مدیران استان، شعارگونه از واحدهای دانش بنیان سخن می گویند

وجود بیش از ۶ هزار واحد کوچک، متوسط و بزرگ و مادرتخصصی صنعتی در استان مرکزی، ضرورت شکل گیری این انجمن را در پایتخت صنعت کشور بیش از پیش تاکید دارد؛ اما آنچه که تشکیل این انجمن را با امّا و اگرهایی همراه می سازد این است که بتوان از ظرفیت ایجاد شده برای شناسایی و توسعه ی واحدهای دانش بنیان در استان بهره گیری کرد.

میرنظامی، مدیر اسبق مرکز خدمات فناوری کسب و کار استان با انتقاد به عدم توجه به نامگذاری سال تولید دانش بنیان:

مدیران استان، شعارگونه از واحدهای دانش بنیان سخن می گویند

➖ مهدی نیا، رئیس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اراک: شناسایی واحدهای دانش بنیان جدید در اولویت برنامه های انجمن است

➖ انجمن صنایع دانش بنیان به همت کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی در اراک تاسیس شد.

▫️ وجود بیش از ۶ هزار واحد کوچک، متوسط و بزرگ و مادرتخصصی صنعتی در استان مرکزی، ضرورت شکل گیری این انجمن را در پایتخت صنعت کشور بیش از پیش تاکید دارد؛ اما آنچه که تشکیل این انجمن را با امّا و اگرهایی همراه می سازد این است که بتوان از ظرفیت ایجاد شده برای شناسایی و توسعه ی واحدهای دانش بنیان در استان بهره گیری کرد.

▫️ حدود دوسال گذشته، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور در اراک و بازدید از چند واحد دانش بنیان از جمله ماشین سازی اراک، قول مساعد داد که در اراک انجمن و مرکزی تاسیس شود که واحدهای دانش بنیان بیشتری شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند؛ وعده ای که تاکنون نه تنها محقق نشد، که همچنان واحدها برای دریافت ممیزی و مجوزهای مربوطه در حوزه ی فعالیت های دانش بنیان از پتانسیل پایتخت کشور استفاده می کنند.

▫️ رئیس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اراک ضمن ابراز خرسندی از تشکیل انجمن دانش بنیان، آن را گامی نو در راستای تقویت واحدهای فعال فعلی و بالفعل نمودن پتانسیل بالقوه ی واحدهای شناسایی نشده عنوان کرد.

➖ تقویت واحدهای دانش بنیان فعال و شناسایی واحدهای مستعد دانش بنیان بودن از اهداف انجمن است

▫️ حمیدرضا مهدی نیا اظهار داشت: هدف این است که تفکرات دانشی را رشد دهیم و واحدهای دانش بنیان فعال را با بهره گیری از صندوق نوآوری و شکوفایی که معاونت علمی ریاست جمهوری ایجاد کرده، تقویت کنیم؛ و دیگر اینکه واحدهایی که پتانسیل و استعداد دانش بنیان بودن دارند را شناسایی و حمایت کنیم.

▫️ وی افزود: علت تاخیر در تشکیل این انجمن که اقدامات اولیه آن حدود دو سال گذشته انجام گرفته بود، ممنوعیت فعالیت و حضور اعضای هیات علمی دانشگاه ها که فاقد کارت عضویت اتاق بازرگانی بودند در انجمن می باشد .

وی افزود: اکنون انجمن صنایع دانش بنیان با ۲۷ شرکتِ عضو تاسیس شده است و مقرر گردیده که هیات مدیره ی منتخب در دو بخش کمّی و کیفی، بستر تقویت و توسعه را فراهم آورند.

➖ ۱۰۷ واحد دانش بنیان در استان فعالیت دارند

▫️ مهدی نیا با اشاره به آمار ۱۰۷ واحد فعال دانش بنیان در استان مرکزی گفت: تلاش بر این است که کل این واحدها به عضویت انجمن درآیند و تعداد بیشتری شناسایی و به آمار اولیه افزوده شوند.

➖ وجود کارگزاری صدور ممیزی در پایتخت صنعتی استان، ضرورت دارد

▫️ وی به اشاره به اهمیت وجود مرکز صدور مجوز کارگزاری در استان تصریح کرد: ضرورت دارد به منظور سهولت و تسریع در انجام امور ممیزی، در پایتخت صنعتی استان، مرکز کارگزاری فعال شود.

▫️ رئیس کمیسیون تشکل های اتاق در پاسخ به اینکه آمار واحدهای دانش بنیان استان به نسبت سایر استان ها بسیار پایین است، اظهار داشت: مسئولان دستگاه های مرتبط می بایست بر این موضوع توجه ویژه ای می داشتند؛ چراکه استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت کشور، قطعا آماری به مراتب بالاتر از این در این حوزه دارد که باید شناسایی شوند.

▫️ یکی از کارشناسان حوزه ی کسب و کار استان نیز با اشاره بر اهمیت تشکیل انجمن دانش بنیان در اراک، گفت: تاسیس انجمن کافی نیست؛ باید این انجمن در جذب اعتبارات و بودجه لازم از طریق حقّ عضویت یا حمایت های مالی اتاق یا معاونت علمی، موفق عمل نماید.

➖ باید بتوانیم آمار واحدهای دانش بنیان استان را افزایش دهیم

▫️ میرنظامی که پیش از این، مدیر اسبق مرکز خدمات فناوری کسب و کار استان استان بود، افزود: باید بتوانیم با تشکیل این انجمن، آمار واحدهای دانش بنیان استان را با شاخص و نسبتی مناسب در کشور افزایش دهیم.

➖ بیش از ۷ هزار واحد دانش بنیان در کشور شناسایی شده اند

▫️ وی گفت: اینکه استان مرکزی نسبت به آمار ۷ هزار واحدی کشور، از حدود ۱۱۰ واحد دانش بنیان برخوردار است، به دلیل کم کاری در استان نیست؛ بلکه این یک چالش عمده است که هیچ حوزه ای مسئولیت این مسئله مهم را به عهده نمی گیرد.

➖ نهاد پیگیر و مسئول برای شناسایی و حمایت از واحدهای دانش بنیان در استان نداریم

▫️ میرنظامی تاکید کرد: اساسا در استان، نهاد پیگیر و مسئول برای شناسایی و یا حمایت از واحدهای دانش بنیان نداریم.پارک علم و فناوری به دلیل آنکه زیرمجموعه وزارت علوم است، مسئولیتی محدود و در حد حمایت دارد.

➖ مدیران استان شعارگونه از واحدهای دانش بنیان حرف می زنند

▫️ وی با انتقاد به اینکه نامگذاری سال با تاکید بر واحدهای دانش بنیان بوده است گفت: علی رغم این نام و تاکید، هیچگونه حسّ مسئولیت نسبت به واحدهای دانش بنیان در استان از سوی مدیران مربوطه و مسئولان دیده نمی شود و دغدغه ای در این زمینه ندارند و صرفا از آن شعارگونه سخن می گویند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *