پایگاه خبری روزنامه عطریاس پایگاه خبری روزنامه عطریاس
۲۲ مرداد ۱۳۹۹
مشکلات ناشی از تردد وسایل نقلیه سنگین در ساوه
استان مرکزی

مشکلات ناشی از تردد وسایل نقلیه سنگین در ساوه

Virtual editor
15 دی 1393
بازدید: 464
نظرات: 0

as

ترافیک سنگین، تصادفات، جان باختن عابران پیاده، آلودگی صوتی و هوا برخی از مشکلات ناشی قرار گرفتن کمربندی ها در دل شهر و ورود وسائط نقلیه سنگین به داخل ساوه است.

کمربندی های ساوه که یک زمان در کنار و بیرون ساوه قرار داشتند با رشد و توسعه سریع این شهر که حاصل مهاجرپذیری است، رفته رفته در دل شهر قرار گرفتند و روز به روز مشکلات ناشی از آن بیشتر متوجه شهروندان ساوجی شد.

برخی شهروندان ساوجی بخصوص ساکنان نزدیک به این کمربندی ها می گویند که تردد و توقف شبانه روز وسائط نقلیه سنگین در کمربندی و خیابان های ساوه، شهروندان این شهر را کلافه کرده و آنان به ناچار همچنان آلودگی صوتی و هوای ناشی از تردد کامیون ها در این شهر را تحمل می کنند.

شهروندان ساوه نیز با توجه به اهمیت این امر، سالهاست که مشکل ورود وسائط نقلیه سنگین را به مسوولان گوشزد کرده اند و آنان نیز راهکارهایی همچون ساخت کنارگذر های این شهر و نصب چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند را در برنامه کاری خود قرار داده اند ولی این مشکل تا کنون به طور کامل حل نشده است.

یک خانم ساکن بلوار آزادی گفت: بوق های دلخراش و صداها ناشی از تردد وسائط نقلیه سنگین حتی در نیمه های شب مشکلات روحی و روانی برای ما ایجاد کرده است به طوری که برخی رانندگان، ملاحظه خواب و آرامش مردم را نمی کنند.

‘ زهرا طهماسبی’ با بیان اینکه ساکنان اطراف این خیابان سالهاست که دود گازوئیل و صدای آزاردهنده کامیون ها را تحمل می کنند، افزود: گاه مشاهده کرده ایم که برخی رانندگان بدون توجه به استراحت بچه های کوچک یا بیمار در ساعات پایانی شب تا صبح اقدام به زدن بوق می کنند.

وی ادامه داد: چرا مسوولان علیرغم این مشکل چند ساله در شهر ساوه، این معضل را با جدیت پیگیری و رفع نمی کنند چون با اجرای طرح ممنوعیت، همچنان شاهد ورود وسائط نقلیه به داخل شهر هستیم.

دیگر شهروند ساوجی نیز گفت: وجود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه تاکنون با ایجاد تصادفات دلخراش و جان دادن چندین نفر از شهروندان این شهر به خصوص عابران پیاده همراه بوده است.

‘ سعید ملکی’ که ساکن بلوار سپاه شهر ساوه است، افزود: ما روزها باید دود این کامیون ها را تنفس کنیم و شب ها نیز با صدای دلخراش بوق آرامش خود را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: مسوولان شهرستان باید برای رفاه حال شهروندان و به منظور جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین در این شهر چاره اندیشی کنند، زیرا لزومی ندارد یک کامیون با چند نوع آلودگی آرامش مردم را در منازلشان به هم زند.

دیگر شهروند ساکن منطقه امیرکبیر ساوه نیز گفت: علاوه بر مشکلات ناشی از ورود وسائط نقلیه سنگین که در مسیرکمربندی های این شهر انجام می شود، ما شاهدیم که برخی رانندگان ساکن این محله کامیون های خود را شب ها در کوچه وخیابان های این منطقه مسکونی پارک می کنند.

‘حسین خادمی’ افزود: ساوه یک شهر صنعتی است و اقتصاد و معیشت برخی مردم آن بر پایه حمل و نقل با وسایل نقلیه سنگین بنا شده است اما این امر نیازمند به ساماندهی مناسب است تا مشکلات ناشی از آن متوجه دیگر شهروندان نشود.

وی اظهار کرد: شهر صنعتی ساوه که قطب صنعت و حمل و نقل کالا در استان مرکزی است باید برای توقف و نگه داری وسایل نقلیه سنگین پایانه و مکان ویژه داشته باشد تا تردد کامیون ها و تریلی ها به داخل مناطق مسکونی انجام نشود.

شهروندی دیگر که خود را یک کامیون دار معرفی کرد، گفت: به خاطر نبود مکانی امن برای توقف کامیون، این وسیله را در مقابل منزل مسکونی ام پارک می کنم.

«اصغر محمدی» افزود: ما کامیون داران از مضرات و سر و صداهای ناشی از تردد کامیون ها در داخل بافت مسکونی به خوبی اطلاع داریم ولی به خاطر این که ساوه فاقد پایانه حمل نقل است، ما نمی توانیم وسیله نقلیه خود در مناطق غیر مسکونی پارک کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر ساوه نیز گفت: تردد شبانه روزی تریلر و کامیون ها در این شهر تاکنون موجب جان دادن دهها تن از مردم این شهر شده و بیشترین آسیب را متوجه مبلمان شهری کرده است.

سید’ مرتضی ابطحی’ افزود: وضعیت نامناسب ترافیک سطح شهر و تردد کامیون ها و خودروهای سنگین در این شهر چندین سال است که باعث نگرانی مردم و آسیب های روحی، روانی برای شهروندان شده است و متاسفانه عدم پایبندی به مصوبات قبلی شورای ترافیک و عدم التزام عملی به آن مصوبات ،باعث شده این مشکل در سطح شهر نهادینه شود.

وی با بیان اینکه خیابان اصلی شهر ساوه ظرفیت ورود تریلی و دیگر وسائل نقلیه سنگین را ندارد، خواستار اقدامات اساسی از سوی مسوولان ذیربط برای جذب اعتبارات راه سازی به منظور تکمیل کنار گذر شرق ساوه شد.

ابطحی ادامه داد: شورای اسلامی شهر ساوه و شهرداری نیز در حد توان و تا جایی که قانون اجازه دهد در ساخت کنار گذر ها مشارکت می کند چون آلودگی هوای شهر و سایر مشکلات ناشی از این امر دیگر برای مردم قابل تحمل نیست.

وی افزود: ورود تریلرها و وسایل نقلیه سنگین به داخل شهر ساوه، تخریب آسفالت و ایجاد ترافیک سنگین را در پی داشته و استفاده مکرر از ترمز این وسایل نقلیه موجب آلودگی صوتی و مشکلات روحی و روانی برای شهروندان شده و جان مردم را نیز به خطر انداخته است.

رییس شورای اسلامی شهر ساوه گفت: طرح ممنوعیت ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه در شورای ترافیک مصوب شده و تلاش می کنیم که با اجرای کامل آن در ساعات مشخص از شبانه روز، زمینه رضایت مندی مردم فراهم شود.

ابطحی همچنین عدم ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر را مستلزم پیش بینی مکان مناسب در بیرون از شهر توسط مسوولان ذیربط عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر پروژه هایی بصورت مقطعی برای رفع این مشکل در سطح شهر در حال انجام است اما برطرف کردن مشکلات ترافیکی این شهر نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است.

معاون عمرانی شهردار ساوه نیز گفت: طرح جلوگیری از ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه سال ۹۱ در شورای ترافیک استان مرکزی تصویب شد.

‘مجید نظری’ افزود: این مصوبه با هماهنگی پلیس راهور ساوه در این شهر اجرایی شده و هم اکنون نیز نصب تابلو ها (ورود کامیون ممنموع) در مکان های مورد نیاز نصب شده و کانکس جهت استقرار پلیس نیز در این اماکن در حال آماده سازی می باشد.

وی اظهار کرد : علت ورود این وسائط نقلیه از مسیر درون شهری ساوه این است که آنها برای تردد در آزاد راه ساوه- تهران مجبورند که دو هزینه عوارض را پرداخت کنند بنابراین برای فرار از پرداخت این عوارض از درون شهر ساوه تردد می کنند.

معاون عمرانی شهردار ساوه با طرح این سوال که مردم شهر ساوه چرا باید تاوان مشکل عوارض این رانندگان را بدهند، گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در خیابان های شهر ساوه در بلوارهای آزادی، سپاه، شهید بهشتی و سید جمال الدین اسدآبادی که مسیر تردد وسائط نقلیه سنگین هستند، به وقوع پیوسته است.

رییس پلیس راهور ساوه نیز گفت: با توجه به بروز حوادث زیاد ناشی از ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه و ایجاد مشکلات زیادی برای شهروندان، راهنمایی و رانندگی آماده اجرای مصوبه شورای ترافیک شهرستان مبنی بر جلوگیری کامل از ورود کامیون های سنگین به داخل است.

سرگرد ‘علیرضا گل بداغی’ افزود: شهرداری ساوه نیز موظف است که زیرساخت های لازم را برای جلوگیری از ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه، مانند ایجاد کنارگذر ها و خروجی های مناسب را فراهم کند.

وی ادامه داد: برخی از وسائط نقلیه سنگین به دلیل نبود خدمات لازم مانند تعمیرگاه در مسیرهای خارج از شهر از این مسیر تردد می کنند و تعدادی نیز برای پرداخت نکردن عوارض به دلیل مسیر کوتاه مجبورند که از شهر ساوه عبور کنند.

سرگرد گل بداغی گفت: یکی دیگر از مشکلات، کامیون و وسائط نقلیه بومی در این شهر است که ورود آنها و پارک در مناطق مختلف شهر علاوه بر ایجاد خطر تصادفات، موجب نارضایتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان شده است.

وی ایجاد پارکینگ برای پارک وسائط نقلیه سنگین برای ساکنان شهر ساوه را ضروری دانست و افزود: زمین ساخت توقف گاه وسائط نقلیه سنگین، پیش بینی شده اما تاکنون اقدام خاصی برای ساخت آن صورت نگرفته است.

Virtual editor
روزنامه نگار

ارسال نظر

پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

قوانین ارسال نظر
  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*