پیش نیازهای امنیت سلامت و درمان فراهم نشده است

انتقاد فعالان فرهنگی و اجتماعی از تناقضات رفتاری و گفتاری دولت در استان

انتقاد فعالان فرهنگی و اجتماعی از تناقضات رفتاری و گفتاری دولت در استان:
🌀 پیش نیازهای امنیت سلامت و درمان فراهم نشده است
شهر اراک باید توسعه زیادی در حوزه عمرانی داشته باشد
  ورود افراد ناآگاه به چرخه تولید فرش دستباف


▫️ حوزه های فرهنگی و اجتماعی از مهمترین عرصه های فعالیت و همچنین از مغفول ترین و مظلوم ترین این عرصه ها در کشور است که دولتها در مقاطع مختلف آنچنان که حق آنها بوده است را ادا نکرده اند. دولت سیزدهم نیز از ابتدای کار، اولویت خود را مسائل اقتصادی و حل مشکلات بر جای مانده از قبل قرار داد، در این میان بسیاری معتقد هستند که کمتر به عرصه های فرهنگی و اجتماعی توجه شده است. در این بین آنچه نمود خوبی داشته، تنها مشارکت های مردمی و همراهی برخی نهادهای دولتی بر عدم توقف عرصه های فرهنگی و اجتماعی و بسترسازی های مناسب و متناسب با شرایط موجود است. مشارکت نهادهای دولتی و مجموعه های مردمی، عینیت بخشی به مردمی سازی برای تحقق عدالت در عرصه های فرهنگی و اجتماعی است. در این گزارش به نقد عملکرد دولت از ۳ دیدگاه بهداشت و درمان، حوزه شهری و همچنین صنعت و هنر فرش می‌پردازیم.

➖ برای ایجاد امنیت سلامت و درمان پیش نیازهای لازم فراهم نشده است

▫️  عضو هیئت مدیره انجمن خیریه دیابت مهرآفرین استان مرکزی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان، گفت: برای ایجاد امنیت سلامت و درمان در سطح جامعه، پیش نیازهایی لازم است که متأسفانه بسیاری از آنها فراهم نشده، که از جمله آنها عدم تامین حداقل نیازهای معیشتی اقشار مختلف مردم برخلاف ادعای کاهش نرخ تورم تا حد یک رقمی بوده است. بسیاری از خانواده های بیماران مبتلا به سرطان، دیابت و بیماری های خاص در سطح کشور و استان مرکزی، توانایی تامین هزینه های سنگین درمانی را ندارند.

▫️ دکتر حمیدرضا مهاجرانی در گفت و گو با خبرنگار عطریاس، افزود: این تناقض‌های بین وعده ها وعملکرد، هم باعث کاهش توانایی مردم در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها شده و هم خود عامل القا کننده ناامیدی و درماندگی آموخته شده در مورد توانایی آنها و مسئولین در این ارتباط می شود. هنگامی که بانیان وضع موجود را در بین دولت های قبل جستجو کنیم، چطور می توانیم شعار تغییر را با گذشت بیش از یکسال پس از استقرار خود، محقق کنیم؟!

▫️ وی ادامه داد: مردم انتظار دارند که حداقل چارچوبهای بهداشتی درمانی مدرن که از دولت های گذشته به ارث رسیده، اما در مقام اجرا موفق نبوده است، همچون نظام تحول سلامت و پزشک خانواده، اصلاح و بهبود پیدا کنند. اما می‌بینیم که فلسفه وجودی این تحول ها که کاهش فشار هزینه های درمانی وارده بر دوش مردم از یک طرف و تامین مالی کادر محترم پزشکی از طریق قطع ارتباط مالی مستقیم بین بیمار و پزشک در مراکز درمانی دولتی بوده، هنوز محقق نشده است‌.
▫️ عضو هیئت مدیره انجمن خیریه دیابت مهرآفرین استان مرکزی اظهار داشت: شاید بزرگترین مشکل وزارت بهداشت و درمان، که مدعی همدلی بین مسئولین خود است، عدم انجام اقدامات اساسی و به روز جهت ایجاد فضای همدلی با اقشار مختلف مردم به طور عام و ارکان مردمی توسعه پایدار و دموکراسی یعنی سازمان های مردم نهاد و رسانه های گروهی، به ویژه مطبوعات به طور خاص می باشد.

▫️ مهاجرانی تصریح کرد: برای مثال روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی باید در فضای مجازی درتعامل با مخاطبینی از اقشار مختلف مردم، يک سری آموزش های مداوم و یکپارچه و نه موردی را ساماندهی کند که می تواند شامل برگزاری کارگاه ها و دوره های خودیاری و مردم یاری در زمینه بهداشت و سلامت عمومی و نیز جلسه های سخنرانی و پرسش وپاسخ فراگیر و پرمخاطب با مسئولین ذیربط باشد. این تعامل می توانست با مطبوعات استان نیز انجام شود، که متاسفانه قدم جدی دراین رابطه برداشته نشده است.

▫️ وی بیان داشت: مشکل بزرگ دیگر بهداشتی، عدم پیش بینی پیامدهای احتمالی ناشی از اجرای طرح هایی همچون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که باعث افزایش خطر سقط جنین های غیرقانونی و قاچاقی و در نتیجه به خطر افتادن سلامت مادر و فرزند شده است. از سوی دیگر در فضای فیزیکی جامعه نیز، همچنان جای طرح های سلامت محله محور در سطح استان و شهر اراک که می توانست این فضای همدلی را فراهم کند، خالی است که انتظار می رود، تحولی سریع و جدی در این زمینه با همکاری عمیق بین دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری های استان صورت پذیرد.

▫️ عضو هیئت مدیره انجمن خیریه دیابت مهرآفرین استان مرکزی تأکید کرد: خانواده بزرگ جامعه پرستاری کشور با بیش از ۳۰۰۰ نیروی مجرب در سطح استان مرکزی نیز که با فداکاری بی نظیری در خط مقدم مبارزه با کرونا جنگیدند، نتوانستند از افزایش حقوق متناسب با تورم در احکام حقوقی خود بهره مند شوند. همچنین مسئله استخدام و یا تعدیل پرستاران نیز موضوع دیگری است که همچنان مغفول مانده است.
▫️ مهاجرانی ابراز داشت: هنگامی که مسئولی از یک طرف جشن تولید واکسن داخلی را اعلام می کند، اما خود از واکسن خارجی استفاده می کند و یا موفقیت یکی از واکسن های داخلی را در سطح جهانی می داند، اما مستندات علمی و کارآزمایی های بالینی تأیید کننده کارایی و اثربخشی آن واکسن به صورت مداوم و همه جانبه منتشرنمی گردد، باعث سلب اعتماد و کاهش استقبال مردم از امر مهم و کلیدی واکسیناسیون شده و می شود.

▫️ وی اضافه کرد: در مورد کرونا در شرایطی که هنوز در موج هفتم این بیماری در کشور به سر می بریم، وظیفه دیگری توسط سیستم بهداشت و درمان نادیده گرفته شده و آن پیگیری عوارض و پیامدهای ثانویه پس از بهبودی از کرونا است. چند درصد افرادی که بر اثر بیماری کرونا دچار بیماریهای روانی همچون افسردگی و اضطراب و نیز بیماری های عصبی، قلبی عروقی و کلیوی شده اند، تحت مراقبت پزشکی و حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارند؟!

▫️ عضو هیئت مدیره انجمن خیریه دیابت مهرآفرین استان مرکزی همچنین گفت: علاوه بر این، امید است که هر چه سریعتر کمبودهای سخت افزاری بخش درمان استان با اختصاص بودجه لازم، برطرف شود که یکی از مهم ترین آنها، تکمیل تأسیسات جدید بیمارستان ولیعصر اراک، قبل از قدیمی شدن و فرسودگی آنهاست.

➖ شهر اراک به سبب پتانسیل بالای اقتصادی باید توسعه زیادی در حوزه عمرانی داشته باشد
▫️ یک فعال اجتماعی در حوزه شهری نیز به مشکلات موجود در حوزه شهر اراک پرداخت و گفت: شهر اراک به سبب پتانسیل بالای اقتصادی و قرار گرفتن در کریدور اصلی تردد کشور می بایست توسعه زیادی را در حوزه های عمرانی داشته باشد تا سرمایه گذاران راغب به سکونت در این شهر شده و حجم سرمایه گذاری افزایش یابد. در این راستا به عنوان پیشنهاد به ششمین دوره شورای اسلامی شهر اراک می توان عنوان کرد که با انتخاب مدیران شهری متخصص و شایسته و آشنا به امور شهرداری، توسعه هر چه بیشتر اراک را رقم بزنند.

▫️ همایون عرب در گفت و گو با خبرنگار عطریاس، افزود: شهرداری اراک به دلیل داشتن درآمدهای بسیاری از محل عوارض آلایندگی و ارزش افزوده شرکت های صنعتی، می تواند برنامه های خوبی را در راستای خرید اتوبوس واحد و وسایل حمل و نقل عمومی، اتمام پروژه های عمرانی فعلی و شروع پروژه های جدید داشته باشد. اما متاسفانه شهر اراک از داشتن زیرساختهای اولیه مثل آسفالت مناسب، معابر استاندارد، سیستم های هوشمند کنترل ترافیک و … محروم است. و شاهد وجود بسیاری مناطق حاشیه نشین در شهر هستیم که شهرداری و شورای شهر نیز، توجهی به این مناطق ندارد.
▫️ این فعال اجتماعی در حوزه شهری اظهار داشت: در ایام پایانی دوره دوازدهم ریاست جمهوری کشور و همچنین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اراک، شهرداری اراک فعالیت های بسیاری را آغاز کرده بود و پروژه های جاری عمرانی شهر اراک از جمله زیرگذر مقاومت با سرعت بالایی در حال پیشرفت بود. بعد از شروع به کار دولت سیزدهم و ششمین دوره شورای اسلامی شهر، در روزهای نخست استقرار سرپرست شهرداری اراک روند اجرایی پروژه های شهرداری متوقف شد.
▫️ عرب تصریح کرد: متأسفانه در آن برهه زمانی شورای اسلامی شهر نیز پس از کشمکش های زیاد موفق به انتخاب شهردار نمی شد. انتخاب شهردار اراک بیش از ۵ ماه زمان برد. این روند تا جایی ادامه داشت تا انتقادات فعالین سیاسی و اجتماعی به توقف بسیاری از پروژه های عمرانی و امور شهری نمود بیرونی پیدا کرد.

➖ ورود افراد ناآگاه به چرخه تولید فرش دستباف صدمات جبران ناپذیری به حیثیت این کالا وارد کرده است

▫️ رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع همگن تولیدکنندگان فرش دستباف استان مرکزی با بیان اینکه ورود افراد ناآگاه به چرخه تولید فرش دستباف ضربه ها و صدمات جبران ناپذیری به کیفیت و حیثیت این کالای با ارزش با نماد ملی ایران زمین وارد کرده است، گفت: متأسفانه فقدان مدیران لایق و کارآمد با انگیزه ای مبنی بر حفظ و اعتلای این هنر صنعت ملی در استان نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی در این زمینه است.

فاطمه اردهاری در گفت و گو با خبرنگار عطریاس، افزود: لزوم حفظ برند فرش استان مرکزی در بازارهای جهانی، نیازمند پروراندن استعدادها در این حوزه و آموزش صحیح به نسل جوان و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت در بین بافندگان است که این فرایندها از موضوعات اصلی و قابل اشاره در این حوزه است. همچنین مدیریت تولید و کنترل کیفیت  فرش نیز به عنوان یکی از دغدغه های اصلی در این زمینه مطرح می شود.
▫️ وی ادامه داد: از نظر نوع بافت و گره، استان مرکزی بی غلط ترین و سالم ترین فرش را توسط بافندگان هنرمند این استان تولید می کند. اما متأسفانه عدم حمایت صحیح و دلسوزانه باعث شده است تا در میان بافندگان بی انگیزگی و ناامیدی ایجاد شود و فعالان این حوزه روز به روز از چرخه این هنر و صنعت بزرگ خارج شوند و در حرفه های دیگری فعالیت کنند.
▫️ رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع همگن تولیدکنندگان فرش دستباف استان مرکزی اظهار داشت: از دیگر موارد و مشکلات نیز می‌توان به فقدان شورای حقوق و دستمزد در استان مرکزی اشاره کرد. همچنین احداث کارگاه های قالیبافی بدون هیچگون نظارتی از سوی ارگان های بالاتر و اعلام قیمت های غیرکارشناسی شده نیز خود صدمات و ضربه های دیگری به پیکره صنعت و هنر فرش استان مرکزی وارد می کند. 

▫️ اردهاری به عنوان تولید کننده و کارآفرین حوزه فرش و همچنین بازرس اتحادیه فرش و تزئینات شهرستان اراک، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در حوزه صنعت و هنر فرش استان مرکزی، لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا افراد و هنرمندان علاقه مند و کارآمد به حوزه فرش ورودی عالمانه و آگاهانه به چرخه تولید و تجارت و مدیریت فرش در استان مرکزی داشته باشند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *