پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۶ آذر ۱۳۹۹
می‌خواهم درس بخوانم
اجتماعی

صدها دانش آموز در استان مرکزی بدلیل عدم دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند از تحصیل بازماندند

می‌خواهم درس بخوانم

● بسیاری ازدانش‌آموزان روستایی به دلیل نداشتن اینترنت تحصیل را رها کرده اند

Virtual editor
25 آبان 1399
بازدید: 100
نظرات: 0

آزاده بکایی، عطریاس:

صدایش از پشت گوشی می لرزد، تو گویی همه غم دنیا در قلب دختر 15 ساله ریخته است. می گوید: وقتی آموزش آنلاین شروع شد، گوشی نداشتم؛ و به سختی تهیه کردم، اما متوجه شدم اصلا فایده ای ندارد؛ چون در روستای ما آنقدر اینترنت ضعیف است که حتی در واتساپ هم بخواهیم پیام دهیم، باید ازیک طرف خانه به طرف دیگر برویم تا ببینیم بالاخره کجا به صورت ضعیف آنتن می دهد. اندکی مکث می کند، می گوید: درس خواندن بسیار سخت است هیچکدام از فیلم ها یا صوتی که معلمان می فرستند؛ باز نمی شود، بنابراین به دوستانم می‌گویم حضورم را بزنند.می گوید: می خواستیم مودم تهیه کنیم؛ گفتند بایدبه مخابرات بروید، ببینید درجه اینترنت‌تان چگونه است، در مخابرات به ما گفتند سال۹۳ اینجا درخواست داده اید،ولی رسیدگی نشده است که در روستا دکل بزنند!!! ما هم حالا بین مخابرات وآموزش و پرورش سرگردانیم و هیچ نتیجه ای نگرفته ایم.
بیشتربچه‌های روستای ما در مقاطع مختلف راهنمایی و دبیرستان ترک تحصیل کرده اند
او به انتقاد معلم ها از عدم حضور در کلاس ها اشاره کرده و می گوید: معلم ها هم مشغله خود را دارند؛ اما بچه های روستا را درک نمی کنند ،بیشتربچه‌های روستای ما در مقاطع مختلف راهنمایی و دبیرستان ترک تحصیل کرده اند؛ چون هیچ یک نمی‌توانند از اینترنت استفاده کنند؛ هم دوره ای های من ،یک سال بزرگتر یا کوچکتر هیچکدام دیگر به مدرسه نمی‌روند وبه خاطر نبود اینترنت تحصیل را رها کرده و منتظر اتفاقات آینده هستند. می گوید: در روستای ما بیش از ۱۵۰ خانوار ساکن هستند. بیشتر از ۱۵ نفر از دوستانم تحصیل را رها کرده اندچرا که همه ما از اینترنت خط استفاده می کنیم همه مودم‌ها اینجا اینترنت‌شان بسیار ضعیف است.
فشار ضعیف بودن اینترنت بیشتر روی دختران است
دختر 15 ساله به دکلی اشاره می کند که در مدرسه ابتدایی نصب شده است ولی جواب نمی دهد. او دغدغه همجنسانش را دارد. عقیده دارد فشار ضعیف بودن اینترنت بیشتر روی دختران است؛ چون در روستایش نمی‌گذارند دختران درس بخوانند.می گوید: تازه چند سالی است که به دختران اجازه تحصیل داده اند، اما با این مشکل همه دختران ترک تحصیل کرده اند, من هم خودم، خانواده ام را راضی کرده ام؛ آنقدر اصرار وگریه کردم که گفتند می توانم درسم را ادامه بدم، ولی بسیار دشوار است. او که در کلاس نهم درس می خواند، می افزاید: گفتم با تلویزیون درس می خوانم. در زبان فارسی، معنی بیت اول شعر اول رانوشتم، اما معلم نیم ساعت با مجری صحبت می کرد، خوب من چه کنم ، ما در روستا کار داریم، واقعاً ناامید شده ام؛ آنقدرمشکلم را از مدرسه پیگیری کرده ام که خسته شده ام. می گوید: اینترنت ضعیف است؛ معلم های ما هم در سایت درس می دهند. سایت «یک کلاس» نیاز به اینترنت پرسرعت دارد، وقتی اینترنت ما e است نیاز به اینترنت H یا 4G دارد. می گوید نتوانسته هیچ یک از کلاس هایی که در سایت برگزار شده اند راشرکت کند
به معلمان مشکلم را می گویم،پاسخ می شنوم محل زندگی ات را عوض کن
این دختر نوجوان اهل روستای «ساقی» تصریح می کند: بعضی از معلمان اصلاً در شاد درس نمی دهند، فقط یک کلاس. وقتی به معلم می گویم نمی توانم در کلاس شرکت کنم، می گوید باید سعی کنی من غیبت می زنم؛ معلم ریاضی که همه کلاس ها را در یک کلاس برگزار می کند، نه کلاس ها را توانستم شرکت کنم ونه درس را یادگرفتم. به دلیل نداشتن فعالیت کلاسی،اصلا ًنمره مستمر هم ندارم؛ هفته دیگر هم امتحان ریاضی است ؛من اصلا بلد نیستم، فقط مطالبی که در کتاب است را خوانده ام اما معلم ریاضی فرمول های خارج از کتاب می دهد. هفته دیگر امتحان دارم ،آن فرمول ها را ازکجا پیدا کنم؟چگونه امتحان بدهم ؟به معلممان هم می گویم ،پاسخ می شنوم« محل زندگی ات را عوض کن» به مدرسه زنگ بزن. به مدرسه زنگ بزنم چه بگویم مدرسه که نمی‌تواند مشکلم را حل کند

گوشی ندارم که بخواهم به بچه ها از طریق شاد آموزش دهم
با پدری تماس می گیرم. او نیز دغدغه درس خواندن بچه هایش را دارد. می گوید: بچه هایم با تلویزیون درس می خوانند و بعضی وقت ها هم خودم با آنها ریاضی کارمی کنم؛ گوشی ندارم که بخواهم به بچه ها از طریق شاد آموزش دهم .وقتی آشنایان از تهران می آیند؛ می توانیم ازاینترنت خط استفاده کنیم.
تلویزیون ما قدیمی است بچه ها می گویند ما نمی توانیم نوشته های پایین تلویزیون را بخوانیم
مادردانش آموزان نوده ای می گوید: ما گوشی نداریم فقط با تلویزیون اگر بچه ها بتواننددرس می خوانند یا معلمشان به آنها زنگ بزند یا پدرشان به آنها درس می دهد. بچه ها می گویند ما نمی توانیم با تلویزیون درس بخوانیم. قرار بود معلم به روستا بیاید که نیامد هفته‌ای یک بار خانم معلم شان زنگ می زند وبه آنها آموزش می دهد؛ پشت تلفن که نمی توان به بچه ها درس داد. مادر که ناراحتی در صدایش موج می زند، می گوید: تلویزیونمان هم قدیمی است؛ بچه ها می گویند ما نمی توانیم نوشته های پایین تلویزیون را بخوانیم شاید باشاد بتوانند درس بخوانند که آن هم شانس ما این جا نه گوشی داریم و نه اینترنت؛ حالا فعلا مانده‌ایم؛ بعضی وقتها درس می خوانند. فقط ایرانسل در منطقه مابسیار ضعیف آنتن می دهد. باید برویم بیرون از خانه تا بتوانیم از اینترنت استفاده کنیم.
او می گوید 18 خانوار در «نوده» زندگی می کنند؛ به خاطر نداشتن امکانات خانواده‌ها به فرمهین مهاجرت کرده اند. بیشتر اعضای روستا بین ۶۰ و ۵۰ سال هستند؛ نشد بچه هایم را ببرم، بچه های من برای تحصیل مشکل دارند. هرسال باموتور بچه ها را برای درس خواندن به مجدآباد می‌بردیم؛ اما امسال دیگر نشد و مدرسه آن جا هم که تعطیل شده است. هر روز به فرزندانم می گویم درستان را بخوانید لااقل شما مثل ما بی سواد نباشید. همسر من بناست، کار ثابت ندارد زمین کشاورزی ندارد ما هستیم وفقط یک خانه.
باید جلوی مسجد بروی تا اینترنت آنتن دهد
دختر روستایی دیگری می گوید: ما برای درس خواندن مشکل داریم! اینترنتمان ضعیف است. او کلاس دوم است. می گوید وقتی می‌خواهم با گوشی دیگران از اینترنت استفاده کنم باید جلوی مسجد بروم. گوشی ندارم بعضی اوقات با تلویزیون درس می خوانم. پدرم کارگر است.
مادرش می گوید: به آموزش و پرورش رفتیم، قرار شد برای تحصیل بچه هایمان معلم بفرستند، یکبارآمد اما دیگر از معلم خبری نشد. خیلی پیگیری کردیم اما نشد. با تلویزیون هم یاد نمی گیرند.
ما گوشی نداریم که بخواهیم درس بخوانیم
با دانش آموز دیگری صحبت می کنم، همه معصومیتش در صدای بچه گانه اش نهفته است،«ما گوشی نداریم که بخواهیم درس بخوانیم ؛بعضی وقت ها با تلویزیون درس می خوانیم یک چیزهایی می نویسم من کلاس دوم هستم»
با پدرش صحبت می کنم. می گوید: در روستا اینترنت داریم و بسته می خریم. آنهایی که گوشی دارند از طریق گوشی به صورت آنلاین و دختر من که گوشی ندارد یک روز می خواند، یک روز نه.
می گوید بیش از 70 خانوار در «مجدآباد کهنه» زندگی می کنند. از وضعیت شاد می پرسم. می گوید: اصلا شاد اینجا بالا نمی آید! پسرم گاهی اوقات فقط با واتساپ درس می خواند. از طریق تلویزیون یک دقیقه هم نمی توانند درس بخوانند،بچه های دیگه هم درس نمی خوانند.
زمانی که نت نبود به کنار جاده رفته و درس می‌خواندیم
با دانش آموزی از «سهل آباد» صحبت می کنم. روستایی با 240 خانوار.
می گوید برای حضور در کلاس در سایت «یک کلاس» باید حاضر شویم .اوایل سال چون نت نداشتیم مجبور شدم به روستای ابراهیم آباد می رفتیم و درس می خواندیم یا زمانی که نت نبود به کنار جاده رفته و درس می‌خواندیم. بعد از مدتی دیگر خسته شدیم به ما گفتند مودم بگیرید مشکلات حل می‌شود ولی مودم هم وسط کلاس قطع شد ما باید باز هم به ابراهیم‌آباد می رفتیم ، هر روز در رفت و آمد بودیم، نزدیک به 4 ساعت در ماشین می نشینیم؛ استخوان های ما خشک شدند.
بعضی از بچه ها قید درس خواندن را زده‌اند؛ دیگر خسته شده و سرکلاس حاضر نمی شوند
او می گوید: نت نداریم شاد هم بالا نمی آید. دبیران فکر می کنند ما از قصد در کلاس‌ها شرکت نمی کنیم؛ ولی سرعت اینترنت پایین است . در روستای خودمان اگر بسته هم بخریم برای اینکه در سایت یک کلاس شرکت کنیم؛ بازهم نمی توانیم صدای دبیران را بشنویم؛ دکل اینترنت نداریم، مودم دائم قطع می شود. وقتی وارد یک کلاس می شویم اینترنت قطع می شود ؛دقیقا انگار اصلاً در کلاس حضور نداریم. او می گوید کلاس هشتم است؛بیشتر بچه های روستایش مشکل دارند ما بیش از ۵۰ دانش‌آموزان هستیم که این مشکلات را داریم، بعضی از بچه ها قید درس خواندن را زده‌اند؛ دیگر خسته شده و سرکلاس حاضر نمی شوند.
دانش آموزان روستای انجیرک در نزدیکی اراک نت نداشته و باید به جاهایی مانند تپه یا پشت بام بروند
نداشتن اینترنت بزرگترین مشکل دانش آموزان روستایی است. این را یکی از پرسنل یک هنرستان در اراک می گوید. او به مشکلات دانش آموزانش اشاره کرده و تاکید می کند: بچه های روستا یا اینترنت ندارند؛ یاآنقدرسرعت آن پایین است که نمی توانند واردو صفحه برای آنها باز نمی شود .بچه های روستا از آموزش های آنلاین، ارسال و دریافت تصویر درس هایشان محروم هستند. برای تحصیل لازم است که به اینترنت با کیفیت مناسب دسترسی داشته باشند؛ اما متاسفانه بچه‌های روستا از این امر محروم هستند ، این مساله در موردهنرستان ها جدی تر است؛ چرا که دانش آموز بایدحداقل بتواند از طریق فضای مجازی دسترسی به معلمین و منابع کلاسی داشته باشد و با ابزار کار کند. او می گوید: نکته بعدی نداشتن ابزار مناسب از جمله گوشی موبایل مناسب و هوشمند یا لپ‌تاپ یا سیستمی مناسب در منزل است تا بتوانند از این طریق وارد این شبکه‌ها شده و تحصیل کنند. معمولاًبچه های روستا از نظر بنیه مالی پایین هستند و قیمت این ابزار بسیار بالاست، به ویژه اگر کسی بخواهد یک ابزار با کیفیت و با امکانات بالا طرز تهیه کند که قیمت‌ها تقریباً میتوانم بگویم سرسام‌آور است. می گوید: در هنرستان های اراک بیش از ۱۰۰ نفر از دانش آموزان روستایی تحصیل می کنند و حدود ۵۰ درصد آنها امکان دسترسی مناسب به اینترنت را ندارند . می گوید: دانش آموزان روستای انجیرک در نزدیکی اراک،نت ندارند و باید به جاهایی مانند تپه یا پشت بام بروندتا بتوانند از اینترنت استفاده کنند. اما وقتی داخل خانه می‌رویم قطع می شود، باتوجه به شرایط موجود جوی ،امکان اینکه دانش آموز بر بالای تپه نشسته و از اینترنت استفاده کند، نیست.
نمی توانیم کار آموزش را تعطیل کنیم
امسال سیستم سنا که مشخصات دانش آموزان در آن ثبت می شود،با شاد لینک شده است، یعنی هر دانش آموزی که اسمش در سامانه ثبت نام می آید اگر احیاناً عضو شاد است، یعنی اینترنت دارد . این را معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اراک می گوید. غلامی ادامه می دهد: برخی توانسته اند شرکت کرده و برخی نتوانسته اند.طبق آخرین آمار ما حدود 7/91 درصد احراز هویت شده و آنلاین استفاده می کنند یعنی حدود ۲۳ هزار نفر نتوانسته اند از آموزش های مجازی استفاده کنند. یعنی شبکه های اینترنت در روستاها شرایط لازم برای استفاده از اینترنت را ندارند؛ ما هم مسئول اینترنت نیستیم.
در بعضی روستاهاشبکه تلویزیون استانی را هم دریافت نمی کنند
او می افزاید: در ستاد کرونا و پدافند زیستی ما این مسئله را مطرح کرده وگفتیم ما نمی توانیم کار آموزش را تعطیل کنیم؛ نیمه مجوزی دادند تا با رعایت پروتکل ها ،بچه های روستایی و همین حدود 9 درصد را بتوانیم آموزش دهیم و به شکل حضوری یعنی معلم یک روز در هفته بچه های روستا را آموزش دهد . البته بازهم می‌گویند نباید اینگونه باشد؛ اما دانش آموزی که اینترنت ندارد و البته در بعضی روستاهاشبکه تلویزیون استانی را هم دریافت نمی کند ،چگونه باید تحصیل کند. ما به معلمان گفته ایم با رعایت همه دستورالعمل هابه بچه ها درس بدهند.
تا۱۵ شهریور قرار بر این بود که همه روستاها تحت پوشش شبکه قرار بگیرند
می گوید: ما تمام کتاب ها را تولید محتوا و در شبکه شاد بارگذاری کرد ه ایم حتی به شکل دی وی دی تهیه شده است و اگرکسی به اداره کل مراجعه کند در اختیارش قرار می دهیم. به همکاران مناطق روستاییمان و کفیل آموزگاران خود توصیه کرده‌ایم بر اساس دستورالعمل« استمرار روند آموزش» ،معلم باید اسم دانش آموزان وشرایط شان را از نظر اینترنت ، گوشی،تلویزیون و سایر امکانات اعلام کند؛ تا۱۵ شهریور قرار بر این بود که همه روستاها تحت پوشش شبکه قرار بگیرند، ولی من اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات چقدر کار کرده اند؟آنچه مشخص است اینکه برخی روستاها نت ندارند.ما در ستاد کرونا شرایط را تشریح کردیم، آقایان کلاس های آموزش را مشروط کردند مثلا در روستای برک تفرش،فقط سه دانش آموز تحصیل می کنند. به دلیل اینکه سرویس بهداشتی نداشته باید آموزش در این مدرسه تعطیل شود.در حالی که ما متولی آموزش هستیم این مسائل به عهده نوسازی است و اعتقاد داریم نباید روند آموزش متوقف شود. اما متاسفانه همراهی نمی کنند.
در حالی که مدرسه به اینترنت وصل شده است دانش آموزان به اینترنت دسترسی ندارند
حدود۳۰ درصد بچه ها اصلاً به اینترنت دسترسی نداشتند. این را مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان می گوید. «یوسفی نکو» می افزاید: آماری که ما از نظر دسترسی به اینترنت داریم با آمار اداره کل فناوری متفاوت است، چون چون تعاریف ما با هم مختلف است. آنها می‌گویند ما فقط شرایط دسترسی به اینترنت را برای روستاهای بالای ۲۰ خانوارفراهم می کنیم. حاشیه شهر هم ممکن است مشکل اینترنت داشته باشند. بچه‌ها ممکن است به سخت افزار دسترسی نداشته باشند اما به طور کلی همان ۳۰ درصدبه اینترنت دسترسی ندارند. در بعضی جاها مشکل اینترنت مدرسه برطرف شده است و در حالی که اینترنت مدرسه وصل شده است و همکار ما می تواند در مدرسه به صورت آنلاین درصد ،ولی دانش آموزان به اینترنت دسترسی ندارند.
تعهد ما روستاهای بالای20 خانوار است
از 1161 روستا در استان مرکزی 940 روستا از طریق همراه اول یا ایرانسل یا رایتل یا های وب به اینترنت دسترسی دارند. مدیر روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی این مطلب را بیان می کند.گواری می گوید: در برنامه ششم توسعه، درقانون تعهد ما روستاهای بالای20 خانوار است. تقریباً ۸۰ درصد روستاها در استان به اینترنت دسترسی دارند، اینترنت روستایی اینترنت های وب است امابعضی از روستاها ایرانسل و همراه اول استفاده می کنند . او تاکید می کند: در نقاطی که می گویند اینترنت ضعیف است احتمالاً از همراه اول استفاده می کنند، دکل های همراه اول در جاده ها هستند ولی روستا هم از آن استفاده می‌کنند ؛چرا که کیفیت اینترنتی که ما متعهد شده ایم با اینترنت شهری تفاوتی ندارد . او می گوید مابرای تامین اینترنت روستاهای بالای 20خانوار تعهد داده ایم و آن را هم انجام می دهیم. گواری تصریح می کند: به بعضی از مدارس هم مودم داده ایم که بتوانند از آن استفاده کنند ؛بنابراین در مدارسی که مودم دارند، اینترنت با کیفیت مناسب در دسترس دانش آموزان است.و دانش آموز اگر ابزار مناسب داشته باشد می تواندبا گوشی بسته خریداری کرده و از آن استفاده کند
آموزش و پرورش لیستی اعلام نکرده است
استاندار مرکزی نیز در گفت و گویی کوتاه می گوید: درشورای آموزش و پرورش مقرر شد آموزش و پرورش لیستی از روستاهایی که در نقاط کور اینترنتی قرار دارند، ارایه کند تا برای آن برنامه ریزی کنیم که تاکنون چنین لیستی دریافت نکرده ایم.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*