پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۵ بهمن ۱۳۹۹
۲۵۰۰ واحد آسانسور مسکونی بدون بازرسی اولیه
اجتماعی

عطریاس بازرسی های ادواری آسانسورها را بررسی می کند:

۲۵۰۰ واحد آسانسور مسکونی بدون بازرسی اولیه

محدودیت های قضایی مانع اصلی عدم نظارت بر آسانسورها

Virtual editor
10 دی 1399
بازدید: 128
نظرات: 0

شایسته سلامی، گروه جامعه:
در 10 سال اخیر شاهد احداث ساختمان های بلند و برج های متعددی در شهر اراک بوده ایم که نشان دهنده افزایش بلند مرتبه سازی در این کلان شهر است. قاعدتا ایجاد ساختمان های مرتفع و برج های بلند باعث می شود که آسانسور جزء لاینفک یک ساختمان باشد. اما در این میان استاندارد سازی آسانسور یک لازمه انکارناپذیر است؛ چرا که سلامت ساکنین ساختمان به هنگام استفاده از آسانسور امر مهمی محسوب می شود. از سوی دیگر و بر اساس قانون، آسانسورها باید هر ساله مورد بازرسی های ادواری قرار گرفته و گواهینامه تاییدیه دریافت کنند که عمر این گواهینامه ها یک ساله است و باید هر سال پس از بازرسی ادواری مجدد، تمدید قرار می شود. مدیران و مالکان ساختمانها موظف به انجام بازرسی های ادواری آسانسور هستند، اما متاسفانه از چنین مسوولیتی شانه خالی می کنند و هیچ مرجعی نیز مسوولیت اجرا و الزامی بودن این موضوع را نمی پذیرد. در این میان تنها ساکنین این ساختمان ها هستند که در معرض مخاطرات احتمالی قرار دارند و متاسفانه بیمه آسانسورها حلقه مفقوده ایمنی ساکنین است.
سقوط های آسانسور هولناک تر از گذشته است
مدیرعامل شرکت «پرشین نگین اطلس» در مورد دلایل افزایش سقوط آسانسورها، گفت: عدم سرویس و نگهداری مناسب و بی توجهی مالکان و مدیران ساختمان ها به بازرسی ادواری آسانسورها که باید به صورت سالیانه توسط شرکت های بازرسی انجام شود، از یک سو و استفاده از قطعات غیر استاندارد چینی وارد شده به کشور که به دلیل کاهش هزینه نصب آسانسور مورد توجه مالکان و سازنده ها قرار گرفته است از سویی دیگر موجب شده تا شاهد اتفاقات دلخراشی باشیم که ناشی از عدم ایمنی کافی آسانسورها و بالابرهایی است که روزانه به کرات مورد استفاده قرار می گیرند. آن هم در شرایطی که فرهنگ استفاده از آسانسورها به گونه ای شایسته ترویج نیافته است و این موضوع به خسارات ناشی از حوادث آسانسوری دامن می زند .«محبوبه صادقی» با اشاره به لزوم بازرسی های ادواری از آسانسورها افزود: باید توجه داشت که گواهی ایمنی و کیفیتی که توسط شرکت های بازرسی صادر می شود و مالکان تنها برای پایان کار اقدام به اخذ آن می نمایند، اعتبار یک ساله دارد و در صورت عدم‌انجام سرویس و نگهداری مستمر و بازرسی ادواری سالانه و دریافت گواهینامه ایمنی، هر حادثه ای که در آسانسورها بوقوع بپیوندد، مسئولیت آن با مالکین و مدیران ساختمان ها است. موضوع بازرسی ادواری آسانسورها مرتبا در گواهینامه ها قید می شود و از سوی سازمان ملی استاندارد نیز فراخوان منتشر می گردد و الزام آور شده است اما متأسفانه مدیران بسیاری از ساختمان ها به ویژه ساختمان های مسکونی به این مسئولیت خطیر که بر دوش آنها است واقف نیستند. ممکن است حتی اگر آسانسور بیمه هم شده باشد، شرکت بیمه گذار نیز از پرداخت خسارت امتناع کند، به جهت آنکه شرکت بیمه گذار می تواند به استناد عدم ارائه گواهینامه استاندارد و قرارداد سرویس و نگهداری، پرداخت خسارت را انجام ندهد. لذا بیمه کردن آسانسور به تنهایی موضوع را مرتفع نمی کند.
وی ادامه داد: یکی از الزامات ضروری برای صدور گواهینامه استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی، ارائه قرارداد سرویس و نگهداری سالیانه آسانسور از سوی مدیر و یا مالک ساختمان به شرکت بازرسی است که تضمین کند آسانسور مذکور طی یک سالی که گواهینامه آن اعتبار دارد، تحت سرویس و نگهداری ماهیانه نیز قرار می گیرد. متأسفانه گاهی فرایند سرویس، نگهداری و همچنین بازرسی های ادواری انجام نمی شود و در این میان به یکباره حادثه ای در آسانسور اتفاق می افتد که قابل جبران نیست.
در آپارتمان های مسکونی با مشکل ورود به حریم خصوصی افراد مواجه هستیم
مدیرعامل شرکت پرشین نگین اطلس اظهار داشت: در حال حاضر با ساختمان های اداری و تجاری مشکل کمتری داریم، چرا که راه ورود به آنها آسان تر است. اما در بحث مسکونی ها با مشکل ورود به حریم خصوصی افراد و ساکنان مواجه هستیم و در این مورد متقاعد کردن مالکان و مدیران ساختمان های مسکونی بسیار سخت تر است. علیرغم اینکه حتی یکبار سازمان ملی استاندارد به منظور فرهنگ سازی در جهت بازرسی ادواری فراخوانی منتشر کرد و شرکت های بازرسی را ملزم کرد تا در یک بازه زمانی مشخص، رایگان این خدمات ارائه شود. اما متأسفانه تقاضا آنقدر از سوی مالکان و مدیران ساختمان های مسکونی پایین بود که این پروژه هم چندان موفقیت آمیز نبود. در حال حاضر نیز علیرغم آنکه هزینه بازرسی اداوری آسانسورها بسیار ناچیز و یک سوم هزینه بازرسی اولیه آسانسور است، متأسفانه باز هم استقبالی از سوی مالکان و مدیران ساختمانها نمی شود و پیگیری های جدی انجام نمی گیرد.
صادقی تصریح کرد: راه حلی که سازمان ملی استاندارد برای حل مشکل بازرسی آسانسور در منازل مسکونی ارائه کرد، این بود که صدور بیمه نامه های آسانسور را به ارائه گواهی تأییدیه استاندارد مشروط کنند. نامه ای از سوی سازمان ملی استاندارد به بیمه گذاران ارسال و طی آن درخواست شد همانطور که شهرداری صدور پایان کار را منوط به دریافت گواهی استاندارد کرده است، شرکت های بیمه ای صدور بیمه نامه را منوط به تأییدیه آسانسور قرار دهند. تنها راهکاری که می توان ارائه داد این است که ورود بیمه گذاران را به موضوع داشته باشیم تا بتوانیم این مسئله را از طریق شرکت های بیمه ای حل و فصل کنیم. موضوعی که وجود دارد این است که ورود سازمان ملی استاندارد به تنهایی نمی تواند چنین مسئله ای را حل کند؛ باید از این طریق مالکان و مدیران ساختمانها را ملزم و موظف کنیم تا هنگام پایان اعتبار گواهی آسانسور برای بحث بازرسی ادواری اقدام کنند.
تعرفه های بازرسی آسانسور، پس از آخرین تغییرات افزایشی در اسفند ماه سال 1396، تاکنون هیچگونه تغییر و افزایشی نداشته است
وی بیان داشت: تعرفه های بازرسی آسانسور، پس از آخرین تغییرات افزایشی در اسفند ماه سال 1396، تاکنون هیچگونه تغییر و افزایشی نداشته است. حال آنکه شرکت های بازرسی با وظیفه خطیرافزایش ایمنی در کنار سازمان ملی استاندارد همچنان به فعالیت خود ادامه می دهندو باتوجه به تورم ایجاد شده در سنوات اخیرادامه فعالیت این شرکت ها به سختی و با مشکلات زیادی همراه است در این مورد مکاتبات زیادی از سوی شرکت های بازرسی با سازمان ملی استاندارد، سازمان حمایت و همچنین ارگان های ذیربط انجام شده است، اما متأسفانه جلوی افزایش تعرفه ها گرفته شده و حتی دلایل این عدم افزایش تعرفه ها نیز مشخص نیست. این در حالی است که شرکت های بازرسی با هزینه ها و تورم های سرسام آوری که در مدت 2 تا 3 سال اخیر بوده دست و پنجه نرم می کنند و با دریافت همان تعرفه حداقلی سعی دارند رسالت خود را در جهت ارتقاء سطح ایمنی و کیفیت با استفاده از نیروی کار متخصص و تحصیل کرده به نحو احسن به انجام رساند.
بازرسی ادواری آسانسورها از سوی هیچ مرجعی اجباری نشده است
رییس انجمن صنفی آسانسور و پله برقی استان مرکزی نیز در گفت و گو با عطریاس گفت: آسانسورهایی که قبل از سال 1386 نصب شده اند، بسیاری استاندارد ندارند و باید نسبت به استاندارد سازی آنها اقدامات ویژه ای انجام شود. در این میان آسانسورهای اداری و اماکن عمومی نیز فاقد استانداردهای لازم هستند. از سال 1386 به بعد استاندارد آسانسور اجباری شد و از این سال به بعد هر تعداد آسانسور که نصب شده اجبارا باید استاندارد دریافت کنند.
«رضا نظیری» افزود: با توجه به اینکه گواهینامه استاندارد آسانسورها هر ساله باید مورد بازرسی ادواری قرار گرفته و تمدید شود، اما متاسفانه هنوز این موضوع از سوی هیچ مرجعی اجباری نشده است. در این راستا انتظار می رود که بازرسی های ادواری آسانسورها برای ایمنی بیشتر ساکنین اجباری شود. در غیر این صورت هیچ یک از مدیران و مالکان ساختمان ها زیر بار موضوع بازرسی های ادواری نمی روند و از چنین مسوولیتی شانه خالی می کنند.
وی ادامه داد: پرداخت هزینه های بازرسی های ادواری آسانسورها اعم از هزینه های استاندارد سازی و هزینه های رفع نواقص و ایرادات موجود در آسانسورها، موضوعی است که باعث می شود مدیران و مالکان ساختمان ها از انجام بازرسی های ادواری آسانسور سر باز بزنند. این در حالی است که مکلف و موظف به چنین اقدامی و پرداخت چنین هزینه هایی هستند.
رییس انجمن صنفی آسانسور و پله برقی استان مرکزی اظهار داشت: وضع قوانین و مقررات الزام آور از سوی مراجع ذیربط و قانونگذاری و نهادهای نظارتی درمورد اجباری شدن بازرسی های ادواری آسانسورها یکی از راهکارهایی است که می تواند در این راستا راهگشا باشد. در این میان موضوع اساسی ساختمان های مسکونی است، چرا که ملک خصوصی محسوب می شود و ورود به ملک خصوصی مشکلات خاص خود را به همراه دارد.
3000 مکاتبه برای بازرسی ادواری آسانسور ساختمان های مسکونی
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان مرکزی با بیان اینکه سال گذشته بر اساس مصوبه کارگروه استانداردسازی استان، تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه اقدامات ابتدایی در راستای بازرسی های ادواری آسانسورها انجام شود، گفت: بر اساس این مصوبه برای مالکان و مدیران بخش خصوصی و ساختمان های مسکونی که دارای گواهینامه اولیه استاندارد بودند و بازرسی های ادواری را انجام نداده اند، 3000 مکاتبه انجام شد و رونوشت این مکاتبات در اختیار مجموعه دادگستری و دستگاه قضایی قرار گرفت که منتظر بازخورد هستیم، چرا که در بخش خصوصی و ساختمان های مسکونی اجازه ورود نداریم، مگر آنکه شکواییه اتفاق بیفتد. در این رابطه باید حتما مجوز دستگاه قضایی را برای ورود به بخش خصوصی و ساختمان های مسکونی در اختیار داشته باشیم.
«مهناز جعفریان» افزود: به طور کلی متاسفانه در بخش خصوصی و ساختمان های مسکونی همچنان شاهد فعالیت چندانی در حوزه بازرسی های ادواری آسانسورها نیستیم. علیرغم اینکه بیش از 3000 مکاتبه در این حوزه داشته ایم، متاسفانه تنها 374 گواهینامه بازرسی های ادواری توانسته ایم صادر کنیم و 174 متقاضی ثابت در این حوزه داریم. در واقع جمعا حدود 550 واحد مسکونی در حوزه بخشی خصوصی وارد این مقوله شده و بیش از 2500 واحد مسکونی بخش خصوصی هنوز اقدام خاصی را در مورد بازرسی های ادواری انجام نداده اند.
وی ادامه داد: در این راستا با هماهنگی های انجام شده و با پیگیری هایی که صورت گرفته، بر اساس مصوبه کارگروه استانداردسازی استان و دستور مستقیم استاندار مرکزی و همچنین با کمک شهرداری ها توانسته ایم اقدامی را انجام دهیم تا در زمان نقل و انتقالات اسناد واحدهای مسکونی و خرید و فروش، داشتن گواهینامه تاییدیه بازرسی های ادواری آسانسور الزامی شود. این اقدام کمک بسیار زیادی خواهد کرد برای ملزم شدن ساختمان های مسکونی که گواهینامه استاندارد سازی آسانسورهای خود را دریافت کنند. موضوع دیگر نیز در مورد بیمه آسانسورهاست و بر این اساس شرکت های بیمه گذار بدون داشتن تاییدیه بازرسی های اولیه و یا بازرسی های ادواری آسانسور، حاضر به پذیرش بیمه آسانسور نمی شوند و صدور بیمه نامه را انجام نمی دهند. البته ناگفته نماند که دستگاه قضایی در این خصوص با مجموعه استاندارد در حال همکاری هستند و امیدواریم که شرایط نسبت به قبل بهتر شود.
ثبت 253 مورد حادثه آسانسور در سال گذشته
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک نیز بااشاره به آمار حوادث ناشی از آسانسور گفت: از ابتدای سال جاری 192 مورد حادثه آسانسور اتفاق افتاده که 632 نفر بر اثر این حوادث گرفتار شده بودند و خوشبختانه این حوادث مصدومیتی در پی نداشته است. البته در این مدت هیچ موردی از سانحه سقوط آسانسور گزارش نشده است. در مدت مشابه سال گذشته نیز تعداد 209 مورد حادثه آسانسور اتفاق افتاده که 701 نفر بر اثر این حوادث گرفتار شده بودند و بر اثر این حوادث یک نفر مصدوم شده است. البته در این مدت نیز هیچ موردی از سانحه سقوط آسانسور گزارش نشده است.
آتش پاد دوم «مسعود آقازیارتی» افزود: همچنین در سال 1398 تعداد 253 مورد حادثه آسانسور رخ داده که 852 نفر بر اثر این حوادث گرفتار شده بودند که یک نفر مصدوم بر اثر این حوادث گزارش شده است. در سال گذشته هیچ موردی سقوط آسانسور اتفاق نیفتاده است. بیشترین دلایل حوادث ناشی از آسانسور به دلیل عدم کیفیت آسانسورها و عدم اجرای بازرسی های اولیه و ادواری و فقدان گواهینامه تاییدیه استاندارد سازی گزارش شده است.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*