پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۷ اسفند ۱۳۹۹
هم افزایی در مجلس یا تضعیف مدیریت عالی استان
استان مرکزی

حلقه مفقوده تو سعه استان مرکزی :

هم افزایی در مجلس یا تضعیف مدیریت عالی استان

روزنامه عطریاس
27 بهمن 1399
بازدید: 105
نظرات: 0

آزاده بکایی، گروه سیاسی:
هر از چند گاهی شاهد اظهار نظرهای چالش برانگیز از سوی نمایندگان هستیم. اظهار نظرهایی که گاه موجی از انتقادات ازسوی فعالان عرصه اجتماعی را در پی داشته و پاره ای مواقع از مرزهای جغرافیای کشور نیز فراتر می رود؛ مسائلی که گاهی نمی توان هیچ معیار مشخصی برای آن در نظر گرفت.
روزی یک نماینده خود را در جایگاه ضابط امر به معروف قرار می دهد و از تغییر ۹۰ درجه ای حجاب زنان کارمند سخن می گوید، گاهی نماینده ای دیگر از تغییر شهردار انتقاد کرده و اعضای شورای شهر را با اتهامات فراوان طرف سخن قرار می دهد، گاهی نماینده دیگری به دنبال تغییر نام یک واحد صنعتی بوده و آن را در ردیف خدمات خود به حوزه انتخابیه اش قرار می دهد.
نماینده دیگری به دنبال تغییر یک مدیر و جایگزین کردنش با یک مدیر انقلابی است و برای این تغییر به دنبال نامه نگاری به وزراست و برای تحقق اهدافش تا طرح سوال از وزرا نیز پیش می رود و اگر مدیر هم طیفش حذف شود، فریاد وا اسلاما سر می دهد.
رویه ای که حتی عرصه ورزش استان از آن در امان نمانده و روزگاری تیم آلومینیوم در بدترین شرایط اقتصادی، دغدغه پاسخ به نمایندگان استان را هم داشت.
در میان همه این اظهار نظرها ظاهرا اصل تفکیک قوا به فراموشی سپرده شده است. آیا یک نماینده می تواند در عزل و نصب ها دخالت کند؟ آیا نماینده می تواند به دنبال اشتغال نزدیکان خود در پست های مدیریتی در دستگاه های اجرایی باشد ؟ که اگر چنین اتفاقی بیفتد چگونه می توان اصل بی طرفی نمایندگان و پی گیری عادلانه مشکلات مردم حوزه انتخابیه را انتظار داشت؟ البته ذکر این نکته الزامی به نظر می رسد که که ممکن است برخی نمایندگان نیز در دوران نمایندگی به دنبال پست های مدیریتی در وزارتخانه های کلیدی باشند .
طبق اصل 57 قانون اساسی« قوای حاکم در جمهور اسلامی ایران عبارتند از قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می‌گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند ». آنچه مسلم است اینکه درهیچ بخشی از قوانین و مقررات حق مداخله به نمایندگان مجلس در انتصابات داده نشده است و ایشان صرفا حق نظارت گروهی از راه های قانونی مانند اعطاء رای اعتماد به کابینه و استیضاح وزرا را دارند، اما آنچه که در عملکرد مجالس مختلف و به ویژه درمجلس انقلابی به چشم می خورد صرفا اظهار نظر درامور اجرایی و فعالیت های قوه مجریه است. این مساله آنقدر اهمیت دارد که طبق سخنان کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان باعث رد صلاحیت برخی نمایندگان مجلس دهم شد.
سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد در بهمن ماه98 عنوان کرد:
«فردی که رؤسای آموزش و پرورش و ارشاد و مدیر چند مدرسه در یک شهر را با اعمال نفوذ از میان لیدرهای انتخاباتی خویش منصوب کرده، شاید در هیچ دادگاهی محکوم نگردد اما چنین فردی شایسته نمایندگی است؟ برخی دیگر از افراد نیز دچار مسائل اقتصادی و مال‌اندوزی حرام شده‌اند که اینها نیز رد صلاحیت شده‌اند. »
همه این مطالب نشان از آن دارد که برخی مردان قانون در کشور خواسته یا ناخواسته در امری خلاف قانون کشور گام نهاده و احکام بنیادین و زیربنایی را نقض کرده اند.
اگر نماینده ای در اموری همچون تولید، اشتغال، آب، برق، جاده، تعیین و عزل و نصب مدیران اجرایی و امور اجرایی دیگر دخالت کند، ماحصل آن این است که اگرکار به‌درستی انجام نشد؛ مسئولان تقصیر را بر گردن یکدیگر انداخته و زمام امور از دست مدیران اجرایی گرفته می‌شود و چه‌بسا به‌عنوان ایجاد مانع در کار دولت تلقی گردد ، البته تجربه نشان داده است که در این زمینه مجلسیان کناری کشیده و خود به عنوان معترض وارد می شوند. مسئله ای که دولت دوازدهم به کرات با آن دست و پنجه نرم می کند. از آنجا که دولت بنای همکاری با مجلس را دارد پاره ای اوقات عزل و نصب هایی در کشور و استان انجام می شود که انگشت حیرت باید بر دهان گرفت. و این سوال پیش می آید که اگر دولت سوپر اصولگرای راست بر اریکه قدرت نشسته بود؛ آیا چنین انتصابی را انجام می داد؟ نکته جالب این است که بسیاری از این مدیران از سوی اصولگرایان معرفی می شوند و در هنگام بر عهده گرفتن مسئولیت کارهای این مدیران تقریبا همیشه ضعیف ، آن را نمره ای درکارنامه دولت می دانند. آنچه که در این میان باید به آن اشاره کرد این است که نماینده ای که به مسائل اجرایی بیشتر بپردازد قاعدتا کمتر می تواند به وظیفه اصلی خود یعنی قانونگذاری و نظارت بر قوانین مصوب بپردازد.
مثال دیگر از عدم انجام وظایف نمایندگان استان ، پیگیری بودجه در استان مرکزی و کسب نمره مردودی در این امر است. علیرغم اینکه نمایندگان مجلس انقلابی گناه بودجه 99 را به گردن دولتی ها انداختند ، اما قبل از کش و قوس بررسی بودجه همگان شاهد کارنامه نه چندان درخشان مردان قانونگذار استان مرکزی درعرصه اختصاص بودجه بودند. بودجه ای که قلب تپنده اجرای پروژه ها و برطرف کننده بسیاری از مشکلات استان است؛ ظاهرا از سوی نمایندگان استان چندان مورد توجه قرار نگرفت و به گفته «محمد حسن آصفری»، نماینده اراک، هریک از نمایندگان موضوع حوزه خود را به تنهایی پی گیری می کردند.
ظاهرا عرصه تغییر مدیران آنقدر برای نمایندگان استان جذاب است که در میان همه رایزنی ها نمایندگان استان ترجیح داده اند بودجه را شاید وقتی دیگر مورد توجه قرار دهند. ظاهرا مجمع نمایندگان استان از این نکته غافل شده اند که آنها عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی هستند و باید بسیاری از مسائل را متحد پی گیری کنند نه اینکه هر یک ساز خود را بنوازد.
البته تنها بودجه مشکل استان صنعتی مرکزی نیست. این استان اکنون با مشکلات متعدد کارگری دست و پنجه نرم می کند. کارگران استان زیر بار مشکلات اقتصادی خمیده شده اند.؛ اما باید چند ماه یکبار حقوق بگیرند. این امر در حالی اتفاق میفتد که هر چند شب یکبار شاهد پیامی از سوی نماینده ای در صفحه شخصی اش هستیم که اعلام می کند مشکلات کارخانه های استان در دست بررسی است اما نتیجه این بررسی ها و جلسات چه زمانی محقق می شود؛ هنوز مشخص نیست.
از سوی دیگر مردم استان با مشکلات متعدد ناشی از کم آبی به ویژه در ساوه و زرندیه دست و پنجه نرم می کنند تا جایی که «جمال محمدی»، مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه وضعیت آبی دشت‌های این شهرستان را همچنان بحرانی و درحالت قرمز توصیف کرده است.
از سوی دیگر آنچه بیش از همیشه مردم مرکز استان و شهرهای شازند و ساوه را آزرده است، مشکل آلودگی هوا و دود ناشی از سوخت مازوت و آلودگی ناشی از کارخانجات در آسمان شهر های صنعتی است. امری که از نمایندگان استان انتظار می رود به صورت جدی تر به آن بپردازند، چرا که این امر نه پیگیری جداگانه که ید واحده ای را می طلبد تا طرحی ماندگار از نمایندگان انقلابی برجای بماند والا تغییر انقلابی در عزل و نصب مدیران نمی تواند چندان موثر باشد.
مشکلات فرهنگی،تخریب فضاهای فرهنگی استان و همچنین رایزنی برای بودجه مورد نیاز ترمیم این اماکن امر دیگری است که پیگیری آن توسط نمایندگان می تواند در برطرف کردن مشکلات بسیار تاثیرگذار باشد.
مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار داد وضعیت راه های استان است. استان مرکزی به عنوان شاهراه مواصلاتی کشور با مشکلات متعددی در زمینه راه ها دست و پنجه نرم می کند.
نماینده ساوه در مصاحبه خود از جاده قدیم زرندیه با عنوان کشتارگاه نام برد، واژه ای که بی تردید می تواند عمق فاجعه در این نقطه از استان را یادآور می سازد. وضعیت بیمارستان ولیعصر در اوج پاندمی کرونا و رایزنی برای جذب بودجه و برطرف کردن مشکل کارفرما و پیمانکار جهت پیشبرد این پروژه از دیگر توقعات مردم استان مرکزی از نمایندگان استان است.
مسائلی مانند وضعیت آنتن دهی اینترنت در استان، وضعیت خرید تضمینی کشاورزان و مشکلات این قشر، مسائل مربوط به کسبه و تجار و.. همه و همه تنها گوشه ای از مشکلات مردم استان مرکزی هستند که نمایندگان استان می توانند برای برطرف شدن آن رایزنی کنند؛ اما به نظر می رسد مهمترین گام در حل مشکلات استان رایزنی با دولتیان و پیگیری مشکلات است نه دخالت در امر اجرایی و به فراموشی سپردن وظایف اصلی، حلقه مفقوده توسعه استان مرکزی که ظاهرا تا رسیدن به آن فرسنگ ها فاصله داریم.

روزنامه عطریاس
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*