان 1399
بازدید: 370
نظرات: 0

عطریاس، آزاده بکایی و زهره صادقی:
سید علی آقازاده، استانداری است که همواره سعی کرده بر مشی اعتدالی خود وفادار بماند و از دولت متبوعش حمایت کند. هرچند در موقعیت های مختلف سیاسی و اقتصادی در استان گاها اظهار نظرات صریحی نیز از او دیده ایم اما تاکیدش همواره حرکت بر ریل اعتدال است. در گفت و گو با استاندار مرکزی به بررسی شرایط استان در مباحث اقتصادی ، سیاسی و مسایل مربوط به کرونا پرداخته و انتقادات را با او مطرح کردیم.آنچه در پی می آید ماحصل این گفت و گوست.
چرا پروژه ی پتروشیمی الوند به سوژه ی محافل اقتصادی و ابزار سیاسی نمایندگان تبدیل شده است؟ آیا اظهارات نماینده شازند مبنی بر این که مصوبه ی اصلی پروژه مربوط به استان همدان است صحت دارد؟
پتروشیمی الوند در دهه ۸۰ قرار بود در همدان و در شهرستان ملایر در کنار کارخانه بافتینه که واحد مرتبط با زنجیره ی تولید است، مستقرشده و تکمیل کننده ی این زنجیره باشد.
گفت وگوهای اولیه در این خصوص انجام شد؛ ولی بعد از حدود سه سال پیشنهادی به سرمایه گذار شد که به جای استقرار در شهرستان ملایر، با هدف تامین خوراک از پتروشیمی شازند و نیز حفظ ایمنی ،دفاع غیر نظامی و پدافند غیرعامل، در جوار پتروشیمی شازند، الوند احداث شود که البته پیشنهاد خوبی بود؛ چراکه خوراک مورد نیاز این پروژه که پروپیلن است علاوه بر آلودگی زیست محیطی، خطر اشتعال داشته و انتقالات آن غیر ایمن است. سرمایه‌گذار مقدمات اولیه احداث این مجتمع در کنار پتروشیمی یا پالایشگاه را فراهم و در نهایت، مجوز ۶ هکتار از اراضی شرکت پالایشگاه متعلق به اوقاف و همچنین موافقت اصولی ایمن مواد پروپیلن را نیز با موافقت وزیر صمت و سازمان محیط زیست کشور دریافت کرد.
ولی مشکل اصلی این بود که پروژه در محدوده شعاع ۳۰ کیلومتری اراک قرار گرفته بود.
پس از اخذ همه مجوزهای لازم، محیط زیست استان اعلام کرد، چون الوند در فاصله ۲۸ کیلومتری از مرکز کلانشهر اراک قرار دارد، طبق قانون استقرار صنایع در کمتر از 30 کیلومتر باید در هیات دولت مصوب شود. بنابراین سرمایه گذار طی ۸ سال گذشته برای این دو کیلومتر و گرفتن سهمیه خوراک و موافقت هیات دولت اقدامات لازم را انجام و قراردادهای لازم را بسته است.
فکر نمی کنید با صدور مجوز جهت قرار گرفتن الوند در شعاع 28 کیلومتری،حرمت شهر اراک شکسته شده و صنایع دیگر می توانند این مجوز را بگیرند؟
اول اینکه با این قانون حرمت اراک شکسته نشده است؛ این احتمال وجود دارد که تا چند سال آینده، قانون شعاع ۳۰ کیلومتری برداشته شود؛ چرا که وحی منزل نیست. قانون می گوید در صورت تایید قانونگذار، می شود؛ بنابراین حرمتی شکسته نشده است. این صنعت دارای همه گواهینامه های لازم است.
به هر حال صنعت پتروشیمی آلاینده است؟
هر صنعت پتروشیمی به هر حال آلایندگی هایی دارد که قابل کنترل است؛ پتروشیمی شازند با این وسعت، به عنوان صنعت سبز در حال فعالیت در منطقه است و ما نمی توانیم از این واحد عوارض آلایندگی دریافت کنیم.
پتروشیمی الوند دارای گواهینامه های ایزو در فرآیند تولید است و هیچگونه خطرات زیست محیطی نخواهد داشت. ما طی ۸ سال اخیر واقعاً رشد مطلوبی در زمینه اقدامات زیست محیطی داشته ایم .در مقایسه با ده سال گذشته بهتر توانسته ایم صنایع آلوده را مدیریت و مهار کنیم. نمونه آن این است که از سال 95 ، آمار روزهای آلوده شهر اراک هر سال بهبودپیدا می کند که نشان دهنده این است که کار می شود دیگر نباید به دهه ۶۰ و ۷۰ کشور و یا به دهه ۶۰، ۷۰ میلادی نگاه کنیم. سالانه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود که با احداث این کارخانه، این میزان ارز، خارج نخواهد شد. اما زمانی که مشکلات ارزی در کشور داشته باشیم باید پی آلودگی را به تن بمالیم ولی واقعا درچنین شرایطی نیستیم. به طور کلی این صنعت می‌تواند یک صنعت پاک باشد و محصولات این کارخانه کلا در زمینه تولید محصولات بهداشتی است.
آیا اینکه وزیر نفت با این پروژه مخالفت کرده و از تیرماه مجوز الوند تمدید نشده است، صحت دارد؟
خیر. اول مجوز از سوی وزارت نفت صادر شد و شرط بر این بود مصوبه دولت را اخذ کند که سرمایه گذار در این مدت نتوانسته بود. اما با ارائه برخی توضیحات وبا توجه به شرایط اقتصادی کشور و صرفه‌جویی ارزی که این پروژه خواهد داشت، از شخص معاون اول رئیس جمهور و دولت درخواست کردیم که پروژه سریع تر انجام شود؛ معاون اول به وزارت نفت فرصت بررسی داد؛ که نهایتا وزارت نفت تایید کرد.
قبول دارم که نهادهای مدنی،غیر دولتی ها و فعالان زیست محیطی نگران هستند و بنده این نگرانی ها را درک می کنم؛ ولی در مورد الوند این اطمینان را از قبل محیط زیست کشور به عنوان یک منبع کارشناسی می دهم که به نظر می آید این پروژه مشکلی نداشته باشد.
نمی خواهیم الوند وارد فاز سیاسی شود. عده ای خواستند از آن بهره‌برداری سیاسی کنند و عده ای از مردم را تحریک کنند که با اقدام به موقع دولت، این تحرکات برطرف شد.
تحریم پالایشگاه امام خمینی شازند و همچنین شرکت ملی نفت ما را با چه وضعیتی مواجه خواهد ساخت؟ دولت چه پیش بینی ها و برنامه ای برای این وضعیت داشته و دارد؟
در استان مرکزی، فقط پالایشگاه شازند نیست که تحریم شده ؛ ایرالکو نیز تحریم است.
نکته جالب این است که در چهار سال اخیر در ایرالکو هیچ گاه شرایط تولید و فراوانی مواد اولیه همانند امسال نبوده است؛ تا چهار ماه آینده نیز ایرالکو نیازی به مواد اولیه ندارد و تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ نیز خرید مواد اولیه آن انجام شده است.
درخصوص پالایشگاه شازند بایدگفت اکثرتولیدات آن فرآوری شده و به داخل کشور عرضه می شود؛ وبخش اندکی فرآورده صادر می‌کنیم؛ هر چند که دولت نفت خام پالایشگاه ها را، تولید و صادر می کند. درست است که پالایشگاه شازند تحریم شده است، ولی در عمل نشان دادیم که می توانیم تحریم ها را دور بزنیم.
در جلسه ستاد تسهیل علاوه بر اینکه بسیاری از صنایع قدردان زحمات و همراهی شما هستند؛ ولی اتفاقی که در واگن پارس و مپنا افتاد واقعا حال واگن پارس را خوب نکرد آن چیزی که آقای استاندار در ستاد تسهیل گفتند که ما لقمه را جویدیم و بلعیدنش راحت است؛ این بلعیدن برای هیچکدام از واحدها حال خوشی ندارددر هپکو و واگن پارس ما فقط شاهدیم تلاش استاندار، یک تنه باعث شده که معوقات کارگری کاهش یابد و حداقلش این است که کارگران حقوق معوق ندارند؛ ولی کار هنوز در شرکت نیامده است یا مثلاً در شرکت ماشین سازی علیرغم عملکرد مطلوبی که تیم مدیریتی این شرکت در ۴ سال گذشته داشته برخی تحرکات از سوی برخی نمایندگان در تهران و در سطح برخی وزارتخانه ها انجام شده شما به عنوان مقام ارشد استان چه دفاعی از واحدهایی دارید که در سخت‌ترین شرایط ووضعیت شرکت عملکردخوبی دارند، ولی باید با این مسائل نیز دست و پنجه نرم کنند؟
واگن پارس هنوز تحویل مپنا نشده و علتش این است که برخی اشکالات حقوقی وجود دارد. شاید دومین روزی که وزیر جدید صمت مشغول کار شده بود برای مساله واگن حضور وزیر رفتیم که وزیردستور داد ایدرو آن را امضا کند. مدیرعامل ایدرو هم برخی مشکلات حقوقی را مطرح کرد و نهایتاً قرار شد امضا کند؛ ولی هنوز امضا نشده است. ما می‌گوییم اگر امضا شود و این شرکت به مپنا برگردد، واگن پارس صاحب کار پر حجمی می شود و مشکلات فعلی و بدهی به بانک و ضمانت نامه هایی را نیز مپنا تضمین و تامین می کند. در مورد هپکو مسئله همین است من با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در موردهپکو صحبت می‌کردم و به ایشان گفتم اگر هپکو مشکل تعمیر و صدور ضمانت نامه حل شود، می‌تواند قراردادهای بالای هزار میلیارد تومان ببندد، ولی هنوز مشکل نشده است؛ چرا که حدود ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی دارد و در لیست سیاه بانکی است؛ یعنی اگر از بانک در مورد صدور ضمانتنامه استعلام شود، اعلام می کنند که هپکو در لیست سیاه است. آقای سالاری قول داد که از طریق بانک مرکزی و از طریق مطالباتی که از دولت دارد مطالبات را با بانک‌های طلبکار تهاتر کند که این کاری بسیار سخت وزمان بر است؛ درست است که تا امروز تولید نداشته ولی یکسری قراردادهای بسته وهم اینکه تا امروز معوق کارگران را نداشتیم، یک قدم به جلوست؛ امیدواریم که مشکل صدور ضمانت‌نامه هپکو حل شود، می‌توانیم واردعقد قرارداد شویم .
در مورد ماشین سازی همه هجمه ها را تا به حال خنثی کرده ایم؛ هر جا که احساس کردیم شیطنت می شود، صحبت کرده ایم .عملکرد ماشین سازی هم بسیار شفاف است، ماشین سازی دربرهه بسیار سختی طی سه سال گذشته توانسته از آزمون، موفق بیرون بیاید ما هم حمایت می کنیم. هرجا نیز نیاز به حمایت و رایزنی دشته باشد، حتما این کار را می‌کنیم و تابه حال نیز انجام داده ایم.
آماری وجود دارد که چه تعداد شغل از ابتدای کرونا در استان از دست رفته است ؟
در کل کشور یک میلیون شغل و در استان ۱۵ تا ۲۵ هزار شغل واقعی از دست رفته است .
شنیده‌ها در محافل سیاسی حاکی از آن است که استاندار مرکزی با معاون سیاسی خود در تصمیمات استانی و بخصوص در حوزه سیاسی هماهنگ نیست و اختلافاتی وجود دارد. این موضوع را چگونه توجیه می کنید؟
در همه محافل سیاسی با دیدگاه‌های متفاوت این موضوع مطرح است. باید بگویم بازوی اجرایی بنده، معاونینم هستند؛ به خصوص اول با معاون سیاسی هماهنگ هستم. البته که با معاون اقتصادی و معاونت منابع انسانی هم بسیار هماهنگ هستیم؛ اما یکی از معاونینی که همیشه با من هم‌نظر است و من با او مشورت می کنم و او نیز همیشه به نظرات بنده احترام می گذارد، معاون سیاسی است
از عملکرد وی رضایت دارم و این را بدون هیچ تعارفی می‌گویم.
باوجود اینکه در پایان دولت دوازدهم قرار داریم، بنده طی سه چهار ماه اخیر از سوی بسیاری از گروه‌های سیاسی برای تغییر معاون سیاسی تحت فشار بودم ولی مقاومت کردم؛شاید این تحلیل ها به این موضوع بخواهد دامن بزند؛ اما آقای اکرمی بازوی کمک دهنده و مشورت دهنده بسیار صادقی است ؛ تصمیمی که من بگیرم اجرا می کند ؛اگر کار او نقص داشته باشد، من هم شریکم و اگر برای پیشبرد منافع استان باشد بازهم من نیز سهیم هستم. یعنی ما هر دو هماهنگ عمل می کنیم. ممکن است اختلاف سلیقه هایی باشد اما ظرف کمتراز چند ساعت حل می شود.
بسیاری ازفعالین سیاسی استان، عزل و نصب های استان را حاصل مدیریت معاون سیاسی می دانند و معتقدند وی با نمایندگان اصولگرا بطور چشمگیری کنار آمده و به آن ها امتیاز داده است، درحالیکه ۴ تن از نمایندگان استان جزو فهرست امضاء کنندگان نامه استیضاح رییس جمهور هستند. نظر شما در مورد این امتیاز دادن ها چیست؟
صرف نظر از گرایش مجلس، بنا بر یک عرف و تا حدّی قانون، باید دستگاه اجرایی خود را با سیاست‌های مجلس هماهنگ کند.
در مقابل عرفی که ۴۰ سال اخیر بوده است؛ در برابر برخی انتصاب‌های منطقه ای در کشور، به هر حال هماهنگی‌هایی با مجلس داشته ایم.
ما در زمان فعالیت مجلس یازدهم با گرایش اصولگرای افراطی هستیم و موضع آنها در مقابل دولت معلوم و کاملا مشخص است.
برخی از این موضع‌گیری‌ها به قدری زشت و به دور از شان و ادب بود که رهبری آن را گوشزد کرده و مورد توبیخ قرار داد.
این دولت باید با این مجلس کار کند در مخیّله ی دولت، تقابل نیست.
مجلس هفتم در زمان اصلاحات، مجلسی اصولگرا بود. ولی آن موقع انقدر امتیاز به آن مجلس داده نشدکه در دولت فعلی شاهد هستیم؟
اکنون دولت هم دولت اصلاحات نیست.
بله؛ اما اصلاح طلبان این دولت را حمایت کردند؛ و اکنون آنها زیر ذره بین بوده و از سوی مردم سرزنش می شوند. صادقانه صحبت کنیم اعتدال، طیف سیاسی جدیدی است و با آمدن آقای روحانی اعتدال آمد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که چوب کارنامه اعتدالیون را اصلاح‌طلبان می خورند به نظر شما تا کی این امتیاز دادن ها ادامه دارد؟
البته عمر اعتدال بیشتر از اصلاحات و اصولگرایی است. هرچند ممکن است تشکیلات سیاسی جدیدی باشد. ولی فکر می‌کنم بهترین راه و مسیر برای اصلاح امور جامعه و جوامع دنیا واقعا اعتدال است. ما در برخی از موضع گیری های نمایندگان فعلی افراطی‌گری وتندروی غیرطبیعی می بینیم.
وقتی یک نماینده مجلس می‌گوید رئیس‌جمهور باید اعدام شود؛ چرا باید نماینده دولت اعتدال انقدر به نماینده های این مجلس امتیاز بدهد که حتی نیروهای تبلیغاتی نماینده در ستادش، اکنون به عنوان فرماندار شهرستان در حال فعالیت باشند تا کجا این امتیاز دادن ها ادامه پیدا می کند ؟
ما باید هوشمندی لازم را داشته باشیم؛ ممکن است مجلسمان تندرو باشد اما اگر بخواهیم خدمت به مردم وکشور استمرار یابد، اساس نظام، قانون اساسی و کاری که ما وظیفه مان است انجام شود، باید قبول کنیم یا همه بایستند و توپخانه آنها شروع به شلیک کند که این درگیری ها باعث می شود که راه خدمت به مردم بسته شود و مردم ناامید شوند و یا به آنها شوک وارد شود یا اینکه باید تحمل کرد ؛راهی غیر از این نیست. اگردوره اصلاحات هم بود همین مسیر وجود داشت . به هر حال من هم می‌گویم اگر حمایت اصلاح‌طلبان نبود حتماً این دولت رای نمی‌آورد و امروز هم شما نگاه کنید در بسیاری از پست‌های ارشد کشور اصلاح طلبان و اصولگرایان هستند، ممکن است که در دوره دوازدهم نسبت مدیران اصلاح‌طلب به اصولگرا کمتر شده باشد؛ ولی در دوره اول واقعا بالا بود.اگر امروز ضعفی در دولت می‌بینیم همه را به حساب دولت و اعتدال‌گرا نباید گذاشت، اصلاح‌طلبان واصولگرایان هم سهیم هستند. در هر صورت من می‌گویم این دولت باید تا پایان با مجلس کار کند و نباید دعوا کند.
آیا شما نتیجه ای هم گرفته اید با این مشی همراهی، معاون سیاسی می گویند همه این فرمانداران سرپرست هستند،اما عملا این سرپرستان تا بعد از انتخابات می مانند عملاً به کسانی امتیاز داده می شود که این دولت را کوبیده و برای دولت اصولگرای خودشان زمینه سازی می کنند. چرا باید با نماینده ای که اینقدردولت را مورد انتقاد شدید قرار می دهد همراه شد. آنها عملاً استانداری را دور می زنند و با تهران وارد مذاکره می‌شوند؟
واقعاً ما هم از این مسئله گلایه داریم. روز اولی که نمایندگان آمدند ؛ نسبت به استاندار و نماینده دولت موضع گیری داشتند؛ مگر ما جلوی آنها نایستادیم؟ولی تقابل نمی تواند دائمی باشد چرا که اجرای وظایف دچار اختلال شدید می شود. از روزی که من به استان آمدم با خود عهد بستم که نیرو از بیرون نمی آورم و باید ثابت کنم که این استانداری وهر استانداری دیگری می‌تواند خودش را اداره کند؛ ما اگر درب آمدن نیروهای غیر وزارت کشوری را به استانداری باز می کردیم الان واقعا نمی توانستیم پاسخگو باشیم. ما در این مدت با بیش از ده پانزده نفر نیرویی که از جاهای مختلف آمده و عمدتا سیاسی و کار نابلد بودند مواجه بودیم .نیروی سال ۶۲ را به عنوان فرماندار گذاشتیم اگر این نیرو استعداد داشته باشد، پرورش پیدا می‌کند و ما کادر سازی می‌کنیم. در مورد انتصاب فرمانداران با همه نمایندگان چالش داریم اما از آنجایی که با شرایط فعلی مجلس، هم تعامل باید داشته باشیم و هم کار خود را پیش بریم. گاهی اوقات ممکن است فرمانداری رامنصوب کنیم که شما می‌گویید اصولگرایان استانداری را گرفتند، یا اینکه یکی دیگر از اصولگرایان می گوید هنوز باورت نشده مجلس در اختیارجناح دیگری است . در همین فرمانداری‌ها گاهی اوقات با تعامل و گاهی اوقات با چالش امورراپیش می بریم و سعی مان این است که از خود استانداری نیرو منصوب کنیم.یعنی اگر بخواهید پازل را خوب بچینید بعضی وقتها هم دستتان خالی است ونمی توانید نیرو از بیرون بیاورید.
به دلیل مشکلات داخلی و خارجی ؛ دولت اعتدال نتوانست آنگونه که باید و شاید انتظارات اصلاح طلبان را برآورده کند به نظر شما آقای روحانی برای بازگشت اعتماد مردم و ۲۴ میلیون نفری که به او رای دادند چه اقدامی می تواند انجام دهد؟ چرا که در صورت ادامه روند فعلی فاتحه اصلاحات واعتدال را باید خواند. شما به عنوان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و حامی دولت فکر می کنید چه باید برنامه‌ریزی باید انجام شود؟
من فکر می‌کنم بدشانس ترین دولت بعد از انقلاب دولت آقای روحانی است. باید بگویم جواب این سوال بسیار سخت است به نظر من باید در این امر ، نظام تصمیم بگیرد . بهبود شرایط و وضعیت فعلی کشور و مردم کار دولت تنها نیست به نظر می آید نظام باید به این موضوع ورود پیدا کند و اگرنه دولت آقای روحانی یک دولت بدشانس بدبیار است که همه فجایع اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی سر آن آمده است و معلوم است هنگامی که انتظارات زیاد می‌شود ،کسی که بد می‌شود رئیس دولت است.
دولت در سطح ملی دوران افول خود را گذرانده و ثانیه شماری می کند که دوره تمام شود و نقطه، پایان خط! یا برنامه ای برای احیای دوباره شرایط دارد؟
نه این گونه نیست. من عضو شورای مرکزی حزب کاملاً شناخته شده ای هستم .ما الآن جلساتمان را هم با همان هدف برگزار می‌کنیم؛ هر چند که بسیار سخت است اما ما همیشه امیدواریم، به نظر من باتوجه به شرایط موجود، در انتخابات آمریکا هم هر کسی انتخاب شود واقعاً تفاوتی نمی کند، حتی اگر دموکرات ها بیایند یا جمهوریخواه ها ادامه دهند، من تغییرات مهمی در رابطه آمریکا نسبت به ایران نمی بینم، ولی ما امیدوار هستیم .فعلا در گردنه سختی قرار داریم؛ دولت و نظام برنامه ها را پیش می برند به مردم در زیر این چرخ فشار می آید و امیدوارم که انشالله از این گردنه بتوانیم عبور کنیم ،آینده را امیدوارکننده می بینم البته همیشه انسان باید امید داشته باشد.
شما به همین شیوه می‌خواهید با نمایندگان تاآخرفعالیت دولت ادامه دهید ؟
ما تا آخر دولت باید به همین شیوه تعامل داشته باشیم.
درانتصابات نقش شما در حال کمرنگ شدن است ؟
اتفاقاً اقتدار ما در مقایسه با بسیاری از استان‌ها بیشتر است .در تعامل با نمایندگان احساس ضعف نمی‌کنیم.
نمایندگان استان در منطقه امتیازات خود را می گیرند اما پشت تریبون مجلس بسیار افراطی سخن می گویند. دیدگاه شما در این مورد چیست ؟
اولین خواسته نمایندگان استان این بود که مدیر ارشد برود و همه تلاششان را کردند اما به هر حال سیاست دولت و نظام در سال پایانی این بودکه کمترین تغییرات را داشته باشند. من فکر می کنم سعی وزارت کشور بعد از انتخابات این بود که جا به جایی هایی انجام دهد اما به خاطر مسائلی که پیش آمد متوقف و تثبیت کرد و قوای دیگر و حتی نظام هم همین تصمیم را گرفتند. ما دنباله رو نیستیم و واقعا قصدمان بر تعامل است، اگر بحثی بعد از انتخابات داشتیم؛ فقط و فقط به این دلیل بود که می خواستیم پاسخ آنها را داده و از اتهامات مطرح شده دفاع کنیم اما بعد طبق صحبتی که با مدیران ارشد کشور داشتم قرارمان بر این شد تعامل کنیم وبه نظر من راهی جز این در شرایط سخت نیست؛تا موقعی که من اینجا هستم و پایان دولت فعلی سعی مان بر ایجاد یک رابطه متقابل است نه یک طرفه. رابطه باید متقابل باید باشد ،یکدیگر را درک کنیم، وظایف را اجرا کنیم ،حتی الامکان هماهنگی در انجام وظایف باشد.ما از آنها وظیفه داریم که برابر سوگندی که در نمایندگی خوردند به داد مردم برساند و مشکلات مردم را بدانند و بفهمندو دنبال کنند تا انشاالله این تعامل بتواند تا پایان دولت یک هماهنگی نسبی را به دنبال داشته باشد.
نمایندگان چه انتظار منطقی از شما داشتندکه نتوانستید انجام دهید و چه انتظار غیر منطقی داشتند که شما مقاومت کردید؟
نیازهای مردم اولویت نمایندگان مردم است. مردم امروز نیازهای زیادی دارند مشکلات عمرانی مانند آب برق وجاده و بیمارستان و گاز و .. دارند. باتوجه به شرایط اعتباری و بودجه ای ما نمی‌توانیم همه نیازها را پاسخ دهیم .مجبوریم اولویت‌بندی کنیم که این امر موجب اعتراض مردم در مناطق دیگر می شود و این اعتراضات قبل از ما به نمایندگان می‌رسد، چون آنها نماینده مستقیم مردم هستند اما نیاز های عمرانی نیازمند انجام امور زیرساختی است.در بعضی اوقات در انتصابات نیز انتظاراتی وجود دارد، نماینده در دوره تبلیغات خود می گوید باید مدیر فلان اداره تغییر کند، فکر می‌کنم انتظار مردم و طرفداران برخی نمایندگان است که این اصلاحات و تغییرات انجام شود. ویاممکن است که با رییس اداره ای به نوعی اختلاف داشته باشند، چون در جناح نماینده دیگری است . ما سعی می‌کنیم با تعامل این امور را به گونه‌ای مدیریت کنیم که واقعا فضا متشنج نشده و تا حدی هماهنگ شود و مردم هم تا حد زیادی قانع شوند.
معاون عمرانی شما زیر تیغ شدید انتقادات است چه از طرف نهادهای عمرانی و چه نهادی مانند شورای شهر، در مورد مراوداتش چه تذکری به او داده اید؟
اگر بخواهیم اکنون ارزیابی کنیم روابط بسیار بهتر از گذشته است. ارتباط و تعامل شوراها به خصوص شورای شهر اراک و مجموعه مدیریت شهری اراک بسیار بهتر از گذاشته است .دعوای شورای ترافیک در واقع جنگ قبل از صلح بود.. اکنون شرایط بهتر است و در آخرین اتفاق اعضای شورا همه به اتفاق معاون عمرانی به شهرهای استان های دیگرسفر رفته و عملکرد و دستاوردهای این شهرداریها در زمینه توریست را بررسی کردند.
در مورد کرونا وضعیت را چگونه می بینید؟
ما از استان های درگیر بودیم؛ در ابتدا جزو استان های با کارنامه خوب بودیم؛ اما اکنون در سطح استان‌های وسط جدول هستیم. دو موضوع وجود داردماموریت ستاد کرونا جلوگیری از ابتلای بیشتر است. آمار فوتی ها زیاد شده است و مسئول آن ستاد کرونا نیست ؛ مسئول آن کسانی هستند که از بیمارستان تا گورستان و از بیمارستان تا منزل قرار دارند یعنی کسانی که مبتلا می‌شوند . البته وظیفه ما این است که هر چقدر کمتر. مبتلایان استان نسبت به اسفند ماه کمتراست. از نظر ابتلا شرایط بهتری داریم اما از نظر مرگ و میر آمار بالاست. فکر می‌کنم که رسیدگی مان باید در بیمارستانها بیشتر شود اگر این امر محقق شود، از بیمارستان تا گورستان تعداد کمتر می شود و از بیمارستان تا منزل کمتر می شود.
چرا اقتداری که دور اول داشتید را در این دور نمی بینیم با اینکه این دور دوباره دولت اختیارات ویژه ای به استانداران تفویض کرده است؟
علتش این بود که ابتدا اختیارات ویژه ای به استان ها داده نشد هر چند اختیارات فعلی هم خیلی نیست. اما در دور اول از اختیاراتی که نداشتم استفاده کردم که چند بار هم توبیخ شدم. در ۱۵ شهریور ماه زمانی که مدارس باز شد من واقعا تصمیم نداشتم مدارس را باز کنم باز به من تذکر دادند که شما نمی توانید این کار را بکنید. می خواهم به شما بگویم که اگر اختیارات ویژه ای داشتیم شاید الان به اینجا نمی رسیدیم. البته اینکه ما اختیارات ویژه را استفاده می کنیم به شما قول می دهم که ظرف دو سه هفته آینده اگر ما رعایت کنیم وبا توجه به اقدامات انجام شده، این آمار کاهش پیدا می کند، من فکر می‌کنم که بتوان از پیک احتمالی آذرماه هم به سلامت عبور کرد. به نظر من آن اقلیتی که اعتقاد به کرونا ندارند و باعث این پیک هامی شوند مانند جوان ها و برخی میان سالها و افراد مسن، مقداری همراهی کنند ؛ فکر می کنم بتوان جلوی موج سوم و چهارم را هم گرفت باید بگویم همیشه در ۷ ماه گذشته خانم ها بیشتر رعایت کرده اند. با توجه به اینکه اختیارات بیشتر شده، من پیش‌بینی می کنم که دو سه هفته آینده وضعمان بهتر از امروز شود.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*